campingvogn parkeret uden brug af støttebe~
Fra : Henrik Sørensen

Dato : 05-02-03 18:25

Hej alle.
Jeg har parkeret min campingvogn (adria 380) et sted hvor man ikke kan komme
til at skrue støttebenene ned.
Vil den tage skade af at være parkeret sådan i længere tid? (den har stået
sådan over en måned)

på forhånd tak for svarene.
mvh
Henrik Sørensen

Fra : Hans Jørgen

Dato : 05-02-03 19:03

Hejsa

"Henrik Sørensen" <luffemanden@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til at skrue støttebenene ned.
> Vil den tage skade af at være parkeret sådan i længere tid? (den har stået

Vores er aldrig på støtteben ved vinteropbevaring, cv risikerer at blive
skæv hvis den ikke står nøjagtig lige, man anbefaler normalt at cv skal stå
på hjulene.
Blot kan det anbefales at skrue næsehjulet helt ned således at sv står med
forenden nedad så vand og sne (når det smelter) kan løbe af .
I øvrigt er to nye dæk billigere end en skæv cv der skal rettes op.
vh
Hans Jørgen

Fra : Käthe Mogensen

Dato : 07-02-03 20:02

"Hans Jørgen" <hjh@(slet)campingstuff.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forenden nedad så vand og sne (når det smelter) kan løbe af .
> I øvrigt er to nye dæk billigere end en skæv cv der skal rettes op.

Faktisk har jeg hørt, at man IKKE må lade en CV stå og støtte på hjulene i
længere tid. Skal vognen stå, på evt fastplads længere tid af gangen, er det
bedste at grave små huller til hjulene, og støtte efter med støttebenene.
Man kan vride vognen skævt med vind og vejr hvis den kun støtter på hjulene.
Det kan sågar give fugtskader.
Men jeg har som sagt kun hørt det fra en meget erfaren campist.
Har selv købt en brugt CV forrige år, og har nu i oktober købt helt ny.
Glæder mig til at prøve den af. Det er en DETHLEFF 510 TK, kender nogen den,
og er der nogen med gode erfaringer med denne model/Type....

Som barn camperede jeg fra jeg blev født, til til mit 16 år. Faktisk kan jeg
godt huske at mine forældres fastligger vogn også var nedgravet ved hjulene.

Kan desværre ikke spørge farmand, da han er død, og derved havde fået nogle
gode råd.

Hilsen Käthe

Fra : Carsten Stage

Dato : 05-02-03 19:31

In news:3e414768$0$24688$ba624c82@nntp02.dk.telia.net,
Henrik Sørensen typed:

> Vil den tage skade af at være parkeret sådan i længere tid? (den har
> stået sådan over en måned)

Det burde ikke være noget problem - og i alle tilfælde bedre end hvis den
skulle stå med for meget vægt på støttebenene.

Bedst ville det være, hvis du havde mulighed for at aflaste dækkene med
opklodsning af akslen, for at undgå "firkantede" dæk.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
Citer kun det du svarer på eller kommenterer - og gør det under det
citerede. Smid det væk, som du ikke direkte kommenterer. Det står

Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 05-02-03 21:13

> [...]
>
> Bedst ville det være, hvis du havde mulighed for at aflaste dækkene med
> opklodsning af akslen, for at undgå "firkantede" dæk.

Tak for de hurtige svar. Herligt med så hjælpsomme mennesker i denne NG.

Henrik

Fra : Tommy Hansen

Dato : 05-02-03 22:36

> [...]
> til at skrue støttebenene ned.
> Vil den tage skade af at være parkeret sådan i længere tid? (den har stået

Hej
Du har fået andre gode råd, men lige en advarsel.
Hvis du ikke har støttebenene nede, hvad jeg altid selv har ved parkering i
længere tid, så kan du risikere at en storm får din vogn til at flytte sig
og den kan altså lave en del ravage.
At vognen skulle blive skæv - tjah, det gælder da også ved alm. opklodsning
på ferier og lign.

Mvh Tommy

Fra : T. Hartung

Dato : 05-02-03 23:19

"Tommy Hansen" <kth@sport.dk> skrev i en meddelelse

> længere tid, så kan du risikere at en storm får din vogn til at flytte sig

... og den er lidt svære at stjæle hvis man ikke lige har en nøgle ved hånden
.. Samtidig kan man ikke "komme til" gå ind i den uden støtben ned og den
således tipper!!

husk det er støtteben ikke donkrafte !! det aflaster atlså ikke meget - hvis
man løfter kan spindlen blive skæv.

> At vognen skulle blive skæv - tjah, det gælder da også ved alm.
opklodsning
> på ferier og lign.

jeg tro ligeledes næppe cv bliver skæv - faktisk bliver den skæv af ikke at
have støtteben nede - idet rammen er en udkravet bjælke og dermed har max
moment over akslen. Herfed opstår der langtidsdeformation p.g.a. egenvægt
(alt materiale er elastisk - ståls E-modul er 210.000 MPa)

mvh
T. Hartung

Fra : Carsten Stage

Dato : 05-02-03 23:38

In news:3e418c8d$0$11018$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
T. Hartung typed:

> - idet rammen er en udkravet bjælke og
> dermed har max moment over akslen. Herfed opstår der
> langtidsdeformation p.g.a. egenvægt (alt materiale er elastisk -
> ståls E-modul er 210.000 MPa)

Jeg skal gi' dig Mpa...

Af ovenstående udleder jeg at man for at undgå at campingvognen får
henholdsvis dryptud og hængerøv bør lade støttebenene støtte dog uden
faktisk at bære...

Ingeniøren har talt...?

Med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
Hvis du er ny i nyhedsgrupperne, og måske ikke helt sikker på hvordan
man bærer sig ad, så er der hjælp at hente på http://usenet.dk samt i

Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : T. Hartung

Dato : 06-02-03 00:07

"Carsten Stage" <stageNOSPAM@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg skal gi' dig Mpa...
>
> Af ovenstående udleder jeg at man for at undgå at campingvognen får
> henholdsvis dryptud og hængerøv bør lade støttebenene støtte dog uden
> faktisk at bære...

Præcist!! de skal dog være "spændt til"

> Ingeniøren har talt...?

......... øh undskyld - du ved - fagidiot

> --
> Hvis du er ny i nyhedsgrupperne, og måske ikke helt sikker på hvordan
> [...]

hehe * SSS * - man er har nok taget "LMC 490f" i brug

mvh
T. Hartung

Fra : Gismo

Dato : 06-02-03 15:35

T. Hartung wrote:

> Præcist!! de skal dog være "spændt til"
>

> ........ øh undskyld - du ved - fagidiot
> mvh
> T. Hartung

Måske var det en idé med en momentnøgle;
Hvor mange kilo mon der skal spændes med. )

Videnskabelig camping hilsner.

Gismo

Fra : Carsten Stage

Dato : 06-02-03 15:54

In news:b1trqb$8t7$1@sunsite.dk,
Gismo typed:

> Måske var det en idé med en momentnøgle;
> Hvor mange kilo mon der skal spændes med. )

Det må afhænge af gevindets stigning på spindlen, længde på ben samt afstand
fra benets faste punkt til der hvor støtten har fat, under forudsætning af,
at vognen står i vater på et vandret underlag...

puha...

Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Gismo

Dato : 06-02-03 16:16

Carsten Stage wrote:

> [...]
> afstand fra benets faste punkt til der hvor støtten har fat, under
> forudsætning af, at vognen står i vater på et vandret underlag...

'

Tror jeg sælger "skuret", jeg er vist klog nok til at være campist.;-((

Gismo

Fra : Carsten Stage

Dato : 06-02-03 16:23

In news:b1tu79$l6i$1@sunsite.dk,
Gismo typed:

> Tror jeg sælger "skuret", jeg er vist klog nok til at være
> campist.;-((

LOL - skulle det gå helt galt, så er der vel mulighed for en skurvogn med
muret fundament...

Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Gismo

Dato : 06-02-03 16:44

Carsten Stage wrote:

> LOL - skulle det gå helt galt, så er der vel mulighed for en skurvogn
> med muret fundament...
>

> Med venlig hilsen,
>
> Carsten Stage

Hvad tror du egenvægten er på sådan en m. bad , toilet?

Gismo

Fra : Carsten Stage

Dato : 06-02-03 16:56

In news:b1tvrv$2pf$1@sunsite.dk,
Gismo typed:

> Hvad tror du egenvægten er på sådan en m. bad , toilet?

Nok til en fast aftale med BMS og en blokvogn... Men du behøvet
tilgengæld ikke spekulere over støtteben...!

Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Gismo

Dato : 06-02-03 16:59

Carsten Stage wrote:
> Nok til en fast aftale med BMS og en blokvogn... Men du behøvet
> tilgengæld ikke spekulere over støtteben...!
>

> Med venlig hilsen,
>
> Carsten Stage

Så spare jeg også ALKO'en penge lige ned i lommen.

Gismo

Fra : T. Hartung

Dato : 06-02-03 17:49

"Carsten Stage" <stageNOSPAM@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> LOL - skulle det gå helt galt, så er der vel mulighed for en skurvogn med
> muret fundament...

njaaaaa - det er jo heller ikke så godt da skurvogn på fundament kræver en
geostatisk beregning med triaksialforsøg for kalibrering af friktionsvinklen
på den senglaciale underlag - samtidig skal der udføres en
stabilitetseftervisning med mulig fastgørelser mod det væltende moment
såfremt der ikke i konstruktionen er tilstrækkelig inerti dette er
selvfølgelig under forudsætning af at skive og stringer i taget er
tilstrækkelig stiv.

UNDSKYLD - jeg skal aldrig gøre det mere - det satte mere igang en tiltænkt
)))

* LOL *
* GGG*

mvh

T. Hartung

Fra : sogs

Dato : 07-02-03 08:18

T. Hartung wrote:

> [...]
> væltende moment såfremt der ikke i konstruktionen er tilstrækkelig
> inerti dette er selvfølgelig under forudsætning af at skive og

) Netop årsagen til til at man ved design af omtalte spejle inclusive
fundamenter valgte den dynamiske løsning. Man sparer materialer, og kan med
rette software forbedre fokus forbi Hubbles billedekvalitet. Spejlet er
flexibelt og korigerer løbende mod uro i luften - baceret på en referance -
infomationer tolket fra afbøjning, reflektioner fra en laserstråle rettet ud
i rummet.
teknikken minder formentlig (svagt) om styringen af læsehovedet i f.eks en
cd spille ?

mvh sten

Fra : sogs

Dato : 06-02-03 17:03

Carsten Stage wrote:
> [...]
> afstand fra benets faste punkt til der hvor støtten har fat, under
> forudsætning af, at vognen står i vater på et vandret underlag...

Der kan sikkert monteres et computerstyret laser udmåling og
kalibreringsudstyr, baseret på interferens gennem målepunkter passende
steder
i vognen -koblet med trykfølere linket linket til et antal hydrauliske
løfteenheder -

Systemet kendes allerede fra astronomien hvor man korrigerer underlaget
for spejlene i store kikkerter mod temperatur betingede bevægelser, men
også mod dårlig billedkvalitet på grund af atmosfæriske forstyrrelser.

Med et par svage tillempninger burde de omtalte procedurer og hensyn under
opstilling og stand af CV kunne lettes noget.

Systemet er hurtigreagerende og burde kunne kompensere, forhindre små
bevægelser
af CV opstået som følge af både rytmiske eller uregelmæssige forekommende
belastninger eller f.eks atmosfæriske påvirkninger.

Der er for nylig kommet el-gear til bekvem flytte rundt med vognen,. tilsæt
gps eller et par tråde i stierne, og vognene kan selv finde de tildelte
pladser og putte.

Hvor svært kan det være

mvh sten

Fra : Gismo

Dato : 06-02-03 17:05

sogs wrote:

> [...]
>
> Der er for nylig kommet el-gear til bekvem flytte rundt med vognen,.
> tilsæt gps eller et par tråde i stierne, og vognene kan selv finde de

Måske du skulle gribe knoglen og tage patent

Gismo.

Fra : T. Hartung

Dato : 06-02-03 17:54

"Gismo" <baatnakkedummy@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

* LOL * min kone sover bare ude i forteltet så der kommer ikke ovenstående
rytmiske eller uregelmæssige
forekommende belastninger - så den del af automatikken vil jeg så spare
væk - )

og ja Carsten tråden er ikke til at kende ) UNDSKYLD IGEN

mvh.
T. Hartung

Fra : Carsten Stage

Dato : 06-02-03 17:53

In news:3e4291c9$0$11068$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
T. Hartung typed:

> og ja Carsten tråden er ikke til at kende ) UNDSKYLD IGEN

.... Men så fik folk en idé om, hvorfor de fleste campister kan falde i snak
med andre - uden nogen påviselig grund.

Det var vist også et skoleeksempel på, hvordan en samtale vandrer - for til
sidst at ende med någet som ligger meget fjernt fra starten.

Fortsat go' dag...

Carsten

Fra : Carsten Stage

Dato : 06-02-03 17:33

In news:6Gv0a.55100$Hl6.6975513@news010.worldonline.dk,
sogs typed:

> Systemet er hurtigreagerende og burde kunne kompensere, forhindre små
> bevægelser af CV opstået som følge af både rytmiske [...] belastninger

DOH - Sten! Der var jeg ved at tabe tekruset ned i tatsaturet...

> Hvor svært kan det være

Så er denne tråd vist løbet løbsk for alvor...

Carsten

Fra : sogs

Dato : 07-02-03 08:55

Carsten Stage wrote:

> Så er denne tråd vist løbet løbsk for alvor...

Kun lidt ud af tangenten, men inden for emnet, stabil opstilling.
Campister bør være åbne for nye løsninger på dagligdagens genvordighedder.
Kræver at man formulerer forholdet ( lige her indlæggene), ryster posen - og
betragter mønstret der dukker op.
Sidegevinster er da et + ikke....
Vi har i CC clubben hørt bemærkninger om, at vinglas og flasker på hylden
over køkkenet klirrer og i et enkelt tilfælde er gået på dørken, når
ungerne hoppede i sengene og har så vendt mulighederne et par gange.

Man slår sig i tøjret i CC s udviklingsafdeling, men overvejer stadig.
)

Tomorrow is today. eller .....( det kniber med korttids mem.)

mvh sten

Fra : Hans Jørgen

Dato : 06-02-03 10:42

"T. Hartung" <torben.hartung@noSPAMmail.dk> skrev i en meddelelse

> "Tommy Hansen" <kth@sport.dk> skrev i en meddelelse

> opklodsning på ferier og lign.

Nja nu ferierer vi desværre ikke i 5-6 måneder, hvilket mange cv står
opbevaret i.

> [...]
> moment over akslen. Herfed opstår der langtidsdeformation p.g.a. egenvægt
> (alt materiale er elastisk - ståls E-modul er 210.000 MPa)

Ok jeg beklager det dårlige råd, var blot en gengivelse af hvad en
forhandler havde sagt til mig, (omtalte skævhed var men til at kunne opstå
sideværts).
Never mind.
vh
Hans Jørgen

Fra : Tommy Hansen

Dato : 06-02-03 19:14

> Nja nu ferierer vi desværre ikke i 5-6 måneder, hvilket mange cv står
> opbevaret i.

Næh, men jeg mener at støtteben m.m. kan tage varig skade på et par
minutter, hvis de "overspændes/bruges som donkraft".

Mvh Tommy

Fra : Carsten Stage

Dato : 06-02-03 19:17

In news:b1u8lg$pid$1@sunsite.dk,
Tommy Hansen typed:

> Næh, men jeg mener at støtteben m.m. kan tage varig skade på et par
> minutter, hvis de "overspændes/bruges som donkraft".

De kan dog udskiftes relativt billigt - det er straks værre med de skader
som kan gå ud over vognbunden og campingvognens fugninger.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : sogs

Dato : 08-02-03 11:06

Carsten Stage wrote:

> De kan dog udskiftes relativt billigt - det er straks værre med de
> skader som kan gå ud over vognbunden og campingvognens fugninger.

Røgprøver som indikator om tæthed.

Det er muligt at man allerede bruger dette rutinemæssigt - i så fald UPS
;-\

Der bliver sommetider opfordret at få foretaget fugtighedsmålinger passende
steder i vognen.som kontrol af tæthed.

Egentlig burde man også foretage tryk/tætheds prøver med røg som indikator
i lighed med dem man bruger i byggeindustrien -

Fugtprøven viser måske for sent at der er noget galt og kan være vanskelig
at tolke idet fugten kan bevæge sig meget langt i konstruktionen fra
lækagen. Målingen viser altså ikke direkte hvor problemet stammer fra.....
og kan f.eks ikke skelne om det er kondensproblemer eller en utæthed.

Eller - Hvis vognen har stået overdækket i længere tid er fugten måske
tørret bort og skaden afsløres ikke når man kommer rundt med instumentet.
Kvaliteten afhænger i så fald af icitamentet til at tolke evt. spor,
misfarninger og lignende der måske, måske ikke betyder noget.

Cerfikatet fugt % i målepunkterne er m. a. ord ingen tæthedsgaranti med
mindre vognen har stået fugtbelastet i længere tid, været udsat for kraftig
regn eller er spulet over nogle gange - med tid til at fugten kan fordele
sig inden målingen.

Røgprøven vil måske overraske, men også kunne lette fejlfinding og
udbedring.

Atter en udgift - Der måske kan placeres inden du køber vognen..-)))

mvh sten

Fra : Gismo

Dato : 08-02-03 15:48

sogs wrote:

> Røgprøven vil måske overraske, men også kunne lette fejlfinding og
> udbedring.
>
> Atter en udgift - Der måske kan placeres inden du køber vognen..-)))
>
> mvh sten

En CV er hullet som en si røgen vil komme ud mange steder. Bag ved køleskab,
ventulationen i døren, o.s.v. derfor behøver Cv ikke være plaget af fugt,
jeg
tror det ville være værre hvid de ikke var der.

Gismo.

Fra : sogs

Dato : 09-02-03 09:10

Gismo wrote:

> [...]
> plaget af fugt, jeg
> tror det ville være værre hvid de ikke var der.

Først og fremmest var indlægene drillende, opstået i fortsættelse af andre
der morede sig. Har aldrig set en røgprøve, kun læst retningslinier et eller
andet sted.-

Men, tror at en røgprøve ville kunne spare en masse tid hvis man har
mistanke om utæthedder og vil sikre sig efter et uheld, en påkørsel, eller
hvis vognen ved et eller andet tilfælde, f.eks ved stormvejr mister
understøttelse eller har været i grøften - Altså typisk noget der, h v i s
der skete noget, måske ville være en forsikringssag. Om CV også var
følsom mod forkert opstilling afsløres samtidigt og må vurderes i henhold
til brugerens hukommelse. Vil måske kunne afgøres ud fra andre skader på
vognen.

Alle de kendte åbninger og spjæld må selvfølgelig tapes til. Der er
formentlig ikke så mange og klares hurtigt med lidt plastik og Guffi tape.
Mener, at prøven tas ved et angivet lavt overtyk, hvor "røgkanonen",
blæseren så bare kompensere for de resterende små utæthedder man vælger at
se bort fra. Forhindre jo ikke at man opdager evt utæthedder, hvor der
skulle ha været tæt. Kan udstyret ikke holde det nødvendige tryk under
prøven, finder man hurtig årsagerne.

Omtalte ventilationsåbninger er jo netop lavet så der ikke løber regn ind
selv om de står åbne, men det er vigtigt at de er monteret ordentligt, så
vand ikke trænger ind omkring dem i monteringshullet, eller, at der indefra
trænger varm fugtig luft ud i kunstruktionen p.g.a skæve pakninger osv.
Afsløres sikkert også af testen hvis der er tapet på rette måde. Altså ikke
tætnet en halv meter udenom de enkelte åbninger.

Men alle de normale, nødvendige ventilations åbninger og skorstene skal
selvfølgelig lukkes eller tapes til.

mvh sten