Udvendig rengøring af CV.
Fra : edob

Dato : 17-02-03 20:52

Hej NG.

Jeg har netop etårs jubilæum som ejer af en campingvogn (Adria). Jeg
begynder så småt at tænke på at rengøre den udvendig, efter vinterens
"hærgen", men vil nok styre mig lidt endnu.

Vognen er snavsetgrå og med det værste der tilsyneladende kan overgå en
campingvogn, nemlig "sorte striber" (dem som alle taler om ).

CVén har glasfibertag og malede aluminiumssider som har en præget overflade
(ikke glat).

Spørgsmål: Hvad er den rigtige fremgangsmåde, når jeg både vil opnå en ren
overflade (som derefter kan vokses), men samtidig gøre det på en rimelig
skånsom facon som ikke skader lakken på længere sigt ?

Jeg har tidligere her i NGén set anbefalet "grundrens" som f.eks. anvendes
til affedtning før malerarbejde udføres. Det mener jeg er en alt for
hårdhændet behandling af overfladen, som vil affedte alt for grundigt. Hvem
ville f.eks. behandle sin nye bil på denne måde ?

Er her nogen som kan anbefale midler der er virksomme uden at være alt for
"kradse".

Venlig hilsen, Frank.

Fra : Nels Eriksen

Dato : 17-02-03 22:05

Jeg bruger flydende brun sæbe i rigelige mængder og masser af vand V.h.

Fra : sogs

Dato : 18-02-03 00:02

edob wrote:

> [...]
> en ren overflade (som derefter kan vokses), men samtidig gøre det på
> en rimelig skånsom facon som ikke skader lakken på længere sigt ?

En tilbagevendende debat.

Tør man spøge om hvorfor der ikke er flere der anskaffer en solid
byggepresenning og vinterdækker i lighed med bådfolket. ?
Selvfølglig især hvis vognen står i "usunde" omgivelser.

Har engang set et firma der tilbyder faconsyede overdækninger til CV og med
al det rengøringsbøvl undgået, kunne vognen bevare sit nye friske udsende i
masser af år.

Vi har en CC og bruger en solid 4x6 m. koster ca. kr. 500 i Silvan og
slipper for al møjet. Da der samtidig er ventileret under overdækningen og
den er sat med godt fald, mindskes farene for kondensdannelser inde i
vognen.

En engangsudgift til presenning på rimelivis en tusse kunne sikkert spare et
utal af arbejdstimer, kemikalier (brun sæbe ? - bare vent på foreslagene) og
ærgelser over et med tiden trist udseende.

Brun sæbe er et overordentligt krads rengøringsmiddel, især tilsat soda, der
let kan få maling til at koge op eller ændre udsende. Man kan rense gamle
stive pensler i brun sæbe. Endvidere er det svært at skylle helt af efter
vask. Malere neutraliserer sæberester med en sjat eddikesyre i vandet og
skyller igen med rent vand.
Og både brun sæbe og eddike angriber måske allumiliumslister.

Brug en blød børste på et langt skaft, fås for eks i en Marina eller
byggemarked og hedder en kuttenlægger. Og vask altid vådt i vådt begyndende
nedefra så strimer af snavset sæbevand ikke "brænder ind" og laver striber
der aldrig kan fjernes. Uanset hvilken sæbe du bruger må sæbevandet aldrig
tørre ind. Vandslagen med rigeligt vandtryk skal hele tiden være i beredskab
og der skylles og børstes til al sæbe er væk - idet indtørret sæbe kan ælde
overfladerne.

Et tip til at konstatere sæberester - føl efter med hånden på den stadig
våde overflade. Er den glat er der stadig sæbe tilbage.

Ved at anvende et af vognfabrikanten eller caravanforhandleren anbefalet
(solgt ?) rengøringsmiddel er der formentlig en eller anden produktgaranti
der dækker et uheldig udfald af øvelserne. Rengøringsmidler kan indeholde
1000 forskellige, måske skrappe sager. Især hvis man får en sjat af en
bekendt der måske anvender midlet til noget helt andet. For eks er
kunstofruder acryl overordentlig sarte og prof rengøring afskyr at skulle
rengøre dem eller omkring, idet de let skades og erstatningsansvar pådrages.
Eneste godkendte midel til acryl siges at være rent vand.

Det bedste middel er altså forebyggelse.

Hvis du ender med at tænke på en højtyksrenser skal du passe på ikke at slå
buler i aluminium eller smadre forseglingen i mellem pladerne.

Hygge, mens vi venter på sæsonen

mvh sten

Fra : Bo Larsen

Dato : 18-02-03 08:25

sogs wrote:
> Tør man spøge om hvorfor der ikke er flere der anskaffer en solid
> byggepresenning og vinterdækker i lighed med bådfolket. ?
> Selvfølglig især hvis vognen står i "usunde" omgivelser.

Det kunne jo være at manden bruger campingvognen om vinteren, ligesom nogle
af os andre gør
--
Med venlig hilsen / Best regards
Bo Larsen

Fra : sogs

Dato : 18-02-03 10:30

Bo Larsen wrote:

> Det kunne jo være at manden bruger campingvognen om vinteren, ligesom
> nogle af os andre gør

Vi har da haft rim på græsset - og har nu elvarme i CC´en - 4 OBH el
varmetæpper ( a 50 W) der kan rigges til hvis det bliver nødvendigt. Ingen
hakker tænder hos os om natten. Vi blir alle gamle, gebrukne og hader
kolde fusser under dynen. Slut med brok. Nu kan alle være med )

Selvfølgelig - er man fastligger med det hele sat, dur det nok ikke.
Eller - nogle løser det med indendørs opbevaring osv - Men mange står
måske lange perioder på pladsen uden fortelt - eller hjemme i haven, og som
et par stykker jeg passere dagligt, rullet ind under træerne i en skovkant -
godt grønne og sorte, selv om de bruges et par gange i løbet af vinteren.
En tilpasset presenning med tilpassede surringer kan formentlig sættes på 10
min og fjernes lige så hurtigt. Skal man føre tilsyn inde i vognen er det
en fordel hvis man surrer så der er klar til at lette en kant ved en dør.
Burde ikke være særligt krævende.

mvh sten

Fra : Nels Eriksen

Dato : 18-02-03 16:01

Hvordan bærer i jer ad med at få sa meget "cykelsnak" ud af ingenting??? i
må da kede jer !!
Mvh. Nels

Fra : Andreas Falck

Dato : 18-02-03 16:29

Nels Eriksen <nels-e@tdcadsl.dk> skrev:

> Hvordan bærer i jer ad med at få sa meget "cykelsnak" ud af
> ingenting??? i må da kede jer !!

De der keder sig læser på dette link:

Og de der ikke keder sig, har allerede læst på det!

Resten er blot vældig interesseret i alle aspekter af campinglivets
glæder

Den rigtige anvendelse forøger risikoen for at graden af
misforståelser bliver væsentlig reduceret

Fra : sogs

Dato : 18-02-03 18:46

Nels Eriksen wrote:
> Hvordan bærer i jer ad med at få sa meget "cykelsnak" ud af
> ingenting??? i må da kede jer !!

Enig med Andreas og tror nok, at du slet ikke venter svar, men bare ville
lukke lidt ud. Det var så dit bidrag.!

Ved ikke om du plejer at følge med her, men de fleste der spørger eller
svarer , er gør det selv intereserede, der gerne vil klare tingene selv, men
er usikre på hvordan, eller gerne vil kunne forklare sig nogenlunde til en
reparatør, eller en ven der skal hjælpe eller deltage i et eller andet.
Altså kredse tingene lidt ind inden man kaster sig ud i det. Det gælder ikke
mindst inden ture ud i "nyt land" hvor der ledes efter et par
pejlemærker inden der kastes los.

Hertil kommer, at en masse mennesker finder lige det der er brug for uden
at spørge, og da vi hver især har meget forskellig baggrund svares der ofte
(efter evne lidt detaljeret, så man ikke stadig ligner et
spørgsmålstegn efter læsningen. Svar der virker offside rummer måske lige
det en anden campist sidder og mangler.

At det så alligevel nogen gange blir sort snak må klares med et smil og et
par indlæg mere.

Samtidig er der glæden når der dukker noget nyt ud af mylderet og mange
campister gør et stort arbejde med uegennyttigt at samle og viderebringe
erfaringer på f. eks meget gode oplysende hjemmesider, med både
rejsetips, men også tekniske oplysninger og anvisninger. F. eks senest om
udgifter til opvarmning, køl der ikke virker, eller hvad der nu falder for.
Men efterhånden en meget stor videnbank, der stilles ganske gratis til
rådighed og fornøjelse. Samlet og formidlet ikke mindst gennem krummer der
falder ud over kanten af bordet her.

Dette var selvfølgelig også "cykelsnak" og keder en smule, men da jeg, som
de fleste, er glade for hovedparten af indlæggene hænger vi stadig på - om
det så gælder brun sæbe eller tykkelsen af et eller andet.

Velkommen til www.usenet.dk

mvh sten

Fra : Stig Jensen

Dato : 18-02-03 19:27

"sogs" <sogs@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Hej der er vil ikke nogen der tvinger en til at læse det, så det du ikke vil
læse kan du jo bare springe over ikke

> [...]
> de fleste, er glade for hovedparten af indlæggene hænger vi stadig på - om
> det så gælder brun sæbe eller tykkelsen af et eller andet.

Hej fortsæt bare med de gode råd mm. også cykelsnak
Jeg har haft meget glæde af at følge denne NG. Så bare klø på.
Med venlige camping hilsner. Stig.
Ps. så er der kun 17 dage til Cven skal ned på pladsen

Fra : Andreas Falck

Dato : 18-02-03 19:32

Stig Jensen <stig_j@jensenXXX.tdcadsl.dk> skrev:

[ ... ]
> Ps. så er der kun 17 dage til Cven skal ned på pladsen

Nej da, kun 11 dage

http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
*** *Alle med debatforum* ***

Fra : Carsten Stage

Dato : 18-02-03 19:31

In news:oju4a.90292$Hl6.8402493@news010.worldonline.dk,
sogs typed:

> Enig med Andreas og tror nok, at du slet ikke venter svar, men bare
> ville lukke lidt ud. Det var så dit bidrag.!

Enig...

> [...]
> ligner et spørgsmålstegn efter læsningen. Svar der virker offside
> rummer måske lige det en anden campist sidder og mangler.

Der rammer du noget som mange tydelig ikke har fanget. Der virker som om, at
mange er vant til at bruge webbaserede fora - og henvender sig direkte til
hinanden. Det sker endda, at man får at vide, at man ikke skal blande sig i
en "samtale"... Her i nyhedsgrupperne er det mere som at deltage i en
"rundbordssamtale" hvor man hemvender sig til et forum, og ikke bare én
person - og sidegevinsten er selvfølgelig, at man måske får noget at vide,
som man ellers ikke havde været klar over.

> At det så alligevel nogen gange blir sort snak må klares med et smil
> og et par indlæg mere.

Oh ja, det sker jo. En gang imellem har jeg måttet læse dine filosofiske
indlæg mere end én gang, for at fange den...

> [...]
> stilles ganske gratis til rådighed og fornøjelse. Samlet og
> formidlet ikke mindst gennem krummer der falder ud over kanten af

Bingo - hvor du dog rammer præcist lige i centrum af det der gør usenet så
godt!

> [...]
> jeg, som de fleste, er glade for hovedparten af indlæggene hænger vi
> stadig på - om det så gælder brun sæbe eller tykkelsen af et eller

Og så sidder jeg og overvejer hvordan vi kan komme tilbage til et emne der
er relevant for gruppen....

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : Janne Madsen

Dato : 18-02-03 22:25

Carsten Stage <stageNOSPAM@fabel.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e527bfb$0$13180$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> In news:oju4a.90292$Hl6.8402493@news010.worldonline.dk,
>
> Og så sidder jeg og overvejer hvordan vi kan komme tilbage til et emne der
> er relevant for gruppen....

Meget enkelt, brug sæbespåner efterfulgt af vask med almindelig autoshampo.
Jeg giiiider ikke polere vogn.

mvh
Lennart Sørenser

Fra : T. Hartung

Dato : 18-02-03 23:24

> Tør man spøge om hvorfor der ikke er flere der anskaffer en solid
> byggepresenning og vinterdækker i lighed med bådfolket. ?

paspå ikke at tildække tvangsventilerne - så kan der komme nogle "nastie"
sorte pletter indvendige - dem renser man ikke sådan af

mvh.
T. Hartung

Fra : sogs

Dato : 19-02-03 00:38

T. Hartung wrote:

> paspå ikke at tildække tvangsventilerne - så kan der komme nogle
> "nastie" sorte pletter indvendige - dem renser man ikke sådan af

Øv skudt ned - det blir besværligt.
Kræver at der luft mellem presenning og tag, og ned ad et par sidder, så
luften kan cirkulere. paller på taget vel for brutalt. Og et helt
stilads som bådejerne har, er nok også for meget for de fleste, men var
nemt at lave til CCen. Få et grin på CC i binaer.( 28 Kb.)

Der kan måske limes passende "taghætter" på rette stedder - nøjes man
med et hul, løber der vand ind i mellem presenningen og taget og så bliver
der helt galt beskidt og jordslået. Der skal være regnsikre åbninger over
ventilerne. Jeg har ikke set de færdige CV presenninger, men de har givet en
løsning.
Tænke og kikkepause - plejer at "se" det der mangler.
God advarsel.- tak og lov.

mvh sten

Fra : T. Hartung

Dato : 18-02-03 23:26

"edob" <frankhan@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Er her nogen som kan anbefale midler der er virksomme uden at være alt for
> "kradse".

jeg bruger SK2000 serien på renser og forsegler

mvh
T. Hartung

Fra : edob

Dato : 19-02-03 10:46

Vi har haft lystbåd i mange år og det er rigtig at en del bådejere
vinterdækker deres både med en pressening, men ALDRIG uden at der henover
båden opstilles et lægtestativ under presseningen. Denne holdes så nede af
f.eks. 5 liter fyldte vanddunke bundet til øjerne i kanten af presseningen.
Man slipper ikke ustraffet fra blot at kaste en pressening over - det giver
skjolder og misfarvninger af bådens overbygning som er meget svære/umulige
at fjerne. Så ideen med blot en pressening over en CV er ikke nogen god
idé, medmindre man sørger for den nødvendig ventilation - og at presseningen
i vinden ikke kan slå mod CVén (det giver slidskader).

Så derfor ser jeg mig stadig om efter "den bedste" procedure når CVén skal
rengøres efter vinterens hærgen.

Venlig hilsen, Frank.

Fra : Jørgen L.

Dato : 19-02-03 11:33

> Så derfor ser jeg mig stadig om efter "den bedste" procedure når CVén skal
> rengøres efter vinterens hærgen.
>
> Venlig hilsen, Frank.

Gør som os.

brug den jævnligt helle vinteren, og vask den også jævnligt.

vores vaskes ca. hver 1,5 måned som passer med at så har vi været af sted
3-4 gange.

Hilsen Jørgen

Fra : T. Hartung

Dato : 19-02-03 19:15

"edob" <frankhan@mail.dk> skrev i en meddelelse news:3e535254$0$236

> Så derfor ser jeg mig stadig om efter "den bedste" procedure når CVén skal
> rengøres efter vinterens hærgen.

...hehe jeg prøver igen mit forslag lidt længere oppe

SK2000 renser og SK2000 forsegler - syntes jeg er godt og nemt at bruge -
prøv at se:

www.campingferie.dk/h5_campingnyt/s/visnyhed.asp?nummer=186

og ( du skal rulle lidt(
www.campingferie.dk/h4_udstillinger/s/aalborg2002_3.asp

men der er heldig vis længe til jeg skal igang

mvh
T Hartung