Fremtid for Palads Århus
Fra : Rune Zedeler

Dato : 09-02-03 20:40

Når nu Øst for Paradis flytter og udvides med to sale - og CinemaxX
åbner med dobbelt så mange sale som det gamle Folketeatret, så bliver
Århus jo lidt overcrowded med biografsale.
Er der nogen, der ved noget om NF's planer med Palads?
Jeg ser to muligheder:
- Palads lukker.
- Palads bygges om til 1 eller 2 fede biografsale.

P.t. er den store Palads-sal jo råt og brutalt (med en skønhed der
minder mig om det halve kontor i Brazil) inddelt i 5 biografsale, der er
så ringe, at jeg ikke bruger biografen til andet end at købe billetter
til Bio City. Men uden at have set biografsalen i eet stykke, kan jeg
godt fornemme, at den /kunne/ indrettes til en stemningsfuld gammeldags
biograf med en ånd som CinemaxX aldrig vil kunne efterligne.
Nogen der ved noget?

-Rune (der håber på ikke at miste sin lokale biograf)

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 09-02-03 21:50

On Sun, 09 Feb 2003 20:40:09 +0100, Rune Zedeler <rz@daimi.au.dk>
wrote:

>Når nu Øst for Paradis flytter og udvides med to sale -

Hvor ved du det fra? Det sidste jeg hørte er at fremtiden stadig er
usikker.

> [...]
>godt fornemme, at den /kunne/ indrettes til en stemningsfuld gammeldags
>biograf med en ånd som CinemaxX aldrig vil kunne efterligne.

Nææ, men alle sale er bestemt ikke særlige gode. Men hvor skulle disse
film ellers gå? De satser jo på de "smalle film i midten", altså de
mere tungsindige og dybdegående men alligevel ikke smalle. Jeg tror
ikke det er disse som Cinemaxx vil kæmpe med NF om.

>-Rune (der håber på ikke at miste sin lokale biograf)

Jeg tror ikke den forsvinder lige med det samme

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Rune Zedeler

Dato : 10-02-03 00:51

Morten Bowman Hansen wrote:

> Hvor ved du det fra? Det sidste jeg hørte er at fremtiden stadig er
> usikker.

Det kan godt være at jeg har misforstået noget - men jeg troede at det
VAR fastlagt at der skulle bygges en ny 6-salet art-biograf (...) ved
havnen. Usikkerheden har så vidt jeg har forstået gået på, om det ville
være de gamle øfp-folk der skulle drive den.
Hvis det ikke bliver det, så vil øfp vel blive liggende og i så fald vil
vi have ikke 2 men 6 "smalle" biografsale mere end i dag.

> [...]
> mere tungsindige og dybdegående men alligevel ikke smalle. Jeg tror
> ikke det er disse som Cinemaxx vil kæmpe med NF om.

Nej, men jeg tvivler på at man i længden kan vise blockbusters i 17
(eller bliver det 19?) biografsale i Århus C. Så jeg forestillede mig at
NF ville flytte nogle af de smalle film til BioCity. - Samt selvfølgelig
at nogle af "palads-filmene" ville flytte ned på havnen.
Jeg nægter at tro på at BioCity lukker før Palads.

-Rune

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 10-02-03 11:13

On Mon, 10 Feb 2003 00:50:49 +0100, Rune Zedeler <rz@daimi.au.dk>
wrote:

> [...]
>Hvis det ikke bliver det, så vil øfp vel blive liggende og i så fald vil
>vi have ikke 2 men 6 "smalle" biografsale mere end i dag.

Der er grænser for hvor mange af disse vi kan have i byen!?
Det _skal_ være ØFP-folkene. De er de eneste seriøse filmfolk i byen.

> [...]
>at nogle af "palads-filmene" ville flytte ned på havnen.
>Jeg nægter at tro på at BioCity lukker før Palads.

Det gør jeg såmænd heller ikke. Det kommer vel an på hvilke film
Cinemaxx får fat i. Det er jo ikke blockbbustere Palads viser.

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Kasper Bang

Dato : 10-02-03 13:27

Rune Zedeler wrote:
> [...]
> Århus jo lidt overcrowded med biografsale.
> Er der nogen, der ved noget om NF's planer med Palads?

En del af spørgsmålene i jeres indlæg bliver besvaret i denne artikel
fra Stiften i fredags: http://www.stiften.dk/ibyen/artikel:aid=101039

Det lader altså til, at det IKKE er givet, at Øst For Paradis-ejerne får
lov til at drive den kommende art cinema i Filmbyen. Nordisk Film vil
også byde ind.

Selv om Palads er min lokale biograf, og deres sal 1 er blevet
glimrende, så er det nu mere Øst for Paradis (sal D undtaget!) og denne
biografs repertoire, jeg bekymrer mig for. Min respekt for Nordisk Film
og deres forretningsmetoder kan ligge på et meget lille sted - det er
ikke film, de interesserer sig for.

Paradis kommer sandsynligvis til at lukke, hvis ikke de får lov til at
flytte ned i Filmbyen, og for mig er det lidt af et mareridtsscenarie,
hvis Nordisk skal drive artcinemaen. Lidt som at sætte ræven til at
vogte gæs. Selv om de sikkert skal leve op til nogle kunstneriske
mindstekrav for at vinde licitationen, kunne Nordisk aldrig finde på
selvstændigt at importere de smalle film, som Øst for Paradis nogle
gange gør, og så går Danmark generelt glip af nogle få, interessante
film, mens vi i Århus for alvor kommer på smalkost med Cinemaxx og
Nordisk Film som eneste "alternativer". Gys!

MVH/Kasper

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 10-02-03 22:01

On Mon, 10 Feb 2003 13:26:37 +0100, Kasper Bang
<johnnyhefty@hotmail.com> wrote:

> [...]
>film, mens vi i Århus for alvor kommer på smalkost med Cinemaxx og
>Nordisk Film som eneste "alternativer". Gys!

Ja også mit værste scenarie. Så hellere undvære Palads hvis det skal
være.

Morten
morten@bowman.dk