Reaktioner ved sammenføring - spørgsmål.
Fra : Line Wolff

Dato : 05-03-03 12:07

Huhej, så kom der liv i huset! To orientalere er flyttet ind med hvæs og
sprut til følge fra mine to russere.

Men! Der er noget jeg ikke forstår...

Orientalerne (8 mdr, hunner) flyttede ind i vores nye lejlighed da vi
overtog den og russerne, som vi har haft i 2 år, fulgte et par dage efter.
Det var altså også et nyt sted for russerne, da lejligheden lige var
overtaget og de indtil da havde boet det gamle sted.

Orientalerne tager det hele i rimelig stiv pote og egentlig går tingene
langsomt fremad, men der er en ting der har undret mig. Hvor orientalerne
holder sammen er russerne blevet sure - på hinanden! De er næsten lige så
sure på hinanden som på de to nye (jeg har kun set den reaktion 1 gang før,
og det var da Satin kom hjem fra dyrehospitalet efter steriliseringen. Da
gik surheden over efter et par timer).

Hvorfor er de så sure på hinanden? Burde de ikke holde sammen, ligesom
orientalerne gør? Kan det skyldes, at med 2 nye katte, skal alle katte
finde deres nye plads i hierakiet? (hvilket selvfølgelig ikke forklarer
hvorfor kun russerne er sure på alt og alle.... )

Udover det, er der heldigvis så småt fremskridt at spore, fx. kan alle
katte nu færdes alle steder i lejligheden og i samme rum og knurrer kun,
hvis de kommer for tæt på hinanden. For et par dage siden, da de blev
introducerede, havde de hver deres bastioner rundt omkring. Så jeg håber
det går den rigtige vej, selvom det kan være lidt svært at tro på med alt
det hyl og hvæs

--
mvh Line
http://www.nelja.dk

Fra : Pia J

Dato : 05-03-03 12:17

Jeg tror ikke det har noget med racen at gøre i hvert fald. Køn måske?

Da Muddi flyttede ind (hunkat) skete der det, at skumbananerne, 2 brødre på
6 måneder, reagerede helt forskelligt. Felix som ellers er den mindst
sociale var dybt forelsket og lagde sig i nærheden af hende hele tiden og
ville enormt gerne i kontakt med hende.

Hannibal puttemus blev STIKtosset. På Muddi, på bror Felix, på mig, ALT. Han
gemte sig, hvæsede, ville ikke kæle og så eddikesur ud i fjæset. Jeg kan
ikke huske om det varede en eller 2 uger, men så begyndte han faktisk at
lege med hende så småt. I dag er det sjovt nok Felix som er efter hende,
jagter hende og hopper på hende, hvorefter hun bliver skidesur og knurrer og
daffer ham en på låget, hvorefter han bare lægger sig og glor på hende
indtil han glemmer hvad han havde gang i. Jeg tror det er halv leg halv
dominans, for han prøver nogen gange at tage parringsgreb (han er
kastreret).

:Pia

Fra : Line Wolff

Dato : 05-03-03 12:25

> [...]
> gang i. Jeg tror det er halv leg halv dominans, for han prøver nogen
> gange at tage parringsgreb (han er kastreret).

Det er rart at høre sådan en historie Det kan give mig lidt håb om, at
det også ender sådan her, med de to sure-sure-sure-misser! Jeg bliver ved
med at sige til mig selv at der kun er gået ganske få dage og at om 1-2
uger ser det hele forhåbentlig meget lysere ud. Mon ikke?

--
mvh Line
http://www.nelja.dk

Fra : Elisa Buchardt

Dato : 05-03-03 13:52

Hej Line,
Jeg tror at grunden til de reagerer så forskelligt er simpelthen at
russeren er meget territoriel, mens orientalerne er flokdyr, og dine to
har oven i købet altid været sammen !! så jeg synes det lyder naturligt

Mange hilsner
Elisa Buchardt
- Tøm kattebakken ved privat svar

P.S: Har du virkelig steriliseret Satin???

Fra : Line Wolff

Dato : 05-03-03 14:19

> Jeg tror at grunden til de reagerer så forskelligt er simpelthen at
> russeren er meget territoriel, mens orientalerne er flokdyr, og dine to
> har oven i købet altid været sammen !! så jeg synes det lyder naturligt

Når de altid har været sammen, skulle man vel netop antage, at de så også
ville holde sammen?

Det med at orientalerne er flokdyr - helt enig! Det betyder så også, at
russernes reaktion måske er helt normal i forhold til alle andre
katteracer.

> P.S: Har du virkelig steriliseret Satin???

Err... ja Hendes løbetider var blevet så voldsomme og ofte, at
killinger eller p-piller var eneste løsning. Killinger har vi desværre ikke
tid til før efteråret og det ville være synd at lade hende gå så længe. Det
var en prioritering. P-piller er udelukket, det vil jeg simpelthen ikke
sætte hende på i så lang tid og risikere hendes helbred.

Fra : Dorthe Kirstejn Jens~

Dato : 05-03-03 14:42

> [...]
> Elisa Buchardt
> - Tøm kattebakken ved privat svar
>
> P.S: Har du virkelig steriliseret Satin???

Hej Line.
Indledningsvis vil jeg sige tilykke med dine nye katte, og også den nye
bolig !!!
Jeg har ikke glemt det du ønskede dig, skal nok se at få tid til at
scanne det ind til dig - men du ved som elev har man meget at se til. I
dag skulle jeg skrive opgave, ikke sidde her og læse "kattenyt".......
Men vedr. sammenføringen at dine katte tænker jeg, at noget af det lyder
lidt bekendt. Jeg brugte jo lidt "Felifriend" da jeg syntes at
situationen ikke rigtig lysnede, og det hjalp lidt på deres reaktion.
Men tænk på at alt er nyt for dine russere, nye omgivelser, nye
"fremmede" katte osv. og nu skal de jo dele jer med de to nye katte. Og
de kære russere får vist hurtig ejerfornemmelser, både overfor mennesker
og territorier. Og der skal jo etableres en ny rangorden !!!!
Så jeg håber det går fremad snart, men det tager sikkert et par uger
mere, inden alt et fred og gammen i det lille hjem.

Med venlig katte hilsen
Dorthe Kirstejn Jensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Line Wolff

Dato : 05-03-03 16:10

Jeg er bare så glad! Satin har lige været henne og SNUSE! til Nefertete
hvorefter hun gik hen til Cleopatra i det andet rum og stod foran hende og
stampede med forpoterne ned i gulvet og så gned hun hovedet mod gulvet,
mens hun næsten lagde sig ned på siden. De kiggede bare på hende - ikke
noget væssen eller noget! Heller ingen oppustede haler.

Jubii! Man bliver sgi så glad! og så især med Satin, som har været så
suuaar! Det er et spændende studie i kattesprog, må jeg sige... Og det
ser ud til at det går fremad med stormskridt! Det er trodsalt kun et par
dage de har haft....

--
mvh Line
http://www.nelja.dk