Blød mave og semi langhår
Fra : Helle

Dato : 28-02-03 20:04

Hejsa.

Jeg er i den ret uheldige situation, at Sylvester har fået ret blød mave.
Jeg tror det skyldes, at de har fået lidt tun de sidste par dage. Jeg gav
dem en ormekur den anden dag, da jeg var lidt i tvivl om,om det var en orm
jeg havde set i afføringen og nu; nu har de begge ret blød mave. desværre er
det bare sådan, at Sylvester har afføring siddende bagi og jeg kan ikke
sætte ham i bad flere gange dagligt. Det stinker GRUSOMT og er ekstremt
klistret så det heller ikke er til at tage med en våd klud eller børste ud.
Ikke nok med at det sidder der og stinker, så går han og gnider rumpe i
gulvtæppet og møblerne fordi det sikkert kløer. Han sætter
affæringspletter/streger overalt og det er altså RIGTIG klamt! Hvad gør jeg?
jeg har lige renset bakken med rigtig meget varmt vand samt lidt rodalon og
så er der kommet helt frisk grus i. Har givet dem 2 ml zoolac i dag og har
tænkt mig at gøre det de næste par dage - kun tørfoder og måske lidt kogt
torsk som jeg er ved at koge nu (stinker også fælt! *s*)
Hvad dælen gør jeg? det er så klamt med alt det lort han har siddende bagi
og som altså er meget svært at få ud. Vi havde ham i bad i går aftes men i
dag er den så helt gal igen og selvom jeg har fjernet alt lortet så vil han
ikke vaske sig bagi, fordi det jo stadig stinker. Skal jeg barberer ham
korthåret bagi?

Mvh Helle

Fra : Pia Thomsen

Dato : 28-02-03 20:18

Føj da Helle, det lyder ikke særlig hyggeligt Har du prøvet med en kam??
Det kan nogle gange tage det værste - det kommer jo måske nok til at tage et
par dage før den her omgang er overstået, men det ved du vel - og det lyder
til at du ellers gør alt hvad der står i din magt for at få deres maver på
ret køl igen.

Min hunkat har nogle gange nogle tørre "prutter" til at hænge ved, når hun
forlader bakken - det er fordi hun har meget tæt pels bagi - ved hende har
jeg gjort det til en vane en gang imellem at klippe hende med en
fortyndersaks - det kan ikke ses, men gør at pelsen er knap så tæt. Det var
et alternativ til decideret at klippe eller barbere ham bagi - det ville da
være ærgerligt, selvom det vokser ud igen.

Hilsen Pia

Fra : Helle

Dato : 28-02-03 20:42

"Pia Thomsen" <piathomsen@pc.dk> wrote in message
> [...]
da
> være ærgerligt, selvom det vokser ud igen.

Hejsa.

Ja jeg gør en kam våd og redder ham så bagi men det er så klistret så det
næsten er umuligt og når det hele er redt væk (det tager ca ½ time) så
stinker det stadig grusomt. Ja det er sært at jeg bare kan få udleveret en
ormekur uden at skulle have en afføringsprøve med, men dette bliver også den
sidste da de jo er indekatte og ikke får noget de kan få orm af

mvh Helle

Fra : Birgitte

Dato : 28-02-03 21:13

> [...]
den
> sidste da de jo er indekatte og ikke får noget de kan få orm af

Helle
det der med tynd mave er rigtig godt træls i lang pels,- men gør sådan her:
Brug en tættandet kam til at fjerne rest afføring...
Brug derefter kartoffelmel.... drys massere godt ind i det klistret pels, og
red ud ugen, nyt kartoffelmel drysses i sådan fortsætter du til
kartoffelmelet har opsuget alt....
Du kan i stedet for kartoffelmel bruge talkum med eller uden parfume.
Og giv så gerne Zolac 2-3 gange pr. dag pr kat.....
Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Ann K.

Dato : 28-02-03 21:26

Arjjj - Birgitte... Tusind tak for et godt råd ang kartoffelmel!!!
Skal selvfølgelig afprøves næste gang en af Banden har dårlig mave!!!
En hel del mere skånsomt (hmmm - måske) end at skulle være nødt til at
vaske/skylle dem bagi... mine er jo ikke vant til at blive vasket

Mvh Ann - og misserne, der heldigvis ikke har haft orm de sidste par år

Fra : Birgitte

Dato : 28-02-03 23:31

"Ann K." <tsarsFJERN@DETTEos.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vaske/skylle dem bagi... mine er jo ikke vant til at blive vasket
> Mvh Ann - og misserne, der heldigvis ikke har haft orm de sidste par år

Hej Ann og Helle
Kartoffelmel/talkum er kraftig sugende
Og så længe pelsen er fugtig, så put i....
Det er faktisk små kneb der med lidt held kan afhjælpe opkast i pelsen på en
udstilling, eller hvis katten også har haft et lille uheld som Helle
omtaler.
Jeg bruger kartoffelmel/tørshampoo/talkum da det suger kraftig, også
babypudder duer...
Faktisk er der mange der pudre fedthaler da kartoffelmel/tørshampoo/talkum
som skrevet er meget sugende, og vil suge det fugtige op, så man fint kan
børste ud.

Kan da lige fortælle om en hendelse i Norge,- faktisk den allersidste
udstilling El Toro var på og netop den udstilling han blev Europa
Champion......
Han havde fået en af de der "duftende" strikkede mus fra en kendt
dommer..... El Toro er helt vild med netop disse mus, så den skulle både
vaskes og bagefter tørres i gruset .... alt sammen ca 15 min før
dommerbedømmelse....
El Toro endte op med 4 lerede poter og hvordan f...... klare man lige at
sætte en fertil hankat op til show med mudderpoter på bare 15 minuter?...
Jeg havde pøsede babypudder på poterne, og med en tættekam fik jeg det meste
af mudderkagerne ud.... ny pudder og igen kæmme kæmme kæmme ny pudder osv...
9 min. senere var El Toro klar til Show, med poter som han plejede, uden
mudderkager... Han vandt og blev Europa Champion

Siden da, har jeg altid brugt kartoffelmel/tørshampoo/talkum, kartoffelmel
er bollig og som regel har man det i huset.... det er ikke giftig
Også hvis en kat sveder meget på en udstilling,- kan det lige klares med
lidt pudder i et nødstilfælde...
For resten,- så kan jeg varmt anbefale vådservietter til små bræmsespor på
gulvtæppet... Pampers er de bedste
De kan også fjerne blodpletter fra gulvtæpper....
Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Pia Thomsen

Dato : 01-03-03 17:36

Birgitte skrev:
[...]

Hej Birgitte

Det lyder genialt, men jeg har prøvet at bruge babypudder til at løfte
kraven lidt - med det resultat, at Lukas blev lyserød (det var heldigvis
ikke i forbindelse med udstilling, ville bare teste det...) Selvfølgelig
gled det lyserøde langsomt over i mørkerød igen, men det tog altså et par
dage - så jeg har ikke lyst til at bruge det som nødløsning på udstilling -
bruger istedet Gimpet Tørshampoo.

Men har du aldrig oplevet det?? Jeg har ikke prøvet kartoffelmel eller
talkum, men kunne forestille mig, at det gør nøjagtig det samme.... (

Hilsen Pia

Fra : Birgitte

Dato : 02-03-03 09:55

"Pia Thomsen" <piathomsen@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Men har du aldrig oplevet det?? Jeg har ikke prøvet kartoffelmel eller
> talkum, men kunne forestille mig, at det gør nøjagtig det samme.... (

Hej Pia
Spørgsmålet er om man får al pudret børstet ud.....
Jeg har ingen problemer med at pelsen bliver lysere... fjernede faktisk en
fedthale på en af mine hunkatte,- rød blotchedtabby med natusan pudder på
sidste udstilling uden af få en lyserød hale...
Det kræver lidt arbejde at få børstet pelsen helt igennem, men det kan lade
sig gøre.
Pelsen bliver en smule elektrisk af puderet, men det kan der rådes bod for,-
der findes mange produkter i handlen for det problem.
Bemærk også,- at jeg skrev;- Jeg bruger kartoffelmel/tørshampoo/talkum....
Pudder/talkum, kan bruges i en snæver vending.
Og netop kartoffelmel kan bruges i det daglige i hjemmet,- det er vist noget
næsten alle har i køkkenskabet
I det daglige gør det jo heller ingenting, om pelsen ser en smule lysere ud
på de steder hvor man har brugt puderet, det er jo ikke en gennemfarve af
pelsen, kun restpudder man ikke har børstet ud

Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Helle

Dato : 28-02-03 21:28

> [...]
> Du kan i stedet for kartoffelmel bruge talkum med eller uden parfume.
> Og giv så gerne Zolac 2-3 gange pr. dag pr kat.....

Kartoffelmel? *lol* *g*
Det lyder sjovt - det var da et råd der er værd at prøve *g* ja undskyld jeg
griner men det var noget af et råd jeg aldrig har hørt om før.
Well, jeg vil da i hvert fald prøve det!

Mvh Helle *s*

Fra : Christina Kausmally

Dato : 02-03-03 19:12

Hej Helle,

fordi dine katte er indekatte, er de desværre ikke helt i sikkerhedszonen
mht orm. Især spoleorm, som de oftest får gennem modermælken, kan sidde i
kroppen(i muskulaturen) i lang tid og lige pludselig blive "aktiveret".

Drontal tager kun spoleorm i et af stadierne, men konstaterer man spoleorm
hos sin kat, kan det anbefales at ty til panacur, da det også kan tage
spoleorm i "vandring". Æggene kan stadig sidde i kroppen, men finder man
spoleorm, anbefales det at man gentager efter 14 dage, med endnu en
panacur-behandling. (dgl i 3 dage).
Panacur kan også gives under drægtighed og u. diegivning.

--
MVH

Christina Kausmally: thamis@mail.tele.dk
Thami's Hellige Birmaer: http://home19.inet.tele.dk/thamis/

Fra : Ann K.

Dato : 28-02-03 20:18

Hej Helle.
Selvfølgelig kan du klippe Sylvester korthåret bagi Det vil jo gøre
det lidt nemmere for ham at gøre sig ren... Og pelsen skal såmænd nok
vokse ud igen...
Ellers kan du også nøjes med at skylle ham ren (ikke den helt store
vasketur)...
Hans rumpegniden er nok ikke fordi det klør, men snarere fordi det
irriterer ham at have noget hængende bagi
Du kan også give ham og Emil lidt kogt fisk (sej eller torsk) eller
kylling med moste ærter og evt ris... det er god skånekost for dårlige
mavser

Og så... Jeg må indrømme, at jeg undrer mig over at du - uden en
forudgående afføringsprøve - kan få udleveret ormekur hos dyrlægen! Især
fordi dine to katte jo er indekatte og derfor ikke som sådan er særligt
udsatte for at få orm (de fanger jo ikke mus eller fugle)???
Jeg har i hvert fald et større hyr med at få ormekur udleveret - med
mindre det er ved den årlige helbredstjek og vacc... Og en del af min
Bande er trods alt delvist udekatte.
Men sådan er der jo forskel på dyrlæger

Mvh Ann

Fra : Vibeke J

Dato : 28-02-03 21:35

> det bare sådan, at Sylvester har afføring siddende bagi

Hej Helle

Jeg har selv haft det samme problem en del gange med min Vidar.

Jeg har prøvet mig lidt frem. De første par gange prøvede jeg med noget
opvredent toiletpapir - og så prøve på at tørre det væk. Det fik også gang i
hans egens rengøringsmekanisme - altså slikning. Men jeg syntes ikke rigtig
det tog det hele. Så jeg endte altid op med ham i badekaret - hvilket han
ikke er specielt glad for - og så ellers gøre ham godt våd i enden og så
ellers bare få det skyllet væk. Det er ret belastende i det lange løb - men
det var hvad der virkede bedst.

Jeg har også haft ham til at sidde med enden i gulvet og glide hen over
gulvet. Der troede jeg straks at det var stoppede analkirtler - som det jo
er ved hunde - men det viste sig at han havde noget siddende i pelsen -
endda noget rimelig stor. Så det var igen ud i badekaret - og masser af vand
og så ellers få det hele ud med fingrene.

Nu er han heldigvis blevet meget bedre til det. Han klarer det meste selv og
det er faktisk ved at være en måned eller to siden han sidste havde brug for
badekaret.

Jeg klippede dog en tot med lidt indtørret i af ham i går da jeg ikke kunne
få det ud ved kæmning.

Så mit råd ville være - dels at lære ham at han selv skal gøre sig ren -
altså få ham til at slikke sig der. Evt ved at tage noget vådt toiletpapir
og stryge ham over stedet - og dels putte ham i bad hvis det er slemt. Og
hvis det endelig er tørret helt ind - så klip det af.

For du har helt ret - det er ret ucharmerende med bremsespor og en fæl lugt
over hele hytten. Så vær opmærksom så snart han kommer ud af bakken.

/Vibeke

Fra : Lone Gram Jensen

Dato : 28-02-03 23:04

Hej Helle.
Ja, føj for en ulykke, sådan en gang racermave kan virkelig være en
prøvelse.

Jeg vil ikke komme med gode ideer til, hvordan du kan fjerne lugten, for
jeg kan se du har fået mange ideer.

Derimod synes jeg lige jeg vil dele en erfaring med dig.

Jeg har altid en pose R/D fra Hill´s stående. En meget fiberrig
diætkost. Jeg har erfaret, at 1 døgn på R/D og maven er fin igen.
Jeg ville også fortsætte med zoolac, men måske med knap så meget, ca 1
ml x 2.

Held og lykke med "mavserne"

Med venlig hilsen
Lone Gram Jensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : AEK

Dato : 28-02-03 23:24

"Lone Gram Jensen" <lonegramKATTE@BAKKEjensen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3e5fdce5ee2e2@dk-fritid-dyr-kat.dk...

> Derimod synes jeg lige jeg vil dele en erfaring med dig.
> Jeg har altid en pose R/D fra Hill´s stående. En meget fiberrig
> diætkost. Jeg har erfaret, at 1 døgn på R/D og maven er fin igen.

Sidder og undrer mig lidt.
Synes " tit ", at der er prob. med missernes maver.
Mine 3 rødder har, 7- 9- 13, aldrig haft tynd mave.

Er det meget " normalt " , at de af og til får " racermave " ?
Så er mine sq underlige - MEN , det ved jeg jo godt *G*

/ Anya

Fra : Denise

Dato : 28-02-03 23:45

"AEK" <5678SLETTES@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er det meget " normalt " , at de af og til får " racermave " ?
> Så er mine sq underlige - MEN , det ved jeg jo godt *G*

Hej
Jeg har heldigvis sjældent problemer med kattenes maver, men jeg skifter
heller aldrig kattemad, som jo kan være en årsag, ligesom let
maveforkølelse/tarm bakterier og nervøsitet f.eks på udstillinger, jo kan
give tynd mave et par dage (det havde Molly da af og til i sin tid) . Og så
synes jeg at kunne huske, når jeg har haft killinger eller ungkatte, at de
af og til har haft racermave, om det er fordi de æder alt muligt, eller bare
skal opbygge deres immumforsvar ved jeg ikke, og det er jo efterhånden længe
siden de var unge
Hilsen Denise

Fra : AEK

Dato : 28-02-03 23:54

"Denise" <reindel*NOSPAM*@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

bare
> skal opbygge deres immumforsvar ved jeg ikke, og det er jo efterhånden

Hej Denise !

Og tak for svaret
Dog har jeg da og til skiftet foder, uden prob.
Men ok, der er selvfølgelig også forskel på kattes maver, som på vores .

/ Anya.

Fra : Kate

Dato : 01-03-03 10:15

"AEK" <5678SLETTES@jubiipost.dk> wrote in

> Men ok, der er selvfølgelig også forskel på kattes maver, som på
> vores .

Det er der. Mowgli har ret let til tynd mave. Nu er han jo korthåret så
det hænger ikke i hans pels. Lante har kun haft tynd mave i forb. med
sin indflytning her, og det var jeg sikker på skyldtes flyttestress. Og
Oliwer havde tendens til tynd mave, hvorimod Johan og Sofie faktisk
altid har en fin fast afføring.

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : Bente Jepsen

Dato : 28-02-03 23:41

> [...]
>
> Jeg har altid en pose R/D fra Hill´s stående. En meget fiberrig
> diætkost. Jeg har erfaret, at 1 døgn på R/D og maven er fin igen.

Jeg vil lige tilslutte mig Lone råd med R/D fra Hill´s det har jeg også
erfaret er rigtig godt, så hvis du kunne få fat på en pose af det tror jeg
hurtigt du slipper af med problemet for denne gang.

Mange hilsner
Bente

Fra : Helle

Dato : 28-02-03 23:50

> [...]
> erfaret er rigtig godt, så hvis du kunne få fat på en pose af det tror jeg
> hurtigt du slipper af med problemet for denne gang.

Men er det ikke lidt "farligt" at skifte foder på den måde? - man siger jo
at hvis man skifter foder, så skal de ske over nogle dage - jeg tænker så
bare på, at hvis man fra den ene dag, til den anden skifter foder og så
tilbage igen så går det da helt galt? ...eller?..

Mvh Helle

Fra : Denise

Dato : 28-02-03 23:58

> [...]
> bare på, at hvis man fra den ene dag, til den anden skifter foder og så
> tilbage igen så går det da helt galt? ...eller?..

Hej Helle
Du har helt ret, man skal skifte foder over et stykke tid, for ikke at
katten skal få slået maven i stykker. MEN ingen regler uden undtagelser, med
RD som indeholder meget fiber og er meget slankende, behøves ikke - det har
jeg da erfaret med Molly, som får det engang imellem.
Hilsen Denise

Fra : Birgitte

Dato : 01-03-03 01:21

> [...]

> bare på, at hvis man fra den ene dag, til den anden skifter foder og så
> tilbage igen så går det da helt galt? ...eller?..

Hej Helle
Selvom jeg ikke hedder Bente, kan jeg godt svare på spørgsmålet...
R/D fra Hills er et skånefoder med et meget højt indhold af fiber.
Der sker ikke noget ved at skifte til det i et par dagem for det er nemlig
kun et par dage der skal til.
Pga det høje fiber indhold hjælper det imod tynd mave, fiberene "ligesom
suger væsken til sig" og det er jo mest væske der kommer ud af katten ikke?
Skift du blot i et par dage,-men når du går tilbage til dit normale foder,-
så bland lidt R/D i de først par dage.
Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 01-03-03 09:58

"Birgitte" <birgitte@truetrust.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

ikke?
> Skift du blot i et par dage,-men når du går tilbage til dit normale

Ja R/D er fænomenalt til at stoppe blød mave. Og som regel har dyrlægen det
liggende i små prøveposer (vores har i al fald) - og sådan et par poser er
normalt nok, dvs, det kan endda gøres ganske gratis

Hilsen
Lisbeth

Fra : Pia Thomsen

Dato : 01-03-03 17:40

Lone skrev:
Jeg har altid en pose R/D fra Hill´s stående. En meget fiberrig
diætkost. Jeg har erfaret, at 1 døgn på R/D og maven er fin igen.

Juhuu!!! Du er den første, jeg har hørt om, som kender til den løsning - de
fleste siger I/D el. Jeg bruger også R/D til mavebøvl i retning af det bløde
+ Zoolac selvfølgelig...også fri adgang til tykmælk - det er bare ikke
alle kattene, der vil have det...

Hilsen Pia

Fra : Bente Jepsen

Dato : 01-03-03 19:33

Pia skrev:>
> Juhuu!!! Du er den første, jeg har hørt om, som kender til den løsning -
de
> fleste siger I/D el. Jeg bruger også R/D til mavebøvl i retning af det
bløde

Det var i sin tid min dyrlæge der foreslog det, men det var måske før I/D
blev opfundet

Hilsen
Bente

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 02-03-03 17:32

Har du givet kattemalt?

Det er glimrende, men jeg har flere gange hørt at nogle katte er gået helt
over i den anden grøft og fået meget tynd mave. Det er vigtigt at man ikke
overdriver brugen af det.

--
Hilsen Nina
www.tendertribes.dk