Hvad gør denne terminal kommando?
Fra : Per Madsen

Dato : 05-03-03 17:31

sudo renice -20 -p `ps -ax | grep WindowServer | cut -c1-5 | sort | head
-1`

har læst at den skulle forøge hastigheden af jaguar. Nogen der ved hvad
det drejer sig om.

--
Mhv.
Per,-...der søger lejl.i Kbh.

www.ecotox.dk

Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 05-03-03 17:40

Per Madsen <permandREMOVETHIS@cool.dk> wrote:

> sudo renice -20 -p `ps -ax | grep WindowServer | cut -c1-5 | sort | head
> -1`
>
> har læst at den skulle forøge hastigheden af jaguar. Nogen der ved hvad
> det drejer sig om.

Ændrer i prioriten af vindues-tegningen på skærmen.

Udover det må då få en nørd til at beskrive det nærmere.

--
cordial regards, Peter +45 5192 3981
http://titancity.com/articles/religions.html

http://haxor.dk/islamnyt/ - fordelene ved indvandringen i DK

Fra : Per Madsen

Dato : 05-03-03 18:00

3000 Peter Perlsø <no_spam@invalid_email.com> wrote:

> Ændrer i prioriten af vindues-tegningen på skærmen.
>
> Udover det må då få en nørd til at beskrive det nærmere.

Har du nogen idé om hvorvidt det forøger hastigheden.
Anyway, tak for forklaringen...
--
Mhv.
Per,-...der søger lejl.i Kbh.

www.ecotox.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-03-03 18:45

In article <1frd0lh.72w3p81y3v1tsN%permandREMOVETHIS@cool.dk>, Per Madsen wrote:

> Har du nogen idé om hvorvidt det forøger hastigheden.
> Anyway, tak for forklaringen...

Det gør ikke maskinen hurtigere, men omprioriterer ressourcer.
Skal anvendes efter hver genstart.

Windows tegning får absolut lavest prioritet (-20). Normalt
er 0 og max er 20.

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 05-03-03 23:48

Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> Det gør ikke maskinen hurtigere, men omprioriterer ressourcer.
> Skal anvendes efter hver genstart.

Det er ikke altid en god ide at give processer negativ (høj) prioritet,
fordi de så kan få højere eller samme prioritet end diverse
systemprocesser, og det kan gøre det svært at komme i kontakt med
maskinen.

> Windows tegning får absolut lavest prioritet (-20). Normalt
> er 0 og max er 20.

Nej, den laveste prioritet er 19 eller 20, den højeste -20.

Magnus

Fra : Per Madsen

Dato : 06-03-03 00:43

Magnus Marius Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> maskinen.

> Nej, den laveste prioritet er 19 eller 20, den højeste -20.

OK, jeg tror jeg holder fingrene fra det...
--
Mhv.
Per,-...der søger lejl.i Kbh.

www.ecotox.dk

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 07-03-03 09:11

Per Madsen wrote:
> sudo renice -20 -p `ps -ax | grep WindowServer | cut -c1-5 | sort | head
> -1`
>
> har læst at den skulle forøge hastigheden af jaguar. Nogen der ved hvad
> det drejer sig om.

Lad os så tage den helt nørdede forklaring på hvad der sker

Start med at åbne et terminal-vindue

sudo - betyder at du vil afvikle den efterfølgende kommando som om
du er super-bruger / root
Denne kommando kan du kun bruge hvis du er en administrator
Du vil endvidere af sikkerhedshensyn med jævne mellemrum
blive bedt om dit password for at kunne køre "sudo"
tast: "man sudo" for en forklaring
renice - ændrer prioriteten for en proces
tast: "man renice" for en forklaring

Læg mærke til, at en stor del af kommandoen er imellem ``
Dette betyder, at kommandoerne derimellem bliver afviklet separat og
resultatet derefter brugt som en parameter til renice

tegnet "|" betyder, at output fra en kommando i stedet for at blive
skrevet på skærmen bliver sendt videre til den næste kommando, hvorfor
man i disse har udeladt input-parametrene, idet disse er givet implicit
grundet brugen af "|"

ps - giver dig en liste over de kørende processer
grep - udskriver de linjer i input der indeholder teksten
cut - skærer en del af teksten ud
sort - sorterer
head - udskriver x linjer fra starten af input

du kan taste "man <kommando>" for en nærmere forklaring på alle disse

for at se hvad der sker, så prøv at eksekvere kommandoen gradvist:
ps -ax
ps -ax | grep WindowServer
ps -ax | grep WindowServer | cut -c1-5
ps -ax | grep WindowServer | cut -c1-5 | sort
ps -ax | grep WindowServer | cut -c1-5 | sort | head -1

++++++++

hvis du vil eksekvere denne kommando automatisk, så skal du have fat i
crontab:
sudo pico /etc/crontab

tilføj så det følgende:
"0 * * * * root " + hele kommandoen ovenfor *uden* "sudo"

dette betyder, at WindowServer hver hele time bliver reset til -20

Jeg gider ikke forklare pico - den er rimeligt selvforklarende
Og ellers er der jo "man pico"

for en forklaring på dette, tast "man cron" og "man crontab"

--
Bjarne D Mathiesen
København N ; Danmark ; Europa

Fra : (Lars Kristian Søren~

Dato : 07-03-03 11:08

Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

> Lad os så tage den helt nørdede forklaring på hvad der sker
>
> Start med at åbne et terminal-vindue...(klip)

Og os, der for tiden øver os på Terminalen for at få det fulde udbytte
ud af OS X takker skyldigst. Det er denne slags grundige
forklaringer, der gør livet lettere for os "knap-så-øvede".

Lars Kr. Sørensen