/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
ER 10.2.4 stabilt???
Fra : Martin Ammentorp


Dato : 09-03-03 18:02

P.... irriterende

Har lige måttet lave en clean install af Jaguar + opdatere til 10.2.4

Årsag: Et forsøg på at ændre startdisk til 9 lavede totalt rav i den.
Først frøs 9 (hvad det ikke gjorde sidst jeg prøvede) - så kom der en
blinkende mappe med spørgsmålstegn ved opstartsforsøg.

Prøvede fra jaguar systemdisk at reparere tilladelser + reparere disk.
Det sidste flere gange - fik stadig samme besked: "Overlapped extent
allocation".

Og nu sakl jeg IGEN hente de opdateringer jeg før havede hentet, da
softwareopdatering ikke giver mulighed for at gemme det man har hentet.

pis - bvadr - uf

Martin

--
MA @ 55.01.46N/11.50.39E - www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse

--and don't forget to boogie

 
 
Steen Larsen (09-03-2003)
Kommentar
Fra : Steen Larsen


Dato : 09-03-03 18:37

In article <1frjq8l.1o6nijf184vmpyN%ammentorp@get2net.dk>,
ammentorp@get2net.dk (Martin Ammentorp) wrote:

> P.... irriterende
>
> Har lige måttet lave en clean install af Jaguar + opdatere til 10.2.4
>
> Årsag: Et forsøg på at ændre startdisk til 9 lavede totalt rav i den.
> Først frøs 9 (hvad det ikke gjorde sidst jeg prøvede) - så kom der en
> blinkende mappe med spørgsmålstegn ved opstartsforsøg.
>
> Prøvede fra jaguar systemdisk at reparere tilladelser + reparere disk.
> Det sidste flere gange - fik stadig samme besked: "Overlapped extent
> allocation".
>
> Og nu sakl jeg IGEN hente de opdateringer jeg før havede hentet, da
> softwareopdatering ikke giver mulighed for at gemme det man har hentet.
>
> pis - bvadr - uf
>
> Martin

X.2.4 kører helt fint her på iMac, G4/AGP og PBG4.
Du skulle nok have kørt ned i single-user og kørt en manuel fsck.
Software Update giver netop mulighed for at gemme opdateringer efter de
er hentet, så det...

Jonas Voss (09-03-2003)
Kommentar
Fra : Jonas Voss


Dato : 09-03-03 18:57

In dk.edb.mac, Steen Larsen wrote:

> Du skulle nok have kørt ned i single-user og kørt en manuel fsck.

Ja, en god idé. Boot med ævle+s holdt nede, og skriv:

/sbin/fsck -y

Når prompten dukker op.

> Software Update giver netop mulighed for at gemme opdateringer efter de
> er hentet, så det...

Det er nu omvendt. Når du først har installeret dem via SW-update kan
du ikke gemme dem.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://verture.net/> |

   My theory of evolution is that Darwin was adopted.
-- Steven Wright

Martin Ammentorp (09-03-2003)
Kommentar
Fra : Martin Ammentorp


Dato : 09-03-03 20:46

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Ja, en god idé. Boot med ævle+s holdt nede, og skriv:
>
> /sbin/fsck -y

For 14 år siden købte jeg netop mi9n første mac for at undgå sådanne
teknifiseringer - det minder sørme næsten om DOS-tiden!

venlig hilsen

Martin
--
MA @ 55.01.46N/11.50.39E - www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse

--and don't forget to boogie

David Blangstrup (09-03-2003)
Kommentar
Fra : David Blangstrup


Dato : 09-03-03 21:34

On Sun, 9 Mar 2003 20:45:53 +0100, Martin Ammentorp wrote
(in message <1frjxyp.9q3zaqng5um8N%ammentorp@get2net.dk>):

> Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:
>
>> Ja, en god idé. Boot med ævle+s holdt nede, og skriv:
>>
>> /sbin/fsck -y
>
> For 14 år siden købte jeg netop mi9n første mac for at undgå sådanne
> teknifiseringer - det minder sørme næsten om DOS-tiden!
>
> venlig hilsen
>
> Martin
>

Det er så simpelt at installere MacOSX. Du installerer - og så kører det. Jeg
tror du roder for meget rundt på forkerte måder. Man behøver ikke at komme i
nærheden af en terminal for at køre Jaguar.

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark read my blog!


Martin Ammentorp (09-03-2003)
Kommentar
Fra : Martin Ammentorp


Dato : 09-03-03 21:36

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> Det er så simpelt at installere MacOSX. Du installerer - og så kører det. Jeg
> tror du roder for meget rundt på forkerte måder. Man behøver ikke at komme i
> nærheden af en terminal for at køre Jaguar.

Der har jeg sandelig heller ikke været - og jeg mener ikke jeg roder
rundt Alt jeg prøvede var at starte fra sys 9.... og så måtte jeg
lave en clean install

venlig hilsen

Martin
--
MA @ 55.01.46N/11.50.39E - www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse

--and don't forget to boogie

Jacob Johansen (09-03-2003)
Kommentar
Fra : Jacob Johansen


Dato : 09-03-03 23:33

Hej Martin

Da du installerede MacOS 9, installerede du så 'Classic'-delen eller
installedere du en fuld MacOS 9?

Hvis du vælger MacOS 9 i 'Startup Disk' og du kun har installeret 'Classic',
sker der det du beskriver...

MVH

Jacob

in article 1frk09d.1evghti11mtmdcN%ammentorp@get2net.dk, Martin Ammentorp at
ammentorp@get2net.dk wrote on 09/03/03 21:35:

> David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:
>
>> Det er så simpelt at installere MacOSX. Du installerer - og så kører det. Jeg
>> tror du roder for meget rundt på forkerte måder. Man behøver ikke at komme i
>> nærheden af en terminal for at køre Jaguar.
>
> Der har jeg sandelig heller ikke været - og jeg mener ikke jeg roder
> rundt Alt jeg prøvede var at starte fra sys 9.... og så måtte jeg
> lave en clean install
>
> venlig hilsen
>
> Martin


Martin Ammentorp (10-03-2003)
Kommentar
Fra : Martin Ammentorp


Dato : 10-03-03 19:19

Jacob Johansen <Jacob.Johansen@stofanet.dk> wrote:

> Da du installerede MacOS 9, installerede du så 'Classic'-delen eller
> installedere du en fuld MacOS 9?

Nej - min iMac fik tilføjet OSX - har i forvejen kørt 9 i et års tid.
Fik råd heriundefra, at jeg bare skulle lægge det ind..

venlig hilsen

Martin

--
MA @ 55.01.46N/11.50.39E - www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse

--and don't forget to boogie

Martin Edlich (09-03-2003)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 09-03-03 23:25

In article <trbsj-tbr.ln1@zaphod.local>, Jonas Voss <voss@null.dk>
wrote:

> /sbin/fsck -y

Er det kun mig der læser det som "fuck you"?

--
MVH
Martin Edlich

Henrik Münster (10-03-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 10-03-03 00:10

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> In article <trbsj-tbr.ln1@zaphod.local>, Jonas Voss <voss@null.dk>
> wrote:
>
> > /sbin/fsck -y
>
> Er det kun mig der læser det som "fuck you"?

Ja! På vores gamle Siemens CT-scanner, der drives af en SUN SPARC står
der med store bogstaver på slettetasten: "BS". Det betyder vel
backspace, men jeg har meget hurtigt fået omdøbt den til
Bullshit-tasten.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Martin Edlich (10-03-2003)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 10-03-03 00:17

In article <1frkw11.2me2p14dn5mfN%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> > Er det kun mig der læser det som "fuck you"?
>
> Ja!

Hvor ved du det fra?

> På vores gamle Siemens CT-scanner, der drives af en SUN SPARC står
> der med store bogstaver på slettetasten: "BS". Det betyder vel
> backspace, men jeg har meget hurtigt fået omdøbt den til
> Bullshit-tasten.

Meget passende...

--
MVH
Martin Edlich

Henrik Münster (10-03-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 10-03-03 18:33

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> In article <1frkw11.2me2p14dn5mfN%henrik@muenster.dk>,
> henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:
>
> > > Er det kun mig der læser det som "fuck you"?
> >
> > Ja!
>
> Hvor ved du det fra?

Ingen har en tankegang som du.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Martin Edlich (10-03-2003)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 10-03-03 18:43

In article <1frm6gs.19julfy1bbfewiN%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> > > > Er det kun mig der læser det som "fuck you"?
> > >
> > > Ja!
> >
> > Hvor ved du det fra?
>
> Ingen har en tankegang som du.

Sandt, jeg er et unikum.

--
MVH
Martin Edlich

David Blangstrup (10-03-2003)
Kommentar
Fra : David Blangstrup


Dato : 10-03-03 10:13

On Sun, 9 Mar 2003 23:24:59 +0100, Martin Edlich wrote
(in message <newsspam4-D78888.23245909032003@news.fu-berlin.de>):

> In article <trbsj-tbr.ln1@zaphod.local>, Jonas Voss <voss@null.dk>
> wrote:
>
>> /sbin/fsck -y
>
> Er det kun mig der læser det som "fuck you"?
>
>

*LOL* eller "Sben fuck you"

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark read my blog!


Jonas Voss (09-03-2003)
Kommentar
Fra : Jonas Voss


Dato : 09-03-03 18:52

In dk.edb.mac, Martin Ammentorp wrote:

> Årsag: Et forsøg på at ændre startdisk til 9 lavede totalt rav i den.
> Først frøs 9 (hvad det ikke gjorde sidst jeg prøvede) - så kom der en
> blinkende mappe med spørgsmålstegn ved opstartsforsøg.
>
> Prøvede fra jaguar systemdisk at reparere tilladelser + reparere disk.
> Det sidste flere gange - fik stadig samme besked: "Overlapped extent
> allocation".

Ikke den store hjælp, men det lyder som om du har nogle diskproblemer.
Har du andre diskreperationsværktøjer end Disk Repair?

> Og nu sakl jeg IGEN hente de opdateringer jeg før havede hentet, da
> softwareopdatering ikke giver mulighed for at gemme det man har hentet.

Det gør den, men det er ikke særligt intuitivt. Sæt hak ud for det
emne du vil downloade fra listen af opdateringer, og vælg "Download
checked items to desktop" fra "Update" menuen.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://verture.net/> |

You moved your mouse. Windows needs to be restarted in order for the
changes to take effect. Do you want to restart your computer now?

Per Madsen (09-03-2003)
Kommentar
Fra : Per Madsen


Dato : 09-03-03 19:55

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> In dk.edb.mac, Martin Ammentorp wrote:
>
> > Årsag: Et forsøg på at ændre startdisk til 9 lavede totalt rav i den.
> > Først frøs 9 (hvad det ikke gjorde sidst jeg prøvede) - så kom der en
> > blinkende mappe med spørgsmålstegn ved opstartsforsøg.
> >
> > Prøvede fra jaguar systemdisk at reparere tilladelser + reparere disk.
> > Det sidste flere gange - fik stadig samme besked: "Overlapped extent
> > allocation".
>
> Ikke den store hjælp, men det lyder som om du har nogle diskproblemer.
> Har du andre diskreperationsværktøjer end Disk Repair?

Hmmm, jeg har også har en del problemer efter jeg opdaterede,
-"application unexpectedly..." noget jeg ellers har være sparet for i
næsten hele 3-4 måneder. Efter opd. har jeg brugt Cocktail til diverse
reparationer, hvilket ikke har hjulpet. For et par dage siden prøvede
jeg så for sjov at benytte Diskværktøj i stedet (til repair priviliges),
og de sidste par dage har der ikke været nogen problemer.
--
Mhv.
Per,-...der søger lejl.i Kbh.

www.ecotox.dk

David Blangstrup (09-03-2003)
Kommentar
Fra : David Blangstrup


Dato : 09-03-03 21:36

On Sun, 9 Mar 2003 19:55:10 +0100, Per Madsen wrote
(in message <1frkkc5.ckx9pa1soy2rkN%permandREMOVETHIS@cool.dk>):


> Hmmm, jeg har også har en del problemer efter jeg opdaterede,
> -"application unexpectedly..." noget jeg ellers har være sparet for i
> næsten hele 3-4 måneder. Efter opd. har jeg brugt Cocktail til diverse
> reparationer, hvilket ikke har hjulpet. For et par dage siden prøvede
> jeg så for sjov at benytte Diskværktøj i stedet (til repair priviliges),
> og de sidste par dage har der ikke været nogen problemer.
>

Cocktail er en blandet fornøjelse

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark read my blog!


Per Madsen (10-03-2003)
Kommentar
Fra : Per Madsen


Dato : 10-03-03 00:35

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> Cocktail er en blandet fornøjelse

Trommehvirvel+Hihat
--
Mhv.
Per,-...der søger lejl.i Kbh.

www.ecotox.dk

David Blangstrup (10-03-2003)
Kommentar
Fra : David Blangstrup


Dato : 10-03-03 16:08

On Mon, 10 Mar 2003 0:35:15 +0100, Per Madsen wrote
(in message <1frkxi4.1qbm3cedibb2wN%permandREMOVETHIS@cool.dk>):

> David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:
>
>> Cocktail er en blandet fornøjelse
>
> Trommehvirvel+Hihat
>

Den sletter Safari's favicon cache, selvom de har lovet at det gør den aldrig
mere. Det er lidt ustabilt, og det er ikke så godt, når man roder rundt i
indvoldene.

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark read my blog!


Martin Ammentorp (10-03-2003)
Kommentar
Fra : Martin Ammentorp


Dato : 10-03-03 19:29

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> Den sletter Safari's favicon cache, selvom de har lovet at det gør den aldrig
> mere. Det er lidt ustabilt, og det er ikke så godt, når man roder rundt i
> indvoldene.

Det var kanske det, der skete - Jeg bruger nok heller aldrig Cocktail
mere (min mac blev da skrupforvirret - "fuld" - og måtte til udpumpning
= clean install)

venlig hilsen

Martin
--
MA @ 55.01.46N/11.50.39E - www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse

--and don't forget to boogie

Morten Lind (10-03-2003)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 10-03-03 19:37

Martin Ammentorp <ammentorp@get2net.dk> wrote:

> David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:
>
> > Den sletter Safari's favicon cache, selvom de har lovet at det gør den
> > aldrig mere. Det er lidt ustabilt, og det er ikke så godt, når man roder
> > rundt i indvoldene.
>
> Det var kanske det, der skete - Jeg bruger nok heller aldrig Cocktail mere
> (min mac blev da skrupforvirret - "fuld" - og måtte til udpumpning = clean
> install)
>
> venlig hilsen
>
> Martin

Øh, I må meget undskylde, men det har jeg advaret om for noget siden.
Jeg fik nemlig døddårlig samvittighed, da det jo var mig, der bragte
Cocktail til torvs........

Så fik jeg bøvl ad helvede til og skyndte mig at advare - Jeg tror,
tråden hedder Cocktail.......ka´ du ikke huske det, David?

Morten -- ¨"Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst"(ML)
http://www.belzebub.biz [2000]

Morten Lind (10-03-2003)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 10-03-03 19:46

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Martin Ammentorp <ammentorp@get2net.dk> wrote:
>
> > David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:
> >
> > > Den sletter Safari's favicon cache, selvom de har lovet at det gør den
> > > aldrig mere. Det er lidt ustabilt, og det er ikke så godt, når man roder
> > > rundt i indvoldene.
> >
> > Det var kanske det, der skete - Jeg bruger nok heller aldrig Cocktail mere
> > (min mac blev da skrupforvirret - "fuld" - og måtte til udpumpning = clean
> > install)
> >
> > venlig hilsen
> >
> > Martin
>
> Øh, I må meget undskylde, men det har jeg advaret om for noget siden.
> Jeg fik nemlig døddårlig samvittighed, da det jo var mig, der bragte
> Cocktail til torvs........
>
> Så fik jeg bøvl ad helvede til og skyndte mig at advare - Jeg tror,
> tråden hedder Cocktail.......ka´ du ikke huske det, David?
>
> Morten -- ¨"Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst"(ML)
> http://www.belzebub.biz [2000]

Jeg har fundet den - tråden, altså......den hedder Cocktail - en OS X
optimizer, og et par dage efter beklager jeg opfordringen, da systemet
blev temmelig beruset - det tog timevis at rydde op, sorry boys;-(
Morten
--
¨"Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst"(ML)
http://www.belzebub.biz
[2000]

Henrik Münster (10-03-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 10-03-03 22:50

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Jeg har fundet den - tråden, altså......den hedder Cocktail - en OS X
> optimizer, og et par dage efter beklager jeg opfordringen, da systemet
> blev temmelig beruset - det tog timevis at rydde op, sorry boys;-(

Cocktail virker da fint her hos mig. Er den virkelig så farlig?
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

David Blangstrup (11-03-2003)
Kommentar
Fra : David Blangstrup


Dato : 11-03-03 00:04

On Mon, 10 Mar 2003 22:49:47 +0100, Henrik_Münster wrote
(in message <1frmmtu.1ltp73wzqllkfN%henrik@muenster.dk>):

> Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:
>
>> Jeg har fundet den - tråden, altså......den hedder Cocktail - en OS X
>> optimizer, og et par dage efter beklager jeg opfordringen, da systemet
>> blev temmelig beruset - det tog timevis at rydde op, sorry boys;-(
>
> Cocktail virker da fint her hos mig. Er den virkelig så farlig?
>

De siger, at de har fikset det med at den fjerner Safari favicons cachen. Det
sagde de for to opdateringer siden. Det har de alligevel ikke gjort. Den
virker en anelse ustabil og det er ikke godt, når man roder rundt i
indvoldene - som jeg skrev. Morten har åbenbart også haft dårlige erfaringer
med den.

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark read my blog!


David Blangstrup (11-03-2003)
Kommentar
Fra : David Blangstrup


Dato : 11-03-03 00:02

On Mon, 10 Mar 2003 19:37:18 +0100, Morten Lind wrote
(in message <1frmede.efrgba15l5avfN%mortenlind@mac.com>):


> Øh, I må meget undskylde, men det har jeg advaret om for noget siden.
> Jeg fik nemlig døddårlig samvittighed, da det jo var mig, der bragte
> Cocktail til torvs........
>
> Så fik jeg bøvl ad helvede til og skyndte mig at advare - Jeg tror,
> tråden hedder Cocktail.......ka´ du ikke huske det, David?

Jo. Jeg gentog det bare.





--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark read my blog!


3000 Peter Perlsø (09-03-2003)
Kommentar
Fra : 3000 Peter Perlsø


Dato : 09-03-03 20:06

Martin Ammentorp <ammentorp@get2net.dk> wrote:

> Og nu sakl jeg IGEN hente de opdateringer jeg før havede hentet, da
> softwareopdatering ikke giver mulighed for at gemme det man har hentet.

Min 10.2.4 kører hyperstabilt på 3 maskiner, derbilandt 1 server.

var det en ren installation?

--
cordial regards, Peter +45 5192 3981
http://titancity.com/articles/religions.html

http://haxor.dk/islamnyt/ - fordelene ved indvandringen i DK

Martin Ammentorp (09-03-2003)
Kommentar
Fra : Martin Ammentorp


Dato : 09-03-03 20:46

3000 Peter Perlsø <no_spam@invalid_email.com> wrote:

> var det en ren installation?

Jep - hvis du mener om jeg installerede ny systemmappe - se i øvrigt mit
spørgsmål om at slippe af med den gamle..

venlig hilsen

Martin
--
MA @ 55.01.46N/11.50.39E - www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse

--and don't forget to boogie

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408636
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste