Savoykål - hvad gør jeg?
Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 14-02-03 13:16

Hej Gruppe

Jeg abonnet på en grønsagskasse. I denne kasse dukkede der et savoykål op.
Nu har jeg kigget lidt på Google, men ikke lige faldet over den perfekte
opskrift. Er der nogen af jer, der vil dele jeres favoritopskrift
indeholdende savoykål med mig?

På forhånd tak

Mvh.
Mette Nylander Sørup

Fra : Bettina Madsen

Dato : 14-02-03 13:48

Mette Nylander Sørup wrote:
> [...]
> over den perfekte opskrift. Er der nogen af jer, der vil dele jeres
> favoritopskrift indeholdende savoykål med mig?

Hej Mette

Jeg har en opskrift på en tomatsuppe hvor kålen bliver camoufleret lidt.
Opskriften kommer her:

Tomatsuppe med kål.(ca. 6 personer)

4 mellem store kartofler

2 løg

¼ savoykål

2-3 dl vand

3 ds. fl. tomater

70 g tomatpasta/1 lille dåse

½-1 rød chili

4-5 tsk. tørret basilikum

evt. 2 fed hvidløg

¾ l sødmælk

salt

200 g pasta/suppehorn

Kartoflerne skrælles og skæres i mindre stykker. Løgene pilles og skæres i
mindre stykker. Savojkål skæres i strimler. Kartofler, løg, kål og vand
kommes i en stor gryde

og sættes til at koge. Det koges i ca. 15 min. De flåede tomater,
tomatpastaen, den hakkede chili, basilikum og evt. hvidløg kommes ved. Det
koger igen 10 min.

Nu blendes suppen, til den er helt glat. Mælken tilsættes. Suppen koges nu
op og står og simrer i mindst 10 min. Mælken skiller under opvarmning, men
samler sig igen når suppen koger. Der kan tilsættes mere vand eller mælk
hvis suppen er for tyk. Smag til med salt.

Pastaen koges til den er færdig og kommes i suppen lige inden servering.

Du kan også se på www.cancer.dk. Jeg mener de har en god ret med savoykål,
hvor man bruger
bladene til at lave fiskepakker med.

Jeg bruger det også i wok retter ligesom man bruger kinakål eller hvidkål.

Det smager også godt dampet. Det skal skæres i kvarte og dampes i godt
saltet vand i 10-15 min.

God fornøjelse

Bettina

Fra : Jette Mogensen

Dato : 14-02-03 14:21

"Mette Nylander Sørup" <mette@countryfan.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nu har jeg kigget lidt på Google, men ikke lige faldet over den perfekte
> opskrift. Er der nogen af jer, der vil dele jeres favoritopskrift

Jeg har flere gange lavet Jamies Olivers ret med savoykål, pancetta og
pinjekerner.Har dog været nød til at udskifte pancettaen med bacon og det
fungere fint.Se opskriften på

http://www.dr.dk/barmad/opskrift10.htm

mvh Jette

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 14-02-03 14:57

Fri, 14 Feb 2003 13:15:41 +0100, skrev "Mette Nylander Sørup"
<mette@countryfan.dk> :

> [...]
>Nu har jeg kigget lidt på Google, men ikke lige faldet over den perfekte
>opskrift. Er der nogen af jer, der vil dele jeres favoritopskrift

Ganske almindelige kåldolmere (en rørt flæskefars, der pakkes ind i
kogte kålblade og herefter steges) bliver ret så festlige, hvis du
laver dem med savoy-kål !! Du kan så evt. pifte farsen op med f.eks.
hakkede, syltede peberfrugter, ostetern, hakkede krydderurter osv.

--
Gitte Sørensen
Hjemmeside med bl.a. Galleri: http://home.tiscali.dk/cgsorens

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 14-02-03 16:15

> [...]
> Nu har jeg kigget lidt på Google, men ikke lige faldet over den perfekte
> opskrift. Er der nogen af jer, der vil dele jeres favoritopskrift

Jada! Superenkelt og supergodt: i en gryde lægges lagvis lammekød i tern og
kål i grove stykker (hvidkål kan også bruges). Husk lidt salt og peber ml.
hvert lag. Hæld vand ved, så det lige når til det øverste lag, som skal være
kål. Lad simre for svag varme i mindst en time. Rør endelig ikke i gryden.
Server med groft rugbrød og en god sennep.
Første gang, jeg lavede det, var jeg skeptisk, for hvordan kunne det dog
komme til at smage af noget...men tro mig, det gør det! Og skønt med en så
simpel og rustik ret, lavet af så få ingredienser.

God appetit!

MVH Mette

Fra : Kristin Andreassen

Dato : 14-02-03 16:59

"Mette Svangren Guttesen" skrev:

> [...]
> komme til at smage af noget...men tro mig, det gør det! Og skønt med en så
> simpel og rustik ret, lavet af så få ingredienser.

Dette ligner en anden ret der hedder fårikål. Det er en norsk ret og en
gammel tradition i Norge (i hvert fald der hvor jeg kommer fra). Forskellen
består i at der skal hele peberkorn og lidt mel mellem lagene af kål og
lammekød (som ikke skal være i for små tern), og så skal det serveres med
kogte kartofler. Det smager simpelthen så godt. Jeg har faktisk lige fået
lyst til at lave det igen (hvis jeg kan lokke min kæreste til at spise kål -
hmm).

Hilsen Kristin

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 14-02-03 17:45

Tak for de mange gode forslag. Der er vist et par "ting" jeg skal i gang med
.

Mvh.
Mette

Fra : gerda

Dato : 16-02-03 00:05

Hej Mette.
Her er en nem ret med savoykål, som vi kan lide herhjemme hos os:

3 spsk   Olie
3 stk   Løg
1½ tsk.   Karry
4 spsk   Kokosmel
750 g   Kål (savoy el. hvidkål)
1 fed   Hvidløg
100 g   Rejer

Svits tyndtskivede løg og et knust fed hvidløg i olie. Tilsæt kokosmel
og karry, "brænd det af" og
Tilsæt fintskåret hvidkål, savoy el. anden kål. Lad det simre i 5
minutter. Rør hele tiden.

Kog ris for sig og server dertil eller

Tilsæt ris evt. en rest fra tidligere.
Krydr med salt og vend til slut en lille pose rejer, lidt kødrester
eller pølse deri.
Server

Mvh
Gerda