Oscar-nomineringer 2003
Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 11-02-03 14:44

Oscar-nomineringerne er lige blevet offentliggjort - jeg så det på
BBC World, og listen er på oscar.com.

Fra et felt af 279 gyldige film har The Academy of Motion Picture
Arts and Sciences nomineret følgende film til Oscar-statuetter til
uddeling søndag den 23. marts:

ACTOR IN A LEADING ROLE
Adrien Brody
Nicolas Cage
Michael Caine
Daniel Day-Lewis
Jack Nicholson

ACTOR IN A SUPPORTING ROLE
Chris Cooper
Ed Harris
Paul Newman
John C. Reilly
Christopher Walken

ACTRESS IN A LEADING ROLE
Salma Hayek
Nicole Kidman
Diane Lane
Julianne Moore
Renée Zellweger

ACTRESS IN A SUPPORTING ROLE
Kathy Bates
Julianne Moore
Queen Latifah
Meryl Streep
Catherine Zeta-Jones

ANIMATED FEATURE FILM
ICE AGE
LILO & STITCH
SPIRIT: STALLION OF THE CIMARRON
SPIRITED AWAY
TREASURE PLANET

ART DIRECTION
CHICAGO
FRIDA
GANGS OF NEW YORK
THE LORD OF THE RINGS: THE TWO TOWERS
ROAD TO PERDITION

CINEMATOGRAPHY
CHICAGO
FAR FROM HEAVEN
GANGS OF NEW YORK
THE PIANIST
ROAD TO PERDITION

COSTUME DESIGN
CHICAGO
FRIDA
GANGS OF NEW YORK
THE HOURS
THE PIANIST

DIRECTING
CHICAGO
GANGS OF NEW YORK
THE HOURS
THE PIANIST
TALK TO HER

DOCUMENTARY FEATURE
BOWLING FOR COLUMBINE
DAUGHTER FROM DANANG
PRISONER OF PARADISE
SPELLBOUND
WINGED MIGRATION

DOCUMENTARY SHORT SUBJECT
THE COLLECTOR OF BEDFORD STREET
MIGHTY TIMES: THE LEGACY OF ROSA PARKS
TWIN TOWERS
WHY CAN'T WE BE A FAMILY AGAIN?

FILM EDITING
CHICAGO
GANGS OF NEW YORK
THE HOURS
THE LORD OF THE RINGS: THE TWO TOWERS
THE PIANIST

FOREIGN LANGUAGE FILM
EL CRIMEN DEL PADRE AMARO
HERO
THE MAN WITHOUT A PAST
NOWHERE IN AFRICA
ZUS & ZO

MAKEUP
FRIDA
THE TIME MACHINE

MUSIC (SCORE)
CATCH ME IF YOU CAN
FAR FROM HEAVEN
FRIDA
THE HOURS
ROAD TO PERDITION

MUSIC (SONG)
CHICAGO
8 MILE
FRIDA
GANGS OF NEW YORK
THE WILD THORNBERRYS MOVIE

BEST PICTURE
CHICAGO
GANGS OF NEW YORK
THE HOURS
THE LORD OF THE RINGS: THE TWO TOWERS
THE PIANIST

SHORT FILM (ANIMATED)
THE CATHEDRAL
THE CHUBBCHUBBS!
DAS RAD
MIKE'S NEW CAR
MT. HEAD

SHORT FILM (LIVE ACTION)
FAIT D'HIVER
I'LL WAIT FOR THE NEXT ONE. (J'ATTENDRAI LE SUIVANT.)
INJA (DOG)
JOHNNY FLYNTON
THIS CHARMING MAN (DER ER EN YNDIG MAND)

SOUND
CHICAGO
GANGS OF NEW YORK
THE LORD OF THE RINGS: THE TWO TOWERS
ROAD TO PERDITION
SPIDER-MAN

SOUND EDITING
THE LORD OF THE RINGS: THE TWO TOWERS
MINORITY REPORT
ROAD TO PERDITION

VISUAL EFFECTS
THE LORD OF THE RINGS: THE TWO TOWERS
SPIDER-MAN
STAR WARS EPISODE II ATTACK OF THE CLONES

WRITING (ADAPTED SCREENPLAY)
ABOUT A BOY
ADAPTATION
CHICAGO
THE HOURS
THE PIANIST

WRITING (ORIGINAL SCREENPLAY)
FAR FROM HEAVEN
GANGS OF NEW YORK
MY BIG FAT GREEK WEDDING
TALK TO HER
Y TU MAMÁ TAMBIÉN

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Per

Dato : 11-02-03 15:07

> BEST PICTURE
> CHICAGO
> GANGS OF NEW YORK
> THE HOURS
> THE LORD OF THE RINGS: THE TWO TOWERS
> THE PIANIST

Hvordan kan de dog nominerede Gangs of New York til bedste film??? Den film
er da bare så kikset! Og så er Road to Perdition ikke engang nomineret ;(

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 11-02-03 17:09

Per <pzk@crayon.dk> skrev:

> Hvordan kan de dog nominerede Gangs of New York til bedste film???
> Den film er da bare så kikset! Og så er Road to Perdition ikke engang
> nomineret ;(

Lyder mystisk. GoNY er stor og episk osv., men alligevel. Daniel Day-Lewis
er dog klart min favorit til bedste mandlige hovedrolle. Damn, hvor er han
skræmmende i den film.

--
Mark
Er du film buff? Vi kan altid bruge en ny skribent.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 11-02-03 15:23

Peter Brandt Nielsen skrev:
> Oscar-nomineringerne er lige blevet offentliggjort - jeg så det
> på BBC World, og listen er på oscar.com.

Og lidt yderligere kommentarer. Marisa Tomei og akademipræsidenten
Frank Pierson læste nomineringerne op hurtigt og uden omsvøb, kun
afbrudt af små "woo!"-råb indimellem. Alligevel kan man ikke undgå
at mærke suset og forventningens glæde til den der søndag nat,
mange af os nyder så meget.

> ACTOR IN A LEADING ROLE
> Adrien Brody
> Nicolas Cage
> Michael Caine
> Daniel Day-Lewis
> Jack Nicholson

For The Pianist, Adaptation, The Quiet American, Gangs of New
York, About Schmidt. Nicholson er favorit.

> ACTOR IN A SUPPORTING ROLE
> Chris Cooper
> Ed Harris
> Paul Newman
> John C. Reilly
> Christopher Walken

For Adaptation, The Hours, Road to Perdition, Chicago, Catch Me If
You Can.

> ACTRESS IN A LEADING ROLE
> Salma Hayek
> Nicole Kidman
> Diane Lane
> Julianne Moore
> Renée Zellweger

For Frida, The Hours, Unfaithful, Far from Heaven, Chicago. Kidman
måske favorit, men fyren på BBC foreslog, at Zellweger kunne
overraske, fordi hun bærer sin film mere end nogen af de andre.

> ACTRESS IN A SUPPORTING ROLE
> Kathy Bates
> Julianne Moore
> Queen Latifah
> Meryl Streep
> Catherine Zeta-Jones

For About Schmidt, The Hours, Chicago, Adaptation, Chicago.

> DIRECTING
> CHICAGO
> GANGS OF NEW YORK
> THE HOURS
> THE PIANIST
> TALK TO HER

Og det er Rob Marshall, Martin Scorsese (fjerde nominering,
foreløbig ingen statuetter), Stephen Daldry, Roman Polanski, Pedro
Almodóvar.

> FOREIGN LANGUAGE FILM
> EL CRIMEN DEL PADRE AMARO
> HERO
> THE MAN WITHOUT A PAST
> NOWHERE IN AFRICA
> ZUS & ZO

Elsker dig for evigt var indstillet fra Danmark, men var vel ikke
et realistisk bud. Den tredje er Aki Kaurismäkis finske Manden
uden fortid, de andre er fra henholdsvis Mexico, Kina, Tyskland og
Holland. Desuden fine nomineringer til ikke-amerikanere i de
øvrige kategorier.

> MUSIC (SCORE)
> CATCH ME IF YOU CAN
> FAR FROM HEAVEN
> FRIDA
> THE HOURS
> ROAD TO PERDITION

Det er John Williams, Elmer Bernstein, Elliot Goldenthal, Philip
Glass og Thomas Newman.

> MUSIC (SONG)
> CHICAGO
> 8 MILE
> FRIDA
> GANGS OF NEW YORK
> THE WILD THORNBERRYS MOVIE

Sangene "I Move On", "Lose Yourself", "Burn It Blue", "The Hans
That Built America" og "Father and Daughter".

> BEST PICTURE
> CHICAGO
> GANGS OF NEW YORK
> THE HOURS
> THE LORD OF THE RINGS: THE TWO TOWERS
> THE PIANIST

Tre af fem film er produceret eller medproduceret af Miramax. Jeg
vil regne med en af de tre første på listen som vinder.

> [...]
> INJA (DOG)
> JOHNNY FLYNTON
> THIS CHARMING MAN (DER ER EN YNDIG MAND)

Den danske nominering! "Der er en yndig mand" er Martin
Strange-Hansens kortfilm, som bl.a. har været vist på DR2.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 11-02-03 15:33

Peter Brandt Nielsen skrev:
> Og lidt yderligere kommentarer.

Og en mere om antallet af nomineringer for hver film, her de
titler med flest nomineringer (min egen liste):

Chicago 13
Gangs of New York 10
The Hours 9
The Pianist 7
De to tårne 6
Frida 6
Road to Perdition 6

Chicago kun en nominering fra at dele rekorden med Titanic og All
About Eve.

Kun én til Minority Report for sound editing. To til Spiderman, en
til Star Wars - for nu at nævne nogle af de der tekniske
actionfilm.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Tenzel Kim

Dato : 11-02-03 23:20

Peter Brandt Nielsen wrote:

> For Frida, The Hours, Unfaithful, Far from Heaven, Chicago. Kidman
> måske favorit, men fyren på BBC foreslog, at Zellweger kunne
> overraske, fordi hun bærer sin film mere end nogen af de andre.

Det er jeg nu ikke helt enig i at hunn gør. Chicago har flere rigtigt
gode præstationer som er med til at bære filmen heriblandt netop dem som
er blevet nomineret i andre kategorier:

Tenz.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 11-02-03 23:57

Tenzel Kim skrev:
> Det er jeg nu ikke helt enig i at hunn gør. Chicago har flere
> rigtigt gode præstationer som er med til at bære filmen

Okay, jeg tror dig. Jeg har ikke set filmen og kender end ikke
historien, så jeg tog BBC's gæsts ord for gode varer.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : ottesen

Dato : 11-02-03 15:31

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@hotmail.com> wrote in message
> Oscar-nomineringerne er lige blevet offentliggjort - jeg så det på
> [...]

Plejer alle sangene ikke at blive fremført under showet? Hehe...Eminem til
en Oscar-uddeling...

/mack

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 11-02-03 17:41

On Tue, 11 Feb 2003 14:44:14 +0100, "Peter Brandt Nielsen"
> [...]

>Fra et felt af 279 gyldige film har The Academy of Motion Picture
>Arts and Sciences nomineret følgende film til Oscar-statuetter til

Nicholson's 12.nominering!!!

>ACTOR IN A SUPPORTING ROLE
>Chris Cooper
>Ed Harris
>Paul Newman
>John C. Reilly
>Christopher Walken
>
>ACTRESS IN A LEADING ROLE
>Salma Hayek
>Nicole Kidman
>Diane Lane
>Julianne Moore
>Renée Zellweger

Nu må julianne vinde!!

>FOREIGN LANGUAGE FILM
>EL CRIMEN DEL PADRE AMARO
>HERO
>THE MAN WITHOUT A PAST
>NOWHERE IN AFRICA
>ZUS & ZO

Hvor f..... er 'Tal til hende'. Det er for langt ude at forbigå den?
At jeg ikke har set de andr er ligegyldigt

>WRITING (ORIGINAL SCREENPLAY)
>FAR FROM HEAVEN
>GANGS OF NEW YORK
>MY BIG FAT GREEK WEDDING
>TALK TO HER
>Y TU MAMÁ TAMBIÉN

Her har 'Tal til hende' ingen konkurrence. Jeg synes det er i
særklasse originalt.

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 11-02-03 18:15

Morten Bowman Hansen skrev:
> Nicholson's 12.nominering!!!

Ja, imponerende.

> Nu må julianne vinde!!

Det er nemt at tænke sig. Bemærk dog, at Kidman - så I billederne
af hende i Politiken i går? Diva! - vandt Golden Globe'n med en
næsten tilsvarende nomineringsliste.

Hvis man generelt skal tage Golden Globe-sammenligningen på ordet,
så vinder The Hours Oscaren for bedste film, Nicholas og Kidman
vinder for hovedroller, Streep og Cooper vinder for biroller osv.

Chicago må have en chance, for med 13 nomineringer må den have
akademiets opmærksomhed. På den anden side er Oscar vist som regel
mest til dramaer, og der er set bort fra Richard Gere.

Desuden skal man ikke tage sammenligningen helt så alvorligt, og
der er også nævneværdige forskelle allerede. F.eks. er About
Schmidt ikke nomineret i manuskriptkategorien, selvom den vandt
Golden Globe'n, og det samme gør sig gældende for Tal til hende
med hensyn til prisen for udenlandsksprogede film.

> Hvor f..... er 'Tal til hende'. Det er for langt ude at forbigå
> den? At jeg ikke har set de andr er ligegyldigt

Det er svært, når man ikke har haft mulighed for at se så mange af
de andre film, men objektivt er det i hvert fald
bemærkelsesværdigt, at Tal til hende er nomineret for bedste
manuskript på bekostning af amerikanske film, men ikke kan gøre
sig i kategorien for udenlandske film.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 11-02-03 23:34

"Morten Bowman Hansen" <mortenNOSPAM@bowman.dk> skrev i en meddelelse

> Nu må julianne vinde!!

Man har da lov at håbe...

> Hvor f..... er 'Tal til hende'. Det er for langt ude at forbigå den?
> At jeg ikke har set de andr er ligegyldigt

Hvert land indstiller én film. Spanien valgte (til stor forbløffelse) at
indstille en anden film Los lunas al sol (Mandage i solen?), der også vandt
stort ved de spanske Goya-priser. Filmens hovedrolle spilles af Javier
Bardem, der fik en oscar-nominering i 2000.

Og din mor var i øvrigt heller ikke en mulighed, da det var Mexicos valg
sidste år (uden nominering). Til gengæld blev en anden Gael Garcia Bernal
film så nomineret.

> Her har 'Tal til hende' ingen konkurrence. Jeg synes det er i
> særklasse originalt.

Hvis prisen går til Haynes, Almodovar eller brødrene Cuaron, så bliver jeg
glad. De har faktisk alle sammen fortjent en anerkendelse.

Hvis prisen derimod går til GONY eller MBFGW, der ikke blot er baseret på
andet materiale ('der er færre kandidater i denne kategori -> lad os kalde
det originalt'), men væsentligt svagere skrevet, så bliver jeg sur.

MvH Mikkel

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 11-02-03 23:39

On Tue, 11 Feb 2003 23:33:41 +0100, "Mikkel Knudsen"
<MS_Knudsen@yahoo.com> wrote:

> [...]
>stort ved de spanske Goya-priser. Filmens hovedrolle spilles af Javier
>Bardem, der fik en oscar-nominering i 2000.

Ja det forstår man jo intet af?

>Og din mor var i øvrigt heller ikke en mulighed, da det var Mexicos valg
>sidste år (uden nominering). Til gengæld blev en anden Gael Garcia Bernal
>film så nomineret.

Ja, men det er også en dejlig film

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 11-02-03 23:59

Morten Bowman Hansen skrev:

> Ja det forstår man jo intet af?

Det kan jo være, den er god?

Men tak til Mikkel for påmindelsen om noget, jeg vist havde hørt
før, men fortrængt igen.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 12-02-03 00:16

"Morten Bowman Hansen" <mortenNOSPAM@bowman.dk> skrev i en meddelelse
newsui4vcm55f7l023ra0j1me2r1p6j61ejr@4ax.com...

> Ja det forstår man jo intet af?

Næh. Men jeg ville blive glad for at se en film, der vitterligt er bedre end
Tal til hende (jeg tror dog ikke min fascination tilnærmelsesvis nærmer sig
din, men det er stadigt en rigtig god film).

> Ja, men det er også en dejlig film

Har du set El crimen del Padre Amaro?

MVH Mikkel - der glæder sig meget til Arven...

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 12-02-03 07:03

On Wed, 12 Feb 2003 00:15:30 +0100, "Mikkel Knudsen"
<MS_Knudsen@yahoo.com> wrote:

> [...]
>Tal til hende (jeg tror dog ikke min fascination tilnærmelsesvis nærmer sig
>din, men det er stadigt en rigtig god film).

Ja hvis den er bedre, er den nærmest uhyrlig god i min verden

>Har du set El crimen del Padre Amaro?

Ikke endnu, men den er bestemt på must-listen.

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 12-02-03 09:38

"Morten Bowman Hansen" <mortenNOSPAM@bowman.dk> escribió en el
mensaje newsui4vcm55f7l023ra0j1me2r1p6j61ejr@4ax.com...

forbløffelse) at
Javier

> Ja det forstår man jo intet af?

Hernede i Spanien er der bevidsthed om at Almodovar er en af de
bedste instruktører landet kan byde på, men samtidig er Javier Bardem
gulddrengen når der tales om skuespillere (efter at Antonio Banderas
har lavet film som Spy Kids 2 har alle anstændige filmkrittikere jo
mistet respekten for ham). Når Los Lunes Al Sol behandler et emne som
arbejdsløshed, som er et af de sociale problemer spaniere har mest
respekt for, og filmen samtidig er vel over middel, er det naturligt
at det er en film der får success ved Goya uddelingen. Derudover er
det en ualmindeligt nærværrende og varm film som måske er lidt
nemmere at sluge for den brede befolkning end Hable con ella.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 12-02-03 21:03

On Wed, 12 Feb 2003 09:37:49 +0100, "Lars Hoffmann"
<lars@intercambiodvd.com> wrote:

> [...]
>det en ualmindeligt nærværrende og varm film som måske er lidt
>nemmere at sluge for den brede befolkning end Hable con ella.

Tak for den fine imsight viden

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Homer

Dato : 12-02-03 09:52

"Mikkel Knudsen" <MS_Knudsen@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Og din mor var i øvrigt heller ikke en mulighed (...)

Hoh, hov! Tal pænt!

Homer.
- The temptation to form premature theories upon
insufficient data is the bane of our profession.

Fra : Max

Dato : 14-02-03 21:18

<MS_Knudsen@yahoo.com> wrote:

>"Morten Bowman Hansen" <mortenNOSPAM@bowman.dk> skrev i en meddelelse

>Man har da lov at håbe...

ja eller Nicole

Fra : CybaMerc

Dato : 11-02-03 18:08

A long time ago in a galaxy far, far away....
Peter Brandt Nielsen wrote:

[snip]

>SOUND
>CHICAGO
>GANGS OF NEW YORK
>THE LORD OF THE RINGS: THE TWO TOWERS
>ROAD TO PERDITION
>SPIDER-MAN
>
>SOUND EDITING
>THE LORD OF THE RINGS: THE TWO TOWERS
>MINORITY REPORT
>ROAD TO PERDITION

Det er en joke, at AOTC ikke er nomineret i de to kategorier.

Er der iøvrigt nogen, der ved, om det er DR1 eller DR2, der sender
Oscar-showet?

[snip]

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 11-02-03 18:20

CybaMerc skrev:
> Er der iøvrigt nogen, der ved, om det er DR1 eller DR2, der
> sender Oscar-showet?

Det er DR2 ifølge Tv-Afdelingen. Desuden arrangementer i Nordisk
Film-biografer i København, Århus, Odense og Aalborg med visning
af Chicago.

http://www.tv-afdelingen.dk/nyheder.php?id=/000226.afd

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : CybaMerc

Dato : 11-02-03 19:02

Peter Brandt Nielsen wrote:

>Det er DR2 ifølge Tv-Afdelingen.

Ack! De er jo idioter på DR. Ikke nok med, at de overbyder TV2 og
spilder skatteydernes penge på den måde, så henviser de sendingen til
en søsterkanal som ikke kan ses af alle. Det er jo fuldstændig
vanvittigt, når DR alligevel holder op med at sende ved midnatstid.

Jamen, så skal jeg åbenbart ikke se Oscar-uddelingen i år. Mange tak
DR!

[snip]

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 11-02-03 19:12

CybaMerc skrev:
> [...]
> sendingen til en søsterkanal som ikke kan ses af alle. Det er
> jo fuldstændig vanvittigt, når DR alligevel holder op med at

Jeg er enig i, at det er lidt fjollet. Det skal dog noteres, at DR
faktisk som regel sender morgen-tv i en del af det tidspunkt,
Oscar-showet sendes, samt at du jo netop har muligheden for at
tage i biografen og se det. Jeg skriver eventuelt gerne under på
en pænt formuleret henvendelse til DR om at få det vist på DR1.

Med hensyn til DR's indkøb af showet generelt: Det kan godt være,
de har overbudt TV2, men til gengæld kan de måske få mere ud af
pengene. TV2 sendte to folk til USA med alt betalt for blot at
kommentere tre timers tv. Man kan måske forvente, at DR vil bruge
lejligheden til at lave indhold til deres almindelige filmdækning
i radio og tv, og at udsendelsen i det hele taget vil indgå som en
naturlig del af deres filmdækning. (Filmland starter på DR2 den
24. februar.)

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : CybaMerc

Dato : 11-02-03 22:15

A long time ago in a galaxy far, far away....
Peter Brandt Nielsen wrote:

[snip]

>Det skal dog noteres, at DR faktisk som regel sender morgen-tv i
>en del af det tidspunkt, Oscar-showet sendes

Det gjorde TV2 jo også, og EuroNews består jo blot af en række
indslag, der bliver gentaget i en uendelig række. Folk kan sikkert
godt vente til klokken 7, og ellers kan DR jo bare lade være med at
ligge i konkurrence med en anden (delvist) skatteyderfinancieret
public service-station.

>... at du jo netop har muligheden for at tage i biografen og se det.

Det er jo ikke alle, der har den mulighed, og iøvrigt er det ikke
noget, jeg har lyst til at udsætte mig selv for. Det giver mig heller
ikke mulighed for at optage udsendelsen i tilfælde af, at jeg skulle
gå hen at blive træt.

>Jeg skriver eventuelt gerne under på en pænt formuleret
>henvendelse til DR om at få det vist på DR1.

Det får man næppe noget ud af. Det er sikkert programsat for længe
siden, og siden det vises på DR2, har de sikkert også planlagt en hel
tema-aften.

>Med hensyn til DR's indkøb af showet generelt: Det kan godt være,
>de har overbudt TV2, men til gengæld kan de måske få mere ud af
>pengene.

Tvivlsomt... TV2 har reklameindtægter.

>TV2 sendte to folk til USA med alt betalt for blot at kommentere tre
>timers tv.

Det var dog ikke tilfældet sidste år.

>Man kan måske forvente, at DR vil bruge lejligheden til at lave
>indhold til deres almindelige filmdækning

En ringe trøst :/

[snip]

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 11-02-03 22:29

CybaMerc skrev:
> [...]
> være med at ligge i konkurrence med en anden (delvist)
> skatteyderfinancieret public service-station.

Det er altsammen rigtigt, men noget kværulantisk. Du påstod, at
Oscar jo alligevel foregår, efter at DR1 er holdt op med at sende,
og jeg påviste, at DR1 faktisk sender programmer inden for det
tidsrum. Så er den ikke længere.

> Tvivlsomt... TV2 har reklameindtægter.

Okay, økonomisk er der måske ingen fordele. Kvalitetsmæssigt kan
man håbe på nogle fordele.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Peter B. Juul

Dato : 11-02-03 22:12

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@hotmail.com> writes:

> TV2 sendte to folk til USA med alt betalt for blot at
> kommentere tre timers tv.

En tur til Californien koster pebernødder i forhold til udgifterne ved
at drive en TV-station i det hele taget.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))

Fra : Max

Dato : 14-02-03 21:17

Hørt!
SOUND
GANGS OF NEW YORK
se det er en joke

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 11-02-03 21:52

Peter Brandt Nielsen wrote:
> ANIMATED FEATURE FILM
> SPIRITED AWAY

YES! Sådan! Godt gået af Hayao Miyazaki!

En herlig dag for anime-elskere!

Jeg håber virkelig, den hiver den Oscar hjem!

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fredgaard!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fredgaard

Fra : rhexis

Dato : 11-02-03 23:24

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@hotmail.com>
> [...]

Hvor er Andy Serkis henne? Snyd.

--
rhexis

Amazing improvised electric violin. Free
mp3s available. - http://solostring.com/

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 12-02-03 00:05

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:b2aust$679$1@sunsite.dk...
> [...]
>
> Fra et felt af 279 gyldige film har The Academy of Motion Picture
> Arts and Sciences nomineret følgende film til Oscar-statuetter til

Nicholson er favorit med Day-Lewis som eneste mulige spoiler. Personligt har
jeg kun set Cage, men han var til gengæld også forrygende.

> ACTOR IN A SUPPORTING ROLE
> Chris Cooper
> Ed Harris
> Paul Newman
> John C. Reilly
> Christopher Walken

Hvor er Dennis Quaid (Far From Heaven)? De tre jeg har set, Cooper, Reilly
og Newman, er begge glimrende på hver deres måde (Cooper har en meget showy
rolle, mens Reillys figur faktisk er meget underspiller. Newman var det
bedste i filmen). Cooper har vundet de fleste priser hidtil og bør være
(fortjent) favorit.

> ACTRESS IN A LEADING ROLE
> Salma Hayek
> Nicole Kidman
> Diane Lane
> Julianne Moore
> Renée Zellweger

Jeg var sikker på, at de ville nominere Meryl Streep for The Hours også!
Moore er fænomenal og jeg kunne godt unde hende anerkendelsen. Kidman er dog
favorit. I øvrigt sjovt at de begge medvirker i dansk instruerede film i det
kommende år. Med tidligere års resultater in mente, samt hendes 2003
kalender, så må Kidman også være tidlig favorit til dk.kultur.film-prisen
næste år:)

> ACTRESS IN A SUPPORTING ROLE
> Kathy Bates
> Julianne Moore
> Queen Latifah
> Meryl Streep
> Catherine Zeta-Jones

Streep eller Zeta-Jones vinder. Mellem de to holder jeg på sidstnævnte (jeg
har dog en fornemmelse af at Bates er det egentlige højdepunkt i en ret svag
kategori)

> ANIMATED FEATURE FILM
> ICE AGE
> LILO & STITCH
> SPIRIT: STALLION OF THE CIMARRON
> SPIRITED AWAY
> TREASURE PLANET

Jeg kunne godt tænke mig at se Spirited Away. De andre film har jeg undgået
i de danske biografer (med undtagelse af Ice Age, der var OK men temmeligt
ordinær).

> ART DIRECTION
> CHICAGO
> FRIDA
> GANGS OF NEW YORK
> THE LORD OF THE RINGS: THE TWO TOWERS
> ROAD TO PERDITION

Hvor er Far From Heaven?

> COSTUME DESIGN
> CHICAGO
> FRIDA
> GANGS OF NEW YORK
> THE HOURS
> THE PIANIST

Se ovenfor...

> DIRECTING
> CHICAGO
> GANGS OF NEW YORK
> THE HOURS
> THE PIANIST
> TALK TO HER

Overraskende at se Almodovar her - men en positiv overraskelse. Til gengæld
undrer det mig, at de ikke nominerer Peter Jackson, når nu de nominerer
filmen. Han fortjener IMO mindst lige så meget hyldest som sin film.

> FOREIGN LANGUAGE FILM
> EL CRIMEN DEL PADRE AMARO
> HERO
> THE MAN WITHOUT A PAST
> NOWHERE IN AFRICA
> ZUS & ZO

Måske skulle man slå et mut ind forbi Øst For Paradis og se TMWAP? Hero ser
spændende ud, Nirgendwo In Afrika er lavet af Caroline Link, der stod bag
den glimrende Jenseits Der Stille og El Crimen Del Padre Amaro har Gael
Garcia Bernal i hoverollen - og det virkede jo meget godt for Amores Perros
og Og din mor - to af minde yndlingsfilm de sidste 2 år).

> MAKEUP
> FRIDA
> THE TIME MACHINE

Det her var utvivlsomt den mærkeligste kategori i år. Kun 2 film var
valgbare, så selve nomineringerne var temmeligt nemme at forudsige...

> MUSIC (SCORE)
> CATCH ME IF YOU CAN
> FAR FROM HEAVEN
> FRIDA
> THE HOURS
> ROAD TO PERDITION

Nominering nr 42 til John Williams!

> MUSIC (SONG)
> CHICAGO
> 8 MILE
> FRIDA
> GANGS OF NEW YORK
> THE WILD THORNBERRYS MOVIE

Vi kan glæde os til U2, Eminem og Paul Simon på scenen.

> BEST PICTURE
> CHICAGO
> GANGS OF NEW YORK
> THE HOURS
> THE LORD OF THE RINGS: THE TWO TOWERS
> THE PIANIST

Jeg havde meget gerne set Far From Heaven her. Men eftersom jeg kun har set
Chicago og LOTR (og begge er gode film), så er det svært virkeligt at
kritisere nomineringerne.

> [...]
> INJA (DOG)
> JOHNNY FLYNTON
> THIS CHARMING MAN (DER ER EN YNDIG MAND)

Tilllykke til Martin Strange-Hansen!

> SOUND
> CHICAGO
> GANGS OF NEW YORK
> THE LORD OF THE RINGS: THE TWO TOWERS
> ROAD TO PERDITION
> SPIDER-MAN

Er lyden i Chicago, Road To Perdition og Spider-man virkeligt bedre end i
Minority Report og Star Wars?

> SOUND EDITING
> THE LORD OF THE RINGS: THE TWO TOWERS
> MINORITY REPORT
> ROAD TO PERDITION

Efter 2 års mystiske nomineringer giver de trods alt lidt mere mening. Men
alligevel overraskende at de vælger RTP i stedet for Star Wars

> VISUAL EFFECTS
> THE LORD OF THE RINGS: THE TWO TOWERS
> SPIDER-MAN
> STAR WARS EPISODE II ATTACK OF THE CLONES

Jeg havde nok foretrukket Minority Report frem for Spiderman.

> WRITING (ADAPTED SCREENPLAY)
> ABOUT A BOY
> ADAPTATION
> CHICAGO
> THE HOURS
> THE PIANIST

About Schmidt er overraskende udeladt. Jeg har set de tre førstnævnte,
hvoraf jeg klart foretrækker Adaptation. Et mere vittigt og originalt
manuskript er sjældent set. Forfatterne bag About A Boy gør faktisk et godt
stykke arbejde, omend jeg stadigt ikke har forstået hvorfor, de skulle
droppe Nirvana-referencerne og bogens sjoveste scene (en togtur).

> WRITING (ORIGINAL SCREENPLAY)
> FAR FROM HEAVEN
> GANGS OF NEW YORK
> MY BIG FAT GREEK WEDDING
> TALK TO HER
> Y TU MAMÁ TAMBIÉN

Denne kategori har jeg kommenteret andetsteds i tråden.

MvH Mikkel

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 12-02-03 00:23

Mikkel Knudsen wrote:
> Jeg kunne godt tænke mig at se Spirited Away.

Jeg kan i hvert fald varmt anbefale den - det gælder iøvrigt samtlige
film fra Studio Ghibli, hvoraf jeg dog vil fremhæve "Grave of the
Fireflies" og "Princess Mononoke".

<http://www.nausicaa.net> har en hel del god information omkring Studio
Ghiblis film.

Fra : Tenzel Kim

Dato : 12-02-03 00:38

Mikkel Knudsen wrote:

> Vi kan glæde os til U2, Eminem og Paul Simon på scenen.

Nu har jeg aldrig rigtigt kunne glæde mig til noget som helst der
involverede Eminem, men sådan er vi så forskellige :)

> About Schmidt er overraskende udeladt. Jeg har set de tre førstnævnte,
> hvoraf jeg klart foretrækker Adaptation. Et mere vittigt og originalt
> manuskript er sjældent set.

Kan det passe at de nominerer både Charlie Kaufman og Donald Kaufman for
manuskriptet? Det syntes jeg det så ud til et af de steder hvor de ikke
bare nævnte filmene. Hvis det er tilfældet må det da være første gang
man nominerer en ikke-eksisterende forfatter til en Oscar.

Tenz.

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 12-02-03 10:41

"Tenzel Kim" <tenzel_kim@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> bare nævnte filmene. Hvis det er tilfældet må det da være første gang
> man nominerer en ikke-eksisterende forfatter til en Oscar.

Donald Kaufman er jo krediteret for manuskriptet, men hvordan de lige præcis
har kringlet den, ved jeg ikke. Men Donald har da vundet adskillige priser
indtil videre: <http://us.imdb.com/Pawards?Kaufman,%20Donald>.

I øvrigt blev 'Roderick Jaynes' nomineret som bedste klipper for Fargo i
1996. Navnet er et synonym for Joel og Ethan Coen, der også vandt for bedste
manuskript. Stephen Soderbergh vandt også adskillige priser (omend ingen
oscar-nominering) som Peter Andrews, krediteret for Traffics foto.

Mvh Mikkel

Fra : Tenzel Kim

Dato : 12-02-03 12:32

Mikkel Knudsen wrote:

> Donald Kaufman er jo krediteret for manuskriptet, men hvordan de lige præcis
> har kringlet den, ved jeg ikke. Men Donald har da vundet adskillige priser
> indtil videre: <http://us.imdb.com/Pawards?Kaufman,%20Donald>.

Det var jeg godt klar over. Tænkte bare om det var første gang i
Oscar-historie det var sket da jeg havde glemt alt om dem du nævner, så
tak for listen :)

Tenz.

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 12-02-03 22:50

> Det var jeg godt klar over. Tænkte bare om det var første gang i
> Oscar-historie det var sket da jeg havde glemt alt om dem du nævner, så
> tak for listen :)

www.oscar .com er heller ikke helt entydig omkring, hvordan man takler
'problemet'. Under http://www.oscar.com/nominees/nom_32144.html står både
Charlie og Donald nomineret, mens kun Charlie nævnes under punktet Academy
Awards History (ved alle andre nomineringer står det også nævnt, hvis det er
personens første nominering). Hvis han (de?) nu vinder, giver man så én
statuette med to navne, to statuetter til Charlie eller 'glemmer' man blot
Donald?

Min liste var bare lige, hvad jeg nu kunne huske - der er sikkert andre
tilfælde. Jeg undrer mig i øvrigt over, at Donald Kaufman har sin egen side
på IMDB, når andre synonymer ikke har det.

Mvh Mikkel

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 12-02-03 14:35

Mikkel Knudsen skrev:

> Det her var utvivlsomt den mærkeligste kategori i år. Kun 2
> film var valgbare, så selve nomineringerne var temmeligt nemme
> at forudsige...

Ja, det er en lidt mærkelig situation. Processen er sådan, at ud
fra et større felt af mulige film stemmer de af akademiets
medlemmer, som arbejder med makeup og hår, og vælger op til syv
værdige film. Disse film vurderes så igen, og ved afstemning
udvælges højst tre til nominering.

I år blev allerede i anden runde kun to film valgt ud, og
forhåndsfavoritter som De to tårne, The Hours og Chicago blev siet
fra. Jeg antager, at den næste afstemning er blevet afholdt, men
uden yderligere frasining.

Men logikken bag er, at et grundvilkår for denne og visse af de
andre priser er, at der kun skal uddeles en pris, hvis der er
bemærkelsesværdige præstationer at tage af.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : JH

Dato : 12-02-03 11:14

Peter Brandt Nielsen wrote:
> [...]
>
> Fra et felt af 279 gyldige film har The Academy of Motion Picture
> Arts and Sciences nomineret følgende film til Oscar-statuetter til

Håber at Kathy Bates vinder.
Hun er en utrolig god skuespiller - og så ser hun almindelig ud.

JH