Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
LA-DC58 adapter til filter?
Fra : postkasse59@hotmail.~

Dato : 16-02-03 12:28

Er det nødvendigt at bruge fx. canons adapter hvis man skal påmontere
fx et filter af en art?

Fra : Kent

Dato : 16-02-03 12:47

<postkasse59@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er det nødvendigt at bruge fx. canons adapter hvis man skal påmontere
> fx et filter af en art?

Du må jo tale om et kamera i Canon Powershot G-serien.

Ja, du kan ikke sætte et filter eller en linse på kameraet, hvis ikke
du monterer adapteren på kameraet først.

Canons adapter er OK, men Lensmate er meget bedre.
Lensmaten er lavet i aluminium, hvor Canons er i plastik.
Desuden kan du få Lensmaten som 52mm, Canons kan
du kun få i 58mm. Jeg har iøvrigt hørt flere klage over,
at Canons adapter kan blive lidt løs ved montagen.
Det vil du ikke opleve med Lensmate.

Du kan bestille Lensmaten her: www.lensmateonline.com

Pt. ser det ikke ud til at være muligt at skaffe Lensmate
i Europa, så derfor er jeg igang med at overtale
http://www.technikdirekt.de/ til at bestille Lensmaten
hjem for at kunne tilbyde den til os i Europa. Jeg har
skrevet et langt breve til deres sales/marketing manager,
og jeg har sørget for, at han bare ikke KAN sige nej .
Nu må vi se, om jeg får svar i næste uge. Ellers får han
mig på nakken igen .

Vh
Kent

Fra : postkasse59@hotmail.~

Dato : 16-02-03 15:51

lol...godt at høre at du gør noget for sagen, Kent...kender godt
til forskellen på lensmate og Canon. Det er dog ikke alle der
mener at lensmate er at foretrække på trods af de ting på
nævner...kig engang i fforumet på dette Canon g2 site...www.canon-
g2.com Hvorfor er det lige det er en fordel at lensmate er 52 mm
og ikke 58 som Canons?

Fra : Kent

Dato : 16-02-03 16:54

> [...]
> nævner...kig engang i fforumet på dette Canon g2 site...www.canon-
> g2.com Hvorfor er det lige det er en fordel at lensmate er 52 mm

Det er der også nogle, der vil mene, at det ikke er.

Men altså.......

En 52mm adapter laver ikke så stor skygge i højre hjørne
i billedet ved fuld vidvinkel og ved samtidig brug af den
interne flash. Køber du en ekstern flash, er alle skygger
imidlertid væk uanset om du har en 52mm eller en 58mm.
Ja, nu taler vi altså om adapteren...................erhm.....

Desuden er filtere og andet billigere til en 52mm.
Jeg har læst mange, mange (MANGE!! )
reviews og meninger om kameraer, linser og andet, og
jeg kan roligt sige, at de fleste foretrækker 52mm.

Vh
Kent

Fra : postkasse59@hotmail.~

Dato : 16-02-03 17:57

det har du naturligvis ret i. men en af de væsentlige grunde til
at mange amerikanere foretrækker lensmate er at prisen derovre er
billegere på lensmate...Det kan man jo ikke ligefrem sige her...Er
lensmate iøvrigt ikke 49 mm? Derudover er 58 mm et mere udpræget
standard mål til Canonfiltere etc. så du kan bruge dine filtre
næste gnag på køber et Canonkamera....

Fra : Kent

Dato : 16-02-03 19:02

> [...]
> lensmate iøvrigt ikke 49 mm? Derudover er 58 mm et mere udpræget
> standard mål til Canonfiltere etc. så du kan bruge dine filtre

Til G1'eren og G2'eren kan du få Lensmaten som 49 og 58mm. Til
G3'eren er den mindste diameter 52mm og ellers 58mm. G3'erens
linse har jo en større diameter end dens to forgængere.

Nu havde jeg mest G3'eren i tankerne. Det er jo den seneste
i serien, og det er den, jeg selv vil købe.

Nu skrev jeg jo også, at du sagtens kan få Lensmate som 58mm,
hvis du gerne vil det.

Altså lad mig sige det med det samme. Du kommer ingen vegne med
at påstå, at Canons adapter er bedre en Lensmate. Det synes jeg,
du antyder . Men det kan der ganske enkelt ikke være to meninger
om. Igen vil jeg lige minde dig om, at Lensmate kan fåes både som
52mm og 58mm til G3.

Forskellen i prisen mellem Lensmaten og Canons adapter er vel
ca. den samme som i USA som her i Danmark. Det går jeg da ud fra.

Vh
Kent

Fra : postkasse59@hotmail.~

Dato : 16-02-03 21:04

Hej Kent..Jeg antyder ikke noget som helst men prøver at finde ud
af hvilken adapter jeg selv skal vælge til mit G2...og indtil
videre hælder jeg til Canons..mht. om prisforskellen er den samme
her som i usa så er problemet jo, som du ved, at lensemate ikke
kan købes her og derfor er meget dyr...det troede jeg egentlig du
vidste...under alle omstændigheder vil jeg gerne høre om det
lykkes dig at over tale den tyske webstore til at forhandle
lensmate...så kan det jo være jeg ombestmmer mig. du kan i øvrigt
købe diverse uv-filtre hos photoshop.dk (jeg har set du efterlyser
sådanne)...vil anbefale Hoya..men du har måske en anden mening...

Fra : Kent

Dato : 16-02-03 22:02

> Hej Kent..Jeg antyder ikke noget som helst men prøver at finde ud
> af hvilken adapter jeg selv skal vælge til mit G2.

Ok!

> [...]
> her som i usa så er problemet jo, som du ved, at lensemate ikke
> kan købes her og derfor er meget dyr...det troede jeg egentlig du

Selvfølgelig er den dyrere her, men det er Canons adapter jo også,
den har også pålagt moms m.m.. Lensmate er billigere i USA, men
det er Canons jo også tilsvarende. MEEEN - jo, det ville dælme
være rart at slippe forbi det danske toldvæsen . De flår os jo.

> under alle omstændigheder vil jeg gerne høre om det
> lykkes dig at over tale den tyske webstore til at forhandle
> lensmate...så kan det jo være jeg ombestmmer mig.

Jeg skal nok fortælle om det i gruppen, hvis jeg får svar - hvad
jeg da regner med. Ellers må de hellere sælge deres røve til
den højestbydende, inden jeg kommer efter dem. Nej, men
tit er der den holdning i diverse firmaer, at en email af en eller
anden mærkelig grund ikke er nær så "vigtig", som hvis de fik et
almindeligt brev med posten. Det er en holdning, som gerne
må ændre sig. Det var måske en ide at blive up-to-date
med nutiden.

> du kan i øvrigt
> købe diverse uv-filtre hos photoshop.dk (jeg har set du efterlyser
> sådanne)...vil anbefale Hoya..men du har måske en anden mening...

Tak for tippet! Der bliver talt meget positivt om Hoya i de udenlandske
nyhedsgrupper, så det er uden tvivl et udemærket produkt.

Vh
Kent

Fra : postkasse59@hotmail.~

Dato : 16-02-03 22:33

Hej Kent...ok...regner selv med at købe et Hoya macro filter set
hos lensmate...de er noget billigere end canons macro filter og
kan komme tættere på...kender du noget til disse? Jeg forstår
stadig ikke helt hvordan tingene hænger sammen: hvad forskel ville
det gøre hvis man køber en 52mm frem for en 58 mm? kan man ikke
zoome hele vejen ind med den ene? Hvorfor er der flere forskellige
størrelser der passer?

Fra : Kent

Dato : 16-02-03 23:03

> [...]
> det gøre hvis man køber en 52mm frem for en 58 mm? kan man ikke
> zoome hele vejen ind med den ene? Hvorfor er der flere forskellige

Du kan finde noget af forklaringen i tråden her:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1010&message=4378284

I denne tråd kan du læse lidt om Lensmate:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1010&message=4365720

Her kan du læse om en fantastisk smart indstilling til G3'eren, men
jeg går ud fra, at du også kan bruge den på din G2'er:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1010&message=4338823

Og her er bare en knaldgod side, hvor en dygtig fotograf viser nogle
af sine fotos og en meget smart, hjemmelavet flash diffuser.
Paul Turton er en fotograf af den gamle skole:
http://www.iaw.com/~pturton/

Du kan iøvrigt finde meget mere godt på dpreviews.com's diskussionsforum
vedr. Canon, nemlig Canon Talk Forum. Her:
http://www.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1010&page=1

Der deltager jeg ret tid selv i diskussionerne, og det er et
rent skatkammer af viden!!!!

Vh
Kent

Fra : Kent

Dato : 17-02-03 16:14

> [...]
> det gøre hvis man køber en 52mm frem for en 58 mm? kan man ikke
> zoome hele vejen ind med den ene? Hvorfor er der flere forskellige

Hej igen

Jeg vil lige fortælle dig, at jeg også skrev til www.photoshop.dk
for at anbefale dem at forhandle Lensmate.

I dag fik jeg svar med besked om, at de ville kigge på sagen,
og de takkede mig for at gøre dem opmærksom på
Lensmaten.

Vi krydser fingre..... hvis altså du vil have en Lensmate

Vh
Kent

Fra : postkasse59@hotmail.~

Dato : 17-02-03 16:22

Kent..Glæder mig til at høre hvad photoshop siger om
lensmate...håber ikke den blir for dyr hvis de kan skaffe
dem...ved du om man kan få lensmate i 58 mm til g2? Det står ikke
på deres side (kun at man godt kan til g3)...kan simpelthen ikke
bestemme mig til hvilken størrelse jeg skal ha...58 mm er go fordi
det er et standard canon mål (frem for 49mm) som kan bruges på
andre canonkameraer..og ikke mindst fordi 3 macro filtre stablet
oven på hianden ikke skaber "vignetting" modsat en mindre
størrelse...til gengæld er filtrene dyere i 58 mm...