Pizza Bunde ??? hvordan
Fra : Thomas

Dato : 03-02-03 17:27

hejsa

Jeg elsker Pizza
men kan ikke finde en opskrift på en bund ligesom min Pizzaman nede på
hjørnet.
nogle da kender hemliheden på bunden ?????
og hvordan får de den så sprød på så kort tid.
Håber at da er nolge da kan hjælpe mig

hilsen thomas

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 03-02-03 17:34

"Thomas" <twp@twp.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hjørnet.
> nogle da kender hemliheden på bunden ?????
> og hvordan får de den så sprød på så kort tid.

Du kommer tæt på ved at bage bunden efter opskriften bag på ZeZe mels posen.
ZeZe mel (den i den røde pose) er netop beregnet til pizzadej og andet der
skal være elastisk.
Du kan købe melet i Føtex og Prima (sikkert også flere steder) i 500 gr.
poser for 5-7 kr.
MVH Rikke

www.rikkebachmann.webbyen.dk

Fra : Iggy

Dato : 03-02-03 18:04

Hemligheden er en meget varm ovn. Køb en pizzasten.

iggy

Fra : Thomas

Dato : 03-02-03 18:13

hejsa Iggy

hvrokøbet man sådan en steen ????
kan man ikke barer varme sin bageplade op alser lad den værer i oven så den
er meget varm tage den ud og smide sin pizza oven på oven så den får det
chock så den blive sprød.

hilsen thomas

Fra : Iggy

Dato : 03-02-03 19:12

Man kan købe dem i Imerco (el. ligende). Grunden til at man bruger en sten
er at den absorberer varmen og kan blive meget varmere end jern/stål
bageplade Det er det der giver den gode bund. Jeg har selv en og jeg elsker
pizza.

iggy

Fra : Søren Brix

Dato : 03-02-03 19:28

Jeg har også hørt om nogle der køber en uglaseret stor flise/klinke(ca
30.-kr pr stk) i det lokale byggemarked også bruger den som pizza-
bagesten.....

mvh

søren

Fra : Artemis McAldon

Dato : 13-04-03 11:09

Øhh, Den der sten bliver nok ikke så skide meget varmere end ovnen ...
Men den holder bedre på varmen end en bageplade! Køb evt. en oven der
kan rykke nogle solide temperaturer!

Art

Fra : Anders Hagstrøm

Dato : 04-02-03 12:01

"Iggy" <sbjoern@NOSPAMglocalbeer.dk> wrote

> Hemligheden er en meget varm ovn. Køb en pizzasten.

Nej, det er ikke hele hemmeligheden, men det hjælper.
Det er ikke nok at have en sprød bund, hvis den smager af franskbrød.
Jeg har aldrig prøvet det mel Rikke nævner, men det lyder da interessant.
Jeg plejer at bruge en ciabatta-blanding, og det bliver LANGT bedre end med
alm. hvedemel. Der er dog stadig langt til den "rigtige" pizzabund.
En varm ovn er som sagt også vigtig, og en af de bedste hjemmelavede pizzaer
jeg har fået var med en dej min veninde lavede. Den havde et meget stort
indhold af fedt, og blev nærmest lidt kikse-agtig, da den blev bagt. Ovnen
stod på 300 grader C, og der blev brugt en almindelig bageplade. Den var
sikkert blevet endnu bedre med en sten

/Anders

Fra : ottesen

Dato : 04-02-03 22:33

"Anders Hagstrøm" <anders@woah.dk> wrote in message
<SNIP>
> [...]
> stod på 300 grader C, og der blev brugt en almindelig bageplade. Den var

Stemmer meget godt overens med hvad jeg har hørt fra en pizzaria-ansat. Han
snakkede noget om at de æltede en masse olivenolie i dejen, som derudover
minder meget om en alm. gærdej - bare med durum-mel i også. Dertil kommer så
naturligvis den specielle bagning ved HØJ varme...

/ottesen

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 04-02-03 19:36

> [...]

> og andet der skal være elastisk.
> Du kan købe melet i Føtex og Prima (sikkert også flere steder) i 500

Min lokale pizzamand bruger "Elephant" mel. Det fås i Metro for ca 110 kr
for 25 kg. Om det fås andre steder eller i mindre doser, ved jeg ikke.

--
Venligst Lars
Hovedaftalen for gravhunde:

Fra : Hanne Bak og Kurt E.~

Dato : 04-02-03 10:00

> [...]
> hjørnet.
> nogle da kender hemliheden på bunden ?????
> og hvordan får de den så sprød på så kort tid.

Hej!

Når jeg laver pizza, bruger jeg 3 dl. vand (37gr), 1 tsk. salt, 2 spsk.
olivenolie, 150 gr. durummel, hvedemel indtil dejen er passende, disse bunde
bliver vellykket, størrelsen rullet tyndtud, passer til en bageplade.

Kurt
Odense>

Fra : Kim Jensen

Dato : 04-02-03 15:13

> [...]
bunde
> bliver vellykket, størrelsen rullet tyndtud, passer til en bageplade.

Ingen gær? Ingen hævning?

mvh
Kim Jensen

Fra : rick

Dato : 04-02-03 19:45

> [...]
> hjørnet.
> nogle da kender hemliheden på bunden ?????

Jeg ved ikke, om det er hemmeligheden, men en ven til mig, som arbejder i et
pizzaria fortalte mig, at en meget god indgrediens er sukker i dejen. Det får
dejen til at blive lidt hurtigere mørkt, men den bliver mere sprød af det, da
sukkeren glaserer (eller sådan noget ) - jeg har i hvert fald brugt det
selv med god resultat.
Jeg bruger nogenlunde samme opskrift som Hanne ovenfor, men så bare med ca. 1
spsk. sukker i.

hilsen rick...

Fra : Susanne Bjerregaard

Dato : 12-02-03 21:37

Denne pizza skal bages ved 275 grader og hvis bare bagepladen har stået i
ovnen under opvarmningen og pizzaen altså først lægges på når den kommer ind
i ovnen bliver den endnu spødere end den min lokale pizzamand laver. (De var
vidst også ved at blive lidt trætte af at vi altid spurgte om de kunne give
vores pizzaer nogle minutter ekstra fordi vi godt kan lide dem sprøde - men
altså ikke nævnte et ord om at vi faktisk syntes deres var alt for
slaskede

Anyway, opskriften for en pizza til 2 pers er som følger:

1/3 pakke gær opløses i
1 spsk. lunkent vand og
1½ spsk. durum-mel tilsættes.

Dejen hviler i ½ time.
Blandes herefter med ca.
1½ dl. lunkent vand og
275 g. durum-mel og
2/3 tsk. salt.

Tilsæt evt. mere mel hvis dejen er for løs. Æltes grundigt og efterhæves 2
timer.
Herefter rulles dejen ud til en stor rund cirkel (lad der være en lidt
ophøjet kant hele vejen rundt). Put herefter fyld på efter smag og bag. Nam!

Mvh. Susanne.

P.s. Hvis I vil have nogle ciabatta-boller til næste morgen fordobles
portionen og der laves 5-6 ciabattaboller af den ene halvdel.

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 12-02-03 22:15

"Susanne Bjerregaard" <klmn2000@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> 1/3 pakke gær opløses i
> 1 spsk. lunkent vand og
> 1½ spsk. durum-mel tilsættes.
>
> Dejen hviler i ½ time.
> Blandes herefter med ca.
> 1½ dl. lunkent vand og
> 275 g. durum-mel og
> 2/3 tsk. salt.

Hmmm, *kun* durum? I mine øre lyder det som den direkte vej til knækbrød
Hvilken durum bruger du?

mvh
Peter Ingsø Laursen

Fra : Susanne Bjerregaard

Dato : 12-02-03 22:33

> Hmmm, *kun* durum? I mine øre lyder det som den direkte vej til knækbrød

> Hvilken durum bruger du?
>
> mvh
> Peter Ingsø Laursen

Nu har jeg først fundet opskriften for nylig og derfor kun lavet den 3
gange, men det er da meget muligt at man kan blande med alm. hvedemel. Jeg
hører dog til dem der godt kan lide bunden sprød = at pizzastykket ikke
"bøjer nedad" når man holder på den yderste skorpe, men man kan jo bare
prøve sig frem....jeg bruger Nettos durum-mel og har ingen erfaringer med
andre durum-meltyper, men der er vel næppe den store forskel...?

/Susanne

Fra : Maria F

Dato : 15-04-03 01:20

Pizzaria opskriften er .....

Brug til 2 voksne følgende

1/4 pakke gær opløses i en kop med et 2 spk. salt og 1-2 tsk. sukker

Når gæren er opløst kommer man ca. ½ dl madolie i.

Blandingen kommes i 8-10 kopper hvedemel og æltes sammen med lige dele vand
og mælk. Dejen skal være sej og føles lettere "klistret"

Herefter skal dejen hæve i ca. 15 min under Vitawrap, helst lunt....

Herefter deles dejen i 2-3 portioner som læges på et fad, og sættes på køl
indtil dejen skal åbnes (min. 45 min i køleskabet).....