Firewirebro
Fra : Martin Edlich

Dato : 15-02-03 23:02

Nogen der ved hvor man kan købe en løs firewirebro (FW-ATA) her i landet?

Fra : Ben Knudsen

Dato : 16-02-03 21:37

Næ, men finder du ud af det, så smid en besked her.

Har du i øvrigt prøvet brinck?

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-03 21:56

I <fc.0073fb6b04ed86ad3b9aca0024c9eda1.4ed86af@net.dialog.dk> Ben
Knudsen ytrede:
> Næ, men finder du ud af det, så smid en besked her.

Går du også og leder efter en?

> Har du i øvrigt prøvet brinck?

Næh, jeg har ikke kigget det store endnu.

Fra : Ben Knudsen

Dato : 17-02-03 08:58

newsspam4@mail.edlich.dk writes:
>Går du også og leder efter en?

Mjah. Jeg har brændt den, der sidder i mit googie-drev af og overvejer, om
det er billigere at skifte den selv.
Og så er det også bare sådan en ting, der er meget rar at vide...

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-02-03 09:31

On Mon, 17 Feb 2003 08:57:58 +0100, "Ben Knudsen" <ben@net.dialog.dk>
wrote:

>Mjah. Jeg har brændt den, der sidder i mit googie-drev af og overvejer, om
>det er billigere at skifte den selv.

Det er det garanteret. Jeg har bare ikke lyst til at betale i dyre
domme for et pænt (jeg gemmer det alligevel væk) kabinet (dem har jeg
rigeligt af).

>Og så er det også bare sådan en ting, der er meget rar at vide...

Du minder lidt om mig i det henseende

Jeg skal nok skrive hvis jeg finder ud af noget.
Er der forresten nogen broer der kan håndtere flere drev?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-02-03 21:41

In article <3a715v83bamt17ors7j2rv1aeckvclhgic@4ax.com>, Martin Edlich wrote:

> [...]
>
> Du minder lidt om mig i det henseende
>
> Jeg skal nok skrive hvis jeg finder ud af noget.
> Er der forresten nogen broer der kan håndtere flere drev?

Jeg har ikke prøvet, men gætter på at de flest kan. Mener den chip
der sidder i mit APS kabinet kan.

Fra : N/A

Dato : 17-02-03 09:31

Fra : N/A

Dato : 17-02-03 21:41

Fra : N/A

Dato : 17-02-03 21:41

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-02-03 21:58

I <slrnb52i6i.m9.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> Povl H.
Pedersen ytrede:

> Jeg har ikke prøvet, men gætter på at de flest kan. Mener den chip
> der sidder i mit APS kabinet kan.

Øv, kan du komme nærmere end et gæt?

Fra : Benjamin Greve

Dato : 15-02-03 12:06

Hej gruppe!

Er jeg den eneste der oplevet store problemer med svartider med Mac'er på
smb-netværk?
Når jeg kobler mine Mac'er op mod PC-servere via med smb-protokolen, så er
der meget lange svartider. Den kan ikke finde ud af at forny indholdet før
man dismounter drevet, og mounter forfra. Ligeledes går det helt galt hvis
man mister forbindelsen til et smb-drev. Så låser Finder i timevis, før den
fatter, at drevet er forsvundet.
Gør jeg noget galt?

Desuden kan jeg ikke finde en funktion i OS X så jeg kan få den til
automatisk at mounte bestemte netværksdrev under opstart. Jeg mounter dem
manuelt hver gang.

Er det mig, eller mangler der nogle detaljer i OS X håndtering af netværk?

Mvh
Benjamin G

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-02-03 22:08

I <BA7AF3D2.148A%tylkum@myrealbox.com> Benjamin Greve ytrede:
> http://h18003.www1.hp.com/alphaserver/gs320/

> Sådan en ønsker jeg mig i julegave!

Så kan du vel også skippe oliefyret?

Fra : Benjamin Greve

Dato : 20-02-03 22:17

On 2/20/03 10:08 PM, in article 20030220220857100+0100@edlich.dk, "Martin
Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> I <BA7AF3D2.148A%tylkum@myrealbox.com> Benjamin Greve ytrede:

> Så kan du vel også skippe oliefyret?

Jeg er bange for, at jeg også bliver uden selskab i sengen hvis jeg kommer
hjem med sådan en fyr under armen...

Mvh
Benjamin G

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 18-02-03 13:42

Benjamin Greve <tylkum@myrealbox.com> wrote:

> [...]
> manuelt hver gang.
>
> Er det mig, eller mangler der nogle detaljer i OS X håndtering af netværk?

Ved at følge trådene ser jeg, at dit sprøgsmål, som egentligt bare kunne
besvares med et "næææh" nok er mere omfattende end som så.

Så vidt jeg forstår er det OSX-klienter du snakker om. Og eftersom OSX
selv kører smb-netværk, må en opkobling mellem to OSX'er vel være et
smb-netværk??
I denne udgave har jeg ikke stødt på problemer af den karaktér som du
beskriver.
Men her snakker jeg kun om fildeling. Ikke om at users kigger på
eksterne drev eller andet sjov, som jeg kan fornemme at du er inde på.

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk

Fra : Benjamin Greve

Dato : 18-02-03 21:39

On 2/18/03 1:41 PM, in article
1fqkwh9.1sxga1b17myflqN%wannabee@post5.tele.dk, "Stig Leerbeck"
<wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
> Men her snakker jeg kun om fildeling. Ikke om at users kigger på
> eksterne drev eller andet sjov, som jeg kan fornemme at du er inde på.

I rene miljøer og med små hjemmenetværk virker det også ok for mig, men så
snart der kommer en tre-fire forskellige server-typer ind, og der er noget
med SAN og sådan. Som der jo er i de fleste virksomheder med mere end 50
mand på kontoret, så syntes jeg pludselig det bliver kanp så
gnidningsfrit... Min fornemmelse er, at Mac bare ikke egner sig særlig godt
til store blandede netværk. Eller også er jeg bare ikke dygtig nok på OS
X... Det er bestemt en mulighed, men det er bare ikke lavet helt så let som
alle andre dele af OS X. Jeg er ret vild med OS X som GUI, men det er altså
ikke helt problemfrit...

Mvh
Benjamin G

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 18-02-03 23:11

> [...]

> alle andre dele af OS X. Jeg er ret vild med OS X som GUI, men det er altså

Jeg aner slet ikke hvad SAN er for noget(Ihvetfald er forkortelsen mig
ubekendt)! På hvilken måde influerer det på OSX'en? Skal den ikke bare
koble sig op til de andre?

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk

Fra : Benjamin Greve

Dato : 20-02-03 00:10

On 2/18/03 11:11 PM, in article
1fqlmxc.7ilh8yne6a7kN%wannabee@post5.tele.dk, "Stig Leerbeck"
> [...]

> Jeg aner slet ikke hvad SAN er for noget(Ihvetfald er forkortelsen mig
> ubekendt)! På hvilken måde influerer det på OSX'en? Skal den ikke bare

Storage Area Network - I mit tilfælde et par hylder i et rackskab med en
masse diske. Der findes små SAN med ganske få GB og så kæmpestore på
adskillige terrabytes. Det kobler man så på en server via scsi eller fiber.
Og så har man et kæmpe netværksdrev. Vi bruger NSS-diskformatet på vores
SAN, og det er OS X ikke så glad for...

Mvh
Benjamin G

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-02-03 01:03

Benjamin Greve wrote:

> [...]
> Og så har man et kæmpe netværksdrev. Vi bruger NSS-diskformatet på vores

Dem der traditionelt har arbejdet med større MacOS baserede
systemer, har næsten alle deres erfaringer knyttet til beho-
vene i den grafiske branche.

Behovene i en grafisk produktion er meget atypiske, der er
behov for hurtige servere, som kan håndtere et exstremt stort
dataflov, og datalageret skal også være pænt stort, en proff.
tromlescanner kan sagtens generere mere end 10 Gigabyte data
i timen.

Men når først en opgave er afsluttet, filmene eller pladerne er
kørt ud, og tryksagen er trykt, så kan det pågældne job godt
fjernes fra datalageret, i nogle tilfælde gemmes det på tape.

Denne struktur på dataflowet er meget speciel, og helt forskel-
lig for lageringsbehovne i et stort administrativt system, men
diskpladsen i et grafisk system er ofte væssentligt større, og
da der slet ikke er mulighed for at køre traditionel back-up,
så anvendes der som regel Raid-systemer.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Benjamin Greve

Dato : 20-02-03 20:12

On 2/20/03 1:02 AM, in article 3E541B2D.16DC0080@niels-ebbesen.net, "Niels
Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
> da der slet ikke er mulighed for at køre traditionel back-up,
> så anvendes der som regel Raid-systemer.

Hør nu her, et pænt stort datalager er ikke 2tb, det er et lille børnelager.
Hvis du gerne vi se hvad SAN vil sige, så vil jeg foreslå dig at kigge lidt
på HP's hjemmeside. De har et okay SAN program. Bl.a. kan de levere SAN med
64tb i hvert tårn, som via deres SAN-fibre channel switche kan daisy chaines
således at kapaciteten kan forøges til deres 140-ports fibre channel switch
er fuld. IBM kan også godt finde ud af det med SAN og NAS. Eller Sun for den
sags skyld. Jeg er ked af det, men Apple kan ikke følge med.

RAID-systemer er ikke backup. RAID systemer er lavet for at skaffe hurtig
disc access. Der er ingen der tager backup på et disk RAID. SAN er for
øvrigt altid sat op i RAIDs. Der er i RAID indbygget en sikkerhed, således
at skulle en eller flere diske stå af, kan systemet fortsætte, men det er
sgu ikke backup.

Nu så jeg lige at Apples XRAID er baseret på IDE-diske. Der er jo ingen der
skal bruge hurtig disc access, der kunne finde på at bruge IDE. IDE kan ikke
levere. Desuden er der jo heller ikke tale om et rigtigt RAID, men et IDE
RAID, der fungere næsten som rigtig RAID, men det er altså ikke helt det
samme. Specielt når vi taler performance. Til sammenligning kan jeg fortælle
at vores SAN leverer ca. 200mb i sekundet pr. tårn. Jeg er ked af det, men
Apple kan ikke følge med de hastigheder.

Og i modsætning til den del af den grafiske branche du kender, så kan resten
af verden altså godt finde ud af at tage backup af datamængder større end
hvad der kan være på en CD. Eksempelvis er der jo nogen, der har en lille
fyr ved navn Overland Storage Neo 4400 stående. Sådan en fætter kan backe
96tb op på 16 LTO-2 båndstationer. Den er ganske vist ikke lige til at tage
under armen, men til gengæld backer den 3,4tb op i timen. Skulle det ikke
dække dit behov kan man også daisy chaine dem, og man kan sætte et virtuelt
fibre channel backup RAID foran dem hvis 3,4tb pr. tårn er for langsomt.

Her er et link til den:
http://www.overlandstorage.com/dtl_neo4400.html

Jeg ved godt at mindre grafiske virksomheder har et, i forhold til deres
størrelse, et relativt stort lagringsbehov, men at de kan generere 10gb data
på en time, er altså ikke ret meget. Hvis du tror at 10gb data på en time er
meget, så skulle du se vores SQL-databaser vokse...

Alt i alt så kan Apple bare ikke levere full scale enterprise løsninger. Det
er jo sådan set heller ikke så mærkeligt, da de ikke har prøvet, eller har
ambitioner om at kunne. Der er en grund til at IBM AIX UNIX, Novell Netware,
Sun Solaris og HP-UX er de platforme, der driver de store løsninger. De er
nemlig bygget til det.
Hvis man er en mindre grafisk virksomhed kan Apple sikkert godt levere
varen, men er man eks. 40.000 ansatte world wide, med et behov for world
wide access, så kommer Apple til kort.

Mvh
Benjamin G

Fra : Benjamin Greve

Dato : 20-02-03 21:06

On 2/20/03 8:11 PM, in article BA7AE6F7.13F5%tylkum@myrealbox.com, "Benjamin
Greve" <tylkum@myrealbox.com> wrote:

Det glemte jeg helt. Hvis du har behov for noget, der er rigtig stort og
hurtigt, så kig lidt på den her fætter:

http://h18003.www1.hp.com/alphaserver/gs320/

En lille fyr, der indeholder små 32 Alpha processorer, plads til 256gb RAM
og små 224 PCI-slots. Den kommer ikke gratis, men den kan sgu flytte noget
data og lave nogle beregninger, som ikke ret mange andre kan følge med til,
herunder Apple. Hele balladen kan man få leveret med Linux, OpenVMS eller en
Tru64 UNIX.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-02-03 22:39

Benjamin Greve wrote:

> Hør nu her, et pænt stort datalager er ikke 2tb, det er et lille børnelager.
> Hvis du gerne vi se hvad SAN vil sige, så vil jeg foreslå dig at kigge lidt
> på HP's hjemmeside. ....cut...

Behøves ikke, en af mine kunder sælger sådan noget hardware, så
jeg ved godt hvad det handler om.

http://www.datavisual.dk/

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Benjamin Greve

Dato : 20-02-03 23:10

On 2/20/03 10:39 PM, in article 3E554AFF.25773848@niels-ebbesen.net, "Niels
Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Behøves ikke, en af mine kunder sælger sådan noget hardware, så
> jeg ved godt hvad det handler om.
>
> http://www.datavisual.dk/

Det kan du jo ikke gøre, siden du tilsyneladende tror, at Apple XRAID kan
erstatte et rigtigt SAN eller NAS.

Og siden du tilsyneladende ikke er klar over hvordan man tager backup på
enterprise-niveau, virker dine udtalelser om high end server-løsningers
kvalitet ikke så troværdige. Der sgu da _ingen_, der ved deres fulde fem
kunne finde på at bruge et RAID-system til backup! Alene det, at der tale om
et disk-system betyder jo, at der ikke er tale om backup, men storage.

Og siden du tilsyneladende også tror at mindre grafiske virksomheders behov
på nogen måde er sammenlignelige med de krav en enterprise-virksomhed har,
virker dine udsagn blot endnu mindre troværdige. Specielt når du
tilsyneladende intet ved om hvad Novell kan, så er det lidt svært at tage
dine udsagn seriøst.

Da det virker ikke som om du ikke har den helt store erfaring med
enterprise-netværk, vil jeg foreslå dig enten at læse lidt på lektien, eller
også undlade at udtale dig om hvilke platforme der er bedst egnede til en
enterprise-virksomhed.

Apple kan mange ting, men enterprise-netværk er ikke en af dem.

Mvh
Benjamin G

Fra : Christian Bech

Dato : 20-02-03 23:49

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> skrev:

>http://www.datavisual.dk/

Elpost?
--
Christian

Fra : Per Rønne

Dato : 21-02-03 04:31

> [...]

> af verden altså godt finde ud af at tage backup af datamængder større end

Selv /jeg/ har som /privat/ droppet CD. Jeg bruger en ekstern firewire
harddisk [80G] og evt. DVD. Problemet med DVD er blot at der er for lidt
kapacitet ...

Retrospect Server, btw.
--
Per Erik Rønne

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 20-02-03 21:56

> [...]

> Og så har man et kæmpe netværksdrev. Vi bruger NSS-diskformatet på vores

Sådan lidt fra sidelinien betragtet, skulle jeg da mene, at den pågældne
server, der styrer dette SAN, må være ansvarlig for at udbyde et
netværksformat, der er kompatibelt. Det siger du så at den gør med smb.
Men det burde OSX-kloenter da ikke have problemer med.

Når dataerne når fram til Serveren er det vel dens ansvar at de bliver
putet rigtigt ned på dens diske og kan hentes rigtigt op igen.

Det jeg vil frem til er, at det rent principielt burde virke og hvis det
ikke gør det må det være fordi at enten Apple eller SAN'n ikke
overholder standarderne for overførsel på netværk!

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk

Fra : Benjamin Greve

Dato : 20-02-03 22:06

On 2/20/03 9:56 PM, in article
1fqot15.hatp571a9usfaN%wannabee@post5.tele.dk, "Stig Leerbeck"
> [...]

> ikke gør det må det være fordi at enten Apple eller SAN'n ikke
> overholder standarderne for overførsel på netværk!

Du har principielt ganske ret! Men min erfaring siger blot, at der kan være
forskel på hvordan forskellige disk formater opfører sig når man giver sig
til at krydse platforme.

Jeg har fået løst problemet, og det viste sig, at en eller anden trylleklovn
havde sat en layer 4-switch til at forbyde svar fra det VLAN SAN'et er på,
til det VLAN Mac'en står på, men kun via den unix-smb-protokol OS X
benytter. Derfor kunne alle andre (Wintel) på samme VLAN sagtens se
SAN'et... Det var jo ikke lige til at gætte...

Mvh
Benjamin G

Fra : Per Rønne

Dato : 21-02-03 04:31

> [...]

> benytter. Derfor kunne alle andre (Wintel) på samme VLAN sagtens se
> SAN'et... Det var jo ikke lige til at gætte...

Det var da så betryggende at fejlen trods alt ikke lå i MacOS men -
lokalt .
--
Per Erik Rønne

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-02-03 22:28

I <BA7B0466.14A5%tylkum@myrealbox.com> Benjamin Greve ytrede:

> Jeg er bange for, at jeg også bliver uden selskab i sengen hvis jeg
> kommer hjem med sådan en fyr under armen...

Jeg er lidt usikker: Kalder du fruen et oliefyr, eller sover du med dit
oliefyr?

Fra : Benjamin Greve

Dato : 20-02-03 22:32

On 2/20/03 10:27 PM, in article 20030220222816638+0100@edlich.dk, "Martin
Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> I <BA7B0466.14A5%tylkum@myrealbox.com> Benjamin Greve ytrede:

> Jeg er lidt usikker: Kalder du fruen et oliefyr, eller sover du med dit
> oliefyr?

Tjaaa...Måske en kombination? Muligheden for at tøsen er et oliefyr
foreligger... Hun virker ganske vist ikke så glad for al for meget olie i
maden, men på den anden side kan hun blive lige så rød i kammen som et
overophedet oliefyr når man glemmer en aftale. Så der hersker lidt tvivl...
Jeg vender tilbage når der kommer nyt i sagen.

Mvh
Benjamin G

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-02-03 22:48

I <3E554AFF.25773848@niels-ebbesen.net> Niels Ebbesen ytrede:
> Behøves ikke, en af mine kunder sælger sådan noget hardware, så
> jeg ved godt hvad det handler om.

Undskyld, men det har du med al tydelighed vist at du ikke gør.
Du kan overbevise mig om det modsatte ved at forklare forskellen på et
SAN og et RAID.

Fra : N/A

Dato : 20-02-03 22:14

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-02-03 22:14

I <20030220220734583+0100@edlich.dk> Martin Edlich ytrede:
> I <m2lm0asovy.fsf@sputnik.janus.dk> Janus Sandsgaard ytrede:

> 3

> Det er vel en to år siden efterhånden.

Og mens jeg husker det: Tillykke.

Fra : N/A

Dato : 01-03-03 23:32

Fra : N/A

Dato : 01-03-03 23:32

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-03-03 23:32

I <1fr5iot.19pjlxb1b2exweN%henrik@muenster.dk> ytrede Henrik_Münster:

> Der må da findes programmer til det. Jeg kan da huske, at jeg for et
> par år siden var i en boghandel i Frankrik, hvor kasseapparatet også
> var en Mac.

Der blev (bliver?) engang lavet nogen kasseapperater, hvor
hovedbestanddelen var en Plus.
Det hedder forresten Frannejtilkrig nu...

Fra : N/A

Dato : 01-03-03 23:40

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-03-03 23:40

I <1fr601c.1n4c08t4axcigN%mortenlind@mac.com> ytrede Morten Lind:
> Tak Martin.....så jeg kan fjerne fluebenet i min routers "Respond
> PING-activity....sådan cirka....- og så vil den nedprioritere
> eventuelle forespørgsler?

Næh, så vil den slet ikke svare på ping, hvilket sagtens kan være en god
ting.

> Kan jeg ping´e mit LAN, forresten?

Du kan pinge alt der har en IP-adresse.

Fra : N/A

Dato : 21-02-03 18:21

Fra : N/A

Dato : 21-02-03 18:21

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-02-03 18:21

I <1fqqm1k.14cnt8m1i5hbe6N%per@ronne.invalid> Per_Rønne ytrede:

> »Mand« er en person af hankøn, ingen tvivl om det. Det du gerne ville

Det gør det da i masser af sammenhæng.

> som loven foreskriver«. Det er da helt i orden at tolke reglen, så
> børn under 18 ikke er omfattet af den, også uden at komme ind i en

Der står jo ikke noget i grundloven om alder, bare at man skal være
våbenfør, så hvorfor ikke 12-årige?

> Det centrale her er at der /skal/ en grundlovsændring til at tolke
> "mand" som en person også af hunkøn.

Det kan jeg ikke se det nødvendige i.

Fra : N/A

Dato : 22-02-03 12:55

Fra : Martin Edlich

Dato : 22-02-03 12:55

I <3E569A35.F54E33B1@danbbs.dk> Peter Ole Kvint ytrede:
> Der er en glidende overgang fra at være lønnet soldat til
> at være en lønnet terrorist.

Det var ikke så godt. Vores værnepligtige får jo løn.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 23-02-03 11:45

Martin Edlich wrote:

> I <3E569A35.F54E33B1@danbbs.dk> Peter Ole Kvint ytrede:
>
> Det var ikke så godt. Vores værnepligtige får jo løn.

Ja, men ikke samme høje løn som lejemorder og lejesoldater får.

faktisk er det vigtigt at lære dem at følge krigslovene.

Fra : N/A

Dato : 23-02-03 12:38

Fra : N/A

Dato : 23-02-03 12:38

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-02-03 12:38

I <b399rq$bsp$1@sunsite.dk> Martin Kristensen ytrede:

> Ifølge www.rettentilliv.dk er fosteret færdigudviklet efter 8 uger,
> herefter vokser det bare. Derfor mener jeg at grænsen skal ligge under
> 8 uger.

Så vrøvler rettentilliv noget så grusomt. Hvis fostret var
færdigudviklet på det tidspunkt, så ville det være levedygtigt. På det
tidspunkt er der stort set ingen af de indre organer der fungerer.
Der er også et par andre faktuelle fejl: Det er korrekt at man sætter 2
æg op ved IVF-behandling, men det er kun når det er med friske æg. Når
der bruges nedfrosne æg, så sætter man 3 æg op. Lægerne på
fertilitetsklinikkerne foretrækker nu at kun sætte et æg op ved friske
æg, da antallet af flerfoldsfødsler er blevet for stort. På hjemmesiden
harcelerer de også over fosterreduktion ved flerfoldsgraviditeter, og
giver som årsag at det er fordi det giver lav fødselsvægt. Det er heller
ikke korrekt, det der er uønsket, er den stærkt øgede risiko for for
tidlig fødsel, hvilket i mange tilfælde leder til komplikationer som
stive lunger, hjerneskader og ødelagt syn samt, naturligvis, dødsfald.De
skriver også at fostrets levedygtighed er nede på 18-20 uger. Det er en
grov omgåelse af sandheden. For tidligt fødte på det stadie dør som
fluer, og det er først omkring 25. uge lægerne mener der er grund til
håb for at et for tidligt født barn overlever.

De er i øvrigt sjovt at rettentilliv ikke er imod forskellige
præventionsmidler, da de mener at destruktion af befrugtede æg er mord.
Visse præventionsmidler fungerer ved at det befrugtede æg ikke får lov
til at sætte sig fast i livmoderen, og det må så, i følge dem, også være
mord.

> Ja, typisk hvis der er noget galt med dem, det er naturens måde at
> sortere de ikke levedygtige fostre fra. Provokeret abort handler om at
> slå et ellers levedygtigt foster ihjel.

Det kan jo også være et ikke-levedygtigt foster man aborterer. Chancen
for det er faktisk ret stor.

Fra : N/A

Dato : 04-03-03 21:49

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-03-03 21:49

I <Xns9334D6D885CA.miljokemi.dk@130.133.1.4> ytrede Morten Bjergstrøm:

> Det er jo op til folk selv at bestemme. Det er ikke noget, der skal
> dikteres af staten eller andre.

Hehe, jeg kunne godt tænke mig at se et lovforslag der dikterer at man
skal hore til ørene falder af...

Fra : N/A

Dato : 21-04-03 17:15

Fra : David Blangstrup

Dato : 21-04-03 17:15

In <1fts1xp.1wl38zria5pouN%MichspostIKKE@puttekasse.dk> Mich. Ottosen
wrote:

> Jamen, Henrik, hvor bliver du dog filosofisk .... er det fordi du har
> været ude og motionere siklen i påsken - og fået frisk ilt til de små
> grå?

Det er jyden, der stikker sit hoved frem.

Fra : N/A

Dato : 02-05-03 09:51

Fra : David Blangstrup

Dato : 02-05-03 09:51

In <1fubqei.5m8bwi1g9mkqoN%mortenlind@mac.com> Morten Lind wrote:

> HVAD kan man? Hvordan pokker gør man det?......Det har jeg ledt efter
> masser af gange og hver gang bliver jeg advaret om, at en formatering
> vil slette ALLE partitioner.
>
> Please, speak out.....
>
> (sødt mærke du har fået dig)
> Morten

Et enkelt spørgsmål: Morten, hvorfor omformaterer (1 t) du i det hele
taget? Det har jeg da aldrig haft brug for.

--
David Blangstrup
http://david.blangstrup.dk

Fra : N/A

Dato : 06-05-03 00:56

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 06-05-03 00:56

In <m1r69b.4821.ln@tatooine.omnix.dk> Jette wrote:
> Der findes da værre skeletter i skabet, end
> hemmelig brug af katte-hjemmesider GG

Gør der virkelig??!!

Fra : Jette

Dato : 06-05-03 20:53

"Ann Rudbeck" skrev:
> Gør der virkelig??!!

LOL! Det er go' værkstedshumor *fnis*¨

Jette

Fra : N/A

Dato : 06-05-03 20:53

Fra : N/A

Dato : 06-05-03 20:53

Fra : N/A

Dato : 06-05-03 20:53

Fra : N/A

Dato : 06-05-03 20:53

Fra : N/A

Dato : 06-05-03 20:53

Fra : N/A

Dato : 06-05-03 20:53

Fra : N/A

Dato : 06-05-03 20:53

Fra : N/A

Dato : 06-06-03 00:28

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 06-06-03 00:28

In <m3smqoywx6.fsf@henrik.misbamsen.dk> Henrik Pedersen wrote:
> Anastacia er også helt vild med mine t-shirts, tænker at hun finder
> noget salt i dem...:-?
> Men det er da en fin måde at blive populær hos mitterne på S

Hej begge to

Jeg tror faktisk at de tænker, at det var da rart at man endelig kan
lugte af sig selv
Jeg har osse bemærket at man er allerbedst at putte ved om morgenen _
inden_ man har været i bad. Når man så kommer ud derfra, duftende af deo
og sæbe og shampoo, bakker de i afsky. "Nu har hun igen brugt det dér
stads! Og hun var ellers lige begyndt at lugte normalt! Mennesker, altså!
"

Fra : N/A

Dato : 07-06-03 00:52

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 07-06-03 00:52

In <BB06EDE3.3031%Tulle@FJERNheaven.dk> Charlotte wrote:

> Hej Marianne.
> Må en nybegynder spørge lidt til, hvad pengene fra denne konto går til ?
> Hvordan donerer man ?
>
> Mvh.
> Charlotte

Hej

Jeg svarer lige for Marianne, det er sikkert OK. Prøv at kigge her, der
er det fint beskrevet - også hvordan kontoen blev oprettet og hvorfor
den hedder som den hedder.
Denne mormis er nemlig ikke den første der har boet i Mariannes
gæsteværelse

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/vildkatte/tortiekontoen.php

Fra : Charlotte

Dato : 07-06-03 00:51

On 07/06/03 1:51, in article 20030607015138970+0200@sunsite.dk, "Ann
Rudbeck" <webmaster@FJERNsiamis.com> wrote:

> [...]
> den hedder som den hedder.
> Denne mormis er nemlig ikke den første der har boet i Mariannes

Tak

Knus
Charlotte

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-06-03 08:39

Ann Rudbeck wrote:

> [...]
> hvorfor
> den hedder som den hedder.
> Denne mormis er nemlig ikke den første der har boet i Mariannes

det får mig til at tænke på...... vi mangler da stadig historien om mizz
hongkong og babyerne...... ligger der ikke noget et eller andet sted der kan
flikkes sammen til noget vi kunne ligge sammen med torties historie??

hvis folk ligger inde med matriale og lignende ( det kan være korte
oplysende indlæg), så vil jeg gerne samle det til en lille artikel......

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 07-06-03 10:05

Hej søde

Jeg tror faktisk at en del af den historie ligger sammen
med "julekurven"

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : N/A

Dato : 07-06-03 00:51

Fra : N/A

Dato : 07-06-03 00:51

Fra : N/A

Dato : 07-06-03 00:51

Fra : N/A

Dato : 07-06-03 00:51

Fra : N/A

Dato : 07-06-03 00:51

Fra : N/A

Dato : 07-06-03 00:51

Fra : N/A

Dato : 07-06-03 00:51

Fra : N/A

Dato : 07-06-03 23:38

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 07-06-03 23:38

In <bbtlqk$bj$1@sunsite.dk> Nina, Tender Tribes wrote:

> Det kan jo skyldes årstiden. Fjolset er født i midten af december, så
> første forår er ret tidligt

Mjoh - men juli er et ret _sent_ forår, hvis det sku' ha' motiveret
Donnaen

> Hilsen Nina
> www.tendertribes.dk
> PS Det er ikke for at være ond at han går under betegnelsen "Fjols"
> eller "Fjolset". Han hedder Tværmoses Fool for Love... kært barn har
> mange navne og kær er han Skrev en artikel til siam bladet om ham
> og hvordan det er at få siam i en coon flok. Kan ikke huske om i har
> fået linket... ellers er i velkommen til at kigge Den skulle gerne
> kunne frembringe et enkelt smil eller to... http://www.tendertribes.dk/
> nyt/siam/en_verden_til_forskel.htm

Jeg kan godt huske artiklen - jeg får bladet. Og jeg har aldrig opfattet
det som andet end kærligt. Donna hedder bl. meget andet "Lille frøken
Hugtand", fordi hun har så lange hjørnetænder i overmunden, at de tit
stikker ud som på en mini-dracula når hun er kælen Og vi eeelsker
hende og synes hun er verdens smukkeste. Helt seriøst

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 25-02-03 15:55

> Nogen der ved hvor man kan købe en løs firewirebro (FW-ATA) her i landet?

Hmm, danbit har vist noget her:

http://www.danbit.dk/produkter/1421.phtml

- Jørgen

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-02-03 15:07

On Tue, 25 Feb 2003 15:54:57 +0100, tietze@mail.dk (Jørgen Tietze)
wrote:

>Hmm, danbit har vist noget her:
>
>http://www.danbit.dk/produkter/1421.phtml

Ja, men til den pris må den vist hellere være beklædt med diamanter.
Desuden handler Danbit kun med momsregistrede virksomheder.

MVH

MArtin Edlich

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 25-02-03 15:46

> Ja, men til den pris må den vist hellere være beklædt med diamanter.
> Desuden handler Danbit kun med momsregistrede virksomheder.

Ja, man kan jo købe en med kasse til den pris :o/

- Jørgen