Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Åbningstider på digitale cameraer ?
Fra : Jakob Munck

Dato : 24-02-03 07:47

Jeg har et Kodak DC215 digital kamera, og en gang imellem når jeg skal
fotografere motiver der er underbelyste, må jeg regulere på kameraets
"exposure compensation", dvs. jeg kan give den 0,5 - 2,0 mere lys i
kameraet. Men hvad det betyder for kameraets åbningstid, står der ingen
steder om. I det hele taget kan man slet ikke læse i brugsvejledningen, hvor
lang kameraets åbningstid er.

Nå, men jeg gætter mig til, at det er sker når jeg forsøger lysmængden fra
motiverne med 100% (+1,0), er at åbningstiden fordobles. Så er spørgsmålet
bare, hvor lang åbningstiden er i normaltilstanden, og når kameraet
fordobler åbningstiden. Jeg har nemlig lagt mærke til, at når jeg forsøger
lysmængden, så bliver kameraet også meget følsomt for bevægelser, som straks
medfører stor uskarphed i motivet.

Er der nogen der véd, hvor lang den normale åbningstid er for et sådant
kamera?
Er det rigtigt, at det som kaldes "exposure compensation" alene er et
spørgsmål om kameraets åbningstider?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Peter Schrøder

Dato : 24-02-03 10:18

"Jakob Munck" skrev...
> [...]
> kameraet. Men hvad det betyder for kameraets åbningstid, står der ingen
> steder om. I det hele taget kan man slet ikke læse i brugsvejledningen,

I følge specs. kan dit kamera variere lukkertiden mellem
1/2 sek. og op til 1/362sek
Ligeledes kan blænden variere mellem
F4,0 og F13,5
Så der kan altså være stor forskel på hvilken lukkertid
kameraet arbejder på. Normalt vil automatikken vælge
at lave korrigeringen på blænden, men fotograferer du
under omstændigheder som gør at kameraet allerede
arbejder på fuld blændeåbning, vil korrektionen komme
på lukkertiden, og vil, som du har opdaget, nogle gange
resultere i lukkertider, som kan gi' rystede billeder.
Dit kamera er lidt hæmmet af, at følsomheds-indstillingen er fast
140 ISO, idet det ellers ville være oplagt at hæve
følsomheden istedet for at ændre lukkertid / blænde.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Jakob Munck

Dato : 24-02-03 10:36

> I følge specs. kan dit kamera variere lukkertiden mellem
> 1/2 sek. og op til 1/362sek
> Ligeledes kan blænden variere mellem
> F4,0 og F13,5

Disse specifikationer står ikke i kameraets User Guide. Hvor har du fundet
dem?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Peter Schrøder

Dato : 24-02-03 13:38

"Jakob Munck" skrev...
> Disse specifikationer står ikke i kameraets User Guide. Hvor har du fundet
> dem?

På DPReview
http://www.dpreview.com/reviews/
Men det er jo ingen garanti for at oplysningerne er
korrekte.