hvad er difinationene af tortie
Fra : Anne Green

Dato : 05-02-03 12:08

Hej

Nu har jeg jo læst med i et stykke tid, og ordet tortie bliver jo
rimelig tit nævnt

Men hvad er difinationen af en tortie-mis egentlig?

Mvh Anne

Fra : Pernille Scharff

Dato : 05-02-03 13:16

Hej Anne,

en tortie er en kat - oftest en hunkat - der er flerfarvet, hvor rød er
indblandet! En sorttortie er sort og rød, en blåtortie er blå (grå) og creme
(lys rød), osv. De findes med og uden hvid og med og uden striber. På min
hjemmeside www.garion.dk kan du bl.a. se billeder af Polgara, som er
sorttortie (uden striber), og Choko, som er sorttortie blotchedtabby (altså
med striber). Ingen af dem er med hvid, så derfor er rødt og sort blandet,
så de ser "spættede" ud. Jeg holder personligt meget af den
farvekombination, men det er der så andre der ikke gør *G*

/Pernille (tortie-fan)

Fra : Birgitte

Dato : 05-02-03 14:35

"Pernille Scharff" <nospam2@brunholm-scharff.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så de ser "spættede" ud. Jeg holder personligt meget af den
> farvekombination, men det er der så andre der ikke gør *G*

Hej Pernille
Jeg kommer lige til at tænke på at Tortie kan være
med striber
uden striber
med hvid
med sølv
Dvs både blåtortie, sorttortie, blåtortiesølv og sorttortiesølv alt med uden
hvid
Så man må sige at en sølvtortie tabby med hvid er mixet godt *S*
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 05-02-03 20:37

> Så man må sige at en sølvtortie tabby med hvid er mixet godt *S*
> Missehilsner fra Birgitte
> www.truetrust.dk

Siden jeg så den her pige på en opdrætter-side i england, har jeg drømt om
sådan en farvelade-pige, som hende her.
http://mullycoonz.com/gallery_webpages/cruella.htm

Hun er tortie smoke med hvid.
Ja, der er sikkert nogle der synes hun ligner en der trænger til at blive
"ryddet op i", men jeg synes hun er helt fantastisk.
Sådan er vi jo så forskellige Jeg kommer nok til at lave en selv en dag

Hilsen Nina - der lige har fået sin første ikke-tortie tøs nogensinde, og
synes der mangler noget.... *G*
www.tendertribes.dk

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 05-02-03 21:10

> [...]
> http://mullycoonz.com/gallery_webpages/cruella.htm
> Hilsen Nina - der lige har fået sin første ikke-tortie tøs nogensinde, og

Hej Nina

Hun er da også bare smuk *SS* vi har jo selv Pusilla som er tortiesmoke, men
uden hvid, mange syntes jo helelr ikek lige hun erverdens smukkste men pyt,
bare vi vi syntes *SS* det er jo os der skal bo med hende *GG*

Ps. du kan se "reserve" katten på min side nu *SS*

MVH
Gitte
www.sacala.dk

Fra : Birgitte

Dato : 05-02-03 23:27

"Nina, Tender Tribes" <NOSPAMnina@knus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
dag
> Hilsen Nina - der lige har fået sin første ikke-tortie tøs nogensinde, og

Hej Nina
husker godt den aften vi sad og chattede,- du var ellevild
Jeg synes nu også at tortietøser er skønne, og jeg kan næsten ikke få dem
mixet nok
Missehilsner fra Birgitte

Fra : Mette Rahm

Dato : 05-02-03 22:44

> [...]
uden
> hvid
> Så man må sige at en sølvtortie tabby med hvid er mixet godt *S*

Ja, men faktisk.... man kalder meget sjældent en blåtortie for "blåtortie"
men i steddet for blå-creme. Og det vil sige at når vi nævner en "blå-creme"
er der altså OGSÅ tale om en tortie missepige ;) (hehe - eller dreng ;))

-Mette

Fra : Birgitte

Dato : 06-02-03 00:14

"Mette Rahm" <robogirl@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
"blå-creme"
> er der altså OGSÅ tale om en tortie missepige ;) (hehe - eller dreng ;))

Hej Mette
I min stamtavle under Fife ems system står der godt nok Blåtortie og den
stamtavle er da af nyere dato.....
Mvh Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Birgitte

Dato : 06-02-03 00:18

> [...]
"blå-creme"
> er der altså OGSÅ tale om en tortie missepige ;) (hehe - eller dreng ;))

Kiggede lige i min blåtortie's stamtavle og der står:
MCO g 09
blå tortie-hvid og hun er da fra sidste år og jeg fik dansk stamtavle på
hende sommer 2002, mennnnn Fife ændre jo regler ind imellem.
Mvh Birgitte
www.truetrust.dk