In news:b2rker$hke$1@sunsite.dk,
Gismo typed:
> Syntes det er lidt spild klistermærket sidder stadig på dækket.
LOL - men hvis det bruges som decideret reservehjul, og kun bruges fra
punktering til nærmeste værksted - med behørig lav hastighed... Så ville jeg
nok bruge det i nogle år endnu.
> Skulle sådan et dæk ikke være det bedste til CV'en? (stabilitet)
Et varevognsdæk er sædvanligvis mærket "8 PL" som angiver antallet af lag i
karkassen under slidbanen. Det er en af årsagerne (den vigtigste) til den
større belastningsgrænse og stivhed og dobbelt op i forhold til det typiske
personvognsdæk. Jeg kan ikke se hvor mange lag Michelin'en har.
En anden faktor det har betydning er dækkets profil. Jo bredere i forhold
til højden, jo bedre. Standart forholdet er 82% og det skrives normalt ikke.
Hvis profilen er lavere, for eksempel 70% så står det på dækket. De følgende
størrelser vil alle have tilnærmelsesvis samme rulleomkreds:
155-13 (slidbane 155 milimeter bred, profil på 82% og 13" fælg)
175/70-13 (slidbane 175 milimeter bred, profil på 70% og 13" fælg)
175/65-14
185/60-14
185/55-15
195/50-15
215/40-16
195/40-17
Det handler om at dæksiderne bliver så lave som muligt, derfor vil 195/40-17
være valget, hvis det kun handler om at få så lavt dæk som muligt.
Du kan finde mere om dæk og fælge på
http://www.hi-speed.dk/hjulguide.html
--
Med venlig hilsen,
Carsten Stage
Campinginteresseret? Se
http://campingstuff.dk