Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon FE
Fra : Rabbit

Dato : 16-02-03 20:08

Hej alle

Jeg er amatør og så er det sagt, men jeg tager faktisk rimelig goe billeder.
Nu har jeg fået et Nikon FE af min svigerfar og jeg søger lidt hjælp.

Er der en venlig sjæl der på godt dansk vil forklare mig hvordan jeg skal
tage hensyn til de 3,3 5,6 8, 11, 16 og 22 der står på min nikon 35-70
linse, så mine billeder bliver dejlig skarpe. Jeg bruger den sammen med min
Unomat B24 CT blitz.

Hjælp søges

Bo

Fra : WebCat

Dato : 16-02-03 22:31

Du skal på et fotokursus :) - de tal er blændetal. De skal i overenstemmelse
med den film du bruger, i det lys du fotografere, indstilles korrekt i
sammenspil med lukkertiden. Hvis der er en lysmåler i kameraet er starks
nemmere. Der er såmange detaljer om dit kamera som jeg ikke har, som er
nødvendige for at svare dig korrekt. Det er meget svært at gøre over nettet.
Mit råd til dig er at henvende dig i en fotoklub, hvor det vrimler med folk
der ved mere end godt er om emnet, eller henvend dig hos en fotohandler, der
er også nogen der ved noget om emnet, men sikkert også mange der ikke gør,
men helt sikkert vil forsøge at sælge dig et digital kamera.

Fra : Ernst Andreasen

Dato : 16-02-03 22:57

"Rabbit" <sofus@post1.tele.dk> skrev i meddelandet
> [...]
>
> Hjælp søges
>
> Bo
>
> Du kan kigge i æsken til filmen, der står blændeindstillinger og
lukkertider til forskellige forhold.

Fra : Rabbit_HGC

Dato : 17-02-03 11:56

takker, jeg kigger på det.

Bo

Fra : jk

Dato : 17-02-03 15:22

On Sun, 16 Feb 2003 20:08:20 +0100, "Rabbit" <sofus@post1.tele.dk>
wrote:

> [...]
>linse, så mine billeder bliver dejlig skarpe. Jeg bruger den sammen med min

Hej

Så vidt jeg kan finde på nettet har dit kamera, Nikon FE:

automatic aperture-priority exposure control

Dvs. at du skal vælge blænden, så indstiller automatikken lukkertiden.

Dette er en foretrukken virkemåde, da blænden kan kontrollere
dybdeskarpheden.

Dybdeskarpheden er et meget kreativt element i fotografering. Tænk
blot på en klædelig uskarp baggrund i et portræt, - hvor man på den
anden side må forlange at hele ansigtet er skarpt.

Du skal ikke sige dejligt skarpe. En meget stor dybdeskarphed kan være
irriterende. Dit kamera er kvalitet, så det tager skarpe billeder.
Dybdeskarpheden er imidlertid fysikkens love i praksis.

Filmen kan eksponeres på mange måder. Lysmængen kan siges at være
lukkertid gange blænde. Altså et produkt. Dvs. hurtig lukkertid kræver
en stor blændeåbning, og omvendt.

Kan motivet blive rystet, har du et krav om en vis hurtighed i
eksponeringen.

Der findes nogle hjemmesider der kan beregne dybdeskarpheden for dig:
http://www.shuttercity.com/DOF.cfm/

http://dfleming.ameranet.com/custom.html

Men jeg kan da anbefale at læse en fotobog. F.eks. en 'Jeg
Fotograferer'.

mvh

John

Fra : Rabbit

Dato : 17-02-03 20:31

Hej John, kanon hjælp, mange tak, jeg kigger på det.

Bo

Fra : Anne Marie Mathiesen

Dato : 18-02-03 00:12

Rabbit <sofus@post1.tele.dk> skrev:
> [...]

Hej Bo
Jeg er selv Nikonmand, Jeg er ikke helt med på dit spørgsmål, men
som jeg forstår det, vil jeg anbefale dig at bruge blænder
indstillingerne 11, 16, og 22 og en så hurtig tid du kan. Så får
du i hvert fald skarpe fotos. Bruger du din blitz samtidig skal du
nok er du jo begrønset af en bestemt tid, og så skal du jo også
tage hensyn til det, men prøv at se i den vejledning der var med
din blitz, der må stå noget om du måske kan sætte blitzen til at
udløse uden automatik. Så vil du få fuld udladning på blitzlyset,
i stedet for at den ved automatik selv finder ud af at slukke for
blitzen når det du tager billede af har fået nok lys. De andr
blændertrin, 3,5 /5,6 og 8 giver også gode billeder, og du kan her
bruge nogle hurtigere tider, men din dybdeskarphed kommer
til "lide" under dette, for så er det hovedsaligt "kun" det du
peger på, der bliver rigtigt skarpt.
Men hvis du har flere spørgsmål, må du bare spørge, så skal jeg
forsøge at svare dig.

Hilsen Birger

Fra : Rabbit_HGC

Dato : 18-02-03 08:04

Jamen det er jo lutter goe sager. Takker for alle jeres svar. Jeg har dog et
lille spørgsmål, når jeg bruger blitz så har mine billeder en tendens til at
blive overbelyst, især når jeg tager billeder tæt på.

Bo

"Anne Marie Mathiesen (slet 0C339)" <annemm@0C339mail.dk> skrev i en
meddelelse news:10455235930.39343435248912@dtext.news.tele.dk...

Fra : Rabbit_HGC

Dato : 18-02-03 09:26

....ja og spørgsmålet er selvfølgelig hvordan undgår jeg dette.

Bo