/ Forside / Interesser / Rejser / Camping / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Camping
#NavnPoint
Nordsted1 8094
katekismus 1655
piaskov 1410
dova 1350
henrikkre.. 1330
alka 1272
refi 1024
transor 1015
Benjamin... 850
10  ans 800
Hvordan bremser jeres CV ?
Fra : sogs


Dato : 27-02-03 08:37

Hej Gr.

Det er tid til forårsklargøring, og som (gør det selv ?) ansvarlig, har jeg
selvfølgelig kikket i vejledningen til AL.-KO koblingen og aksel på vores CC
og ser, at der årligt eller for hver 10-15.000 km..skal smøres i
smørrenibler, på de bevægelige dele og at hjullejerne, dersom det er
tiltrængt, skal toppes op eller ha skiftet fedt hvorefter tilspænding og
slør kontrolleres - Samtidig skal bremserne overhales. I salte milijøer bør
det ske hver 3 mdr.

Men hvordan tjekker man at bremsevirkningen er optimal. ? Vejledningen
omtaler en dæmpeanordning der ved påløb regulerer bremsevirkningen, og, at
den kan være dårlig smurt eller være defekt.

Derefter kommer noget om et vidtforgrenet net af Al-KO serviceværksteder.

Alt såre godt - men
Ser at der er en forbindelsesstang mellem koblingen og bremsesystemet og
gætter, at den skal være justeret så der er passende frigang efter at
frigangen for bremsebakkerne i tromlerne er justeret på vanlig vis.

Oplevede det kedelige at justeringsmøtrikkerne på forbindelsesstangen var
rystet løse og rette punkt (næsten) gætteværk. !

Og så kommer afprøvningen - vores bil har ikke ABS og ved hårde - pludselig
opbremsninger lykkes det at få den læssede CC til at blokere nogenlunde
samtidig med bilen, og igen ophøre med blokeringen straks bilens bremser
lettes, så bilen trækker i tilkoblingen. Går ud fra at dette er normalt og
sagerne i orden.?

Men hvordan opfører en CV (med blokerede bremser?) sig hvis bilen har ABS.

Har altid hørt, at det er farligt hvis en hænger, eller bagerste hjul,
blokere før forhjulene, ja helst skal man undgå alle blokeringer - men meget
kan ske hvis 18 meter - 40 tons kommer på tværs selv om man har grønt lys.

Har man prøvet katastrofe opbremsninger - og hvordan opførte trækket sig ?

Er der nogen der, evt. efter et camping kørekursus, kan svare på hvordan CV
s bremser skal opføre sig, og hvordan man bedømmer om de er justeret
rigtigt ?

mvh sten



---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.456 / Virus Database: 256 - Release Date: 18-02-03





 
 
Kim Olsen (09-03-2003)
Kommentar
Fra : Kim Olsen


Dato : 09-03-03 17:21

Jeg justerer mine bremser ligesom du beskriver, og man er aldrig helt sikker
på, om det er godt nok.

Jeg prøvede sidste år i tyskland at katastrofebremse vogntoget (idiot kørte
ud fra sidevej uden at holde tilbage).

Bilen har abs, men campingvognen blokerede alligevel. Både bil og
Campingvogn kørte fuldstændigt ligeud ved opbremsningen, og der var ingen
panik. (Bortset fra hos tyskeren der holdt stille i vores vejbane og kunne
se os komme nærmere

Men stort set alt hvad der kunne falde ud af skabee VAR faldet ud.

Hilsen
Kim Olsen
KNAUS AZUR 510 - uden stabilisator

"sogs" <sogs@image.dk> skrev i en meddelelse
news:Cdj7a.97826$Hl6.9426938@news010.worldonline.dk...
> Hej Gr.
>
> Det er tid til forårsklargøring, og som (gør det selv ?) ansvarlig, har
jeg
> selvfølgelig kikket i vejledningen til AL.-KO koblingen og aksel på vores
CC
> og ser, at der årligt eller for hver 10-15.000 km..skal smøres i
> smørrenibler, på de bevægelige dele og at hjullejerne, dersom det er
> tiltrængt, skal toppes op eller ha skiftet fedt hvorefter tilspænding og
> slør kontrolleres - Samtidig skal bremserne overhales. I salte milijøer
bør
> det ske hver 3 mdr.
>
> Men hvordan tjekker man at bremsevirkningen er optimal. ? Vejledningen
> omtaler en dæmpeanordning der ved påløb regulerer bremsevirkningen, og,
at
> den kan være dårlig smurt eller være defekt.
>
> Derefter kommer noget om et vidtforgrenet net af Al-KO serviceværksteder.
>
> Alt såre godt - men
> Ser at der er en forbindelsesstang mellem koblingen og bremsesystemet og
> gætter, at den skal være justeret så der er passende frigang efter at
> frigangen for bremsebakkerne i tromlerne er justeret på vanlig vis.
>
> Oplevede det kedelige at justeringsmøtrikkerne på forbindelsesstangen var
> rystet løse og rette punkt (næsten) gætteværk. !
>
> Og så kommer afprøvningen - vores bil har ikke ABS og ved hårde -
pludselig
> opbremsninger lykkes det at få den læssede CC til at blokere nogenlunde
> samtidig med bilen, og igen ophøre med blokeringen straks bilens bremser
> lettes, så bilen trækker i tilkoblingen. Går ud fra at dette er normalt
og
> sagerne i orden.?
>
> Men hvordan opfører en CV (med blokerede bremser?) sig hvis bilen har ABS.
>
> Har altid hørt, at det er farligt hvis en hænger, eller bagerste hjul,
> blokere før forhjulene, ja helst skal man undgå alle blokeringer - men
meget
> kan ske hvis 18 meter - 40 tons kommer på tværs selv om man har grønt
lys.
>
> Har man prøvet katastrofe opbremsninger - og hvordan opførte trækket sig
?
>
> Er der nogen der, evt. efter et camping kørekursus, kan svare på hvordan
CV
> s bremser skal opføre sig, og hvordan man bedømmer om de er justeret
> rigtigt ?
>
> mvh sten
>
>
>
> ---
> Outgoing mail is certified Virus Free.
> Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
> Version: 6.0.456 / Virus Database: 256 - Release Date: 18-02-03
>
>
>
>



sogs (10-03-2003)
Kommentar
Fra : sogs


Dato : 10-03-03 21:59

Kim Olsen wrote:
> Jeg justerer mine bremser ligesom du beskriver, og man er aldrig helt
sikker
> på, om det er godt nok.
>
> Jeg prøvede sidste år i tyskland at katastrofebremse vogntoget (idiot
kørte
> ud fra sidevej uden at holde tilbage).
>
> Bilen har abs, men campingvognen blokerede alligevel. Både bil og
> Campingvogn kørte fuldstændigt ligeud ved opbremsningen, og der var
ingen
> panik. (Bortset fra hos tyskeren der holdt stille i vores vejbane og
kunne
> se os komme nærmere
>
> Men stort set alt hvad der kunne falde ud af skabee VAR faldet ud.

Oplevede næsten det samme og var glad for at jeg ikke skulle undvige
samtidig - nåede at stoppe. Svært at dossere bremsen
så det hele ikke blokerede. Pev 2 gange - Og fik senere moteret
støddæmpere på trækket idet jeg er bange for, bremse- ikke bremse ,går
i svingning - ryk.
Håber ikke det sker igen. Har set at nogle CV centre har
bremseprøvestand, men kan ikke gennemskue hvordan man tester en
dynamisk funktion som påløbsbremsen. Vil ud og besøge den lokale.
Tak for svaret
mvh sten



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste