OS X begynder: Partitionering, OS 9
Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 06-03-03 23:56

Har lige bootet min nyindkøbte iMac G4 for første gang ... og wow, hvor
er den maskine og det OS bare for fedt. Jeg fortryder lidt at jeg ikke
skiftede allerede for et år siden (men jeg havde nok ikke den gang fået
en iMac G4 for 9000 kroner, så ...)

Jeg ved godt, at dette emne allerede er blevet trampet til døde et antal
gange, men alligevel: Disk-partitionering! Efter at have læst diverse
gode råd (som ikke alle stemmer lige meget overens), er jeg nået frem
til at ville foretage flg. opsplitning af min interne disk (på i alt 40
Gb)

swap: 1 Gb, HFS+
system: 6 Gb, HFS+
data: resten, HFS+

På system lægger jeg OS X-mappen, på data lægger jeg filer,
applikationer, og OS 9.

Lyder dette nogenlunde fornuftigt -- eller er der noget jeg har overset?

Mht. OS 9 har jeg tænkt mig at kopiere systemmappen fra min iMac G3 (som
er på 9.2.2) over, så alle indstillinger og udvidelser er som det
plejer. Lyder dette ok, eller bør jeg lave en "ren installation" på
G4'eren?

/hc

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-03-03 00:28

Hans Christian Hansen <nntp@hansen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> applikationer, og OS 9.
>
> Lyder dette nogenlunde fornuftigt -- eller er der noget jeg har overset?

Jeg vil mene at du kan skippe swap-partitionen, da du ikke vinder det
store her. Hvis den derimod lå på en anden disk, så kunne du teoretisk
vinde noget, men køb hellere noget mere RAM.

Du skal overveje grundigt om du vinder nok ved partitionering. Du
risikerer at stå med en for lille systempartition og så er du på den.
Jeg har selv partitioneret mit system og det kører godt, men min
systemparition er på 10 GB og er næsten fyldt. Jeg har godt nok også
programmer på den partitionen, da det giver for meget bøvl at have
programmer på en anden partition. Nogen programmer er ligeglade, mens
andre bøvler, og jeg vil gerne have dem samlet.

Jeg har købt en større harddisk, som jeg skal have migreret til når jeg
engang får tid.

> [...]
> er på 9.2.2) over, så alle indstillinger og udvidelser er som det
> plejer. Lyder dette ok, eller bør jeg lave en "ren installation" på

Du bør bruge en ren installation på G4'eren, især hvis du har tænkt dig
at boote fra den.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Lind

Dato : 07-03-03 09:47

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> engang får tid.

> Du bør bruge en ren installation på G4'eren, især hvis du har tænkt dig

Jeg kan kun give René ret - 40GB er ikke noget idag - jeg ville ikke
partitionere overhovedet

Jeg har 60 GB og har partitioneret to gange, fordi jeg fejlvurderede, og
jeg skal til at gøre det igen.

Lad OS X klare sig selv i en ren installation og lad dig nøje med
Classic "indeni" i X.

Min OS 9 partition er på 15GB og er komplet overflødig så hvis du
absolut vil have den, så lav den på 2GB - det dækker også
programmerne(Applications Mac OS 9).

Min OS X partition er på 30GB og der er allerede brugt 10GB.

Min swap er på 12GB og ikke brugt, men jeg slukker også hver dag.

Om et år rører du aldrig mere OS 9, og skal du bruge et program, der kun
kører i 9 så brug Classic.

Der er dog én detaille, der retfærdiggør OS 9 partitionen, og det er, at
nogle af systemværktøjerne/OS9 ikke fungerer i Classic......f.eks.
diskværktøj - så skal man boote i OS9, men der er jo også diskværktøj i

Held og lykke og tillykke
Morten Lind

--
¨"Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst"(ML)
http://www.belzebub.biz

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 08-03-03 18:22

Hej alle

tak for gode råd og tommelfingerregler om størrelser, osv. Jeg prøver at
rette mig efter det

/hc

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-03-03 17:50

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Du skal overveje grundigt om du vinder nok ved partitionering. Du
> risikerer at stå med en for lille systempartition og så er du på den.

Det vil jeg også sige. Bare for at danne lidt modvægt til alle dem, der
har alle mulige avancerede måder at partitionere på. Jeg kan godt se, at
det kan have teoretiske, tekniske fordele at partitionere. Men der er
også problemer med f.eks. at få iTunes til at finde melodierne. Det kan
lade sig gøre, det ved jeg godt. Men "out of the box" er harddisken på
en Mac ikke partitioneret, og det fungerer faktisk også meget godt i
praksis. Jeg prøvede for år tilbage at dele min harddisk i fire, da det
skulle være så smart. Jeg løb bare ind i, at den ene partition blev
fyldt op, og så blev maskinen langsom. Desuden havde jeg pludselig fire
harddisksymboler på skrivebordet etc.
Så der kan være tekniske fordele ved at partitionere, men der er
også problemer. Som regel fungerer det fint uden, så det holder jeg mig
til.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels Prins

Dato : 16-03-03 10:25

Efter min mening er den eneste grund til at partitionere at man kan
adskille data/arbejdsfiler fra systemet. Jeg har før været ude for at
der opstod problemer på systempartionen og det er så muligt at boote fra
en anden partition og reparere system partitionen fra.

Senest mistede jeg indholdet fra min powerbook p.g.a. at noget nyindkøbt
ram lavede en fejl på harddisken, der gjorde jeg blev nødt til at
formatere den. Jeg er ret sikker på at hvis jeg havde haft powerbooken
partitioneret ville det være muligt at mounte en partition fra
powerbooken på min desktop maskine via firewire og på den måde redde
nogle af de data jeg mistede. Så mit bud er 2 partitioner - en til
system og programmer og en til data.

Niels