Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
UV-filter for at beskytte linsen, OK?
Fra : Kent

Dato : 16-02-03 16:59

Hej

Jeg var lige ved at bestille en Lensmate adapter
+ UV-filter til mit kommende kamera, en Canon
Powershot G3. Så læste jeg imidlertid i en
nyhedsgruppe, at et UV-filter skulle give
ringere billedekvalitet ved allround-fotografering.
Meningen var jo, at jeg ville lande UV-filteret
sidde på Lensmaten altid for at beskytte linsen.
Det vil sige, at det skal kunne bruges indendørs
som udendørs med og uden flash.

Jeg har aldrig hørt det før......

Nu spørger jeg, for jeg er ikke sikker.
Hvad mener I?

Vh
Kent

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 16-02-03 19:06

> [...]
> Meningen var jo, at jeg ville lande UV-filteret
> sidde på Lensmaten altid for at beskytte linsen.
> Det vil sige, at det skal kunne bruges indendørs

Køb et godt UV-filter. Det forringer ikke billedkvaliteten. Det gør fedtede
fingere, skidt og ridser på frontlinsen derimod, og det er en permanent
forringelse. Kommer der ridser på UV-filteret, skifter du det bare.

Johan Gadegaard

Fra : Kent

Dato : 16-02-03 19:26

"Johan Gadegaard" <foto-fjern-best@lazy.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fingere, skidt og ridser på frontlinsen derimod, og det er en permanent
> forringelse. Kommer der ridser på UV-filteret, skifter du det bare.

OK.

Hvad vil du sige, at et godt UV-filter bør koste, og har du
evt. et bestemt mærke i tankerne?

Kender du en wepshop, hvor jeg kan købe det?

Vh
Kent

Fra : WebCat

Dato : 16-02-03 22:08

Der findes filtre specielt til digitalkamera (Hoya)