ftp program
Fra : Thomas

Dato : 23-02-03 20:58

Hej alle.

Jeg har siddet lidt og kigget på lidt forskellige ftp programmer til OS X,
men jeg synes ikke rigtig at jeg kan finde noget godt. Jeg er først og
fremmest interesseret i freeware - men vil dog godt betale hvis det skal
komme an på det.
På Linux platforment ved jeg at der er op til flere gratis ftp
klienter/servere, men er der nogen af jer som har erfaring med at kompilere
disse op til mac platformen? Jeg er endnu ikke kommet igang med at bruge
fink.

Mvh.

Thomas

Fra : Bitbucket

Dato : 23-02-03 22:26

Thomas <thlu@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
> disse op til mac platformen? Jeg er endnu ikke kommet igang med at bruge

Der er flere udmærkede FTP programmer til X:

RBrowser Lite
Transmit

Og til CLI:

Den indbyggede FTP
NCFTP (anbefales)

Kompilation i MacOS X kræver Developer CD er installeret.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 24-02-03 00:28

Bitbucket <dev@null.invalid> wrote:

> RBrowser Lite
> Transmit

og Captain FTP er også okay, men slå et slag forbi macupdate.com og søg
på ordet ftp, så får du en fin lille liste hvor du kan se hvad der er
gratis og hvad der skal betales for,

Hvis du kan klare dig med bare at hente og sende filer så kan du gøre
det via terminalen med meget få kommandoer:

skriv: ftp

skriv: open ftp.din_server.dk

Her vil du sikkert blive bedt om navn og password

Hvis du vil downloade en fil skriver du: get filnavn.xxx

Hvis du vil uploade skriver du: put filnavn.xxx (Hvis der ikke er nogen
sti foran dit filnavn skal filen ligge i din "home" mappe.)

Når du er færdig skriver du: close

Ftp programmet kvittere med et "Goodbye" og så er du logget af. Så fire
kommandoer er nok open, close, get og put.

Du vil selvfølgelig nok få brug for at navigere rundt men her bruger du
blot standard kommandoer fra terminalen: ls (list filer) cd (skift til
mappe) cd .. (skifte et niveau tilbage) osv.

Okay, måske er det ikke helt så let hvis man intet kender til Unix, men
det er sjovt at lærer lidt nyt - synes jeg og hvis man skriver: man ftp
får man en meget fyldig manual over alle kommandoer.

Hvis jeg bruger andre ftp programmer end terminalen er det Fetch, fordi
den kan noget med ISO konvertering. Dvs. at mine html dokumenter med æ,
ø og å bliver oversat til noget som alle browsere opfatter som de
rigtige danske tegn. Dette gøres altså uden at bruge de kryptiske
&oslash; for ø osv. Dette synes jeg er en stor behagelighed, og jeg
kender ingen andre ftp programmer der gør noget lign.

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |

Fra : Jonas Voss

Dato : 24-02-03 00:59

In dk.edb.mac, Martin Bredthauer wrote:

[snip - forklaring om CLI-ftp]

> Ftp programmet kvittere med et "Goodbye" og så er du logget af. Så fire
> kommandoer er nok open, close, get og put.

Men fire kommandoer er ikke helt nok hvis man vil andet end at
overføre ASCII-filer. Her er bin god at bruge, til f.eks.
word-dokumenter og billed-filer, mens hash også er god. Hash printer
et #-tegn mens den down- eller uploader, en rar ting når man henter
store filer, og gerne vil se om den stadig er i gang med at hente.

[...]

> [...]
> &oslash; for ø osv. Dette synes jeg er en stor behagelighed, og jeg
> kender ingen andre ftp programmer der gør noget lign.

NetFinder oversætter også, men den er shareware. Er Fetch stadig
Freeware?

Sorry, no quote today.

Fra : Thomas

Dato : 24-02-03 22:34

Hej,

tusind tak for jeres råd. Jeg har allerede hentet RBrowser Lite - men der er
ingen mulighed for at lave batch-kørsler af filer. Jeg vil kigge videre og
se om der er noget andet jeg kan bruge.

Mvh.

Thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 25-02-03 09:06

> [...]

> ingen mulighed for at lave batch-kørsler af filer. Jeg vil kigge videre og

Hej Thomas......det kan InterArchy 6.x (Tidligere Anarchy).
http://www.interarchy.com
Hej fra
Morten
--
¨"Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst"(ML)
http://www.belzebub.biz

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 24-02-03 22:37

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> NetFinder oversætter også, men den er shareware. Er Fetch stadig
> Freeware?

Nej, med mindre man er lærer

Fra : Per Madsen

Dato : 24-02-03 23:09

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> [...]
>
> Ftp programmet kvittere med et "Goodbye" og så er du logget af. Så fire
> kommandoer er nok open, close, get og put.

Hvorfor laver Apple ikke en GUI til dette? Det undrer mig...,- lider
selv af terminalfobi
--
Mhv.
Per,-...der søger lejl.i Kbh.

www.ecotox.dk

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 25-02-03 06:49

Per Madsen <permandREMOVETHIS@cool.dk> wrote:

> Hvorfor laver Apple ikke en GUI til dette? Det undrer mig...,- lider
> selv af terminalfobi

Det gør Apple skam også - Den hedder Finder. Prøv at at skrive en ftp
adresse i Safari eller i Finders "Gå -> Opret forbindelse til
server...".
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Per Madsen

Dato : 25-02-03 09:00

> Det gør Apple skam også - Den hedder Finder. Prøv at at skrive en ftp
> adresse i Safari eller i Finders "Gå -> Opret forbindelse til
> server...".

Doh,- dummeslag til mig
--
Mhv.
Per,-...der søger lejl.i Kbh.

www.ecotox.dk

Fra : Niels

Dato : 26-02-03 21:47

In article <1fqxc31.fuesx41jhh0cgN%mta@mac.com>,
mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) wrote:

> Det gør Apple skam også - Den hedder Finder. Prøv at at skrive en ftp
> adresse i Safari eller i Finders "Gå -> Opret forbindelse til
> server...".

Hvorfor er der ingen der fortalt mig det før?? Det er da det mest enkle
ftp program jeg har været ude for. Herligt.

Niels

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-02-03 15:24

Niels <niels@_fjern_nprins.dk> wrote:

> Hvorfor er der ingen der fortalt mig det før?? Det er da det mest enkle
> ftp program jeg har været ude for. Herligt.

Ja, det er smart. Jeg har bare det problem, at jeg ikke må "skrive" til
min ftp server hos Uni-C, når jeg bruger denne metode. Underligt, for
jeg opgiver login og kodeord når jeg logger på.

Fra : Bitbucket

Dato : 27-02-03 15:45

> [...]

> min ftp server hos Uni-C, når jeg bruger denne metode. Underligt, for
> jeg opgiver login og kodeord når jeg logger på.

Desværre tilladet den systemindbyggede FTP under Finder ikke upload. Det
gør derimod FTP i terminalen.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-02-03 16:39

Bitbucket <dev@null.invalid> wrote:

> Desværre tilladet den systemindbyggede FTP under Finder ikke upload. Det
> gør derimod FTP i terminalen.

Ja, downloade gør jo kun et halvt ftp program. Underligt når det går
fint via terminalen. Nå Fetch gør det fint for mig så pyt! (Men Apple
hvis i er med på en lytter så; fiks det lige så man også kan uploade

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 28-02-03 17:34

dev@null.invalid (Bitbucket) writes:

> Desværre tilladet den systemindbyggede FTP under Finder ikke
> upload. Det gør derimod FTP i terminalen.

Ellers kan Safari vel? Konquerer kan i hver fald hitte ud af at mounte
maskiner over både ftp og scp.

-j

--
Så er det officielt: Der er en unge på vej!
Estimated time of arrival: Medio september 2003

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 28-02-03 18:29

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Ellers kan Safari vel?

Nope, ikke her.

> Så er det officielt: Der er en unge på vej!
> Estimated time of arrival: Medio september 2003

Tillykke