Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitalisering af gamle s/h-negativer ?
Fra : Jakob Munck

Dato : 23-02-03 17:35

Jeg har ca. 500 gamle sort/hvid negativer som ikke er i ramme og som jeg
gerne vil have overført til digitale billeder. De skal naturligvis samtidig
transformeres til s/h positiv format.

Hvor og hvordan gøres dette bedst og billigst?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Poul Petersen

Dato : 23-02-03 17:44

"Jakob Munck" <jakob.munck@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
samtidig
> transformeres til s/h positiv format.
>
> Hvor og hvordan gøres dette bedst og billigst?

Se hvordan det kan gøres på min hjemmeside :
http://home19.inet.tele.dk/poulm

Mvh Poul.

Fra : Jakob Munck

Dato : 23-02-03 19:06

Tak skal du have, men jeg har ikke en scanner, så jeg skal have det lavet
hos en fotohandler, eller hvor den slags nu udføres. For jeg forstår din
hjemmeside sådan, at man bare kan scanne negativerne ind, og så lave det
færdige billede på computeren. Men hvor får man (rimelig billigt) scannet
500 negativer (uden ramme) ind?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Poul Petersen

Dato : 23-02-03 21:11

> [...]
> færdige billede på computeren. Men hvor får man (rimelig billigt) scannet

Godt spørgsmål - men via en fotohandler vil det nok koste mere end
anskaffelsen af en scanner.
Det var alle min fars gamle negativer ( ca. 700 stk i forskellig størrelse )
der gjorde at jeg begyndte at experimentere med selv at " fremkalde "
billeder via scanner.
Resultatet blev som vist på hj-siden - og derfor syntes jeg andre skulle
have glæde af den billige og simple metode, som jo kun kan bruges til s/hv.
negativer.
Ja, når billedet er scannet ind, kan billedet gøres færdig i computeren.
Mvh. Poul.

Fra : hr.P

Dato : 23-02-03 21:59

"Poul Petersen" <poulina@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Jakob Munck" <jakob.munck@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> samtidig

> Se hvordan det kan gøres på min hjemmeside :
> http://home19.inet.tele.dk/poulm

Skal pæren fjernes fra scanneren eller skal der belyses både fra oven og fra
neden?

mvh. leif

Fra : Poul Petersen

Dato : 24-02-03 00:06

> Skal pæren fjernes fra scanneren eller skal der belyses både fra oven og
fra
> neden?
>
> mvh. leif

Ja, der skal lys fra begge sider - lyset fra oven skal hjælpe scanneren med
at opfange alle de grå nuancer i negativet - så der skal IKKE ændres på
scanneren.
Mvh Poul.

Fra : Bering

Dato : 24-02-03 00:05

> Se hvordan det kan gøres på min hjemmeside :
> http://home19.inet.tele.dk/poulm
>
> Mvh Poul.

Har du prøvet med farvenegativer ?
Og hvad gør du med pæren i scanneren...
lader den være tændt osse ?
Tak for tippet iøvrigt.

Bering

Fra : Poul Petersen

Dato : 24-02-03 00:12

"Bering" <ingen@email.her> skrev i en meddelelse

> Har du prøvet med farvenegativer ?
> Og hvad gør du med pæren i scanneren...
> lader den være tændt osse ?
> Tak for tippet iøvrigt.
>
> Bering

Ja, jeg har forsøgt utallige gange med dias og farvenegativer - det går (
desværre ) ikke. Derfor anbefaler jeg også kun metoden i forbindelse med
s/hv. negativer.
Ved farvenegativer og dias skal der korrigeres så meget i farverne at det
hele går op i lagkage - når man korrigerer for ét farvestik, fødes der et
nyt o.s.v. - Det er også forsøgt med forskellige filtre.
Mvh. Poul.

Fra : KNL DtP

Dato : 23-02-03 19:50

"Jakob Munck" <jakob.munck@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har ca. 500 gamle sort/hvid negativer som ikke er i ramme og som jeg
> gerne vil have overført til digitale billeder.

Jeg vil anbefale at høre nede i din lokale fotohandler. Når det drejer sig om 500
negativer (det er vel billeder - ikke strimler), må de kunne give et godt tilbud på
at smide dem på en CD.

Ta' lige og få lavet en prøve scanning, så du kan se om de kan deres arbejde og om
kvaliteten lever op til dine forventninger. Husk endelig at få dem til at gemme
billederne i TIFF-format og sørg for at de bliver scannet ind i en ordenlig opløsning
(gerne over 2.500 dpi), så du senere kan få lavet nogle 20x30 cm forstørrelser, efter
du har efterbehandlet billederne på computeren.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Poul Petersen

Dato : 23-02-03 21:19

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
forstørrelser, efter
> du har efterbehandlet billederne på computeren.

Det er godt du nævnte, det med om de kan deres arbejde - for det er nemlig
her problemerne kan melde sig.
Uden at vide det kan jeg nemlig forestille mig at fotohandleren ikke tager
sig tid til at skelne mellem " tynde og mættede " negativer, og indstiller
apparaturet til de forskellige mæthedsgrader - men " kører " efter samme
opskrift på alle negativerne, hvor man med et variabelt modlys kan korrigere
allerede i indscanningen - og derefter " finpudse " i computeren.
Mvh. Poul.