Hvad bruger man en blender til?
Fra : Pipeline

Dato : 07-03-03 02:54

Lidt tumpet spørgsmål ja, men nu har jeg fået min første blender, og så
ville jeg lige høre om I havde nogle tips til hvad sådan en fætter kan
bruges til ud over knust is, milkshakes og puré?
Jeg har hørt at man kan lave jævninger til sovs med grøntsager i stedet for
meljævninger, men hvilke sovse er velegnede til det og hvordan gør man?

Hvornår kan den ellers bruges med fordel frem for køkkenkniven og
skærebrættet?

MVH
Pipeline

PS. Det er en OBH Silver De Luxe.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 07-03-03 03:27

Pipeline wrote:

> Lidt tumpet spørgsmål ja, men nu har jeg fået min første blender, og
> så ville jeg lige høre om I havde nogle tips til hvad sådan en fætter
> kan bruges til ud over knust is, milkshakes og puré?

Lækre, cremede supper
Lækker, hjemmelavet humus (min favoritblenderting)

Det var lige 2 forslag.

Kevin Edelvang
"Haben Sie mehrere Päpste?"

Fra : Anders Buch

Dato : 07-03-03 12:47

Hej Kevin

"Kevin Edelvang" <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> wrote

> Lækker, hjemmelavet humus (min favoritblenderting)

Opskrift?

Please - with sugar on top ...

- Anders

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 07-03-03 15:15

Anders Buch wrote:

> Opskrift?

Her er en udmærket en, jeg fandt på nettet, og som jeg selv plejer at
bruge (jeg har modereret den en smule

125 g kikærter
2 spsk tahin (smag og behag, nogle gange undlader jeg det, da det giver
en meget fed og mættet smag)
1/2 citron, saften af
2 spsk olivenolie
1 fed hvidløg, presset
salt
hvid peber

kikærterne lægges i blød natten over og koges en time til de er meget
møre. Når de er afkølet smides de i blenderen sammen med de øvrige
ingredienser og blendes. Bliver det ikke cremet nok kan man tilsætte
lidt mere olie eller citronsaft. Grovheden (blendetiden) bestemmer du
selv. Jeg kan godt lide den helt fin.

> Please - with sugar on top ...

Oh, ok:

Samt 2 spskf sukker, som du drysser ovenpå.

Kevin Edelvang
"Haben Sie mehrere Päpste?"

Fra : N/A

Dato : 07-03-03 23:31

Fra : Hans Paulin

Dato : 07-03-03 23:31

...jeg har både blender og kødhakker, og jeg er ikke i tvivl om,
hvad der er bedst til at lave humus med, nemlig kødhakkeren...

...resultatet bliver for mit vedkommende ikke nær så finmalet i
en kødhakker, som det evt. med noget besvær kunne blive i en
blender, men det er væsenligt nemmere, da massen godt kan pakke
en blender (jeg har en Kenwood til at sætte ovenpå en Kenwood(!)
røremaskine...

...blenderen er til gengæld perfekt til at lave bananmælk med:

...blend 1-2-3 modne bananer (med sorte pletter) med en håndfuld
mandler (gerne økologiske) - når det er gjort, tilsættes et
antal
isterninger og der fyldes op med koldt vand, indtil konsistensen
er som drikkeyougurt...

Velbekomme

(vær opmærksom på, at isterninger er hård kost for knivene,
selvom fabrikanten (Kenwood) evt. siger noget andet)
Hans

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 07-03-03 04:42

"Pipeline" <ng1@odeu.dk> a écrit dans le message...
> [...]
> meljævninger, men hvilke sovse er velegnede til det og hvordan gør man?

Århh hold da op!

Har du ikke med i købet, fået en manuel med masser af opskrifter?

Ellers lån på Bib. - eller køb Marianne Stürup's udmærkede
"Blender kogebogen".

--
Mvh.
Peter W. Bosse

»Hvad er dette Liv, hvor det eneste Visse er det Eneste
man ikke med Vished kan faae Noget at vide om: Døden;
thi naar jeg er, er Døden ikke, og naar Døden er, er jeg ikke.«
- Søren Kierkegaard

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 07-03-03 10:44

"Peter W. Bosse" <peterw.bosse@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> man ikke med Vished kan faae Noget at vide om: Døden;
> thi naar jeg er, er Døden ikke, og naar Døden er, er jeg ikke.«

Du vil da vel ikke fratage folket muligheden for at spørge om
almindeligheder, der angives i enhver kogebog for børn? Hvordan skal vi så
finde anledning til at mangfoldiggøre vore personlige erfaringer og andre
links?

--
vh ¸.·´¯)
)><((((º> ´Torben Abildgaard

»Der gives Folk, der i den Grad omgaaes letsindigt og skammeligt med Andres
Ideer, de snappe op, at de burde tiltales for ulovlig Omgang med
Hittegods.« Løse Papirer, 17/1 1838 (SKS 18,108)

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 07-03-03 10:37

> [...]
>
> Har du ikke med i købet, fået en manuel med masser af opskrifter?
>
> Ellers lån på Bib. - eller køb Marianne Stürup's udmærkede

Intet spørgsmål er dumt, der findes kun dumme svar!

Mvh.
Mette Nylander Sørup

Fra : Svend Andersen

Dato : 07-03-03 11:29

mette@countryfan.dk writes:
>Intet spørgsmål er dumt, der findes kun dumme svar!

Det kan du have ret i.

Men niveauet kan vel sænkes så meget at dem der er kvalificerede til at
svare ikke længere gider.

hilsen Svend

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 07-03-03 12:20

> Men niveauet kan vel sænkes så meget at dem der er kvalificerede til at
> svare ikke længere gider.

Hej Svend

Meget muligt, men så lad man da bare helt være med at svare. Der er ingen
grund til at være uhøflig - ikke alle mennesker er så velbevandret i et
køkken.

Mvh.
Mette Nylander Sørup

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 07-03-03 12:16

"Pipeline" <ng1@odeu.dk> skrev...

> Lidt tumpet spørgsmål ja, men nu har jeg fået min første blender, og

> ville jeg lige høre om I havde nogle tips til hvad sådan en fætter kan
> bruges til ud over knust is, milkshakes og puré?

Måske kan denne side inspirere:
http://www.dk-kogebogen.dk/tilberedningsmetode-2.php?id=106

Christina

Fra : Lars

Dato : 07-03-03 13:27

Margarita! 2 dele Tequila, 1 del Roses Lime, 1 del Cointraux og masser af
is.... blende, blende... serveres med salt på kanten af glasset!

Bedste drink der findes.

vh

Lars

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 07-03-03 13:46

"Pipeline" <ng1@odeu.dk> skrev i en meddelelse
> Lidt tumpet spørgsmål ja, men nu har jeg fået min første blender, og så
> ville jeg lige høre om I havde nogle tips til hvad sådan en fætter kan
> bruges til ud over knust is, milkshakes og puré?

Den er bl.a. fremragende til at lave en hurtig pandekagedej

MVH Mette

Fra : Kat

Dato : 07-03-03 16:04

"Pipeline" <ng1@odeu.dk> wrote in message
> [...]

kan
> bruges til ud over knust is, milkshakes og puré?

Til at blende/hakke babymad med

--
Kat
---

Fra : Lykke

Dato : 07-03-03 22:57

ingen svare dig på spørgsmålet omkring blendet grønsager til jævnet sovs.
laver du grydesteg el. f.eks flæskesteg. så læg masser af svesker, løg,
gulerødder ved.
dette fyld fisker du op, inden du tømmer "suppen" for fedt.
op i blenderen med det hele, ja- ikke fedtet, men væske og fyld.
nu får en en lækker sovs med masser af smag og en fin konsistens.
smag til med f.eks. karry til rullesteg, eller tomatpure el. hvad du
foretrækker.