En god Lagkage opskrift
Fra : Thomas

Dato : 24-02-03 22:43

Jeg har fødseldag på lørdag.
og vi skal have lagkage til kaffen.

Nogle da kender en da smager skide godt.
vi er 8 da skal have lagkage
ingen børn

Håber at i kan hjælpe mig

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 24-02-03 23:16

"Thomas" <twp@twp.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har fødseldag på lørdag.

Tillykke

> Nogle da kender en da smager skide godt.

jada..... jeg som ellers ikke bryder mig om lagkage er vild med denne:

Chokoladebunde smøres med abrikossyltetøj
ovenpå lægges et lag flødeskum iblandet knuste rutebiler

Læg lag på lag så mange du lyster.

Et lag bus-flødeskum allerøverst ... og så må der også gerne drysses med
sigtet kakao eller revet chokolade.

Mvh. Lisbeth

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 24-02-03 23:29

Thomas wrote:

> Jeg har fødseldag på lørdag.
> og vi skal have lagkage til kaffen.
>
> Nogle da kender en da smager skide godt.

Det er ikke særlig nyt og smart, men jeg sværger til en gammeldags
othellokage. Det synes jeg smager (for nu at bruge dine ord) skide godt.
Og det er ikke så besværligt at lave, som mange tror. Smadder enkelt,
smadder lækkert.

Kevin Edelvang
"Haben Sie mehrere Päpste?"

Fra : Karen

Dato : 24-02-03 23:47

On Mon, 24 Feb 2003 23:28:45 +0100, "Kevin Edelvang"
<barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> wrote:

> [...]

Jeg vil i samme åndedræt gerne efterlyse opskriften på en lagkage, der
indeholder kaffe (og måske lidt sprut hehe..udi whisky måske?).
Anyone?

Karen

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 25-02-03 09:53

Karen <cowboyhat@sol.dk> writes:

> Jeg vil i samme åndedræt gerne efterlyse opskriften på en lagkage, der
> indeholder kaffe (og måske lidt sprut hehe..udi whisky måske?).
> Anyone?

Kan man ikke bare blande instant coffee i cremen og d(y/u)ppe bundene med
whisky. Så lidt flødeskum på toppen, så er der næsten irish coffee.

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.biersted.com, billig overnatning i Nordjylland

Fra : Max M

Dato : 25-02-03 13:14

Trine Kornum Christiansen wrote:
> [...]

Tiramisu er god, og indeholder kaffe.

--

hilsen/regards Max M Rasmussen, Denmark

http://www.futureport.dk/
Fremtiden, videnskab, skeptiscisme og transhumanisme

Fra : Jette Mogensen

Dato : 25-02-03 14:16

"Karen" <cowboyhat@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil i samme åndedræt gerne efterlyse opskriften på en lagkage, der
> indeholder kaffe (og måske lidt sprut hehe..udi whisky måske?).
> Anyone?
>
> Karen

Fars chokoladelagkage

Bunde:

3 æg
175 g sukker
150 g mel
1 tsk bagepulver
3 tsk kakao
4 spsk meget stærk kold kaffe
smør til formen

Fyld og pynt:
4 dl piskefløde
100 g makroner
3 spsk whisky eller cognac
100 g chokolade
25 g mandler
evt. chokoladeflasker

1. Pisk de hele æg grundigt med sukker. Sigt mel med bagepulver og kakao og
vend blandingen i æggene skiftevis med kaffen.Fyld dejen i en meget
velsmurt, meldrysset springform og bag i ca. 30 min ved 175-180 grader. Lad
kagen stå lidt i formen,før kanten tages af og kagen køler af på bagerist.

2. Pisk fløden til blødt skum,tag ca 1/4 fra og bland resten med knuste
makroner,1 spsk whisky eller cognac og 50 g hakket chokolade.

3. Flæk den afkølede kage i 3 lag og stænk bundene med whisky eller
cognac.Læg dem sammen med fyldet og pynt med flødeskum,hakket chokolade og
mandelspåner. Som lidt ekstra lusus kan man pynte med fyldte
chokoladeflasker med spiritus.

mvh Jette

Fra : Jynis

Dato : 25-02-03 09:00

> [...]
> Jeg har fødseldag på lørdag.
> og vi skal have lagkage til kaffen.
>
> Nogle da kender en da smager skide godt.

Hej Thomas
Først tillykke og så opskriften på sukkerbrøds lagkage bunde.
3 æg, lige så meget sukker som ægene vejer og lige så meget mel som ægene
vejer , 2 teske fulde bagepulver.

Ægene piskes med sukkeret , til massen er hvid og tyk ,mel og bagepulver
sigtes og røres forsigtigt i.Dejen fyldes i 2- 3 smurte lagkageforme, og
bages i ca 200 g. varm ovn . når der ikke mere bliver mærker efter et let
tryk med en finger, er kagebunden bagt færdig. (ca. 10 - 15 min.) Prøv dig
frem , da det ikkealle ovne er ens.

Kagecreme
1 æg - 25 g. sukker - 25g mel - 2 1/2 l. mælk - vanille
æg og sukker piskes tyk , melet blandes i.mælken bringes i kog, æggemassen
kommes i .Det småkoger i ca. 5 min. til mel smagen er væk.(Husk at røre i
cremes , så den ikke brænder på ) Smag til med vanille eller hvad du ønsker
det skal smage af.
Når cremen er kold kan du evt. røre lidt pisket fløde i. Jeg kommer ofte
dåse pære, ferskemer, friske bananer i. Har jeg ikke andet , bruger jeg
sommetider syltetøj. Syltede kirsebær er heller ikke dårlige. Jeg pynter
med glasur, og fløde , måske lidt chokolade.
God fornøjelse. Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Bente Hansen

Dato : 25-02-03 15:54

Hejsa..

Prøv at knuse markroner i fløden eller ligge markroner i blød i portvin.

Det smager rigtig godt

Bente

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 25-02-03 16:04

> [...]
> Jeg har fødseldag på lørdag.
> og vi skal have lagkage til kaffen.
>
> Nogle da kender en da smager skide godt.

Tillykke!!!
På min hjemmeside ligger 2 opskrifter. Jeg vil virkelig anbefale dig den med
lemoncurd. Den er anderledes, nem og smager forrygende!
Du finder den på www.boernefamilie.webbyen.dk klik på kogebogen og derefter
brød og kager, så finder du den!
MVH Rikke

Fra : Heidi

Dato : 25-02-03 17:51

Torup & Bachmann wrote:
> På min hjemmeside ligger 2 opskrifter.

Nu bliver jeg altså nød til lige at spørge - du
gør meget tydeligt opmærksom på, at opskrifterne
på din side tilhører dig, og ikke må puttes på andres
hjemmesider.
Men den pastasalat du har stående, har du ikke
selv nævnt, at du har den fra Jamie Oliver?
Eller er der noget jeg har misforstået?

--
Mvh. Heidi
BEMÆRK: private mails bliver besvaret i gruppen,

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 25-02-03 19:17

"Heidi" <xnospamx@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hjemmesider.
> Men den pastasalat du har stående, har du ikke
> selv nævnt, at du har den fra Jamie Oliver?

Hej Heidi
Ja, du tager fejl!
Jamies opskrift, som min er inspireret fra indeholder kugler af mozzarella
ost, der er slet ikke ost i min.
Dressingen er en helt anden og hvor han kraftigt anbefaler en bestemt slags
(franske?) oliven med sten, anbefaler jeg
de billige uden sten fra supermarkedet.
Det er bestemt korrekt, at min er inspireret af hans, men der er faktisk
lavet en del om - også hvad angår mål af agurk, tomat og pasta i forhold til
hinanden.
Jeg beklager meget, hvis jeg enten har skrevet, eller har kunnet misforstås
om at opskriften har været hans, jeg har bragt. Der skulle selvfølgelig have
stået,
at den er inspireret af hans.
MVH Rikke

Fra : Heidi

Dato : 25-02-03 21:07

Torup & Bachmann wrote:
> [...]

> kunnet misforstås om at opskriften har været hans, jeg
> har bragt. Der skulle selvfølgelig have stået,

Ok - nu har jeg lige for en ordens skyld prøvet at søge
på google, og du har sådan set skrevet flere gange,
at det er hans opskrift - deraf også min forvirring
mht. din "eneret" på den

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 25-02-03 22:00

> Ok - nu har jeg lige for en ordens skyld prøvet at søge
> på google, og du har sådan set skrevet flere gange,
> at det er hans opskrift - deraf også min forvirring
> mht. din "eneret" på den

Jeg vil tro, at du stadig kan finde den "originale" på DR2 og derved nemt
se, at der er forskel.
Jeg er helt overbevist om, at Hr. Olivers originale vil falde i fleres smag
end min, problemet er bare, at
hans er ganske dyr at lave pga. ost og oliven, mens min er utrolig billig.
Hele konceptet i min "kogebog" er netop med ganske få undtagelser at lave
opskrifter på meget billig mad.
Jeg kan desværre ikke gå tilbage og rette i google, men heldigvis bliver
disse indlæg jo også
ført til protokol, så jeg håber hermed at misforståelsen er rettet
Jeg tror faktisk slet ikke, at man må skrive andres opskrifter ind hverken
på usenet eller nogen andre steder uden forfatterens skriftlige tilladelse,
men jeg ved det ikke.
MVH Rikke