Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Studielys
Fra : Christian Baumgarten

Dato : 09-02-03 20:40

Jeg er på jagt efter nok lys som kan benyttes til at lave studie billeder
med. Jeg overvejer at købe Portaflash Studio Serie 3 pakken. Er det godt? Er
der problemer med digitale kameraer og flash? Jeg forstår at sættet er et
flash sæt men havde egentlig tænkte mig et rigtigt lys sæt for bedre at
kunne forudsige det endelige billede.

Somo I nok kan forstå er jeg ny på dette felt så hvis I kan guide mig med
web sites etc er jeg meget lydhør *smil*

Mvh
Christian

Fra : Børge Larsen

Dato : 09-02-03 22:02

Du kan roligt købe Portaflash Serie 3 sættet der er guf for pengene. Ved
digital fotografering skal du være opmærksom på at den indbyggede slave
sensor i flashene ikke afbrydes. Derfor har jeg lavet et på sorte hætter til
afdækning af disse. Og så kan du enten bruge kabel eller slaveforsats med
forsinket udløsning til affyring af flashene.

"Christian Baumgarten" <baumgart@remove-me.offisoft.dk> skrev i en
meddelelse news:09y1a.73254$Hl6.7348742@news010.worldonline.dk...

Fra : Christian Baumgarten

Dato : 09-02-03 23:39

Hej Børge,

Tak for dit svar. Lad mig lige se om jeg forstår det rigtigt.

Slavesensoren i de eksterne blitz'er skal slås fra fordi den vil skyde
blitzen af for tidligt? Den kan ikke forsinke blitzen? Men man kan så købe
enten et kabel eller en slaveforsats som kan?

Er det rigtigt forstået eller er der andre aspekter som gør digital
fotografering speciel?

På forhånd tak
Christian

Fra : Claus Smith aka Pige~

Dato : 10-02-03 08:25

Du kan evt. bygge det hele selv med nogle B-lamper, som virker fortrinlig
med digitalkameraer.

Jeg gør selv brug af disse lamper i mit eget atelier og det virker rigtig
godt.

Du kan lave en 500 watt lampe for under kr. 500,-

Claus Smith - Pigefotografen

www.pigefotografen.dk
www.modellerne.dk

Fra : Christian Baumgarten

Dato : 10-02-03 08:42

Hej Claus,

Tilgiv min uvidenhed men hvad er en B-lampe? Og hvor får jeg fat i sådan en
fætter???

Er det konstant lys og ikke blitz? Er 500W hvad jeg skla forvente at komme
op i? Jeg forventer at at platformen hvor på der skal fotograferes er ca. 3
x 3 meter.

Mvh
Christian

"Claus Smith aka Pigefotografen.dk" <pigefotografen@pigefotografen.dk> skrev
i en meddelelse news:3e4753a7$0$24673$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

Fra : Claus Smith aka Pige~

Dato : 10-02-03 09:02

> Tilgiv min uvidenhed men hvad er en B-lampe? Og hvor får jeg fat i sådan
en
> fætter???

Du kan få dem hos Foto-C, Hother og Goecker til under kr. 100,-

> Er det konstant lys og ikke blitz? Er 500W hvad jeg skla forvente at komme
> op i?

Mange flashanlæg skyder med 500 watt eller mere, det er kun pilotlyset som
er svagt.

Jeg forventer at at platformen hvor på der skal fotograferes er ca. 3
> x 3 meter.

Mit atelier er på 5 x 4 meter og fotobaggrunden er på 4,5 x 5 meter og der
fungere to af de lamper på 500 watt glimrende.

Du er velkommen til at slå vejen forbi mit atelier når jeg igen er klar
efter ombygningen.

Fra : den glade dreng

Dato : 10-02-03 20:26

> [...]
>
> Somo I nok kan forstå er jeg ny på dette felt så hvis I kan guide mig med
> web sites etc er jeg meget lydhør *smil*

Hejsa

Til digital kan du nøjes med alm halogenlamper. du skal så enten ha
et passende filter foran objektivet, eller være en haj til at korrigere
for de forkerte hudfarver. Desuden skal du være opmærksom som
på rystelser, dette kan du forhindre ved brug af stativ og fjernudløser.

sådan nogle fås sommetider i Silvan for omkring 150-200 stykket

hilsen

Per

Fra : Claus Smith aka Pige~

Dato : 10-02-03 20:34

Jeg kan kun give dig ret og grundet til at jeg senere har ændret mit lys til
B-lamper er udelukkende at man får et blødere lys til portrætter.

Dette kunne evt. klares med noget hvidt stof til gennemlysning/opblødning af
halogenlampens stærke lys.

Fra : den glade dreng

Dato : 10-02-03 22:32

"Claus Smith aka Pigefotografen.dk" <pigefotografen@pigefotografen.dk> skrev
i en meddelelse news:3e47fe6e$0$1747$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> [...]
> B-lamper er udelukkende at man får et blødere lys til portrætter.
>
> Dette kunne evt. klares med noget hvidt stof til gennemlysning/opblødning

ja til det brugte jeg parablyer da jeg brugte lamper tilbage i 1991