Login items i OS X
Fra : Jonas Voss

Dato : 03-03-03 13:38

Jeg har skrevet et ævlescript der skal eksekveres når brugere logger
på en maskine. Scriptet mounter et smb-drev, og skal desværre
eksekveres lokalt, på hver maskine, da min arbejdsplads ikke bruger
LDAP, og Jaguaren ikke kan bruge NIS. Mac'erne er blandet mellem Linux
og Win2000/XP maskiner.

Scriptet virker fint, og jeg kan sagtens tilføje det til login items
for alle brugerne. Problemet er, at de selv kan fjerne scriptet under
login items, hvilket kke særligt hensigtsmæssigt. En bruger kunne
komme til at fjerne det ved et tilfælde, og det er jeg ikke
interesseret i.

Er der andre måder at sætte et ævlescript til at blive afviklet ved
login under OS X, evt. så det kun er root der kan tilføje/fjerne det?

No trees were killed in the sending of this message. However,

Fra : Richard Kruse Nees

Dato : 03-03-03 15:51

On 03/03/03 13:37, in article b3viav$1q3ki4$1@ID-112111.news.dfncis.de,
"Jonas Voss" <voss@null.dk> wrote:

> [...]
>
> Er der andre måder at sætte et ævlescript til at blive afviklet ved
> login under OS X, evt. så det kun er root der kan tilføje/fjerne det?

Du kan begrænse "almindelige" brugeres rettigheder i System
Preferences->Accounts->Knappen "Capabilities". Med andre ord slå "Open all
System Preferences" fra. Det betyder så også at brugeren ikke kan tilføje
eller fjerne "login items".

/R

Fra : Jonas Voss

Dato : 03-03-03 16:38

In dk.edb.mac, Richard wrote:

> [...]
> System Preferences" fra. Det betyder så også at brugeren ikke kan tilføje

Det er naturligvis rigtigt nok, men desværre ikke en mulighed i den
givne situation. Maskinerne bruges til videoproduktion, hvor brugerne
skal have lov til at ændre på skærmopløsningen, hvis de har den slags
lyster.

Det kan dog være jeg ender med at gøre det på den måde, da der ikke
rigtig synes andre udveje.

Kan man ikke tilføje noget i .login, så den afvikler et bestemt scrip
når en bruger loger ind? Jeg er ikke begrænset til brugen af
Æblescripts, jeg gør det gladeligt i perl eller zsh hvis det skal
være, og jeg kan finde ud af det naturligvis (:

Tak for forslaget (:

"One's never alone with a rubber duck."

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 03-03-03 21:30

> [...]

> Æblescripts, jeg gør det gladeligt i perl eller zsh hvis det skal
> være, og jeg kan finde ud af det naturligvis (:

Login hooks måske?
<http://www.bombich.com/mactips/loginhooks.html>

Eller fra samme "Automounting sharepoints at startup"
<http://www.bombich.com/mactips/automount.html>

Så er der <http://www.macosxlabs.org/>, der - selv om det primært er
rettet mod uddannelsessektoren - har en række tips. Jeg mener, at have
set noget info om login hooks i dokumentationen eller i
diskussionsforaene.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Jonas Voss

Dato : 04-03-03 09:39

In dk.edb.mac, Thomas Tvegaard wrote:

> Login hooks måske?
><http://www.bombich.com/mactips/loginhooks.html>

Sweet, det ligner noget jeg kan bruge.

> Eller fra samme "Automounting sharepoints at startup"
><http://www.bombich.com/mactips/automount.html>

Også dette...

> [...]
> rettet mod uddannelsessektoren - har en række tips. Jeg mener, at have
> set noget info om login hooks i dokumentationen eller i

Kool side, med masser af gode indlæg i foraerne. Tak for links, det
ser ud til jeg skal ud i noget perl/NetInfo Manager for at få det til
at spille som jeg vil have det til.

Mange tak.

"Ford, you're turning into a penguin. Stop it!"

Fra : Tue Dissing

Dato : 04-03-03 17:38

kan du ikke bare lægge en henvisning til dit script ned i
/System/Library/Startup Items ???????
Så skulle de vist ikke kunne fjerne det !
De filer er nemlig ejer at systemet.

Tue

Fra : Jonas Voss

Dato : 04-03-03 18:51

In dk.edb.mac, Tue Dissing wrote:

> kan du ikke bare lægge en henvisning til dit script ned i
> /System/Library/Startup Items ???????
> Så skulle de vist ikke kunne fjerne det !
> De filer er nemlig ejer at systemet.

Mit problem er ikke hvorvidt de kan fjerne scriptet fra dets fysiske
placering. Det kan de nemlig ikke, da selve scriptet er ejet af root.
Mit problem er snarere, at det kan fjernes af hvem som helst fra
"Login Items" i "System Preferences".

"Time is an illusion. Lunchtime doubly so."