Ethernetcheck/7200
Fra : Martin Friderichsen

Dato : 27-02-03 12:02

Jeg vil gerne vide hvordan jeg checker om ethernet porten er OK på min
gamle 7200. Min G3 bruger samme forbindelse til router, så min ledning
er OK. Men 7200 kan ikke få forbindelse til router. TCP/IP er sat til
Ethernet, brug DHCP.

Venlig Hilsen
Martin

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-02-03 12:17

On 27 Feb 2003 03:01:49 -0800, mater@post6.tele.dk (Martin
Friderichsen) wrote:

> [...]
>gamle 7200. Min G3 bruger samme forbindelse til router, så min ledning
>er OK. Men 7200 kan ikke få forbindelse til router. TCP/IP er sat til

Smid dine TCP/IP-indstillinger ud og genstart. Indstil TCP/IP til
ethernet og DHCP igen, så fungerer det sikkert.

MVH

MArtin Edlich

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-02-03 12:33

Martin Friderichsen <mater@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
> gamle 7200. Min G3 bruger samme forbindelse til router, så min ledning
> er OK. Men 7200 kan ikke få forbindelse til router. TCP/IP er sat til

Sidder der en blæser på siden af strømforsyningen der blæser indover
bundkortet, så har du den defekte spejlæg's stegepande model.

vh Flemming Rubini

Fra : Martin Friderichsen

Dato : 27-02-03 18:57

> Sidder der en blæser på siden af strømforsyningen der blæser indover
> bundkortet, så har du den defekte spejlæg's stegepande model.

Ja det gør der, og jeg har checket denne gruppe på gamle breve om
emnet, og lurer mig at jeg sidder med en 7200 "nonothingsonofab...ch"
model. Skal jeg bare droppe at få den på internettet via min router
eller hvad??

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-02-03 19:46

> [...]
> emnet, og lurer mig at jeg sidder med en 7200 "nonothingsonofab...ch"
> model. Skal jeg bare droppe at få den på internettet via min router

Mhp. at identificere om du har problemprintet, så prøv at læse denne
post:

http://makeashorterlink.com/?S12F63F93

vh Flemming Rubini

Fra : Martin Friderichsen

Dato : 28-02-03 01:17

flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk (Flemming Rubini) wrote:

> Mhp. at identificere om du har problemprintet, så prøv at læse denne
> post:
>
> http://makeashorterlink.com/?S12F63F93

Det var et godt link, og der står nederst i dette:

To identify whether a Power Macintosh 7200/90 logic board has been
reworked is to look at location G1 on the main logic board. G1 is
located
next to
the internal 50-pin SCSI connector and the CURIO ASIC.

* If there is a 20MHz oscillator present at location G1 on the main
logic
board then the logic board has been reworked.

* If no 20MHz oscillator is present (four blank solder pads) then the
board has not been reworked.

Og nej, der er ikke nogen oscillater, der er fire loddeklatter der
venter på en 20 MHz oscillater . Er det muligt at købe sådan en, jeg
er ikke bange for at lodde den i, men er det ikke bedre at købe en
billig brugt Mac. Tænk hvis det ikke er det eneste der er galt??

Venlig hilsen

Martin

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-02-03 02:10

> [...]

> er ikke bange for at lodde den i, men er det ikke bedre at købe en
> billig brugt Mac. Tænk hvis det ikke er det eneste der er galt??

Har du set Thomas og Martin E's glimrende idé med at prøve med et andet
ethernetkort, se tråden. Der kunne være den billigste løsning. Jeg ville
prøve det, hvis det var mig.

vh Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-02-03 03:57

Hej Flemming

Hm, alle PM 7200/90 med den fejl (kun prod. aug./sep. 95) skulle være
tilbagekaldt og bundkort + div. andre dele skulle være udskiftet af Apple
u/b. Det er de på ihvertfald 2 af de 7200/90, jeg har stående, og her
sidder blæseren stadig på samme plads. Der har heller ikke været problemer
med at komme på net med dem heller ikke via indbygget ethernetkort.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 28-02-03 09:10

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> [...]
> sidder blæseren stadig på samme plads. Der har heller ikke været problemer
> med at komme på net med dem heller ikke via indbygget ethernetkort.

Min 7200 er levende bevis paa, at det blev de ikke.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-02-03 10:55

> [...]
> tilbagekaldt og bundkort + div. andre dele skulle være udskiftet af Apple
> u/b. Det er de på ihvertfald 2 af de 7200/90, jeg har stående, og her

Jeg har leveret flere 7200/90. Ingen af dem blev tilbagekaldt.

De blev løbende afleveret til servicegruppen, tror jeg det var, på eget
initiativ, mhp. at få udskiftet bundkortet uden beregning. Det nye kort
var med den nye mindre strømkrævende processor.

Jeg tror ikke du har fået udskiftet bundkortet. På det nye mener jeg
ikke der sidder stik til den ekstra blæser, derfor fjernede man den.

Samme reperatør modificerede selv nogle enkle bundkort, så ja blæseren
udelukker ikke at det er fejlbehæftet derfor henviser jeg til noten
nederst.

vh Flemming Rubini

Note:

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-02-03 17:09

Hej Flemming

Flemming Rubini wrote:

> Jeg har leveret flere 7200/90. Ingen af dem blev tilbagekaldt.

Apple udsendte allerede i jan.96 meddelelse til samtlige forhandlere om, at de
skulle tilbagekalde alle PM 7200/90, der var produceret i aug./sep.95.
Samtidig blev der endda til en del kunder udsendt en direkte meddelelse, men
da alle Apple forhandlere ikke var villige til at give deres kundedatabase til
Apple Danmark, så fik ikke alle direkte besked.

Jeg fik det at vide, engang jeg var inde i forretningen, at jeg ville få en
meddelelse, så jeg sagde, at jeg da bare kunne tage den med en dag, så det
gjorde jeg.

> [...]
>
> Jeg tror ikke du har fået udskiftet bundkortet. På det nye mener jeg
> ikke der sidder stik til den ekstra blæser, derfor fjernede man den.

Jo! - Jeg stod faktisk og kiggede på, at det blev gjort, - både selve
adskillelsen og endda udpakning af nyt bundkort, samt isætning, så jeg véd,
det er skiftet på den.

> Samme reperatør modificerede selv nogle enkle bundkort, så ja blæseren
> udelukker ikke at det er fejlbehæftet derfor henviser jeg til noten
> nederst.

Nu er det yderst sjældent, jeg har haft den adskilt. - Det har altid været en
anden, der har gjort det, men jeg kan da huske, at jeg spurgte ham om, hvad
det ekstra stik skulle bruges til. Han mente, det var til enten en blæser
eller evt. et strømkrævende PCI kort - fx. kræver nogle lydkort ekstra
strøm....

> Note:

Jeg har skam heller ikke sagt, at det er forkert at bringe den. Jeg har blot
gjort opmærksom på, at det burde være bragt i orden fra Apples side. Et er
sikkert nu. Det er ikke længere muligt at få udskiftet de fejlbehæftede dele
u/b længere. Ordningen er afsluttet i 2001 svjh..

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 27-02-03 22:31

mater@post6.tele.dk (Martin Friderichsen) writes:

> [...]
> emnet, og lurer mig at jeg sidder med en 7200 "nonothingsonofab...ch"
> model. Skal jeg bare droppe at få den på internettet via min router

Goer hvad jeg gjorde, koeb et gammelt brugt ethernetkort, saa er du forbi
problemet.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Martin Friderichsen

Dato : 28-02-03 11:19

> Goer hvad jeg gjorde, koeb et gammelt brugt ethernetkort, saa er du forbi
> problemet.

Tusind tak til alle der er kommet med råd og vejledning i dette
spørgsmål. Jeg tror den løsning med et ethernetkort (evt fra Bilka til
en hund) er en fin løsning. Men da jeg i sin tid købte denne Mac af
min bror, fortalte han mig også, at denne model er en billig udgave af
hvad man ellers kunne få på daværende tidspunkt. Men med et nyt
batteri og et netkort har min datter en Mac til under 200 kr, og det
er min tegnebog rigtig glad for.

Venlig Hilsen
Martin Friderichsen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-02-03 11:46

Martin Friderichsen wrote:

> ..cut... Jeg tror den løsning med et ethernetkort (evt fra Bilka til
> en hund) er en fin løsning. ....

Det kan godt gi' endnu mere bøvl, for tredieparts ethernetkort
kræver som regel en driver, og der er sjældent en passende Mac-
driver til de billige PC/Windows-ethernetkort.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 28-02-03 20:29

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> Det kan godt gi' endnu mere bøvl, for tredieparts ethernetkort
> kræver som regel en driver, og der er sjældent en passende Mac-
> driver til de billige PC/Windows-ethernetkort.

Bortset fra at en kaempeportion af de billige netkort er baserede paa
RTL8139 chippen (som ikke kan anbefales til andet end let desktop
brug), som der faktisk findes en driver til:
http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=11460&db=mac

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-02-03 19:44

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200301@gen-v.net> wrote:
> [...]
> RTL8139 chippen (som ikke kan anbefales til andet end let desktop
> brug), som der faktisk findes en driver til:

Kan jeg med fordel sætte et kvalitetsethernetkort på 100 mb til min xdsl
forindelse, eller er det godt nok med mit 10 Mb indbygget i min beige DT
G3/300?

vh Flemming Rubni

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-02-03 19:53

Flemming Rubini wrote:

> Kan jeg med fordel sætte et kvalitetsethernetkort på 100 mb til min xdsl
> forindelse, eller er det godt nok med mit 10 Mb indbygget i min beige DT
> G3/300?

Dit indbyggede kort er rigligt hurtigt, din XDSL forbindelse
kører jo max. 2 megabit.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-03-03 04:16

Hej Flemming

Flemming Rubini wrote:

> [...]

Blot lige et indspark... Jesper H.G. har en driver på sin ftp server til
netop de kort, Bilka sælger. Og hvis jeg ikke husker helt forkert, så har
Jesper selv de kort, og har endda anbefalet dem til andre, - men også sagt,
at mange af dem er fejlbehæftede, så man skulle købe 2-3 stks. mere, end
man reelt havde brug for og så aflevere de defekte kort igen... - Var det
ikke ret forstået Jesper?

> Kan jeg med fordel sætte et kvalitetsethernetkort på 100 mb til min xdsl
> forindelse, eller er det godt nok med mit 10 Mb indbygget i min beige DT
> G3/300?

Nej, ikke til en netforbindelse, så skal du ihvertfald op på mere end en
8mbits linie, så vil det måske kunne betale sig.

Dér, hvor du kan få en vis fordel af 100mbits kort er i et internt netværk
med flere maskiner koblet sammen via en 100mbits switch.

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-03-03 04:30

> [...]
> man reelt havde brug for og så aflevere de defekte kort igen... - Var det

))

Fra : Morten Lind

Dato : 01-03-03 10:26

> [...]
> man reelt havde brug for og så aflevere de defekte kort igen... - Var det

Lige en tilføjelse.......Jeg har et af Jespers kort siddende i en
PM7200/90/48/2x500MB./OS9.1US/NetPresenz 4.x

Den maskine er ftp- & httpserver og har ikke været slukket siden
september sidste år, og lokale overførsler kører med fuld
dupleks(100Mb).

Dét kort er i hvert fald fremragende.
Morten
--
¨"Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst"(ML)
http://www.belzebub.biz

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-02-03 16:55

Hej Martin

Din AppleTalk kontrolpanel skal også være sat til ethernet for at det vil
virke.

mvh. Erik Richard

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 27-02-03 22:10

> [...]

> gamle 7200. Min G3 bruger samme forbindelse til router, så min ledning
> er OK. Men 7200 kan ikke få forbindelse til router. TCP/IP er sat til

Er der en ledig PCI slot i den ?

Så køb et 100 MBit kort til den. Husk at det skal være baseret på en
Realtek 8139C chip. Bilka har nogle som virker perfekt til en lille
hund.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-02-03 22:27

I <m3wujlxvgh.fsf@gen-v.net> Thomas Bjorn Andersen ytrede:
> Goer hvad jeg gjorde, koeb et gammelt brugt ethernetkort, saa er du
> forbi problemet.

Der er også muligheden med et spritnyt for ca 100kr.

Fra : Ben Knudsen

Dato : 28-02-03 10:46

mater@post6.tele.dk writes:
>Er det muligt at købe sådan en, jeg
>er ikke bange for at lodde den i, men er det ikke bedre at købe en
>billig brugt Mac. Tænk hvis det ikke er det eneste der er galt??

Efterhånden ser man g3'ere helt ned til omkring en tusse. Nu ved jeg ikke,
hvad 7200'eren skal bruges til, men selv de mindste g3'ere vil føles
_meget_ hurtigere. Jeg har selv haft en 7200'er og den gav mig ved gud
mange uønskede kaffepauser...

Ben

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-02-03 11:22

Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> hvad 7200'eren skal bruges til, men selv de mindste g3'ere vil føles
> _meget_ hurtigere. Jeg har selv haft en 7200'er og den gav mig ved gud

God pointe. Jeg har ikke brugt min 7200/90 siden jeg fik min G3.
En desktop model 300 Mhz koster vel stadig min. 2.000,- kr?

vh Flemming Rubini

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-03-03 03:39

I <1fr38tq.1vbxiio103581wN%flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk> ytrede
Flemming Rubini:
> God pointe. Jeg har ikke brugt min 7200/90 siden jeg fik min G3.
> En desktop model 300 Mhz koster vel stadig min. 2.000,- kr?

En tower 266 kan fås for 1500. En B&W 300 kan fås for 3000.