Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotografering af månen... Nogen tips?
Fra : Thomas

Dato : 09-02-03 19:25

Hejsa

Jeg har tænkt, at jeg vil prøve at tage et par billeder af månen...
Ikke noget der skal bruges til noget... Det er bare for at lege
lidt... Jeg har lånt et stativ, da jeg regner med at skulle bruge
en ret lang lukkertid... Men er der nogen herinde der har lidt
erfaring på området, og kan give mig nogen gode tips, ang. ting
jeg skal være opmærksom på...

Mvh.

Thomas Elbo Jensen
Thomas.Elbo@Privat.dk
http://www.broenderslev.photocare.dk/

Fra : Anders

Dato : 09-02-03 20:19

> [...]
> en ret lang lukkertid... Men er der nogen herinde der har lidt
> erfaring på området, og kan give mig nogen gode tips, ang. ting

du skal bruge min 10x forstørrelse, en selvudløser, og kan dit kamera lave
spotmåling så brug den og lås lyset før du skyder.....det er svært at sige
hvilken lukkertid du skal bruge, det kommer an på hvor lysfølsomt sit
objektiv er....er det analogt eller digitalt ?
....men et tip til lukker og blænde ville være: 1/10 og 22f

Hilsen
Anders

Fra : Asle Bjerva

Dato : 09-02-03 20:39

"Thomas" <Thomas.Elbo@Privat.dk> skrev i melding
> [...]
> en ret lang lukkertid... Men er der nogen herinde der har lidt
> erfaring på området, og kan give mig nogen gode tips, ang. ting

Det er en utbredt misforståelse at månen er et lyssvakt objekt. Det er den
ikke. Korrekt eksponering av månen med for eks ISO 100 er 1/60 eller 1/125
sek og blender 5.6. Månen er imidlertid et lite objekt, så størst mulig
forstørrelse er nødvendig, ellers ender du opp med en liten prikk på
himmelen. Derfor:
1) Lås eksponering på nevnte forslag.
2) Lås avstandsinnstilling til uendelig.
3) Størst mulig optisk zoom (digital zoom er likevel ikke noe du heller kan
gjøre ved utsnitt i fotoprogramvaren etterpå)

Prøv å få med deg noen skyer rundt månen, det gir en bedre 'natteffekt' enn
månen alene.
Lykke til !

--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : Thomas

Dato : 09-02-03 20:49

Tak for tippene...
Her er lidt flere oplysninger...

Mit kamera er et Eos 300V, med et 28-105mm objektiv. (Max blænde 32)
Jeg har pt. kun Iso 200 film hjemme, til at tage billederne.
Forslag til lukketid?

..Thomas

Fra : Sonny W.

Dato : 10-02-03 03:45

Thomas wrote:
> [...]
> en ret lang lukkertid... Men er der nogen herinde der har lidt
> erfaring på området, og kan give mig nogen gode tips, ang. ting

http://www.kobotica.com/online/gallery/photography/nature/skies/moon/_gallery/dp012-0545-lune.html

Langt URL, sorry. Et af mine billeder, de brugte indstillinger
ses i et simuleret LCD display under titlen.

Jeg har svært ved at forestille mig man kan få noget som helst
brugbart resultat med en linse kortere end 300mm.

Skyd en god bunke bracketing skud -- hvis du prøver at gøre
det med film, så konsultér et spotmeter og skyd alt mellem fra -3 EV
til +1 EV i 1/2 EV bidder. Månen er overraskende lysstærk, så med
ISO200 er 1/100sec F/8 en typisk brugbar indstilling.

Månen flytter sig faktisk ret hurtigt over himlen, så med lang tele
kan du risikere at billedet bliver sløret hvis lukkertiden er for lang.

Mvh.

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 10-02-03 08:41

> [...]
> en ret lang lukkertid... Men er der nogen herinde der har lidt
> erfaring på området, og kan give mig nogen gode tips, ang. ting

Lange brændvidder på et godt stativ!! Månen vil i millimeter. fylde ca det
samme på et 24x36 negativ som brændvidden i decimeter. Med en 100 mm vil
månen (eller solen for den sags skyld) ikke fylde mere end 1 mm.

Johan Gadegaard

Fra : Tom Dissing

Dato : 10-02-03 10:16

Hvor har du dette tal fra .. Erfaring !?
Har du flere af den slags "tommelfinger regler" ?
Tom

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 10-02-03 13:48

> Hvor har du dette tal fra .. Erfaring !?
> Har du flere af den slags "tommelfinger regler" ?
> Tom

For mange år siden, da jeg begyndte at fotografere, læste jeg ALT, jeg kunne
finde om fotografering, og herunder omtalte tip. Jeg gik straks ud og
prøvede det efter, og det passede - gør formentlig stadigvæk.

Tommelfingerregler findes der masser af. Tænker du på noget specielt?

Fra : Tom Dissing

Dato : 10-02-03 14:06

Tjae..
En almindelig vinterdag er altid .. (?!) 2.8/60 ved 100 asa på en 35mm
optik..
( det er den sikkert ikke.. Jeg tror mere på 2.8/15 )

Jeg kom blot til at tænke på at det kunne være lidt morsomt, hvis vi alle
begyndte at begave hinanden med gode ( velfungerende ) "tommelfingre regler"
Ex. Din med månen ( ved 100mm) synes jeg er rigtig god..

Selv har jeg ikke rigtigt nogle regler, da jeg - mest - laver levende
billeder. Og de "regler" jeg har derovre, vil jeg ikke trætte med, her.

Og så alligevel.
På video, er der nemlig hele tiden det problem, at dybdeskarpheden er "lidt"
for lang, ligesom evnen til at forholde sig til kontrast, er væsentligt
lavere end ex. Film.
Derfor optager jeg utroligt meget med ND ( Neutral Density) filtre, der godt
nok sænker "lys indtaget ( gennem optikken) men som netop derfor giver en
væsentligt kortere dybde skarphed.
Tænk på TV avisen, hvor politikere igen og igen står I "mørke" rum.
Det er slet ikke tilfældet. Derimod er det tale om en fotograf, der har en
alt for stor lampe på sit kamera. ( Meget lys/høj blænde) hvorved det
"eksisterende" lys bliver meget lavt. Deraf de "mørke" rum.

PS
En "tommelfinger regel" som jeg også bruger når jeg skyder på film.

PPS
Jo jeg skyder helst portrætter ( 24*36 ) på 150-200mm ! (?!) ( fire-fem
meter til baggrund)

PPPS
Modlys/medlys 2-3 til 1,5 ( giver et "federe" billede)

En
On 10/02/03 13:48, in article 3e479f80$0$204$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-02-03 08:49

In article <3e469cff$0$11054$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Thomas wrote:
> [...]
> en ret lang lukkertid... Men er der nogen herinde der har lidt
> erfaring på området, og kan give mig nogen gode tips, ang. ting

Dem jeg tog med håndholdt gennem min stjernekikker var med lukketider
1/100s og 1/200s. Månen er super lysstærk, det er derfor den skjuler
mange stjerne i nærheden.

Med langære lukketid kan du dog få gode billeder af stjernehob
etc. Prøv etv. syvstjernen.

Fra : Erik Thorsen

Dato : 10-02-03 14:55

"Thomas" <Thomas.Elbo@Privat.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Jeg har tænkt, at jeg vil prøve at tage et par billeder af månen...
> og kan give mig nogen gode tips, ang. ting
> jeg skal være opmærksom på...

Jeg kan anbefale en lang stige.
hilsen
erik thorsen