Strømtyv
Fra : Sharan

Dato : 16-02-03 19:29

er der andre der har oplevet, at der bare "forsvinder" strøm fra ens
campingvogn ?
det har undret mig, at jeg har brugt utrolig meget strøm sidste efterår, jeg
har regnet frem og tilbage på mit strøm forbrug, men har ikke kunne få det
til at gå op med det jeg rent faktisk mente jeg havde brugt, jeg har nu
inversteret mig i en måler, der måler aktuel forbrug, samlet forbrug og
indgangs spændingen m.m. Da jeg fik denne monteret, undrede det mig at jeg
havde et konstant forbrug på 65 W. til trods for alt i campingvognen var
slået fra, så jeg kløede mig virkelig i håret og begyndte at skille alt af.
Det viste sig så, at transformatoren 220/12 Volt "kørte" så snart der var
tilsluttet strøm til CV jeg trak så låget af omformeren og der fik jeg en
overraskelse, selve trafoen "lignede" sgu en fra 1900 eller deromkring og
det kan da kun undre en, når CV'en Detleffs 590S fra 2002 har monteret en så
gammel teknologi, men jeg monterede en afbryder på den sekundære side og så
var mit forbrug på nul og jeg var glad. Så nu fortsætter jeg bare med at
samle og rette inventar i min nye Dettleffs
mvh Jan

Fra : Sharan

Dato : 16-02-03 19:50

vrøvl, jeg mener selvfølgelig at jeg monterede en afbryder på den primære
side *S*
mvh Jan

Fra : Carsten Stage

Dato : 16-02-03 19:59

In news:3e4fd874$0$2586$d40e179e@nntp04.dk.telia.net,
Sharan typed:

> Det viste sig så, at
> transformatoren 220/12 Volt "kørte" så snart der var tilsluttet strøm
> til CV

Det er lidt samme problematik man møder med 12/220V invertere. Her er det
også bare om at afbryde, for at spare på batteriets lager...

Med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
Hvis du er ny i nyhedsgrupperne, og måske ikke helt sikker
på hvordan man bærer sig ad, så er der hjælp at hente på

Fra : PHK

Dato : 17-02-03 13:44

> [...]
> det kan da kun undre en, når CV'en Detleffs 590S fra 2002 har monteret en

Min gamle Knaus fra 97 bruger omkring 15W når så ellers batteriet er blevet
fyldt, så det er ikke alle der kører rundt med gammel teknologi.

Gammel teknologi i en "gammel" Knaus ... prøv lige at åbne døren ud til
toilettet!

Men dér kan man desværre ikke sætte en afbryder på så det hele bliver
moderniseret :)

--
_
|_|

Fra : sogs

Dato : 17-02-03 15:36

PHK wrote:

> Gammel teknologi i en "gammel" Knaus ... prøv lige at åbne døren ud
> til toilettet!
>
> Men dér kan man desværre ikke sætte en afbryder på så det hele bliver
> moderniseret :)

"Ender" skal helst møde komfortabel understøttelse og ha rette "ettestik"
for at fungere optimalt.

Ældgammel afprøvet bioteknik trives i visse lande bedst i ultratekniske
omgivelser
og i respekt for sidste medicinske landvindinger.

Er det sådan Knaus ser ud ? kik lige i binær - Tokyo-selvfølgelig

Visse basale design afslører straks hovedfunktionen - men derefter ? Er her
en teknikker eller kender på området. ?

Trøst at der også står en gammeldags plastikspand i nærheden til mindre
udviklede gæster.

F.eks må en masse Middelhavs rejsende da kunne få en hjernepuster her. )

mvh sten

Fra : PHK

Dato : 17-02-03 16:02

"sogs" <sogs@image.dk> skrev i en meddelelse

> "Ender" skal helst møde komfortabel understøttelse og ha rette "ettestik"
> for at fungere optimalt.

Njah - men det var nu ikke lige dét jeg tænkte det. Næh, det er udseendet og
aflæggerplads - eller mangel på samme. Selv om Knaus er blevet bedre til det
de sidste par år mangler de stadig en del op til de mest ... skal vi kalde
det praktiske .. toiletrum.

Nå - vi hænger nok på den i lang tid endnu :)

Binær har jeg ikke adgang til :)

--
_
|_|

Fra : sogs

Dato : 17-02-03 16:57

PHK wrote:

> Binær har jeg ikke adgang til :)

Billedet er klemt ned til 42 Kb
- og taget af familie der overlevede turen.
Der er ikke hylder i selve aflukket, uhygieinisk ? og man mente det derfor
i begyndelsen måske klogest at være nøgen, rygtet nævner noget om skræk
for prøvetagning og efterfølgende sterilisering, altså vask, tørring og UV
sekvens. Symboler på panelet gav anledning til en del spekulation .
mvh sten

Fra : Steen Larsen

Dato : 18-02-03 01:57

sogs wrote:

> Er det sådan Knaus ser ud ? kik lige i binær - Tokyo-selvfølgelig

Hvad heder grupen precis

MVH Steen.
--
____________________________
Steen Larsen

Fra : sogs

Dato : 18-02-03 07:30

>Steen Larsen wrote:

>Hvad heder grupen precis

bær over -

I får lidt mer fuzzy l. -

dk.binaer
og der kan sikkert findes flere oplysninger under www.usenet.dk

mvh sten
ævl tar tid.... Piet H

Fra : Steen Larsen

Dato : 18-02-03 08:40

sogs wrote:

> dk.binaer

Ha Ha Det er noget af et toilet hvad vejer det mon???

--
____________________________
Steen Larsen

Fra : sogs

Dato : 18-02-03 09:14

Sharan wrote:

> [...]
> 2002 har monteret en så gammel teknologi, men jeg monterede en
> afbryder på den sekundære side og så var mit forbrug på nul og jeg

Uanset alder på transformer (ensretter?) bør der ikke gå 65 W i
tomgangsforbrug. Hvis der afsættes 65 W i selve omformeren bliver der
meget varmt. Har du målt med ladeledningen afmonteret batteriet, ellers er
det sikkert ladning på dit batteri du har målt, og hvis det har stået
tilsluttet laderen uden forbrug på 12 volt siden - lys køleskab ? i de
sidste par dage - bør batteriet være fuldt opladet, så ladestømme
efterhånden er faldet igen.
Der er altså et efterslæb i opladning hver gang der har været forbrug på 12
V siden. Hvorfor din tomgansmåling bør ske med ladeleningen afmomteret.

Var det tilfældet mener jeg, at at den er vildt deffekt - men jeg kender
selvfølgelig ikke nyttesffekten af de gamle selen ensrettetere, dem med
store blik pladekølere, og så er det måske sådan en der hygger sig Men,
tomgang?

Dersom man har 230 volt i vognen og ikke kører skabet på gas skal man af
tabshensyn køre skabet på lysnet. Gør man vel også. (Jeg så et andet sted
et regnestykke der viste, at det med rette gaspris burde være billigst at
køre på gas. Kommer helt an på målerafgifet og KW pris på pladsen).

God ide med en afbryder, men det målte tab er der selvfølgelig stadig -
altså når du bruger 12 volt - også selv om du slukker når du ikke lader ,
akkumuleres det bare op under de nødvendige ladeperioder. Der er altså ikke
så meget at spare ved at slukke. Med mindre du kører konsekvent på 230 V ud
i dine lamper. Størrelsn af tabet afhænger selvfølgewlig af brugsmønstret
for vognen. Du bør altså undgå at bruge 12 V indtil du kan få fat i en ny
elektronisk lader, der måske samtidig kan forlænge dit batteris levetid
væsentligt.. En moderne lader kan vedligeholdeslade med periodeladning der
tilgodeser batteriets levetid.

Dersom det er batteriet der efter et par dages ladning stadig trækker 65 W
konstant, er der sikkert noget galt med det - dvs, at der nok er noget galt
i en celle, så der sker en selvafladning - der så kompenseres af den
tilsluttede lader. Et amperemeter er et utolig nyttig instrument. Men dit
Watmeter fortæller sådan set det samme. Kun er laderen med i målingen -
Ladestømme A skal falde næsten til 0 når der er færdigladet. Se også efter
om der er lavere syrestand i en elle flere celler, idet den extra aktivitet
måske får vandet til fordampe. Anskaf en rigtig syremåler og mål vægtfylden
i hver enkelt celle. Der bør ikke være over 0.2 streger forskel i vægtfylde
imellem dem. idet batteriet ellers er deffekt. Undgå at få syren på tøjet.

Der er altid lidt forskel, men er det et nyt batteri bør det byttes (de
fleste batterier har 2 års garanti og bør kunne byttes i den periode), idet
vægtfyldeforskellen skyldes en deffkt der med tiden bliver værre. (kan
skyldes en lille korn urenhed imellem pladerne - men det bliver kun værre
idet pågældende celle belastes hårdere hele levetide. Byt Byt - ( Man har jo
ikke påfyldt forskellig væske på de enkelte celler - vel)

Dersom du mod kviteringen ikke kan få batteriet byttet hos forhandleren -
bør du ringe direkte til producenten eller importøren her i landet - de er
tit mere imødekommende omkring problemer med deres produkter. Din evt.
henvedelse bør selvfølgelig sammenholdes med kvaliteten af din ladning. Var
det en deffekt lader eller glemt ladning der er årsagen, bør det ende der.
Eller hvis det er en ny vogn, så hos caravanforhandleren.

I det hele taget er det en god ide at føle på alle de tilsluttede omformere
man har i huset. Er de varme selv om der er slukket på forbrugeren bør der
slukkes på væggen.
Vi lånte en måler på elværket og opdagede at Radio og tv var udmærkede -
ikke målbare. men at modem trak 12 W og omformeren til printeren der
sjældnere bruges, brugte 17. Ikke selve printere der altid er slukket. Men
omformeren. Jeg har også en eller anden ide om næste gang måleren er har at
trække vores usb tilsluttede enhedder fra og tjekke deres forbrug via
pc´en - flere af dem bruges sjældent og burde måske ikke sidde i.
Strøm til PC er nu delt ,så der slukkes på væggen for al det der kan slås
fra når vi forlader stedet.

Det er gratis at låne en stikbasseret elmåler og man har i vores kommune lov
til at låne i 2 uger inden låneaftalen kan fornys - God jagt på strømtyve

mvh sten

Fra : Carsten Stage

Dato : 18-02-03 09:57

In news:BWl4a.89971$Hl6.8344610@news010.worldonline.dk,
sogs typed:

> (Jeg så et
> andet sted et regnestykke der viste, at det med rette gaspris burde
> være billigst at køre på gas. Kommer helt an på målerafgifet og KW
> pris på pladsen).

Du må læse siden hos Hans Jørgen igen! http://www.campingstuff.dk/cs/gas.php
Hvis du køber gas til Kr. 195 for 11 kg - så er prisen pr. kW nede på 1,30
og hvis du betaler Kr. 150 for samme flaske så er prisen pr. kW under 1
inflationsramt dansk krone! Begge dele er billigere end strømprisen på
pladserne (eller derhjemme!) - så det ikke bare burde være billigere, det
nærmer sig ½ pris.

> Dersom det er batteriet der efter et par dages ladning stadig trækker
> 65 W konstant, er der sikkert noget galt med det...

Hos de fleste større autoværksteder har de en digital dims, der måler på
batteriet under belastning og som på et display fortæller i klart sprog,
hvad der er galt. For eksempel "Sammenklappet celle". Jeg havde et batteri
der rimeligt klarede at forsyne campingvognen med det begrænsede 12V forbrug
jeg havde dengang. Men der var ikke noget at gøre, da jeg skulle bruge det
som starthjælp - dommen var netop sammenklappet celle, og en kontrol viste
da også, at laderen kørte stort set konstant.

> Det er gratis at låne en stikbasseret elmåler og man har i vores
> kommune lov til at låne i 2 uger inden låneaftalen kan fornys - God
> jagt på strømtyve

Man kan blive helt paranoid, når man begynder på det - men der ligger penge
gemt i at samle diverse transformator krævende udstyr (typisk for PC udstyr
som du nævner) centralt i en stikdåse der let lader sig afbryde. Det samme
gælder, dog i mindre grad, udstyr med konstant lysende dioder eller
modtagere af fjernbetjeningssignaler.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
Citer kun det du svarer på eller kommenterer - og gør det under det
citerede. Smid det væk, som du ikke direkte kommenterer. Det står

Fra : sogs

Dato : 18-02-03 11:44

Carsten Stage wrote:

> [...]
> krone! Begge dele er billigere end strømprisen på pladserne (eller
> derhjemme!) - så det ikke bare burde være billigere, det nærmer sig ½

) Så for Søren - men her kom det igen og god gerning kan ikke gentages
for ofte -

Vil ikke sige, at det var meningen - men tæt på - )

> Det samme gælder, dog i mindre grad, udstyr med konstant
> lysende dioder eller modtagere af fjernbetjeningssignaler.

Det luskede ved de omformere, er at man glemmer dem - lysdioden på printeren
lyste jo ikke og så er alt vel. De 17 watt skyltes sikkert at det var en
særlig eksklusiv reguleret og stabiliseret forsyning - og gammel teknik. En
god "rå" transformator - veksel til veksel bør vel ha et meget minimalt
forbrug i tomgang.

Det er efterhånden også meget populært med de små svitsede, uden
tranformator, forsyninger, er formentlig billige i drift. Især når der tas
hensyn til reguleringsmulighedderne.
Moderne appararter bør ha 0 forbrug selv i standby. Vores tidligere TV
kunne ikke registreres - mens videoen af samme mærke model år - mærkeligt
nok brugte 9 watt - skyldes måske at antennesignalet med en 10 db
forstærkning gik igennem den til tv´et, men antennesignaler er millismå og 9
watt til forstærkning dårlig teknik.

Nå pyt - har man elvarme i vognen eller hjemmet tæller selv de dyreste
varmeovne eller lyset lige dyrt og lige nu hygger jeg mig ved varmen fra
pcén der blæser ind under skrivebordet og lægger varmebrise rundt om
knæene - her om vinteren er det hele ikke spild . - tak amd og intel, selv
om brænde og fjernvarme også hygger. Ingen gas til den - endnu - så forleden
noget om et gennembrud for brændselseller til elknalleter se
http://www.aprilia.com/ridezone/ing/models/fuellfr.htm
Der bør snart være nye mulighedder for strøm og varme til vildmarks
campister - (er det brint eller metan vi selv produserer ? er sommetider i
tvivl)
mvh sten

Fra : sogs

Dato : 20-02-03 09:15

>sogs wrote:
> så forleden noget om et gennembrud for brændselceller til knallerter

Mere cykkelsnak, der nok kun er interssant hvis man har en skrue løs.)

En meget hurtig søgning via google gav en masse hits -
http://www.plugpower.com/technology/works.cfm Har en lille demo der viser
hvad der foregår i cellen
Brint ind i den ene ende og vand, varme og strøm ud i den anden.

plugpower har tilsyneladende solgt en masse 5 kw anlæg og satser på
forsyninger til hjemmet, men også backupsystemer til mindre firmaer der
bruger vanlig el, men ønsker forsyningssikkerhed i alle situationer.

Det det andet anlæg, The Manhattan Scientifics, omtalt til knallerten, yder
3 kw og forventes produceret lavpris.
Energitætheden siges 4 gange større end hvis man bruger Ni-Meh batterier.
Brint 300 bar - påfyldes 15 liter tanken på sek.
Vægten af enheden brændstofcellen med al elektonik, ventiler og ventilation,
lidt under 6 kg.
Man lover, at anlæget optimeret kan gi bedre ydelser, aceleration og
topfart, end der opnås med 50 & 80 cc forbrændingsmotorer. Rækkevidde nævnt
50-100 miles

Motoren er formentlig nærmest lydløs og anlæget vil være en velsignelse til
plæneklippere osv - og jeg hørte for nylig at man i nogle søer ikke må bruge
forbrændings motorer, 20 års ventetid på licens, man skal ha el - til
"piskeriset" hvis man f.eks vil ud og fiske.

Og hvad har det så med camping at gøre - Tja - vand - varme og el, lyder
det bekendt. Spørgsmålet er om man bliver konkurancedygtig med
el -(måleren) på pladserne. En 3 kw enhed burde vel kunne gi både lys og
varme nok i en vogn.
Manglen, er alm tilgang til brint på flasker og det vil sikkert ta lidt tid
inden det bliver udbredt. Hr. Stage vil sikkert regne lidt på kw prisen
men det afhænger selvfølgelig fuldstædig af indkøbspris for brint - og den
igen, hvor interesseret samfundet vil være i forureningsfri teknik ude hos
brugerne. ?

http://www.nrglink.com/archives/nrgs402.html
var også en spændende side hvor man bl.a. omtaler et firma med en ny
produktonsmetode for el solpaneler der sænker produktionstiden 100 X og
reducerer prisen væsentligt.
Vil også blive interesant for nogle campister.

- Hvor skal vi hen ? Jo da - Alt vil blive stadig lettere, "billigere" og
mere komfortabelt.

mvh sten

Fra : sogs

Dato : 20-02-03 09:42

Sjot nok står der intet om brandsikkerhed - )
mvh sten

Fra : Janne Madsen

Dato : 18-02-03 13:50

Carsten Stage <stageNOSPAM@fabel.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e51f556$0$13259$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
>Begge dele er billigere end strømprisen på
> pladserne (eller derhjemme!) - så det ikke bare burde være billigere, det

Ja ja da med et vist forbehold. Det afhænger helt og aldeles af dit forbrug
og din tilslutningsmåde. Hvis du bruger elpatron, blæser eller andet og du
ikke er tilsluttet måler er det helt hen i vejret at fyre med gas næsten
uanset om du så får det foræret.
med venlig hilsen
Lennart

Fra : Carsten Stage

Dato : 18-02-03 14:29

In news:zXp4a.12015$kr5.10229@news.get2net.dk,
Janne Madsen typed:

> [...]
> eller andet og du ikke er tilsluttet måler er det helt hen i vejret
> at fyre med gas næsten uanset om du så får det foræret.

Sæ'fø'li... Der er ikke meget som holder uden et eller andet forbehold.
Og det burde da også fremgå af den side -
http://www.campingstuff.dk/cs/gas.php - der også blev henvist til.

Som kørende campist betaler vi typisk Kr. 25 i døgnet for en
strømtilslutning. Hvis du alligevel har valgt tilslutning til campingvognen,
så vil du med en 6A sikring kunne trække cirka 33 kWh i døgnet. Med en 10A
sikring er det cirka 55 kWh - svarende til en pris pr. kWh på henholdsvis
Kr. 0,75 og Kr. 0,45 og så er der ingen tvivl om at det er billigere end
gas. Blot skal man så være opmærksom på, at flere pladser ikke accepterer at
man bruger el til opvarmningsformål.

Men hvis du bliver tilsluttet via måler, så er der heller ikke tvivl om
udfaldet. Prisen for el er typisk Kr. 2-2,50 pr. kWh. Da gassens typiske
normalpris er omkring Kr. 1,40 pr. kWh er der ingen tvivl om, at ved
målertilslutning er campisten bedst tjent med at benytte gas til opvarmning.
Hvis man så er heldig at nøjes med at betale Kr. 150 for en flaske, så er
prisen helt nede omkring Kr. 1 pr. kWh.

Men hvis du ser på udgiften over hele året, så er overprisen for strøm ved
Kr. 25 pr. døgn så stor, at man hurtigt får udlignet fordelen der er ved
vintercamping. Hvis man har en vogn udstyret med 12V belysning så man ikke
er afhængig af 230V, så er derpenge at spare, ved altid at benytte gas til
opvarmning samt køleskab - selvfølgelig afhængig af antal overnatninger
henholdsvis vinter og sommer.

Se også på resultatet af de afstemninger der har været på Hans Jørgens site:
http://www.campingstuff.dk/cs/elundersog.php - hvor konklusionen er at de
danske campister vil gerne betale for deres forbrug, også med den dyre
el-opvarmning via målere. Der er giver sikkerheden og komforten der trækker,
for el-opvarmning via måler er dyrere i drift end hvis man har tilsvarende
temperatur i vognene ved hjælp af gasopvarmning - der er temmelig stor
forskel på gassens pris pr. Kw., og de cirka 2 Kr./Kw. som den gængse takst
er for strømmen.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Janne Madsen

Dato : 18-02-03 18:58

Carsten Stage <stageNOSPAM@fabel.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e523528$0$13258$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> In news:zXp4a.12015$kr5.10229@news.get2net.dk,
>Blot skal man så være opmærksom på, at flere pladser ikke accepterer at
> man bruger el til opvarmningsformål.

Ja så er vi jo henne i diskusionen om hvordan den skal fortolkes. Min
el-patron hører i hvert fald ikke ind under den klausul og jeg forventer
heller ikke at de efterhånden mange der har monteret trumas el forsats mener
at den hører ind under klausulen. Nej den kunne jeg godt tænke mig at få
nærmere belyst.

> Men hvis du bliver tilsluttet via måler, så er der heller ikke tvivl om
> udfaldet

Absolut enig.

> så er derpenge at spare, ved altid at benytte gas til
> opvarmning samt køleskab - selvfølgelig afhængig af antal overnatninger
> henholdsvis vinter og sommer.

Så absolut afhængigt af dit strømforbrug.

> [...]
> http://www.campingstuff.dk/cs/elundersog.php - hvor konklusionen er at de
> danske campister vil gerne betale for deres forbrug, også med den dyre

Ja ja den skal vist nok som Hans Jørgen selv siger tages med en hvis gran
salt. Der er immervæk ikke mange der har svaret og ud af dem ønsker mere end
25 procent ikke fast måler så at påstå at "danske campister" ønsker det er
næsten at tage munden for fuld.

Jeg er personligt også sikker på at det vil ændre sig efterhånden som flere
og flere får monteret den ene eller anden form for elpatron men så vil
pladsernes politik nok også ændre sig. Vi får se.

Med venlig hilsen
Lennart Sørensen

Fra : Carsten Stage

Dato : 18-02-03 19:14

In news:Nru4a.12549$Vx7.1188@news.get2net.dk,
Janne Madsen typed:

> Ja så er vi jo henne i diskusionen om hvordan den skal fortolkes.

Jeps - jeg har set et opslag på en plads, hvor man understreger at det også
omfattede el-kedler og el-grill.

> [...]
> forventer heller ikke at de efterhånden mange der har monteret trumas
> el forsats mener at den hører ind under klausulen.

Blæservarmeapparater, infrarøde strålevarmeapparater, el-patroner samt
Trumas Ultra Heat er alle meget konkret beregnet på opvarmningsformål, og
jeg gad da godt se hvordan du vil argumentere dig udenom det...

> Nej den kunne jeg
> godt tænke mig at få nærmere belyst.

Jeg tror at det vil falde ud til fordel for dem som sælger strømmen.

> Så absolut afhængigt af dit strømforbrug.

Det er principielt ligegyldigt hvad varmekilden er, der skal bruges den
samme energimængde, så der er jo det en fordel at måle i kWh.

Jeg ligger p.t. på en plads hvor kWh prisen er under Kr. 2 - og ingen tvivl
om, at gas er billigere.

> [...]
> ønsker mere end 25 procent ikke fast måler så at påstå at "danske
> campister" ønsker det er næsten at tage munden for fuld.

OK - det må jeg give dig ret i. Men stadig kan du opfatte det som en
retningspil, der tyder på at campister bare vil betale for det de bruger.
Hverken mere (urimelige sommerpriser) eller mindre (accepterer måler om
vinteren).

> Jeg er personligt også sikker på at det vil ændre sig efterhånden som
> flere og flere får monteret den ene eller anden form for elpatron men
> så vil pladsernes politik nok også ændre sig.

Enig - og det er jeg godt tilfreds med, hvis det bliver en målerløsning. Men
bare vent og se - der kommer nok bare flere ogudspecificerede regler for
hvad du må bruge strømmen til, uagtet at vi betaler for den.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : Janne Madsen

Dato : 18-02-03 22:21

Carsten Stage <stageNOSPAM@fabel.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e5277db$0$13177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> Trumas Ultra Heat er alle meget konkret beregnet på opvarmningsformål, og
> jeg gad da godt se hvordan du vil argumentere dig udenom det...

Jeg har for så vidt ikke tænkt mig at argumentere særligt meget. Min el
patron er en integreret del af vognens varmesystem som den er
fabriksfremstillet med, så giver pladserne tilladelse til at jeg tager
vognen med ind og anvender den samtidig med at de forøvrigt tager diverse
gebyrer, ja så mener jeg at de har accepteret at jeg bruger min vogn som den
er produceret til. Så er det kun sikringen der bestemmer hvor mange
faciliteter jeg kan bruge på en gang og den holdning har jeg det fint med.

> [...]
> retningspil, der tyder på at campister bare vil betale for det de bruger.
> Hverken mere (urimelige sommerpriser) eller mindre (accepterer måler om

Jeg har svært ved at se hvor retningspilen ligger. Det jeg kan få ud af det
er at der er en lille gruppe på 297 campister ud af landets måske 100000
campister hvoraf 3/4 ønsker afregning efter måler. Målingen fortæller intet
om hvilken type af campister der er tale om og om hvorvidt de er et typisk
udsnit af den gennemsnitlige campist sååå.
Jeg har det forøvrigt fint med at tyskere, franskmænd, italienere og andre
er med til at betale lidt af min strøm i ydersæssonerne så jeg er da en af
dem der er med til at trække retningspilen skæv.
mvh
Lennart

Fra : Carsten Stage

Dato : 19-02-03 06:44

In news:kqx4a.14$Qp1.3@news.get2net.dk,
Janne Madsen typed:
> [...]

> vognen med ind og anvender den samtidig med at de forøvrigt tager
> diverse gebyrer, ja så mener jeg at de har accepteret at jeg bruger

Min bil er produceret til at kunne køre mere end det reglerne foreskriver -
men da den har tilladelse til at færdes på offentlig vej...

Den holder vist heller ikke. ;)

> Jeg har svært ved at se hvor retningspilen ligger. Det jeg kan få ud
> af det er at der er en lille gruppe på 297 campister ud af landets
> måske 100000 campister hvoraf 3/4 ønsker afregning efter måler.

Samt at der er en lille gruppe på 297 campister ud af landets måske 100000
campister hvoraf 1/4 ønsker at betale for meget om sommeren og for lidt om
vinteren...

> Målingen fortæller intet om hvilken type af campister der er tale om
> og om hvorvidt de er et typisk udsnit af den gennemsnitlige campist
> sååå.

Der er ingen tvivl om, at der ikke er tale om et repræsentativt udsnit af
alle campister - alene ud fra den betragtning at det fortrinsvis er yngre
campister der bruger internettet. Så skal vi fortsætte af den tangent, så er
der blandt yngre en tendens til at de ser mere til hvad der gavner den
enkelte frem for en mere solidarisk holdning. Specielt ud fra den
betragtning er det bemærkelsesværdigt, at så mange er parate til at betale
den højere vinterpris. Men samtidig kunne man sige at den fjerdedel der ikke
ønsker måler, er dem som klarer sig uden strøm om sommeren men bruger
"gratis" opvarmning om vinteren.

Dette for at vise, at man kan manipulere med alle tal, hvorfor der heller
ikke skal lægges mere i dem end som så - derfor udtrykket retningspil, der
indikerer at det ikke skal opfattes som et klippefast faktum.

> Jeg har det forøvrigt fint med at tyskere, franskmænd, italienere og
> andre er med til at betale lidt af min strøm i ydersæssonerne så jeg
> er da en af dem der er med til at trække retningspilen skæv.

Det ændrer ikke på at pilen peger i retning af at de fleste ønsker at betale
for det de bruger...

Men nok om det, inden det bliver til en politisk debat...

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Janne Madsen

Dato : 19-02-03 10:55

Carsten Stage <stageNOSPAM@fabel.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e5319b0$0$13162$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
foreskriver -
> men da den har tilladelse til at færdes på offentlig vej...

Øhhh, nu er det vist nok ikke noget lovgivning blandet ind i
campingpladsernes henstilling samtidig med at færdselsloven er reguleret i
bekendtgørelser medens campingpladserne ikke nærmere har specificeret hvad
"el til opvarmning" indebærer samt i de tilfælde hvor de alligevel har gjort
det er integrerede el-patroner ikke nævnt.
Nå, som du sagde så er der vist ved at gå for meget politik i den ;)

>Men samtidig kunne man sige at den fjerdedel der ikke
>ønsker måler, er dem som klarer sig uden strøm om sommeren men bruger
>"gratis" opvarmning om vinteren.

Hvad du mener med det er jeg ikke helt sikker på jeg ved men bare roligt jeg
betaler også for strømmen om sommeren og "gratis opvarmning", ja jeg betaler
sørme også for strømmen om vinteren og så længe det jeg betaler dækker
pladsens omkostning til elværket, ja så har jeg vist ikke fået noget gratis.

> [...]
> indikerer at det ikke skal opfattes som et klippefast faktum.
>

> Det ændrer ikke på at pilen peger i retning af at de fleste ønsker at

Okay hvis vi så kan blive enige om at det er en cirkulær retningspil så er
jeg da helt med på den ;)

mvh
Lennart