Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Detaljer om foto
Fra : Brian S. Nielsen

Dato : 19-02-03 15:15

Findes der programmer som kan uddrage detaljer om et digital foto ?
Jeg tænker på oplysninger om anvendt blænde, lukkertid, focuslænge
(?), iso osv.
Når man kigger på Steves Digicam f.eks. står der detaljerede
oplysninger om hver enkelt billede nedenunder, hvordan får man det ?
(Det er vel ikke med papir og blyant ?)

mvh
Brian Nielsen

Fra : Madsen

Dato : 19-02-03 15:24

Brian S. Nielsen skrev:

> Når man kigger på Steves Digicam f.eks. står der detaljerede
> oplysninger om hver enkelt billede nedenunder, hvordan får man det ?

Det hedder EXIF eller Metadata. De fleste digitale kameraer gemmer
den information i billedet, men informationen går ofte tabt hvis du
redigerer i billedet og gemmer det påny. Ikke alle billedbehandlings-
programmer kan finde ud af at bevare den information i billedet.

Madsen.

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 19-02-03 15:32

Madsen wrote:

> Det hedder EXIF eller Metadata. De fleste digitale kameraer gemmer
> den information i billedet, men informationen går ofte tabt hvis du

Fedt! Det anede jeg ikke. 'urpmi exif' og jeg var kørende. Damn en masse
info man kan udlæse.

Geil

--
Martin L. Johansen
..:: T U X 3 D O . C O M ::.

Fra : Madsen

Dato : 19-02-03 15:48

Martin L. Johansen skrev:

> 'urpmi exif'

Hva' betyder det?

Madsen.

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 19-02-03 15:54

Madsen wrote:

> Hva' betyder det?

Det er installationskommandoen i Mandrake fra konsole. Jeg havde ikke
programmet indstalleret så det måtte jeg jo lige gøre først

--
Martin L. Johansen
..:: T U X 3 D O . C O M ::.

Fra : Madsen

Dato : 19-02-03 16:48

Martin L. Johansen skrev:

> Det er installationskommandoen i Mandrake fra konsole.

Aha.

Madsen.

Fra : Mikael

Dato : 19-02-03 15:30

"Brian S. Nielsen" <bimmer@jubiipost.dk> wrote in message
> Findes der programmer som kan uddrage detaljer om et digital foto ?
> Jeg tænker på oplysninger om anvendt blænde, lukkertid, focuslænge
> (?), iso osv.

I Exifer kan du udvælge et antal billeder og for dem eksportere udvalgte (af
dig) Exif felter til et regneark.

Fra : Brian S. Nielsen

Dato : 19-02-03 16:11

On Wed, 19 Feb 2003 15:15:01 +0100, Brian S. Nielsen
<bimmer@jubiipost.dk> wrote:

>Findes der programmer som kan uddrage detaljer om et digital foto ?

Tak for hjælpen, det var lige det jeg søgte.

Fra : Peter Loumann

Dato : 19-02-03 16:22

<bimmer@jubiipost.dk> wrote:

> [...]
>Når man kigger på Steves Digicam f.eks. står der detaljerede
>oplysninger om hver enkelt billede nedenunder, hvordan får man det ?

De fleste (alle?) digitalkameraer gemmer de oplysninger i billedfilen.
De fleste grafikprogrammer kan vise dem. Tryk på filens Proerties
eller lignende. Det gratis IrfanView kan også.

Det er mere broget, om de data bevares, hvis du redigerer eller
konverterer billedet.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 19-02-03 16:52

Peter Loumann wrote:

> De fleste grafikprogrammer kan vise dem. Tryk på filens Proerties
> eller lignende. Det gratis IrfanView kan også.

Tja tjo, hverken KView eller Gimp kunne umiddelbart, så jeg måtte ty til
'exif-0.5-2mdk.i586.rpm' for at læse informationerne - dette gør dog heller
intet da den er fremragende simpel og effektiv.

--
Martin L. Johansen
..:: T U X 3 D O . C O M ::.

Fra : [BitSeN]

Dato : 19-02-03 19:11

On Wed, 19 Feb 2003 16:21:47 +0100, Peter Loumann <peloda@tiscali.dk>
wrote:

>De fleste grafikprogrammer kan vise dem. Tryk på filens Proerties
>eller lignende. Det gratis IrfanView kan også.

Jeg prøvede i første omgang med Paint Shop Pro, det ser ikke ud til at
den kan. Det hjalp at komme hjem til Windows XP, den kan, også uden
hjælpeprogrammer.

mvh
Brian