Nummerserier
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 14-03-01 23:24

Hepsan!

Jeg skal bikse en SMS-mailingliste sammen, og skal lige høre om disse
er korrekte:

if ($to < 20599999) { $to = "$to@sms.tdm.dk"; }
elseif ($to < 20999999) { $to = "$to@note.sonofon.dk"; }
elseif ($to < 21999999) { $to = "$to@sms.tdm.dk"; }
elseif ($to < 22999999) { $to = "$to@note.sonofon.dk"; }
elseif ($to < 24999999) { $to = "$to@sms.tdm.dk"; }
elseif ($to < 25399999) { $to = "$to@note.sonofon.dk"; }
elseif ($to < 25799999) { $to = "$to@sms.tele2.dk"; }
elseif ($to < 26999999) { $to = "$to@sms.mobilix.dk"; }
elseif ($to < 28999999) { $to = "$to@gsm1800.telia.dk"; }
elseif ($to < 30749999) { $to = "$to@sms.tdm.dk"; }
elseif ($to < 40499999) { $to = "$to@sms.tdm.dk"; }
elseif ($to < 40999999) { $to = "$to@note.sonofon.dk"; }
elseif ($to < 66899999) { $to = "$to@sms.tdm.dk"; }

Er det korrekt - er der flere?
--
venligst
/Lasse

Tjen penge på din hjemmeside: http://tjenpenge.com/

Fra : jan steen sørensen

Dato : 14-03-01 23:29

Mobilix har også 27xxxxxx, check evt www.tst.dk
Jan

<5nrvat404hd7kr6tu7q5djugb4uoj82q27@193.162.153.117>...

Fra : Tine Andersen

Dato : 15-03-01 09:32

Hvad med tele Danmark, 5100000 serien er den glemt ?

Fra : Eddy Folder

Dato : 15-03-01 09:50

<eddy>
51000000 serien eksisterer i bedste velgående
</eddy>

Eddy Folder

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 15-03-01 13:29

Tine Andersen skrev:

>Hvad med tele Danmark, 5100000 serien er den glemt ?

Ja, men den er på nu... tak.

Fra : Dennis Thomsen

Dato : 15-03-01 10:41

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:5nrvat404hd7kr6tu7q5djugb4uoj82q27@193.162.153.117...

> Er det korrekt - er der flere?

Sonofon har nogle 72-numre...
Desuden kan du slet ikke bruge din liste efter d. 1/6 svjv grundet
nummerportabilitet.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 15-03-01 13:31

Dennis Thomsen skrev:

>Sonofon har nogle 72-numre...

Hmm, ikke ifølge www.tst.dk ?
Alle 72-numre er ifølge dem "Telefoni/ISDN"?

>Desuden kan du slet ikke bruge din liste efter d. 1/6 svjv grundet
>nummerportabilitet.

_Måske_ kan jeg ikke bruge den. Det kan jo være selskaberne laver
noget smart...

Men jeg er sådan set ligeglad - det er en opgave til en hjemmeside,
jeg skal bare aflevere noget der virker. At det så måske ikke virker
om 1½ måned er ikke mit problem - så har jeg måske en ny opgave til
den tid :)

Fra : Dennis Thomsen

Dato : 15-03-01 14:48

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:49d1bt83vtdu104eln1s09hqagr69rhlu0@193.162.153.117...
> Hmm, ikke ifølge www.tst.dk ?
> Alle 72-numre er ifølge dem "Telefoni/ISDN"?

Det er vist til deres multiplan eller hvad de kalder det... ved blot at
sidst jeg lavede en mobil-sms-email løsning, var der tonsvis af
sonofonkunder, der brokkede sig over det ikke virkede... og de havde 72x...

> _Måske_ kan jeg ikke bruge den. Det kan jo være selskaberne laver
> noget smart...

I de sidste par projekter med sms jeg har lavet har jeg simpelthen gjort
det, at jeg lader brugerne selv vælge i en pulldown-box, hvilket teleselskab
de har... Så slipper jeg for at gætte, hvem der ejer nummerserien (plus at
det virker ud i fremtiden).

/Dennis

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 15-03-01 14:58

Dennis Thomsen skrev:

>Det er vist til deres multiplan eller hvad de kalder det... ved blot at
>sidst jeg lavede en mobil-sms-email løsning, var der tonsvis af
>sonofonkunder, der brokkede sig over det ikke virkede... og de havde 72x...

OK. Men det er vel ikke ALLE numre der starter med 72 der er Sonofon
mobilkunder? Hvilke er det?

> [...]
>de har... Så slipper jeg for at gætte, hvem der ejer nummerserien (plus at

Tja, det kunne jeg gøre... Men det kan så blive en opgave jeg kan få
når det bliver sådan :) Det andet er jo smartere her og nu...

Hvordan med Debitel? De bruger jo 2 forskellige operatørers net,
hvordan har du kringlet den?

Fra : Dennis Thomsen

Dato : 15-03-01 15:15

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:cgi1btcugume7f0bd5mqeqod4cnmrat9lq@193.162.153.117...
> OK. Men det er vel ikke ALLE numre der starter med 72 der er Sonofon
> mobilkunder? Hvilke er det?

Nu har jeg selvfølgelig arkiveret projektet i /dev/null, så jeg kan ikke
helt huske det. Men den nummerserie i 72x-rækken der tilhører sonofon er som
udgangspunkt både mobil og fastnet.
Så bare lad alle 72x-numrene tilhører sonofon.
Ellers prøv at ringe til Sonofon. De plejer at være meget hjælpsomme.
Hvis du bruger php's mail funktion til at skyde sms'erne ud med, så vær
opmærksom på at Sonofon og Telia, hvis nok bruger Return-Path til at
displaye i sms'en. Og return-path er lumsk i php's mail(), da den ikke kan
altid sættes korrekt.
Desuden er der rimelig hæftige begrænsninger i antallet af modtagere etc, så
der skal en workaround til...
Du kan lige maile til mig for flere oplysninger... vi er vist lidt OT :)

> Tja, det kunne jeg gøre... Men det kan så blive en opgave jeg kan få
> når det bliver sådan :) Det andet er jo smartere her og nu...

Og så kan man tage flere penge for det når det skal rettes om et par
måneder? *g*

> Hvordan med Debitel? De bruger jo 2 forskellige operatørers net,
> hvordan har du kringlet den?

frit efter hukommelsen...

<select>
<option>debitel/TDC
<option>debitel/Sonofon
<option>....
</select>

/Dennis

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 15-03-01 16:01

Dennis Thomsen skrev:

>Så bare lad alle 72x-numrene tilhører sonofon.

Njoah, det er vist ikke den bedste løsning.

>Ellers prøv at ringe til Sonofon. De plejer at være meget hjælpsomme.

Det kan være jeg skal gøre det, ja...

> [...]
>opmærksom på at Sonofon og Telia, hvis nok bruger Return-Path til at
>displaye i sms'en. Og return-path er lumsk i php's mail(), da den ikke kan

Bruger de den som afsender eller hvad? Jeg bruger PHP ja, og
return-path sættes da aldrig med mindre man beder om den, vel? Så det
er jo ens eget ansvar at sætte den korrekt hvis man vil bruge den.

>Desuden er der rimelig hæftige begrænsninger i antallet af modtagere etc, så
>der skal en workaround til...

Hvordan begrænsninger?

>Du kan lige maile til mig for flere oplysninger... vi er vist lidt OT :)

Kun lidt :) Men hvor hører debatten så til (ja, den om mail() hører jo
nok til i serverside.php :)

>Og så kan man tage flere penge for det når det skal rettes om et par
>måneder? *g*

Lige præcis :)

>frit efter hukommelsen...
>
><option>debitel/TDC
><option>debitel/Sonofon

Ja, det tænkte jeg også, men jeg kunne godt forestille mig, at
størstedelen af Debitel-kunderne ikke ved hvad de skal vælge...

Fra : Dennis Thomsen

Dato : 15-03-01 16:23

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:43m1btccqo7ga74cbpsnr78hsvatcodom7@193.162.153.117...
> Bruger de den som afsender eller hvad? Jeg bruger PHP ja, og
> return-path sættes da aldrig med mindre man beder om den, vel? Så det
> er jo ens eget ansvar at sætte den korrekt hvis man vil bruge den.

Du kan ikke sætte den via php. Sendmail overwriter den til default
mail/server, når sendmail bliver kaldt via prompt (som php gør).
Jeg prøvede på et tidspunkt at få Sonofon (eller var det Telia) overbevist
om, at de skulle bruge From: istedet for Return-Path:, men _ingen_ hos
Sonofon anede noget som helst om opsætning af sms-gateway eller noget - på
trods af jeg nåede at snakke med næsten alle deres it-folk/teknikere -
aldrig har jeg mødt et så teknisk inkompetent firma :). Telia hørte jeg vist
aldrig fra...

> Ja, det tænkte jeg også, men jeg kunne godt forestille mig, at
> størstedelen af Debitel-kunderne ikke ved hvad de skal vælge...

Nu har jeg (heldigvis) aldrig haft debitel, men jeg tror jeg blev enig med
mig selv (og kunden) om, at de fleste godt vidste det. Det står vel på
telefonen når man når uden for gsm1800-dækning eller sådan?

> Hvordan begrænsninger?

Antallet af modtagere. Php kalder sendmail som kommando og derfor er der en
begrænsning i hvor meget den kan "kalde med"... Den giver nemlig
modtagernavnene efter kommandoen, og de fleste (alle?) *nix systemer kan
ikke kalde kommandoer med mere end 32k tegn. Dette svarer til ca. 1000
sms-email-adresser - og kommer du over dette sker der intet (udover en sur
kunde :)
Så du bliver nød til at lave en alternativ mail(), der både retter
Return-path og laver en rigtig connection til smtp (har vist noget kode
liggende et sted... ser lige om jeg kan finde det...).

/Dennis

Fra : Mickey

Dato : 15-03-01 16:41

"Dennis Thomsen" <viol8r@technologist.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> mig selv (og kunden) om, at de fleste godt vidste det. Det står vel

> telefonen når man når uden for gsm1800-dækning eller sådan?

Eftersom Debitel kører på TDC/Sonofon 900 net, så går de vel aldrig på
1800 ? - eller tager jeg fejl...

--
Mickey

Fra : Tine Andersen

Dato : 15-03-01 11:00

Det var ikke så godt !

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-03-01 13:58

Har Worldonline ikke nogle 5180xxxx numre ?

Det er egentlig ikke et spørgsmål - det HAR de til deres World Mobile !

--
M.v.h.
Jan Vestergaard

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 15-03-01 14:03

Jan Vestergaard skrev:

>Har Worldonline ikke nogle 5180xxxx numre ?

Jo, og Telmore har 5190xxxx
De ligger begge på TDKs net, og er medtaget i min database nu.