Lindows VIA C3 kontra PPC G4
Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 22-02-03 20:58

Hej!

Jeg har netop lige været en tur på Lindows.com
hvor jeg kan se at Lindows sammenligner en Powerbook 887mhz
med en 933mhz VIA C3 og nogle PIII maskiner.
http://info.lindows.com/mobilepc/mobilepc.htm

Er der nogen som har kendskab til VIA C3 processor, og kan
den sammenlignes med PPC G4 overhovedet ???
jeg er blot nysgerrig, håber nogen kan fortælle noget herom evt.
smide et par url's op.

For god ordens skyld vil jeg lige nævne at Lindows IKKE mere
forsøger at få denne linux til at køre Windows-programmer.
det opgav de i efteråret inden den endelige udgivelse af
Lindows OS 3.0

--
See yea...
Henry Lerche Madsen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 22-02-03 22:15

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> writes:

> [...]
>
> Er der nogen som har kendskab til VIA C3 processor, og kan
> den sammenlignes med PPC G4 overhovedet ???

Nej. C3'eren er efter sigende langsommere end en pentium ved samme
clockfrekvens, dvs. at en 933MHz C3 er langsommere end en 900MHz P3,
der er langsommere end en 700MHz G4

Jeg ved ikke helt præcist, hvad "langsommere" er i praksis for dine
programmer.

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewssNOSPAM200211@gen-v.net - ICQ:11413721
Al email sendt til denne adresse kan blive offentligtgjort.

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 22-02-03 22:43

Thomas Bjorn Andersen wrote:

<snip>

> Nej. C3'eren er efter sigende langsommere end en pentium ved
> samme clockfrekvens, dvs. at en 933MHz C3 er langsommere end en
> 900MHz P3, der er langsommere end en 700MHz G4
<snip>

Til gengæld bruger den meget lidt strøm, og bliver derfor ikke
særligt varm, så den kan ofte findes i blæserløse designs

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
LinuxForum 2003, http://linuxforum.dk - see you there!

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 23-02-03 01:34

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200301@gen-v.net> writes:

> Nej. C3'eren er efter sigende langsommere end en pentium ved samme
> clockfrekvens, dvs. at en 933MHz C3 er langsommere end en 900MHz P3,
> der er langsommere end en 700MHz G4

Hvem laver C3-processorer? Hvor sidder sådan nogle - ud over altså i
Lindows maskiner?

-j

--
Så er det officielt: Der er en unge på vej!
Estimated time of arrival: Medio september 2003

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 23-02-03 02:04

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> writes:

> Hvem laver C3-processorer? Hvor sidder sådan nogle - ud over altså i
> Lindows maskiner?

VIA (Tidligere Cyrix). På www.edbpriser.dk kan du finde et par
bundkort i ITX størrelse med fastmonteret C3 processor. Jeg har
overvejet, om det var vejen frem som erstatning for DVD afspilleren fra
Netto

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 23-02-03 10:48

> [...]

> bundkort i ITX størrelse med fastmonteret C3 processor. Jeg
> har overvejet, om det var vejen frem som erstatning for DVD

SHG har også løse bundkort og processorer fra VIA (det er socket
370), jeg har helt seriøst overvejet den løsning til min server,
hvor det ene PCI-slot på ITX-dimserne er for lidt...

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 23-02-03 16:37

"Thomas Alexander Frederiksen" <thomasaf@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Thomas Bjorn Andersen wrote:
>
> <snip>

Prøv lige at tage et kik på producentens website.
http://www.via.com.tw/en/viac3/c3.jsp

Se også deres partner producenter...
http://www.via.com.tw/en/VInternet/ppp2.jsp

Nogle er uden blæser dvs. uden støj, hvem mon kunne lære af det ??

Fra : Peter Jespersen

Dato : 21-05-03 14:50

> [...]

> bundkort i ITX størrelse med fastmonteret C3 processor. Jeg har
> overvejet, om det var vejen frem som erstatning for DVD afspilleren fra

NEJ - VIA er ikke tidligere Cyrix, C3 har intet med Cyrix at gøre
- den bygger på IDT WinChip.

VIA købte Cyrix fra National Semiconductor for at få fingrene i
deres IP (NS beholdt rettighederne til MediaGX, der er en 5x86
processor med integrereret grafik og lyd - brugte dem
hovedsagelig til integerede løsninger som for eksempel Webpad -
flere år før Microsoft opfandt den, under navnet Tablet PC) og
varemærket (Cyrix)

Live long and prosper...

Fra : Peter Jespersen

Dato : 21-05-03 14:46

Henry Lerche Madsen wrote:

> [...]
> den sammenlignes med PPC G4 overhovedet ???
> jeg er blot nysgerrig, håber nogen kan fortælle noget herom evt.

VIA C3 er en videreudvikling af den gamle IDT/Centaur WinChip.
Ved at benytte så få transistorer som muligt får man en processor
der både er billig at fremstille men også umådelig konservativ
mht strømforbrug og dermed varmeudvikling. VIA har foretaget en
del fornyelser her på det sidste, blandet andet er SSE, en
integreret Randan Generator og en ny FPU ankommet i løbet af den
sidste måned.
C3's fremtid er IMO uløseligt forbundet med Project Eden og Epia
platformene (Mini-ITX og alt det der) hvor processoren er
implementeret i en properitær kontekst (Siden VIA kun i en
meget-meget begrænset tidsperiode vil få lov til at fremstille
sokkel 370 processorer) ... hvor den sammen med et af de nymodens
integrerede chipsæts (Indeholder S3 grafikaccelerator, MPEG2
dekoder, AC97 lydchip og alt hvad et moderne chipsæt ellers
indeholder) udgør en ganske anstændig løsning.

Den 933Mhz processor du omtaler kræver aktiv køling, den der er
en tand mindre kræver kun passiv. Det er en processor der
udvikler 12-24W - med en ydelse der er ganske fin til de fleste
opgaver - den yder lidt dårligere end den gamle Intel Celeron.

Med hensyn til om den kan sammenlignes med en G4 i gadeversion,
IMO kun på strømforbruget - deres målgruppe er vidt forskellige,
Via C3 er rettet imod små produktivitets maskiner, multimedia
bokse, set-top kokse og integrerede løsninger.

Kast et stykke blik på VIA's site, kig efter Eden, Epia og C3 -
der er links direkte fra forsiden.