Bagte rodfrugter
Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 20-02-03 13:42

Hej Gruppe

Jeg planlægger og lave bagte rodfrugter på lørdag til gæster. Der skal være
løg, majroe, selleri, pastinak, jordskokker og gulerødder i, men i hvilken
rækkefølge skal det i ovnen. Her tænker jeg på, der er nogle grønsager, der
skal have længere tid end andre, eller man evt. kunne skære grønsagerne ud i
forskellig størrelse i fht. stege/bagetid. Håber I kan hjælpe.

Mvh.
Mette Nylander Sørup

Fra : Bettina Madsen

Dato : 21-02-03 07:43

> [...]
> er nogle grønsager, der skal have længere tid end andre, eller man
> evt. kunne skære grønsagerne ud i forskellig størrelse i fht.

Alle rodfrugterne skal have lige lang tid. Løget skal måske have lidt
kortere tid, men jeg plejer at komme det hele ind på en gang og det
er der ingen problemer i. Hvis du skulle have haft rødbeder og kartofler,
ville jeg komme dem ovnen ca. 15 min. før de andre.

Velbekomme

Bettina

Fra : Lars Jensen

Dato : 21-02-03 11:24

On Thu, 20 Feb 2003 13:42:12 +0100, "Mette Nylander Sørup"
<mette@countryfan.dk> wrote:

> [...]
>skal have længere tid end andre, eller man evt. kunne skære grønsagerne ud i
>forskellig størrelse i fht. stege/bagetid. Håber I kan hjælpe.

Du skal gøre som du selv foreslår til sidst - hæld det hele i ovnen på
én gang, men varierer størrelsen. Det er jo meningen, at det skal give
smag til hinanden. En del af charmen (efter min mening) er dog også,
at det hele ikke er ensartet mormor-blødt eller knaldhårdt i
konsistenensen, så tag det lidt på fornemmelsen (smag på det!) med
udskæringsstørrelse og kogetid. Men ellers er det nok pastinak,
majroe og (knold?)selleri i de mindste stykker - gulerødder,
jordskokker og løg i de største.
Giv det et godt skvæt olivenolie samt salt og peber, evt. lidt
spidskommen. Cirka en times tid på 200 grader skulle være nok. Hvis du
laver en steg samtidig kan du evt. tilberede den i samme fad ovenpå
grøntsagerne.

Lars