Garbage collection
Fra : Tobias Tobiasen

Dato : 14-03-01 23:23

Hejsa

Tag et kig på denne kode:

public class Test {
public static void main(String args[]) {
new Test();
if (args.length > 0)
System.gc();
}
protected void finalize() throws Throwable {
System.out.println("Finalized");
}
}

Når jeg kalder det med "java Test" skriver den ingenting ud til
prompten. Kaldes programmet med "java Test gc" skriver programmet
"Finalized" ud til prompten. (java = "jdk 1.3.0 på redhat 6.2")

Er der nogen, der kan forklare mig hvorfor garbage collectoren ikke
kører inden java vm'en lukkes ned? Er det muligt at give java en option
så den kalder finalize på alle objekter?
Jeg havde forventet at alle objekters finalize() metode blev kaldt inden
objekterne blev nedlagt og vm'en slået ihjel.

Hvorfor er det et problem for mig at finalize ikke bliver kaldt? Jo nu
skal i høre... Jeg har en database connection pool singleton klasse, den
holder styr på åbne database connections. Når vm ender så vil jeg gerne
have at min finalize() metode bliver kaldt så jeg kan frigive de
connections jeg har i min pool. Ellers dropper java bare forbindelsen og
det giver grimme ting i database logfilen.

T2

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 15-03-01 02:38

Tobias Tobiasen wrote:

> Er der nogen, der kan forklare mig hvorfor garbage collectoren ikke
> kører inden java vm'en lukkes ned? Er det muligt at give java en option
> så den kalder finalize på alle objekter?

Muligvis i en eller anden JVM. Jeg tror ikke det er muligt i JDK'erne (?).

> Jeg havde forventet at alle objekters finalize() metode blev kaldt inden
> objekterne blev nedlagt og vm'en slået ihjel.

Det skal du lige præcis ikke regne med:
http://mindprod.com/gotchas.html#FINALIZE

NB! System.runFinalization() :

Calling this method SUGGESTS that the Java Virtual Machine expend
effort toward running the finalize methods of objects that have been
found to
be discarded but whose finalize methods have not yet been run.

Ulrik Magnusson

--
"Uskyldig"
Peter Lundin

Fra : Niels Ull Harremoës

Dato : 15-03-01 05:35

[...]
Som Ulrik skrev, så virker finalize() desværre ikke på den måde.

Prøv i stedet at bruge en shutdown hook - se

http://java.sun.com/j2se/1.3/docs/api/java/lang/Runtime.html#addShutdownHook
(java.lang.Thread)
og
http://java.sun.com/j2se/1.3/docs/guide/lang/hook-design.html

Niels

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 15-03-01 08:15

Et shutdown hook ville være en god løsning.

En anden løsning er, at selv at styre destruction/finalization, som en
del af kodens forløb . Det kan gøres ved at lave en try {...} finally
{...} der lukker for dine database forbindelser med videre.

Det *eneste* der kan gå uden om finally {...} blokke er, så vidt jeg
ved, System.exit().

public class Test {
public static void main(String args[]) {
Test test;
try {
test = new Test();
//Other stuff
}
finally {
test.close();
}
}
protected void close() throws Throwable {
System.out.println("Closed");
}
}

-dennis