Kan man lave garn af kattehår??
Fra : Majer

Dato : 24-02-03 17:24

Hej med jer!!

I denne tid hvor Peter fælder helt vildt, kom jeg til at tænke på, om man
ikke kunne bruge håret til noget fornuftigt. Er der nogen herinde, der laver
garn ud af kattehår? Eller måske kender nogen der gør det?? Jeg kunne da
godt tænke mig at gå rundt med et par dejlige vanter, lavet af kattehår
Eller er det helt usmageligt?!?!?

Mange hilsner fra

--
Majer

http://www.majer.dk
(Nu med helt nyt design)

Fra : Mette Jensen

Dato : 24-02-03 18:39

Majer wrote:

> [...]
> gør det?? Jeg kunne da godt tænke mig at gå rundt med et par dejlige
> vanter, lavet af kattehår Eller er det helt usmageligt?!?!?

Usmageligt eller ej har jeg haft samme tanke! Kashmir kunne lever uld
til et par hansker eller stømper...... Men hvordan spinder man det
når man ikke har nogen spinderokke? Triller det med fingerne))

Jeg ved ikke rigtigt om det nogensinde bliver til noget - indtil vidre
giver jeg uldet til fuglene, der med glæder tager det til rederne.

--
Venlig hilsen Mette

www.Chimera-MaineCoon.dk

Fra : Helle Andersen

Dato : 24-02-03 19:16

"Majer" <majbritt<FJERN@majer.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> garn ud af kattehår? Eller måske kender nogen der gør det?? Jeg kunne da
> godt tænke mig at gå rundt med et par dejlige vanter, lavet af kattehår

Næ, jeg synes da ikke, at det er usmageligt - så længe man samler hårene fra
en levende kat altså

Jeg kendte engang en pige, som kunne spinde garn fra
både hunde og katte og hun havde faktisk en sweater der
var strikket af hårene fra hendes hund. Med katte skal
man nøjes med at bruge underulden for ellers bliver det
for stift.

Hvis man kommer fra en familie med tendens til allergi vil
jeg dog ikke råde til at man strikker en sweater af sin kat
og bærer kattehår så tæt på kroppen. Jeg ved ikke om
det vil gøre nogen forskel, men det lyder risikabelt.

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Mette Jensen

Dato : 24-02-03 19:40

Helle Andersen wrote:

> [...]
> var strikket af hårene fra hendes hund. Med katte skal
> man nøjes med at bruge underulden for ellers bliver det

Tja... der er jo en grund til at Kashmir hedder Kashmir!
ALT hans hår er silkeblødt..... Men alm. huskat er måske ikke sagen.

Bliver mere og mere sikker på at et par Kashmir-hansker bliver et hit næste
vinter....
--
Venlig hilsen Mette

www.Chimera-MaineCoon.dk

Fra : Tournesol

Dato : 24-02-03 19:44

Hej

> [...]
> gør det?? Jeg kunne da godt tænke mig at gå rundt med et par dejlige
> vanter, lavet af kattehår Eller er det helt usmageligt?!?!?

Jo det kan man godt men det er ikke nemt

Du skal kun bruge ulden og du skal opbevare det i en papirpose i en
plastikpose risikere du det rådner.

Jeg er ikke expert kun været tilstede de min faster gjore det

Hun kartede (2 karter) først ulden så blev det lige som en lidt mere fast og
samlet masse så brugte hun enten spinerokken eller en hånd ten igen af dele
var særlig let for mig men min faster som var øvet gik det som en leg

Jeg mener hun så vaskede (evt farvet) garnet inden hun strikkede af det men
jeg er ikke sikker det er mange år siden.

Hilsen
Henriette.
--
DK.TOURNESOL
www.dktournesol.dk

Fra : Carina Enevoldsen

Dato : 24-02-03 22:52

Jeg har et par sutsko af hundehår, men da det var så fint hår, var min mor
nødt til at blande fåreuld i det også. (men det er hyrdehunde, så det passer
da lidt ind alligevel)
/Carina

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 24-02-03 23:09

Tja, Per binder fluer af det (til fiskeri) og Ditte samler ind til fyld til
en pude. Så hvorfor ikke vanter?

Mvh. Else.

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 25-02-03 17:38

> [...]
> garn ud af kattehår? Eller måske kender nogen der gør det?? Jeg kunne da
> godt tænke mig at gå rundt med et par dejlige vanter, lavet af kattehår

Jeg aner ikke om man kan lave garn af det, men nogle fornuftige andre ting
kan man da godt bruge det til.
Man kan gemme det til foråret og smide det udenfor, og nyde fuglenes
begejstring når de henter "billig" redemateriale.
Og man kan lave bolde af det... gode øko-missebolde.
Tag en god stor klump, gør den våd, put håndsæbe i. Rul rul rul ligesom når
man bager boller til den er rund og hård.
Skyld den grundigt, og læg den til tørre
Meget underholdende, og ufarlig ... og så er det jo billigt når den
drager afsted til de hemmelige misse-legetøjs-marker....

Hilsen
Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 02-03-03 01:15

"Nina, Tender Tribes" <NOSPAMnina@knus.dk> writes:

> Jeg aner ikke om man kan lave garn af det, men nogle fornuftige andre ting
> kan man da godt bruge det til.

Ja som ekstra slidlag på møblerne og gulvtæppet, skal bare vænne sig
til at de/det siger miau når man bruger det..*GG*

Mens vi er i pelsafdelingen så mener jeg bestemt at jeg engang fik
navnet på en børste med noget kniv i som kunne skære totterne over,
men dælme om jeg kan finde en nogen som helst steder...

Har nogle af jer et forslag ??

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : Ida

Dato : 02-03-03 10:59

--

> [...]
> navnet på en børste med noget kniv i som kunne skære totterne over,
> men dælme om jeg kan finde en nogen som helst steder...

Hej *s*

Det du tænker på er en filterskærer og jeg har stor glæde af min, som jeg
købte i min lokale dyrehandel.
Pris og kvalitet hører sammen her - en dårlig filterskærer vil blot flå i
filterne, mens en god vil skære dem over, så udredningen går bedre. Dog vil
jeg sige, at den kun er til de små "duller"..de store deler jeg ved at
klippe dem inde fra huden og ud.

Ida

DK CorkyCoon
www.maine-coons.dk

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 03-03-03 22:08

"Ida" <corkycoon@hotmail.com> writes:

Tak for hjælpen, Melissa duller ret meget for tiden, fordi hun har et
kraftigt uldlag under pelsen...

Hun kan heller ikke forstå at hun ikke kan sidde og hygge sig i
hoveddøren i timevis, mens jeg prøver at læsse pingviner og isbjørne
ud. Kan godt blive bare en smule misundelig på hendes pels..*S*

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 04-03-03 08:33

"Henrik Pedersen" <misbams-meow@edb.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hoveddøren i timevis, mens jeg prøver at læsse pingviner og isbjørne
> ud. Kan godt blive bare en smule misundelig på hendes pels..*S*

Du burde da ellers hilse pingvinerne velkomne, iflg. din sig

~Lisbeth

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 05-03-03 06:33

"Lisbeth Hviid Jakobsen" <ernyoka@hotmail.com> writes:

> "Henrik Pedersen" <misbams-meow@edb.dk> skrev i en meddelelse

> Du burde da ellers hilse pingvinerne velkomne, iflg. din sig

Yeps, men bestemt ikke i arktiske temperaturer...;-/