Færøerne -jagt???
Fra : Tobester

Dato : 07-03-03 14:51

Jeg skal flytte til Færøerne aug-dec i år og er pt. ved at tage jagttegn
herhjemme. Jeg har prøvet at finde oplysninger om jagt på Færøerne, men det
er endnu ikke lykkedes (ikke engang Google-vennen)
Er der nogen, der kender nogetsomhelst til dette? Eller ved, hvor jeg kan
indhente oplysninger?

På forhånd tusind tak,

Tobester

Fra : Thomas Hauerslev And~

Dato : 08-03-03 00:24

er det overhovedet noget at skyde deroppe udover et får i ny og næ eller en
måge??

Thomas

Fra : Søren GP

Dato : 08-03-03 12:47

Jeg har hørt noget om en hel del regnspover, reguleringsjagt på sæler
ved havbrug og gæs på træk ved nogle søer.
Men ellers læs Lasse Sørensens bøger, hvor han skriver om jagt på
Færøerne.

Mvh.........Søren

Fra : an

Dato : 10-03-03 20:07

> [...]
> er endnu ikke lykkedes (ikke engang Google-vennen)
> Er der nogen, der kender nogetsomhelst til dette? Eller ved, hvor jeg kan

Nå der kommer til fuglefangst er følgende gældende:

Der er kun lov til at fange følgende fugle:a) Hele året: Krage, ravn, kjove,
"skúgv", mallemuk, sule og alle måsefugle, dog ride kun på søen.
b) 1. oktober - 20. januar: Lunde, lomvige og alke.
c) 1. oktober - 30. november: Skarv.

(Jeg er ikke sikker på at alle navne er oversat rigtig)

Harer kan skydes fra 2. november - 31. december, begge dage medregnede.

Eneste* lovlige skydevåben på Færøerne er haglgevær. Til jagt dog med max 2
skud. (pumpgun med plads til to i magasinet og en i løbet accepteres
vistnok). *(fleste dambrug har særtilladelse at eje og bruge riffel til at
skyde sæler med.)

Den der jager skal være mindst 18 år, med dog kan folk ned til 16 år drive
jagt, hvis de er sammen med en der er over 18 år.

Der kræves ikke jagttegn til at købe/eje/bruge haglgeværer på Færøerne.
Eneste der kræves for at købe våben på Færøerne er at du kan bevise at du er
over 18 år, og at du oplyser navn og adresse.

Patroner med blyhagl er vistnok det eneste der anvendes til jagt på
Færøerne, anden slags hagl kan enten ikke skaffes, eller er særdeles dyre.

Tilladelse til jagt må selvfølgelig opnås fra den der ejer jagtretten, på
søen er der dog frit for alle danske statsborgere, bere du passer på ikke at
komme for nær på fuglebjergene.

Venlig hilsen,

A_N

Fra : Tobester

Dato : 10-03-03 22:45

Tusind tak for svarene.

Jeg må vist spørge rundt, når jeg kommer derop. Og så ellers prøve at
opstøve de bøger.
Jeg glæder mig!

VH Tobester

Fra : Carsten Høgh

Dato : 27-03-03 10:34

Lige et par korrektioner:
Der er forskel på fuglefangst og fuglejagt. Fangst foregår i fuglefjeldet
med et langt net. Her fanger man fugle levende under. Haglbøssejagt er ikke
tilladt i fuglefjeldet. Dette praktiseres på havet i en vis afstand fra
fjeldene. Af landjagt er det primært jagt på den færøske hare. Lad mig i den
forbindelse fremhæve Lasse Sørensens bog "Færøernes hvide hare". I denne bog
er der en god gennemgang af de mere generelle jagtforhold på færøerne - det
fremgår endvidere heraf, at det er ret vanskeligt at få landjagt deroppe -
men læs selv; det er en god bog. Lasse Sørensen kommer fra færøerne og
skriver i Nordisk safariklub og ind i mellem i jæger under navnet LasseS
(han skrev en del i det gamle jagtblad "jagt og Fiskeri". Læs evt. flere af
hans bøger, da vil du få god indsigt i havjagt på fulge og sæljagt der
foregår i svært tilgængelige huler i klipperne. God fornøjelse og knæk og
bræk hvis det lykkes for dig at komme på jagt. Og husk lige fiskestangen -
der er et formiddabelt kystfiskeri. Du kan også fiske i søen Leynarvatn -
eller prøv den meget smukke inderfjord Saksun nord på Streymøy (den ø hvor
Thórshavn ligger. Der går en elv ned i den hvor der kan fanges laks - men
det kræver fisketegn. Nå nu er vi vist lidt udenfor emnet jagt....

Fra : Søren GP

Dato : 11-03-03 10:35

> [...]
>
> (Jeg er ikke sikker på at alle navne er oversat rigtig)
>
> Harer kan skydes fra 2. november - 31. december, begge dage medregnede.

Det betyder altså, at jagt på regnspover og gæs er forbudt??
Jeg har ellers hørt, at det praktiseres! - Men det kan det
selvfølgelig godt, selvom det er ulovligt.
Når du skriver fange, mener du så også jagt med haglgevær?

Mvh.........Søren

Fra : an

Dato : 11-03-03 14:39

"Søren GP" <sgpe@ar.stam.dk> wrote in message

> Det betyder altså, at jagt på regnspover og gæs er forbudt??
Ja, alle fugle der ikke er nævnt er fredede.

> Jeg har ellers hørt, at det praktiseres! - Men det kan det
> selvfølgelig godt, selvom det er ulovligt.
Måske, men straffen hvis du bliver taget, er ret hård.

> Når du skriver fange, mener du så også jagt med haglgevær?
Ja, og for de flestes vedkommende kun haglgevær(tror jeg).

Mvh.
A_N

Fra : Søren GP

Dato : 11-03-03 20:56

Tak for dine svar.
> Måske, men straffen hvis du bliver taget, er ret hård.
Det er nu ikke fordi, jeg havde planer om ulovlig jagt - eller mener det er i orden.
Min bemærkning var blot en konstatering.

Mvh...........Søren