En opdrætters "glæder"
Fra : Nina El Falaki

Dato : 07-03-03 19:47

Ja så har jeg lige fået at vide, at Raiku Sarvå har konstateret entropion på
Djamilla, så hun skal opereres på torsdag.

Da Daoubi nu kan være bærer at både entropion og PK (arvelig anæmi), så skal
jeg til at overveje om jeg skal kastrere hende også.

Jo opdrættere har mange "glæder"

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Sofie Hansen

Dato : 07-03-03 19:55

> Ja så har jeg lige fået at vide, at Raiku Sarvå har konstateret entropion

> Djamilla, så hun skal opereres på torsdag.

Hvad er det?

/Sofie

Fra : Nina El Falaki

Dato : 07-03-03 22:05

Hej Sofie

Entropion er når det nederste øjenlåg ruller ind mod øjet, så pelsen hele
tiden stikker i øjet, meget ubehageligt for katten.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Ann K.

Dato : 07-03-03 20:43

Hej Nina.
Hvad pokker er det for nogen sygdomme???
Lyder iaf slemt Stakkels Djamilla....

O når opdrættet kun består af tre fertile hunner, skal der jo ikke meget
til for at "smadre" det arbejde, der er blevet lagt gennem årene....

Mvh Ann - og Tia, der er ved at blive sød igen

Fra : Nina El Falaki

Dato : 07-03-03 22:11

PK (arvelig anæmi) kan man få lavet en DNA test for, men ikke for entropion.

Jeg har da kun 2 fertile hunner Helena og Daoubi (kuldsøster til Djamilla),
så beslutter jeg at kastrere Daoubi, så skal jeg ud at købe avlskat, hvis
jeg vil fortsætte med somali.

Nå men først skal jeg have killinger på Helena, og så må vi se.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Ann K.

Dato : 07-03-03 23:30

Hej Nina.
Havde jo glemt alt om at Lara var blevet kasteret!
Det er altså ikke pænt at vise folk, hvor glemsomme de er! *sss*

Har du fundet en hankat til Hyyyylene???
(Bare rolig - jeg skal ikke have flere katte... har heller ikke råd til
en bengalkilling!!!

Mvh Ann - og Tia, som stadig er sød, selv om Namacoola lige har opført
et show af de helt store

Fra : Nina El Falaki

Dato : 08-03-03 00:13

> Hej Nina.
> Havde jo glemt alt om at Lara var blevet kasteret!
> Det er altså ikke pænt at vise folk, hvor glemsomme de er! *sss*

Hihihi

> Har du fundet en hankat til Hyyyylene???

Japp i Århus

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Freedom

Dato : 08-03-03 08:21

> [...]
skal
> jeg til at overveje om jeg skal kastrere hende også.

Hej Nina, det var godt nok sørgeligt for katten, håber ikke hun lider for
meget, kender ikke rigtigt til PK, ved dog at entropion kan være en plage
for katten;(

Det eneste jeg ikke forstår er at du overvejer at kastrere hende, er det
ikke en opdrætters pligt at stoppe arvelige sygdomme og ikke føre dem
vidre.....det mener jeg det er, der er nok katte i verden så vi behøver vel
ikke avle vidre på defekter, ced det er svært når man ar et lille katteri,
men det er jo et valg man må gøre!

Nå nu er det nok slagte tid;)))
Iben

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 08-03-03 09:19

> [...]
vel
> ikke avle vidre på defekter, ced det er svært når man ar et lille katteri,

Nogle ting skal man da avle sig ud af istedet for bare at neutralisere hver
gang man finder en fejl. Det kommer jo helt an på skavanken og mulighederne
for at arbejde sig ud af det. Måske også om der findes test for det osv.
Jeg kan ikke forestille mig andet end Nina skal have undersøgt tingene til
bunds, inden hun tager den endelige beslutning om den skal neutraliseres
eller ej.

> Nå nu er det nok slagte tid;)))

Hvem skal slagtes? *G*
Næh, jeg synes da det var et godt spørgsmål du stillede .. opdrætteres
pligt er at forbedre kattene. At neutraliserer alt der har defekter er ikke
nødvendigvis at forbedre... det kan være at forringe, da katten jo kan have
nogle kvaliteter på andre punkter, som ville være gode at bruge.
Men generelt jow, der er mange katte i verden, og at avle på alvorlige
defekter må man ikke ....

Skal lige sige, jeg kender ikke noget til den defekt Nina skriver om....

Hilsen Nina

Fra : Birgitte

Dato : 08-03-03 10:26

"Nina, Tender Tribes" <NOSPAMnina@knus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> nogle kvaliteter på andre punkter, som ville være gode at bruge.
> Men generelt jow, der er mange katte i verden, og at avle på alvorlige

Hej Nina (Tender Tribes)
Kan kun give dig ret i, at man kan avle sig ud af mange defekter, men nogle
skavanker tager for mange generationer at få avlet ud,- og så er det gen som
man ønsker at avle videre på, jo tyndet så meget ud, at det næsten er væk...
spørgsmålet er så, om det er det man ønsker.

Men noget helt andet er;-at det er skønt at se en opdrætter der tør tale
åbent om problemerne
Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Nina El Falaki

Dato : 08-03-03 13:38

"Birgitte" <birgitte@truetrust.dk> skrev i en meddelelse

> Men noget helt andet er;-at det er skønt at se en opdrætter der tør tale
> åbent om problemerne

Takker og bukker. Jeg er godt opdraget (hihi) i aby/som kredse, hvor man
generelt er åbne om problemerne. Det er jo også det man lærer af.

For øvrigt stoppede jeg hellere med opdræt, end blev lukket, det har jeg
slet ikke temperament til.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Birgitte

Dato : 08-03-03 13:55

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
> "Birgitte" <birgitte@truetrust.dk> skrev i en meddelelse

> Takker og bukker. Jeg er godt opdraget (hihi) i aby/som kredse, hvor man
> generelt er åbne om problemerne.

Gid det var så vel i alle race kredse....

>Det er jo også det man lærer af.
> For øvrigt stoppede jeg hellere med opdræt, end blev lukket, det har jeg
> slet ikke temperament til.

Ja det er jo netop åbenhed der hjælper os til at komme videre, og jeg ville
da også hellere selv stoppe end blive stoppet.

Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Freedom

Dato : 08-03-03 14:39

> [...]
> generelt er åbne om problemerne. Det er jo også det man lærer af.
>
> For øvrigt stoppede jeg hellere med opdræt, end blev lukket, det har jeg

Nina, det er så rigt, godt i er åbne, det er den eneste måde man kan ændre
nogle ting på;))) Dejligt at se!

Iben

Fra : Freedom

Dato : 08-03-03 14:42

> [...]
> bunds, inden hun tager den endelige beslutning om den skal neutraliseres

Jeg ved det, men min personlige mening er tiltrods for dette at man ikke
skal avle på kende arvlige defekter, min dyrlæge sagde at entropien er
arveligt!

> Hvem skal slagtes? *G*

;))

> [...]
have
> nogle kvaliteter på andre punkter, som ville være gode at bruge.

Der er vi så ikke enige;) Men det skal vi heller ikke alle være;))

Iben

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 08-03-03 17:37

> Jeg ved det, men min personlige mening er tiltrods for dette at man ikke
> skal avle på kende arvlige defekter, min dyrlæge sagde at entropien er
> arveligt!

Det er svært at finde noget der ikke er arveligt i en eller anden grad....

opdrætteres
> ikke
> have
>
> Der er vi så ikke enige;) Men det skal vi heller ikke alle være;))

Hvad er vi uenige i?

.... og jeg skrev altså også den her sætning :
"Men generelt jow, der er mange katte i verden, og at avle på alvorlige
defekter må man ikke ...."

Tro mig, jeg går ind for at kun de bedste skal i avl.
Hvad med en defekt som halefejl? det er en arvelig defekt... jeg har lige
neutraliseret en hunkat testet fri for hd, hcm, pkd og patella ... fordi jeg
ikke har lyst til at slås med at avle en halefejl ud ... jeg har ikke selv
fundet den på hende, men nogle af hendes afkom får altså en lille dims på
halen....
Jeg vil mene at sådan en lille defekt kan en seriøs opdrætter godt avle sig
ud af ... men jeg havde ikke lyst til det i generationer.
Der røg en mco der var testet fri.... og det er okay med mig, og det er da
alene min beslutning... hvorimod man i landet kan finde mange katte der slet
ikke er testet... men måske ikke giver halefejl.
Det er jo svært at sige om jeg har forbedret kvaliteten på vores katte....
og det er hvad jeg mente med mit indlæg.

.... og jeg gentager lige: Nej, man skal ikke lege med alvorlige skavanker,
det er levende dyr der fortjener at vi er kritiske med hvad vi avler på.

Hilsen Nina

Fra : Freedom

Dato : 11-03-03 23:51

> Hvad er vi uenige i?

Nu forstår jeg dig;))) Ikke i noget;)) Je er enig med dig:)

Iben

Fra : Freedom

Dato : 08-03-03 08:21

Fra : Nina El Falaki

Dato : 08-03-03 13:31

Hej Iben

"Freedom" <freedom@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
vel
> ikke avle vidre på defekter, ced det er svært når man ar et lille katteri,

Problemet er at man ikke kan teste for entropion, så måske udelukker jeg en
kat fra avlen, der ikke er bærer af sygdomme (PK kan man lave en DNA-test
for) og at der ikke fandtes nogen katte overhovedet, hvis alle med risiko
for arvelige sygdomme blev taget ud af avlen. Så det er en balancegang

> Nå nu er det nok slagte tid;)))

Hihi nej ikke før til jul

--
Nina El Falaki