Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kamera til 6-700 kr - APS eller 35mm?
Fra : Esben

Dato : 08-02-03 21:26

Hvad er der af fordele og ulemper ved APS og 35mm når vi taler om et
lommekamera til 6-700 kr? Jeg tænker på billedkvalitet, omkostninger til
film etc.

--
Esben

Fra : Fam. Andersen

Dato : 08-02-03 22:10

> Hvad er der af fordele og ulemper ved APS og 35mm når vi taler om et
> lommekamera til 6-700 kr? Jeg tænker på billedkvalitet, omkostninger til

Fordelen ved APS er: Det er let at skifte film og let for fotohandleren når
du skal have lavet genbestillinger. Mulighed for flere billedformater.
Ulemperne ved APS er: Lille udvalg af filmtyper, mindre negativformat end
35mm .= dårligere kvalitet. Væsentlig højere priser ved fremkaldelse.
Fordelen ved 35mm er: Hamrende stort udbud af film typer i hele verden,
mulighed for at udnytte tilbudene for billig fremkaldelse hos div. udbydere.
Negativformat der kan forstørres i tilstrækkelig grad for den alm.
forbruger.
Hvis du absolut har brug for et panoramabillede, få da lavet en lidt større
kopi og gå så igang med saksen (det er reelt det der sker med APS).
Ulemper ved 35mm er: Med mindre du er usædvanligt klodset til at sætte film
i, er der vel ingen når ? drejer sig om valget imellem disse to formater.

Hilsen Niels

Fra : Esben

Dato : 09-02-03 01:34

"Fam. Andersen" <alwaysin@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
film
> i, er der vel ingen når ? drejer sig om valget imellem disse to

Det lyder som om 35mm er det rigtige valg. Hvor stor er forskellen på
prisen på film og fremkaldelser?

--
Esben

Fra : Thomas

Dato : 09-02-03 11:39

Hejsa

> Det lyder som om 35mm er det rigtige valg. Hvor stor er forskellen på
> prisen på film og fremkaldelser?

Nu kan jeg kun svare med priserne i den butik JEG arbejder i...
Prisen på filmene er den samme... Men fremkaldelsen koster 30 kroner
mere... (APS er lidt besværlige at lave - Og så går der tit næsten dobbelt
så meget papir til, at fremkalde sådan en film...)

..Thomas