Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Affotografering af dias
Fra : Poul

Dato : 21-02-03 17:27

Jeg vil gerne om der er nogle som har erfaring med affotografering af
dias, som er monteret i plastik/glasrammer. Da jeg har omkring 2000,
som jeg har planer om at affotografere.

Samtidig kunne det være interessant om der evt. er nogle som ligger
inde med billigt affotograferingsudstyr til dias.

Det skal gerne kunne passe til Canon eos 1000.

På forhånd tak.

Fra : complex@pc.dk

Dato : 21-02-03 18:16

Samlet pris 40 kr
Løsningen har været bragt før!
Denne løsning er næsten for nem:

Diaprojektor og digitalkamera

Vis billedet på et stykke godt, supergodt pap (schoelhammar
fås i tegnebutikker) i det dunkelt lokale
Fotografer det billed der kommer

Det bliver pænt, rigtigt pænt

Samlet pris ca 40 kr excl kamera og projektor

Med venlig hilsen, Lars
www.complex-data.dk www.pc-doktoren.dk
kompetence koster penge - inkompetence koster MANGE penge.

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 21-02-03 19:18

complex@pc.dk skrev i dk.fritid.foto:

>Samlet pris 40 kr
>Løsningen har været bragt før!
>Denne løsning er næsten for nem:
>
>Diaprojektor og digitalkamera

Men som jeg forstod det oprindelige indlæg, så var det dias-til-dias
eller dias-til-negativ og ikke dias-til-digital, som Poul ville lave:

>On 21 Feb 2003 08:27:09 -0800, pimse@post1.tele.dk (Poul) wrote:

[...]

> [...]

Er det ikke et analogt kamera?

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : complex@pc.dk

Dato : 21-02-03 21:27

On Fri, 21 Feb 2003 19:17:35 +0100, Jens Tønnesen
<01-2003nospam@pressefoto.dk> wrote:

>Men som jeg forstod det oprindelige indlæg, så var det dias-til-dias
>eller dias-til-negativ og ikke dias-til-digital, som Poul ville lave:

>[...]
>
>Er det ikke et analogt kamera?

sikkert, men metoden virker også på dias til dias

Lars (København nord)
complex@pc.dk

Fra : KNL DtP

Dato : 21-02-03 23:05

<complex@pc.dk> skrev i en meddelelse

> sikkert, men metoden virker også på dias til dias

.... farvetemperatur? Lyset i et lysbilledeapparet er vel 3200ºK, så for at opnå
korrekte farver skal der vel anvendes en kunstlysdiasfilm (FujiChrome 64 T II eller
Kodak Ektachrome 64T eller Kodak Elitechrome 160 T)

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : complex@pc.dk

Dato : 22-02-03 08:44

Der fik du mig, det er fordi jeg tænker digitalt hvidballance
men mon ikke et dagslysfilter kan evt placeres på diasfremviser, kan
rette op på det

Lars (København nord)
complex@pc.dk

Fra : John

Dato : 22-02-03 08:51

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
II eller
> Kodak Ektachrome 64T eller Kodak Elitechrome 160 T)

Uden at vide det, tør jeg godt sætte min hat på, at lyset i en projektor er
meget koldere en 3200K, som jo svarer til en alm glødelampe. Ellers ville de
fremviste dias jo have farvestik, ikke sandt?
--
MVH
John K Hansen

Fra : dancke@onzine.no

Dato : 22-02-03 20:09

> [...]
>er meget koldere en 3200K, som jo svarer til en alm glødelampe. Ellers
>ville de fremviste dias jo have farvestik, ikke sandt?

Lampen i et moderne lysbildeapparat har nok en farvetemperatur på
3200-3400 Kelvin (En alm- 100 Watts lampe er ca 2850 Kelvin) Et 80A eller
80B filter på kameraet skulle gi omtrent riktig resultat. Jeg tror kanskje
man må prøve seg frem.

Metoden med å fotografere bildene fra skjerm er enkel, men gir ikke beste
kvalitet. Da skulle man bruke Kodak Dupliseringsfilm og et opplegg for å
fotografere 1 til 1. Her må man også regne med å bruke en film for å finne
frem til beste eksponering og filtrering etc., men skal man kopiere 2800
bilder så kan det vel svare seg, og kvaliteten kan bli meget fin.

hilsen
John Dancke
Egersund

dancke@online.no