Stegepander ?
Fra : Gerner

Dato : 20-02-03 11:09

Skal der være forskel på bundtykkelsen til el og gas ?
Hvad er forskellen ?

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Bangsbo

Dato : 20-02-03 16:04

Hej Gerner ...

Ja det skal der på Gasblus bruger man tynde gryder
gerne med rund bund - for bla. hurtig opvarmning og
når du lukker for gassen kommer du hurtigt af med
Varmen ...

Til el - er det en fordel med tykbundede gryder og
pander for en god kontakt samt en god varme
fordeling ... udnyttelsen af Kogepladerne ...

Der er egentlig ikke den store kunst i at vurdere
hvad man bør bruge - den store fordel jeg kan
se ved gas - er bla. anvendelsen af de tynde
fryder og pander og at når du derfor slukker for
sovs - grød m.m. så holder tingen op med at koge
ganske hurtigt ...

Håber disse få linier er til lidt hjælp ...

Med venlig hilsen
Keld Gydum

--
Køb og Salg hører hjemme i Markedsgrupper - brug den rigtige
gruppe - læs evt. mere på www.usenet.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-02-03 18:34

"Gerner" <gerner@teknik.dk> wrote in message
> Skal der være forskel på bundtykkelsen til el og gas ?
> Hvad er forskellen ?

Alt kan bruges på gas. Og det kan være bulet og skævt uden problemer bortset
fra at få bunden dækket jævnt.
I øvrigt er jeg enig med Keld mht. fordelen ved forholdsvis tyndbundede
gryder.

vh
Jan

Fra : Gerner

Dato : 23-03-03 22:09

On Thu, 20 Feb 2003 18:34:26 +0100, "Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> wrote in
dk.kultur.mad+drikke:

> [...]
>fra at få bunden dækket jævnt.
>I øvrigt er jeg enig med Keld mht. fordelen ved forholdsvis tyndbundede

Jeg spørger fordi jeg har en tyndbundet stegepande med sliplet tefal.
Den har en ring omkring midten der er fordybet. Sammenlignet med f.eks. en flad
sandstrand hvor man ridser en ring i sandet med en pind.
Jeg tror den fordybede ring har samme diameter som flammeringen i gasblusset.
Da man jo ret hurtigt fjerner det man steger i en stegepande, tænkte jeg at det
var bedre med en tykbundet pande der ikke deformeres så let.
Og lidt efterstegning af visse ting gør ikke noget når blusset er slukket.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-03-03 10:00

Gerner wrote:

> ......tænkte jeg at det
> var bedre med en tykbundet pande der ikke deformeres så let.

Deformering skyldes ofte, at man skyller panden i koldt vand, mens
panden er varm.

Så hvis det er deformering du vil undgå: Undlad at skylle efter
stegning.

Sliplet-belægningen skulle jo gerne hjælpe med det hele slipper let.

Derudover bør du undgå at bruge metalredskaber i den type belægninger.
Belægningen ødelægges simpelthen.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk