Performa vil ikke starte! :(
Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 20-02-03 20:42

Min ellers udmærkede - så godt som 'nyanskaffede' - P6200 vil ikke
starte.
I går fik den et frisk P-RAM batteri, og den kørte upåklageligt.
I dag startede jeg den for lige at se, om den nu kunne 'huske', hvad
klokken var m.v. - og det gik helt fint; jeg stoppede den så ganske kort
for at tilslutte en scanner - og derefter nægtede den at starte igen!
Jeg fik den i gang én gang mere med hjælp af afbryderen bag på
kabinettet, men hverken tastatur eller mus virkede da(?)
Jeg måtte derfor slukke ved at trække stikket ud (da afbryderen bagpå
heller ikke kunne afbryde!)
Men nu kan jeg bare overhovedet ikke banke liv i den - har I nogen
idéer?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 21-02-03 11:12

h2vh@post6.tele.dk writes:
>Men nu kan jeg bare overhovedet ikke banke liv i den - har I nogen
>idéer?
>
>--
>med venlig hilsen
>Hans

Noget banalt

Tag batteriet ud igen og sæt det i igen(eller et andet du ved virker),
Test at alle ledninger og kabler er OK og afmonter scanneren og start helt
forfra

Hilsen Hanne

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 21-02-03 15:58

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:
> Noget banalt
>
> Tag batteriet ud igen og sæt det i igen(eller et andet du ved virker),
> Test at alle ledninger og kabler er OK og afmonter scanneren og start helt
> forfra

Fantastisk intuition! :)
Eftersom jeg netop havde isat nyt batteri, havde jeg fuldkommen
udelukket denne mulighed - men OK, da jeg jo nu har to Performaer, tog
jeg mig sammen og flyttede 'nyt' bundkort over i 'gammelt' kabinet: Det
virkede ikke!
Så byttede jeg batterierne om - og nu virker de begge! :))
Jeg er godt klar over, at jeg sikkert snart skal se mig om efter (endnu)
et nyt batteri - men dér kommer ComputerStore nu til at spytte i bøssen
(igen)!

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-02-03 03:42

Hej Hans

Blot nogle strøtanker....
- Har du sat batteriet korrekt i - +->+ og -->-?
- Er SCSI kablet defekt - evt. et bøjet ben?
- Er SCSI porten på scanneren termineret?
- Er ID sat til et tal forskellig fra CD drev (CD drev normalt ID 3)
- Kan scannerens ID sættes til '7' - I så fald er det samme ID som CPU'en,
hvilket kan give alvorlige problemer.
- Har SCSI kablet en stor fortykkelse i nærheden af det ene stik? - Dette
er normalt en autoterminator, så hvis selve scanneren også er termineret,
vil det kunne forårsage problemer.
- Har du trykket på KUDA kanppen for at nulstille hele maskinen?
- Har du prøvet at starte op fra system CD?

mvh. Erik Richard

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 22-02-03 10:50

> Hej Hans
>
> Blot nogle strøtanker....

Hej Erik Richard

Mange tak for dine udmærkede forslag - som du sikkert nu har set, kom
det hele i gang igen efter en ombytning af bundkortene (jeg frygtede
først problemer med strømforsyningen) + efterfølgende ombytning af
batterierne! :)
(Så i 'gammelt' kabinet sidder nu 'nyt' bundkort + 'gammelt' batteri og
vice versa i det 'nye' kabinet)

Scanneren har jeg ikke haft tilsluttet efter denne operation - men den
har før virket under SCSI #6 (som den er 'preset' til), og det tror jeg
ikke, der bliver problemer med(?)

Men hvordan pokker et nyt batteri kan gå død efter 1 - 2 dage, fatter
jeg derimod ikke?
(Det kan iøvrigt ikke 'vendes forkert' - der sidder tre ben i
bundkortet, med forskellig indbyrdes afstand)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-02-03 04:14

Hej Hans

"Hans H.V. Hansen" wrote:

> [...]
> batterierne! :)
> (Så i 'gammelt' kabinet sidder nu 'nyt' bundkort + 'gammelt' batteri og

Ja, det så jeg.... - Det vil så sige, at begge maskiner fungerer? - hm.....
- Har du prøvet at bytte tilbage igen og se, hvad der så sker?

> Scanneren har jeg ikke haft tilsluttet efter denne operation - men den
> har før virket under SCSI #6 (som den er 'preset' til), og det tror jeg
> ikke, der bliver problemer med(?)

Nej, det burde der ikke blive. Min Studioscan IIsi stod også til std. ID 6,
og dér har jeg også ladet den stå...

> Men hvordan pokker et nyt batteri kan gå død efter 1 - 2 dage, fatter
> jeg derimod ikke?

Der kan være en defekt internt i batteriet, men så burde den jo ikke virke
på den anden maskine... - Computere er nogle gange nogle underlige
fisk.... - Prøv lige at kigge på sidste salgsdato, det skal stå på
batteriet. Hvis det er lige op over, så kan det være det, der er årsagen
til, at den måske er død, - især, hvis den har en indvendig defekt. - Så må
du lige have fat i Computerstore igen, da et dødt batteri er omfattet af
normale bestemmelser.

> (Det kan iøvrigt ikke 'vendes forkert' - der sidder tre ben i
> bundkortet, med forskellig indbyrdes afstand)

OK, så lige i Guru, at det er de her 4,5v batterier og ikke de mere alm.
3.6v 'halfsize' AA str.

mvh. Erik Richard