førstegangskøber - hvor køber man?
Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 09-03-03 23:15

Jeg har kig på en lækker lille ibook jeg skal bruge til mine studier og
sån. På store.apple.com er prisen $1128. altså kr. 7600,- Ved et
tilfælde kom jeg ind på:
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore/. Her er prisen for den
samme ibook kr. 11219,-. Hvordan hænger det sammen?

/Esben

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-03-03 23:41

In article <m0rsj-pm2.ln1@goliath.geek.linux.dk>,
Esben Skov Pedersen <spam@geek.linux.dk> wrote:

> [...]
> http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore/. Her er prisen for den
> samme ibook kr. 11219,-. Hvordan hænger det sammen?

Told plus moms.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-03-03 23:48

In article <m0rsj-pm2.ln1@goliath.geek.linux.dk>, Esben Skov Pedersen wrote:
> [...]
> http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore/. Her er prisen for den
> samme ibook kr. 11219,-. Hvordan hænger det sammen?

Det er fordi dollaren er meget billig. Hvis du køber i USA, så
skal du huske at lægge $30 på i porto, 1.5% VISA kort overkus
ca. 5% i told, 150 kr i fortoldningsgebyr, og så 25% moms på det hele.

Så når du op på små 10400 kr. Dertil kommer at der er 24 mdrs
reklamationsret i Danmark, kun 3, 6 eller 12 mdr i USA. Og du
får dansk keyboard her i landet.

Så er det de 800 kr værd ?

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 10-03-03 00:09

Povl H. Pedersen wrote:

> Det er fordi dollaren er meget billig. Hvis du køber i USA, så
> skal du huske at lægge $30 på i porto

som jeg forstår store.apple.com tager de ikke noget for shipping.

25% moms på det hele.

Vil der være noget at spare hvis jeg køber fra et eu land med en lavere
moms?

/Esben

Fra : Thomas N

Dato : 10-03-03 16:20

hak
> Vil der være noget at spare hvis jeg køber fra et eu land med en lavere
> moms?
hak

Nej - forretningen skal opkræve dansk moms inden for EU.

Thomas

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-03-03 16:27

On Mon, 10 Mar 2003 16:20:18 +0100, "Thomas N" <NOSPAMnews@neumann.dk>
wrote:

>Nej - forretningen skal opkræve dansk moms inden for EU.

Ikke ubetinget, det kommer an på for hvor stort et beløb forretningen
sælger for til danskere.

MVH

Martin Edlich

Fra : Thomas N

Dato : 10-03-03 20:55

hak

> Ikke ubetinget, det kommer an på for hvor stort et beløb forretningen
> sælger for til danskere.
hak

Ja - enig.
Thomas

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 10-03-03 16:30

Esben Skov Pedersen <spam@geek.linux.dk> wrote:

> Vil der være noget at spare hvis jeg køber fra et eu land med en lavere
> moms?

Ja, du vil kunne spare ca. 9-10% ved at handle i f.eks. Tyskland. Prøv
bl.a. <http://www.novodrom.com> eller <http://www.cyberport.de>.

--
vh Jesper

Fra : x-man

Dato : 10-03-03 08:37

Bemærk, at du du som studerende får 5% rabat hos Officeline

www.officeline.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 10-03-03 16:14

x-man <guy_6@hotmail.com> wrote:

> Bemærk, at du du som studerende får 5% rabat hos Officeline

De 5% er da en rabat som gives af Apple, og som man derfor kan få hos
alle autoriserede Apple forhandlere.

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 10-03-03 18:11

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> De 5% er da en rabat som gives af Apple, og som man derfor kan få hos
> alle autoriserede Apple forhandlere.

Er du sikker? Der står ikke noget på Apples egen hjemmeside, men det kan
da godt være at de vil sige det hvis man ringer og spørger.

--
If it isn't broken, fix it till it is

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 10-03-03 15:28

> [...]

> http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore/. Her er prisen for den
> samme ibook kr. 11219,-. Hvordan hænger det sammen?

Du kan bestille den mindste iBook hos novodrom.de til 1189 Euro (ca.
8830kr) + ca. 100kr for overførsel af penge til tysk pengeinstitut. Jeg
mener at forsendelse koster omkring 15 euro (112kr). Alt i alt ca. 9042
kr.

Men vær opmærksom på at du ikke altid kan overtale dem til at give dig
et dansk tastatur, nogle rapporterer dog at de har præsteret det.

Du kan altså spare omkring 950kr (den danske pris er 9990kr) på at
bestille i tyskland, hos novodrom.de.

Nb. Prisen på AppleCare er også lidt lavere hos novodrom.de.

- Jørgen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-03-03 21:45

In article <1frm2jp.1bpkbwv11n44tzN%tietze@mail.dk>, Jørgen Tietze wrote:

> [...]
> 8830kr) + ca. 100kr for overførsel af penge til tysk pengeinstitut. Jeg
> mener at forsendelse koster omkring 15 euro (112kr). Alt i alt ca. 9042

Pengeoverførsler koster da kun 20 kr til udlandet. Ihvertfald
hvis man har en af de dyre banker som Danske Bank :)

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 14-03-03 19:07

Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> Pengeoverførsler koster da kun 20 kr til udlandet. Ihvertfald
> hvis man har en af de dyre banker som Danske Bank :)

Nej for hunne da!

De 20 kroner er for alm. (ikke express) overførsel, og MODTAGER skal
betale de udenlandske omkostninger på 100 kroner.

Det tror jeg ikke modtager går med til

Mojn, Thomas