Smb-netværk og OS X
Fra : Benjamin Greve

Dato : 15-02-03 12:06

Hej gruppe!

Er jeg den eneste der oplevet store problemer med svartider med Mac'er på
smb-netværk?
Når jeg kobler mine Mac'er op mod PC-servere via med smb-protokolen, så er
der meget lange svartider. Den kan ikke finde ud af at forny indholdet før
man dismounter drevet, og mounter forfra. Ligeledes går det helt galt hvis
man mister forbindelsen til et smb-drev. Så låser Finder i timevis, før den
fatter, at drevet er forsvundet.
Gør jeg noget galt?

Desuden kan jeg ikke finde en funktion i OS X så jeg kan få den til
automatisk at mounte bestemte netværksdrev under opstart. Jeg mounter dem
manuelt hver gang.

Er det mig, eller mangler der nogle detaljer i OS X håndtering af netværk?

Mvh
Benjamin G

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 15-02-03 12:22

Benjamin Greve <tylkum@myrealbox.com> wrote:

> [...]
> man mister forbindelsen til et smb-drev. Så låser Finder i timevis, før den

Det ved jeg ikke.

> Desuden kan jeg ikke finde en funktion i OS X så jeg kan få den til
> automatisk at mounte bestemte netværksdrev under opstart. Jeg mounter dem
> manuelt hver gang.

Der må være en funktion, som hedder noget med start up disc - det er der
ihvertilfælde i OS 9. Imidlertid har jeg dårlig erfaring med at forbinde
på den måde. Jeg har netop løst et mega problem med et netværk, hvor
brugerne sagde ja til at huske diske på andre maskiner, og dér gjorde at
hvis bare en af serverne var nede eller slet ikke var tændt, så hang
Mac'erne og arbejdede sløvt.

> Er det mig, eller mangler der nogle detaljer i OS X håndtering af netværk?

Jeg tror det er dig 8-D ! OS X er vist netværkskongen......

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Benjamin Greve

Dato : 15-02-03 12:29

On 2/15/03 12:22 PM, in article 1fqf8uy.1juuydbiwcot8N%jesper@gylling.net,
"[2900] Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote:

> [...]
> brugerne sagde ja til at huske diske på andre maskiner, og dér gjorde at
> hvis bare en af serverne var nede eller slet ikke var tændt, så hang

Jeg kan ikke finde det noget sted. Problemet er netop, at Mac'erne går
fuldstændig i selvsving hvis et netværksdrev forsvinder. Det duer ikke. Det
er da også en smule besynderligt, at man ikke kan lave et startup script som
mounter de drev som jeg vil mounte. Eller er det bare mig, der ikke fatter
hvordan man gør?

> Jeg tror det er dig 8-D ! OS X er vist netværkskongen......

Kongen på netværk er og bliver Novell Netware 6.0SP2.. The One And Only!

Mvh
Benjamin G

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 15-02-03 12:36

> [...]

> mounter de drev som jeg vil mounte. Eller er det bare mig, der ikke fatter

Hvad sker der hvis du klikker et tilfældigt sted på skrivebordet, og så
taster æble + k ?

> Kongen på netværk er og bliver Novell Netware 6.0SP2.. The One And Only!

Kender det ikke, men du har sikkert ret.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-02-03 16:29

"[2900] Jesper Haaber Gylling" wrote:

> Kender det ikke, men du har sikkert ret.

Nix - Novell Netware er skod, omend det nok er det bedste
der findes til PC'er...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Benjamin Greve

Dato : 15-02-03 16:56

On 2/15/03 4:28 PM, in article 3E4E5C9F.5583EF93@niels-ebbesen.net, "Niels
Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Nix - Novell Netware er skod, omend det nok er det bedste
> der findes til PC'er...!

Sikker noget sludder. Netware 6.0 er klart den bedste serversoftware der
findes. Jeg har svært ved at komme i tanke om en platform, der er så
helstøbt som Netware. Jeg tænker naturligvis på alle de produkter, der gør
livet så dejlig nemt som administrator.
DirXML
SingelSignOn
GroupWise
ZenWorks
BorderManager
Osv osv osv...

Mvh
Benjamin G

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-02-03 18:23

Benjamin Greve wrote:

> [...]
> findes. Jeg har svært ved at komme i tanke om en platform, der er så
> helstøbt som Netware. Jeg tænker naturligvis på alle de produkter, der gør

Det er da kun fordi du ikke har prøvet AppleShare, det er
en helstøbt server...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Kiil

Dato : 15-02-03 18:22

in article 3E4E7757.8A905F1F@niels-ebbesen.net, Niels Ebbesen at
info@niels-ebbesen.net wrote on 15/02/03 18:22:

> Det er da kun fordi du ikke har prøvet AppleShare, det er
> en helstøbt server...!

Aner du overhovedet hvad Novell Netware er?

--
/peter

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 15-02-03 18:26

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> in article 3E4E7757.8A905F1F@niels-ebbesen.net, Niels Ebbesen at

> Aner du overhovedet hvad Novell Netware er?

Jeg ved det, men det lyder som om at Benjamin ved hvad han taler om ?!

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Benjamin Greve

Dato : 15-02-03 18:47

On 2/15/03 6:25 PM, in article 1fqfptj.165ga0os63q4gN%jesper@gylling.net,

> Jeg ved det, men det lyder som om at Benjamin ved hvad han taler om ?!

Det skulle jeg da også helst, da jeg bliver betalt for at vide noget om
Netware... Men det er selvfølgelig ikke det samme som at jeg rent faktisk
ved noget om det...

Mvh
Benjamin G

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 15-02-03 18:51

> [...]

> Det skulle jeg da også helst, da jeg bliver betalt for at vide noget om
> Netware... Men det er selvfølgelig ikke det samme som at jeg rent faktisk

Faktisk skulle der have stået; Jeg ved det IKKE, men det.........

Jeg ahr også lige drukket rødvin 8-D

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Peter Zinck Wulff

Dato : 16-02-03 22:30

"Benjamin Greve" <tylkum@myrealbox.com> wrote in message

> Det skulle jeg da også helst, da jeg bliver betalt for at vide noget om
> Netware... Men det er selvfølgelig ikke det samme som at jeg rent faktisk
> ved noget om det...

Novell Netware er sikkert ganske godt i dag, men de mistede adskillige
kunder incl. undertegnede da de lavede den problematiske 4.11. Næsten intet
software som kørte på 4.10 virkede på 4.11 før et halvt års tid efter(Prøv
at bruge sbackup i et halvt år og se hvor sjovt du syntes det er), hvilket
var grunden til at alle jeg kender skiftede til Windows NT. Og så var der
også lige den mærkelige bug med Compaq servere og 4.11 som gjorde at den
periodisk ville gå i pause således at diskqueue voksede til uanede
størrelser.

Dertil kom problemer med Client32 og Digital PC'ere, således den ældre
version af Netware clienten, man blev nødt til at køre, ikke kunne køre med
en Microsoft NT 3.51/4 DHCP server.

Det kan godt være det kører godt i dag, men man skal kun jokke godt og
grundigt i det een gang, hvis der er et fornuftigt (Og billigere, hvilket
Windows NT var på det tidspunkt) alternativ, ja så er det bare game over.

Mvh
Peter

Fra : Benjamin Greve

Dato : 17-02-03 08:00

On 2/16/03 10:30 PM, in article b2ovm2$4rb$1@news.cybercity.dk, "Peter Zinck
Wulff" <forgetit@gospamyourself.lamer> wrote:

> [...]
> Windows NT var på det tidspunkt) alternativ, ja så er det bare game over.

Hvis du ikke har set Netwaren siden 4.11 så tror jeg virkelig du ville blive
overrasket i dag! Jeg vil give dig ganske ret i at 4.11 ikke var noget at
råbe hurra for, men det kom til at se en del anderledes ud med 5 og 5.1. Og
med 6 har jeg meget svært ved at se hvorfor jeg skulle vælge en Win2k.
Heldigvis var det ikke alle der skriftede til NT, og der er da kommet nye
til siden, så der er faktisk ret mange, specielt af de tunge virksomheder,
der har en del Netware stående.

Mvh
Benjamin G

Fra : Benjamin Greve

Dato : 15-02-03 18:42

On 2/15/03 6:22 PM, in article 3E4E7757.8A905F1F@niels-ebbesen.net, "Niels
Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Det er da kun fordi du ikke har prøvet AppleShare, det er
> en helstøbt server...!

I hvilken AS-version, som jeg for øvrigt har haft fornøjelsen af at have
nogle år, kan man få noget svarende til ZenWorks? Og hvilken version af AS
kan drive et cluster på 64 noder?
Hvilken version af AS kan mounte SAN på 64terrabytes?
Hvad med SingleSignOn, og DirXML, iFolder osv osv osv...?

Jeg er ked af at sige det, men AppleShare er lidt en børneserver i forhold
til Netware. Det er også ok, for AppleShare er ikke lave til store netværk,
med SAN og cluster, og alt muligt andet skammel. Det er Netware. Og AS er
ganske udmærket til et mindre rent Mac-miljø, men virkeligheden forholder
sig bare lidt anderledes i langt de fleste virksomheder med mere end 10
workstations. Specielt hvis man bevæger sig uden for reklamebranchen, hvor
PC-platformen jo også må siges at stå ganske stærkt efterhånden.
Ikke at jeg ikke gerne så nogle flere Mac'er, men virkeligheden er bare en
anden...

Mvh
Benjamin G

Fra : Benjamin Greve

Dato : 15-02-03 18:58

On 2/15/03 6:22 PM, in article 3E4E7757.8A905F1F@niels-ebbesen.net, "Niels
Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Det er da kun fordi du ikke har prøvet AppleShare, det er
> en helstøbt server...!
Men siden du er så glad for AppleShare, så må du vel også kunne hjælpe mig
med mit problem. Nemlig at mine mac'er går fuldstændig i selvsving, når de
mister forbindelsen til et netværksdrev, specielt smb-drev.
Der må findes en default timeout man kan ændre på, men hvor og hvordan?
Og hvordan laver jeg fra centralt hold et script, der får maskinerne til at
mounte bestemte drev?
Og bedre endnu, findes der nogen som helst mulighed for at distribuere
applikationer fra centralt hold til OS X-klienterne automatisk? Altså
ligesom man kan med eks. ZenWorks.

På et netware-netværk logger man jo på serveren, og derfor har jeg
muligheden for at eksekvere eksempelvis et script, der mounter bestemte drev
til brugeren. Det samme har jeg behov for på min OS X maskiner.
Jeg ved godt, at der findes en Novell-klient til OS X, men så går det
pludselig politik i den, for det er jo ikke alle, der kan se fordelen ved at
have Mac'er på netværket... Derfor har jeg ikke fået lov at købe de
klienter, der i modsætning til PC-klienterne, koster penge...;-(

Mvh
Benjamin

Fra : Per Rønne

Dato : 15-02-03 17:35

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Nix - Novell Netware er skod, omend det nok er det bedste
> der findes til PC'er...!

Så, så. PCere kan nu også køre adskille UNIX-typer ...

Heriblandt Darwin.
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 15-02-03 13:29

> [...]

> mounter de drev som jeg vil mounte. Eller er det bare mig, der ikke fatter

Naturligvis kan man det. Der må findes nogle UNIX-kommandoer, der kan
gøre det samme som det man gør gennem cmd-K.
--
Per Erik Rønne

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 15-02-03 13:56

Per Rønne wrote:
> Benjamin Greve <tylkum@myrealbox.com> wrote:
>
> Naturligvis kan man det. Der må findes nogle UNIX-kommandoer, der kan
> gøre det samme som det man gør gennem cmd-K.

mount_smbfs (8)

læs mere om komandoen med man.

Fra : Per Rønne

Dato : 15-02-03 14:28

Ole Guldberg Jensen <ole_guldberg@mail.dk> wrote:

> mount_smbfs (8)

> læs mere om komandoen med man.

Og den kommando med tilhørende ekstrating kan naturligvis skrives i et
script, som man så kan kalde ved opstart. Eller et kald som man kan
skrive ind i opstartsscriptet.

Altså et script som kaldes af systemet, endda før man møder
login-beskeden. Jeg ved ikke hvor det er placeret, eller hvad det
hedder.
--
Per Erik Rønne

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 15-02-03 14:43

Per Rønne wrote:
> Altså et script som kaldes af systemet, endda før man møder
> login-beskeden. Jeg ved ikke hvor det er placeret, eller hvad det
> hedder.

se eksempler på startup scripts i /System/Library/StartupItems/ det er
her det foregår :)

Fra : Per Rønne

Dato : 15-02-03 15:33

Ole Guldberg Jensen <ole_guldberg@mail.dk> wrote:

> se eksempler på startup scripts i /System/Library/StartupItems/ det er
> her det foregår :)

Det er vist lidt mere kompliceret. Der er et startscript et sted, som
bl.a. starter alle scripts op i ovennænte katalog.

I øvrigt kan jeg ikke der se hvor PostgreSQL startes op.
--
Per Erik Rønne

Fra : Benjamin Greve

Dato : 15-02-03 15:46

Det jeg har behov for, er at jeg fra centralt hold, altså via min server
(Hvis der skal en OS X server til, så køber jeg det) kan styre de
startopscripts mine mac-klienter skal køre. Jeg vil gerne lige som jeg kan
med mine Novell-servere, bestemme hvilke drev hvilke klienter skal mounte,
og hvilke de ikke skal. Men vigtigtst af alt, så skal de gøre de i opstarten
og ikke manuelt.
Det næste problem er hvis en af serverne går ned, eller netværksforbindelsen
til klienten ryger, så "låser" Finder i timevis fordi den ikke kan fatte at
den ikke kan snakke med et netværksdrev. Er der en eller anden default
timeout man kan ændre på, så den ikke hænger så længe?
Og sidst men ikke mindst, hvorfor kan mine mac'er ikke se NTFS og
NSS-volumes? Kan OS X bare ikke det, eller gør jeg noget forkert?

Mvh
Benjamin G

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-03 21:22

I <BA756705.10E6%tylkum@myrealbox.com> Benjamin Greve ytrede:

> Det kan da godt være, men jeg har endnu ikke kunnet få den til at lave
> en refresh på en FAT32-disk. Heller ikke selv om, den har stået og
> passet sig selv hele dagen...

Det lyder ikke som om du er specielt utålmodig. Jeg har ikke selv nogen
FAT32 drev jeg kan teste med, så jeg kan desværre ikke be- eller
afkræfte det.

> Det løser vel ikke problemet med, at jeg ikke kan se NSS-SAN.

Nøeh, men det var heller ikke det det var løsningen på.

> Men du
> har sikkert ret, at hvis jeg bare lige sidder og leger lidt, så må man
> kunne konstruere et script, der mounter netværksdrev i opstarten.

Det er ikke nødvendigt hvis du kigger i Systemindstillinger/ Log ind-
emner. Der kan du sætte den til at mounte netværksdrev ved login/opstart.

> Det troede jeg også, men så vidt jeg kan se, bruger jeg samme version
> på hele mit netværk.

Øv, så ved jeg ikke lige hvad det skyldes.

Fra : Per Rønne

Dato : 17-02-03 05:43

> Det er ikke nødvendigt hvis du kigger i Systemindstillinger/ Log ind-
> emner. Der kan du sætte den til at mounte netværksdrev ved login/opstart.

Hvis der ikke skrives et script, hvordan så? Og hvordan ved »opstart« i
stedet for ved »login«?
--
Per Erik Rønne

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-02-03 08:58

On Mon, 17 Feb 2003 05:42:52 +0100, per@ronne.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Hvis der ikke skrives et script, hvordan så?

Kig i kontrolpanelet, det er ret selvforklarende.

Et spørgsmål om hvilket runlevel diskene bliver mounted i. Din
script-løsning vil mounte diskene ved login, det gør
Kontrolpanel-løsningen også. Hvis nu ikke Apple havde gået udenom
fstab, så kunne man have mounted diskene der, og det havde så været
ved opstart.
Hvis man skal bruge noget der ligegr på diskene ved login, så skal
diskene naturligvis være tilgængelige før dette. Det gør man ved at
mounte diskene i et (eller flere) runlevel før.

Fra : Per Rønne

Dato : 17-02-03 13:43

Martin Edlich <Newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> Kig i kontrolpanelet, det er ret selvforklarende.

Login-emner->Tilføj->Netværk->Servers-> giver kun local.G4. Ikke min
Compaq, som jeg får frem gennem cmd-K i finder.

Hvis jeg forsøger at gætte mig til hvad du mener. Men du mener måske
alligevel et script?

> [...]
> diskene naturligvis være tilgængelige før dette. Det gør man ved at
> mounte diskene i et (eller flere) runlevel før.

Men jeg spurgte om hvordan det gjordet gennem »kontrolpanelet«.
--
Per Erik Rønne

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 17-02-03 13:51

> Login-emner->Tilføj->Netværk->Servers-> giver kun local.G4. Ikke min
> Compaq, som jeg får frem gennem cmd-K i finder.

Mount de netværksdrev du skal bruge og tilføj dem efterfølgende til
log-ind emner.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Per Rønne

Dato : 17-02-03 14:32

> Mount de netværksdrev du skal bruge og tilføj dem efterfølgende til
> log-ind emner.

OK. Ja /det/ var jo ikke til at gætte .

Det besvarer vel i øvrigt så også et centralt spørgsmål i tråden, som
startet af Benjamin Greve.

Hvordan var det i øvrigt så at du ville definere den til at blive
mountet før login?
--
Per Erik Rønne

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 17-02-03 16:10

> OK. Ja /det/ var jo ikke til at gætte .
>
> Det besvarer vel i øvrigt så også et centralt spørgsmål i tråden, som
> startet af Benjamin Greve.

Jada.

> Hvordan var det i øvrigt så at du ville definere den til at blive
> mountet før login?

Kendskab til Netinfo vil kunne gøre det:

<http://manuals.info.apple.com/Apple_Support_Area/Manuals/software/Under
standingUsingNetInfo.PDF>
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Per Rønne

Dato : 17-02-03 17:43

> Kendskab til Netinfo vil kunne gøre det:
>
> <http://manuals.info.apple.com/Apple_Support_Area/Manuals/software/Under
> standingUsingNetInfo.PDF>

Og nu har jeg fundet en praktisk, lille bog frem, som havde forputtet
sig under gamle aviser .

Brian Jepson & Ernest E. Rothman.
MacOS X for Unix Geeks
ADC - Apple Developer Connection Recommended Title
O'Reilly
isbn 0-596-00356-0

Som løser mange af de her diskuterede problemer .
--
Per Erik Rønne

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-02-03 15:06

On Mon, 17 Feb 2003 13:43:08 +0100, per@ronne.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Login-emner->Tilføj->Netværk->Servers-> giver kun local.G4. Ikke min
>Compaq, som jeg får frem gennem cmd-K i finder.

smb://server/share kan du sagtens komme til at skrive.

>Hvis jeg forsøger at gætte mig til hvad du mener. Men du mener måske
>alligevel et script?

>Men jeg spurgte om hvordan det gjordet gennem »kontrolpanelet«.

Det fik du også svaret på i ovenstående.

Fra : Per Rønne

Dato : 17-02-03 15:43

> smb://server/share kan du sagtens komme til at skrive.

> Det fik du også svaret på i ovenstående.

Men nu har Michael Tysk-Andersen vist en lettere metode .

I øvrigt må der skulle tiløjes ekstra.
--
Per Erik Rønne

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-02-03 16:06

On Mon, 17 Feb 2003 15:42:56 +0100, per@ronne.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Men nu har Michael Tysk-Andersen vist en lettere metode .

Smag og behag.

>I øvrigt må der skulle tiløjes ekstra.

Det forstod jeg ikke rigtigt.

Fra : Per Rønne

Dato : 17-02-03 17:43

> Det forstod jeg ikke rigtigt.

Når jeg går ind i Log-ind-emner, vælger »Tilføj ...«, så kan jeg kun
forstå det du skriver som at jeg i »Gå til« skal indtaste

Men Der må da skulle tilføjes noget om /hvilket/ virtuelle drev der skal
mountes [herunder på hvilken maskine], lige som man nok skal tilføje
noget om userid og password.

Men den accepterer indsættelsen, så der står emne: »smb///server/share«
og type »Ukendt«.
--
Per Erik Rønne

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-02-03 00:27

I <BA7859F8.1273%tylkum@myrealbox.com> Benjamin Greve ytrede:

> Du skal have mange tak for en yderst kvalificeret hjælp!

Jamen, velbekommen.

> Da det
> faktisk indirekte er min skyld at der overhovedet er en G4 i huseet,
> må jeg jo nok også hellere forsøge at løse problemerne... Jeg tror
> det ender med, at jeg må køber Novell-klienter til OS X, selv om jeg
> næsten lovede, at det ikke var nødvendigt, men sådan kan det jo gå Nu
> vil jeg forsøge de ting du skriver her, men hvis jeg ikke umiddelbart
> får det til at virke tilfredsstillende, så køber jeg de skide klienter.

Det er måske den bedste løsning alligevel, da du sikkert får et par
ekstra funktioner med i købet. Kan du ikke lave en aftale med din
softwarepusher/salesdrone om en "demoversion" til test? Du kan evt
fortælle at MS er meget villige til den slags...

Fra : Benjamin Greve

Dato : 20-02-03 00:38

On 2/19/03 12:26 AM, in article 20030219002740835+0100@edlich.dk, "Martin
> [...]

> softwarepusher/salesdrone om en "demoversion" til test? Du kan evt
> fortælle at MS er meget villige til den slags...

Desværre har ProsoftEngineering ingen dansk dist., så det er noget med at
købe lårtet over nettet. Men det må vi jo så leve med. Jeg gider i hvert
fald ikke spilde mere tid på det. Det kan sikkert bringes til at virke, men
jeg gider ikke mere. Men der skal i hvert fald lyde en kæmpe kæmpe TAK FOR
HJÆLPEN herfra! Det har helt klart hjulpet mig meget i min kamp...

Mvh
Benjamin G

Fra : Benjamin Greve

Dato : 17-02-03 08:03

On 2/16/03 9:22 PM, in article 20030216212255764+0100@edlich.dk, "Martin
> [...]

> Det lyder ikke som om du er specielt utålmodig. Jeg har ikke selv nogen
> FAT32 drev jeg kan teste med, så jeg kan desværre ikke be- eller

Nu må det komme an på en prøve på et større netværk, men jeg oplevede at min
private TiBook gik i sort fordi jeg glemte at dismounte et delt drev fra min
win2k (NTFS). Den stod i små 54 min. før jeg kunne bruge den igen.

> Nøeh, men det var heller ikke det det var løsningen på.

> Det er ikke nødvendigt hvis du kigger i Systemindstillinger/ Log ind-
> emner. Der kan du sætte den til at mounte netværksdrev ved login/opstart.

OK, det må jeg jo lige lege lidt med. Tak for det!

> Øv, så ved jeg ikke lige hvad det skyldes.

Tro mig, det gør jeg heller ikke! Men du har da ret protokoller er altid en
god ide at tjekke...

Mvh
Benjamin G

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-02-03 09:04

On Mon, 17 Feb 2003 08:03:19 +0100, Benjamin Greve
<tylkum@myrealbox.com> wrote:

> [...]
>private TiBook gik i sort fordi jeg glemte at dismounte et delt drev fra min
>win2k (NTFS). Den stod i små 54 min. før jeg kunne bruge den igen.

Nu har jeg desværre ikke så fint udstyr, men jeg kunne sagtens
overtales til at teste det hvis det rette udstyr blev doneret

>OK, det må jeg jo lige lege lidt med. Tak for det!

Velbekommen da.

>Tro mig, det gør jeg heller ikke! Men du har da ret protokoller er altid en
>god ide at tjekke...

Det er fandens når alle de gode ideer allerede er brugt op.

Fra : Benjamin Greve

Dato : 17-02-03 22:00

On 2/17/03 9:04 AM, in article fl515vktefh44p3hhhmc14698hvpjecpbc@4ax.com,
"Martin Edlich" <Newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> Nu har jeg desværre ikke så fint udstyr, men jeg kunne sagtens
> overtales til at teste det hvis det rette udstyr blev doneret

Jeg håber, at jeg kan komme til at teste det i morgen på arbejde, men jeg
fatter altså ikke hvorfor den står så længe. Eller det vil sige, at jeg
fatter ikke hvorfor der er så lang timeout på lige netop den forespørgsel.
Ved du hvor jeg kan sætte timeout'en ned, så den opgiver lidt tidligere. Jeg
syntes godt nok, at en lille time er lang tid, at vente på svar fra
serveren...

> Velbekommen da.

> Det er fandens når alle de gode ideer allerede er brugt op.

Jep! Jeg har ellers sådan en fin tjekliste hængende over mit bord, som jeg
løber igennem hver gang, der er problemer på netværket. Og som punkt nr. 8
eller 9 står der med fed skrift: TJEK PROTOKOLVERSIONEN!
Men når jeg så kommer til enden af listen, ja så er jeg lidt blank, og er
nødt til at slå op i manualen...

Mvh
Benjamin G

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-03 14:29

I <BA753583.10B5%tylkum@myrealbox.com> Benjamin Greve ytrede:

Fra : Benjamin Greve

Dato : 16-02-03 16:04

On 2/16/03 2:29 PM, in article 20030216142959681+0100@edlich.dk, "Martin
> [...]

selv hele dagen...

> Har du overvejet at kigge i systemindstillinger/ Log ind-emner?

Det løser vel ikke problemet med, at jeg ikke kan se NSS-SAN. Men du har
> [...]

> Lyder som et problem med protokolversioner.

Det troede jeg også, men så vidt jeg kan se, bruger jeg samme version på
hele mit netværk. I hvert fald er det den samme smb-protokolversion på alle
servere, og klienter, og da smb normalt kan se NSS-SAN burde, der jo ikke
være problemer. Og som sagt kan alle andre end Mac'erne se NSS-SAN'et. Jeg
tror jeg enten mangler et eller andet på Mac'erne, eller også fungere OS X
smb bare lidt anderledes end på alle andre platforme...

Mvh
Benjamin G

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-02-03 19:47

I <1fqjcgn.1mwivaqvm4gj5N%per@ronne.invalid> Per_Rønne ytrede:

> [...]
>
> Men Der må da skulle tilføjes noget om /hvilket/ virtuelle drev der
> skal mountes [herunder på hvilken maskine], lige som man nok skal

"server" = maskine, "share" = virtuelt drev.

Fra : Per Rønne

Dato : 17-02-03 20:47

> I <1fqjcgn.1mwivaqvm4gj5N%per@ronne.invalid> Per_Rønne ytrede:

> "server" = maskine, "share" = virtuelt drev.

OK, der er jeg så vant til at skrive »smb://<server>/<share>« eller
lignende .

I øvrigt virkede den anden måde ikke alligevel, så nu kan jeg jo så
forsøge her.

Altså med »smb://COMPAQ/DOKUMENTER«

Men den virker heller ikke.

Så med »smb://COMPAQ/Dokumenter«

Næh heller ikke. Der /må/ mangle nogle argumenter.
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 17-02-03 22:08

Per Rønne <per@ronne.invalid> wrote:

> Men den virker heller ikke.

Men nu virker det som om den /alligevel/ virker.

Jeg har nemlig et kald til et regnearksdokument på Compaq'en. QuicKeys
menu. Vælger jeg den så åbnes det, og ikonen med det eksterne drev viser
sig på desktoppen?
--
Per Erik Rønne

Fra : Benjamin Greve

Dato : 17-02-03 23:07

On 2/17/03 10:07 PM, in article 1fqjpec.1fz7r4t1q94k0oN%per@ronne.invalid,

> [...]
>
> Jeg har nemlig et kald til et regnearksdokument på Compaq'en. QuicKeys
> menu. Vælger jeg den så åbnes det, og ikonen med det eksterne drev viser

Nu må jeg erkende, at jeg kun har prøvet det i mit eget private netværk, men
jeg kan ikke få det til at virke. Hvis jeg tilføjer et allerede mountet drev
i login listen, logger ud og ind, kommer drevet ikke. Og i login listen har
enheden ændret sig fra at være en Folder til Unknown. Hvis jeg taster stien
ind, altså smb://server/share fremstår det også som Unknown.
Jeg kan måske forstå, at drevet ikke kommer op, da jeg af andre grunde har
sat mit net op, så man skal authenticate hver gang man krydser fra en
maskine til en anden. Men hvorfor kommer OS X så ikke og fortæller mig, at
der er noget galt med mit loginemne!?! Det virker som om den ikke engang
prøver at logge ind på serveren. Hvis jeg kigger på min SnifferPro er der
ingen smb-trafik fra min æblekasse mod min winblows... Laver jeg derimod et
manuelt mount, så skal jeg love for, at der sket ting og sager. Der kommer i
hvert fald en del smb-trafik, ganske som forventet, og så mounter drevet
også fint.

Mvh
Benjamin G

Fra : Per Rønne

Dato : 18-02-03 05:01

> [...]

> enheden ændret sig fra at være en Folder til Unknown. Hvis jeg taster stien
> ind, altså smb://server/share fremstår det også som Unknown.

Det er det samme jeg oplever. Men så oplever jeg altså også, at hvis jeg
i QuicKeys starter et shortcut til at åbne et dokument på dette drev, så
mounter drevet [først som folder; ikonen ændres hurtigt til det
korrekte], og også dokumentet åbnes, her i Excel.

Det samme må altså skulle ske hvis man dobbeltklikker på et alias på
skrivebordet til et dokument på den fjerne maskine.
--
Per Erik Rønne

Fra : Benjamin Greve

Dato : 18-02-03 07:38

On 2/18/03 5:00 AM, in article 1fqk8b8.dphg52na6wptN%per@ronne.invalid, "Per
> [...]

> Det samme må altså skulle ske hvis man dobbeltklikker på et alias på
> skrivebordet til et dokument på den fjerne maskine.

Jeg må lege lidt, men det holder jo ikke i længden...;-( Den skal
selvfølgelig mounte drevet korrekt fra første færd. Og nu siger jeg noget
farligt i dette forum, som jeg sikkert kommer til at fortryde: Jeg smider
sgu snart de æblekasser på porten!

Øhhh... Hvad skal du med den pistol? Hvorfor ser du så sur ud? Øhhh...
Hvorfor peger du på mig? Nej.. Arrgg... Undskyld undskyld. Jeg mente det
ikke, det var et øjebliks svaghed... Undskyld undskyld...

Mvh
Benjamin G

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-02-03 09:19

On Tue, 18 Feb 2003 07:38:08 +0100, Benjamin Greve
<tylkum@myrealbox.com> wrote:

> [...]
>farligt i dette forum, som jeg sikkert kommer til at fortryde: Jeg smider

Der findes altså et utal af metoder til at gøre det ønskede udover de
allerede nævnte:

1.Mount drevet, hiv det over på login emner.
2. Skriv smb://login:pass@server/share i fx Textedit, æble-træk URL'en
ud på skrivebordet så du laver en locationfil. Tilføj den til login
emner.
3. Mount netværksdrevet, hiv det ned på "hvad fanden det nu er den
bjælke i bunden af skærmen hedder".
4. Og sikkert flere.

Fra : Benjamin Greve

Dato : 18-02-03 21:45

On 2/18/03 9:18 AM, in article o8q35vkmoop5kb35k13899eqf1ck1l4q6n@4ax.com,
> [...]

> emner.
> 3. Mount netværksdrevet, hiv det ned på "hvad fanden det nu er den

Du skal have mange tak for en yderst kvalificeret hjælp! Da det faktisk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-02-03 10:02

Benjamin Greve wrote:

> Jeg smider sgu snart de æblekasser på porten!

Se signatur...!

--
begin nasty_novel_virus.txt.vbs
end

Fra : Benjamin Greve

Dato : 18-02-03 21:40

On 2/18/03 10:01 AM, in article 3E51F672.3745BC6@niels-ebbesen.net, "Niels
Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Se signatur...!

He he... Nu bliver Novell jo så ikke ramt af .vbs-vira...

Mvh
Benjamin G

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-03 12:59

I <BA7509B8.1066%tylkum@myrealbox.com> Benjamin Greve ytrede:

> Jeg vil bare helst ikke sætte en OS X server for at styre de få Mac'er
> der er på netværket. Derfor tænkte jeg, at man muligvis kunne styre
> brugerkonti fra eks. en SCO-UNIX, eller Mandrake-Linux, da vi allerede
> har sådan nogen ståenden.

Det ved jeg ikke om er muligt. Hvor mange Mac'er drejer det sig om?

> Drevet bliver mountet manuelt via OS X klienterne. De kan kun mounte
> FAT32-drev. De kan ikke se NTFS-drev. De kan godt se serveren, men
> ikke drevne.

Heller ikke når man manuelt skriver smb://server/share ?

> Og hvis jeg skal have dem til at kigge efter en Netware-
> server går det helt i sort for dem. Jeg kan naturligvis pinge mine
> netwareservere fra Mac'erne, men de kan overhovedet ikke se netware-
> drevne.

Nøeh, de kører vel heller ikke Windoze-fildeling.

> Jeg har en gammel netware stående, som har et decideret Apple-
> drev. Så hvis jeg bruger afp, kan jeg godt se det drev.

Apple-drev? Mener du ikke at du har en Appletalk protokol installeret på
serveren?

> Men jeg kan
> ikke se de andre drev. Og jeg er ganske enig i at Samba burde være
> fuldstændig ligeglad med diskformatet, men OS X kan altså ikke se NSS
> eller NTFS-drev...;-(

Jo den kan, jeg gør det selv dagligt.

> [...]
> drevets indhold, skal OS X klienterne dismounte og mounte igen, før de
> kan se de nye filer. Det holder jo ikke passe... Og sker det så, at de
> mister forbindelsen til drevet, bliver drevet på skivebordet som om
> intet var sket. Men når man så forsøger at tage fat i drevet låser
> Finder, og den finde farve karrusel kommer frem. Og den bliver der så
> i op til 45 min. før OS X fatter at drevet er forsvundet. Det kan jo
> ikke passe... Jeg må gøre noget galt, for INGEN kunne vel finde på, at
> lave nogle så elementære fejl i et moderne styresystem?

Har du FAT32 og NTFS drev på samme maskine? Hvis ikke, så ville jeg
kigge grundigt på opsætningen af serverne. Jeg går ud fra at der er
orden i routeradresser osv.

Hvilket OS?

Fra : Benjamin Greve

Dato : 16-02-03 13:35

On 2/16/03 12:58 PM, in article 20030216125936287+0100@edlich.dk, "Martin
Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> I <BA7509B8.1066%tylkum@myrealbox.com> Benjamin Greve ytrede:

> Det ved jeg ikke om er muligt. Hvor mange Mac'er drejer det sig om?

Jeg kan ikke lige huske præcist hvor mange vi har men jeg vil tro vi har
mellem 15-20

> Heller ikke når man manuelt skriver smb://server/share ?

Under mystiske omstændigheder er mine NTFS-shares netop dukket op. Jeg ved
ikke hvad jeg har gjort anderledes, men et eller andet har jeg vel gjort...
Og den fandt dem selv ved at søge netværket igennem for servere. Og på samme
server, som jeg har et FAT32-drev fandt en Mac pludselig et NTFS-drev.
Pudsigt. Det ville da være meget fedt at vide hvad jeg har gjort
anderledes...

> Nøeh, de kører vel heller ikke Windoze-fildeling.

Mine Win2ksp3-klienter har intet problem med at se netwareserverne eller
deres shares. Det uanset om jeg har installeret en novell-klient eller ej.
De kan stadig se alle drev. Fuldstændig som de skal!

> Apple-drev? Mener du ikke at du har en Appletalk protokol installeret på
> serveren?

Jo, netop. Mine mac'er kan godt se det afp-share jeg har på en gammel
netware-server. Det skulle de jo også helst kan man sige!

> Jo den kan, jeg gør det selv dagligt.

Som sagt kan jeg også se mine NTFS-drev nu, men mine NSS-shares mangler
stadig.

> Har du FAT32 og NTFS drev på samme maskine? Hvis ikke, så ville jeg
> kigge grundigt på opsætningen af serverne. Jeg går ud fra at der er
> orden i routeradresser osv.

Jeg har en server, som har to uafhængige RAIDs på hver sin RAID-controller.
Et NTFS og et FAT32. Nu er det så lykkedes mig at få forbindelse til begge,
uden helt at vide hvordan eller hvorfor. Men det har jeg altså... Men jeg
har stadig timeout-problemet på FAT32-shares. Timeout'en virker som den skal
på NTFS-delen.

Selvfølgelig kan der være fejl i routertabellerne, men jeg tvivler, da det
hele virker fuldstændig upåklageligt på mine win2k-klienter og
Mandrake'erne.

> Hvilket OS?
Mit NSS-SAN bliver styret af en Netware 6SP2 og mine Winblows er win2k

Mvh
Benjamin G

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-03 23:52

I <b2ovm2$4rb$1@news.cybercity.dk> Peter Zinck Wulff ytrede:
> [...]
> grundigt i det een gang, hvis der er et fornuftigt (Og billigere,
> hvilket Windows NT var på det tidspunkt) alternativ, ja så er det bare

Er det så game over for Microsoft nu?

Fra : Peter Zinck Wulff

Dato : 17-02-03 03:11

"Martin Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> wrote in message
> I <b2ovm2$4rb$1@news.cybercity.dk> Peter Zinck Wulff ytrede:
>
> Er det så game over for Microsoft nu?

Det håber jeg da

Selvom der desværre(heldigvis?) er mange ting som Windows 2000 gør ganske
fortrintligt, vi har flere servere der kun har været rebootet 1 gang i
forbindelse med en planlagt opdatering af diskkapaciteten indenfor de sidste
par år.

Men når Microsoft næste gang vil have os til at opgradere til Windows XP
Server, ja, så håber jeg at Linux er moden. Heldigvis ser vi også flere og
flere leverandører portere deres systemer til Linux, så ja, jeg tror at det
går den vej på serversiden, dog er en kæp i hjulet at Redhat lige har lavet
en ny policy med at retire alle deres gamle systemer(Til og med 7.3)
indenfor det næste år, og jeg kender til flere kommercielle applikationer
som kun kan køre på 6.x.

På udviklingssiden tror jeg .Net slår fejl, da rigtig mange websystemer er
blevet lavet baseret på ASP 2/3 teknologi under det kæmpe it-boom vi havde
omkring år 2000, og det ville jo være en ren underskudsforretning at kode
det hele forfra. Det bliver et helvede for Microsoft at blive ved med at
skulle supportere ASP ud i fremtiden, men jeg tror ikke de kan forvente
meget sympati fra deres kunder hvis de beslutter at droppe det. Tænk på de
milliarder af kr som er investeret i ASP løsninger, det kaster man ikke lige
over styr. Hvis OSS bevægelsen var smart, så lavede de et system der kunne
afvikle ASP out of the box(Ja, jeg ved godt der findes noget der hedder
Chillisoft som kan, men blev de ikke købt af SUN?).

Mht. Linux på desktoppen, så tror jeg at det kommer til at vente lidt på
sig, bevares Ximian Gnome og KDE ser da fine ud, men de resourcer de bruger
overgåes næsten ikke engang af Windows XP. Desuden så virker Mac OS X også
meget bedere end nogen af de WM der findes på Linux, til trods for OSS
verdenen har haft masser af tid til at få en ordentlig GUI lavet. Dog kan en
sekretær med Openoffice og Windowmaker som launcer, pine som email godt få
noget fra hånden, uden at frygte diverse .vbs og .exe vira.

Selv syntes jeg bedere om FreeBSD, som vi også bruger til bl.a. webserver,
databaseserver og DNS server. Det er jo også FreeBSD som har lagt grunden
til darwin. Måske skulle man overveje at kigge på Apple's nye X-servere, nu
når HP har overtaget Compaq så bliver deres maskiner og service sikkert lige
så ringe som HP's altid har været.

Er der nogen her der har erfaringer med X-servere?

Mvh
Peter

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 15-02-03 19:10

> [...]

> manuelt hver gang.
>
> Er det mig, eller mangler der nogle detaljer i OS X håndtering af netværk?

Hvor i landet er du ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Benjamin Greve

Dato : 15-02-03 19:13

On 2/15/03 7:10 PM, in article 1fqfrwv.1802jzoos5yvN%jesper@gylling.net,

> Hvor i landet er du ?

Tjøffenhavn

Warum?

Mvh
Benjamin

Fra : Per Rønne

Dato : 15-02-03 19:35

Benjamin Greve <tylkum@myrealbox.com> wrote:

> Tjøffenhavn

> Warum?

Det er sådan en mac-bruger spørger, om du gerne vil have et venskabeligt
og hjælpsomt besøg ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Benjamin Greve

Dato : 15-02-03 19:53

On 2/15/03 7:35 PM, in article 1fqfsbr.ty51rqtmdaejN%per@ronne.invalid, "Per
Rønne" <per@ronne.invalid> wrote:

> Det er sådan en mac-bruger spørger, om du gerne vil have et venskabeligt
> og hjælpsomt besøg ...
Det er ikke for at lyde sur eller på anden måde afvisende, men mit firma har
en ret skrap politik omkring hvem der får adgang til netværket... Specielt
hvis det handler om administrator-adgang...

Hvis det var min egen installation hjemme var det er fremragende ide! Men
desværre er der tale om en driftsinstallation, hvor det er fyringsgrundlag,
at give adgang til netværket for "uvedkommende".

Mvh
Benjamin

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 15-02-03 19:59

> [...]

> desværre er der tale om en driftsinstallation, hvor det er fyringsgrundlag,
> at give adgang til netværket for "uvedkommende".

Forståeligt nok, men hvis nu dit problem kunne løses, så kan du måske få
lov til at give adgang under "overvågning".

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 15-02-03 19:55

Per Rønne <per@ronne.invalid> wrote:

> Det er sådan en mac-bruger spørger, om du gerne vil have et venskabeligt
> og hjælpsomt besøg ...

Exactly - vi kan jo ikke have nogle Mac'er som står i et blandet miljø
og ikke virker ordentligt.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-03 00:40

I <BA741141.DD4%tylkum@myrealbox.com> Benjamin Greve ytrede:

Fra : Benjamin Greve

Dato : 16-02-03 09:26

On 2/16/03 12:40 AM, in article 20030216004045774+0100@edlich.dk, "Martin
> [...]

Drevet bliver mountet manuelt via OS X klienterne. De kan kun mounte
FAT32-drev. De kan ikke se NTFS-drev. De kan godt se serveren, men ikke
drevne. Og hvis jeg skal have dem til at kigge efter en Netware-server går
det helt i sort for dem.
Jeg kan naturligvis pinge mine netwareservere fra Mac'erne, men de kan
overhovedet ikke se netware-drevne. Jeg har en gammel netware stående, som
har et decideret Apple-drev. Så hvis jeg bruger afp, kan jeg godt se det
drev. Men jeg kan ikke se de andre drev. Og jeg er ganske enig i at Samba

Fra : Per Rønne

Dato : 16-02-03 09:53

> [...]

> der så i op til 45 min. før OS X fatter at drevet er forsvundet. Det kan jo

Jeg har lige prøvet på mit intranet. G4/867/640 opkoblet til en Windows
2000 laptop med 100Mb/s. Flyttet en fil ned i Dokumenter fra Desktop -
på Windåsen, mens Dokumenter er såvel mountet som åben. Og placeret i
liste-vis. Kan ikke ses.

Klikker på en anden visning, og derefter tilbage til listevis. Nu kan
den ses.

Muligvis skal der bare en »refresh« til? Det tager jo også båndbredde
op, hvis det hele tiden skal gøres. Og muligvis ville denne »refresh«
komme - men så med en hyppighed på mindre end de vel 10 sekunder der gik
mellem at jeg foretog mig de to aktioner [flytte fil på Win, kigge på
G4, skifte view]?
--
Per Erik Rønne

Fra : Benjamin Greve

Dato : 16-02-03 10:14

On 2/16/03 9:52 AM, in article 1fqgw8a.bdyefldhvdqrN%per@ronne.invalid, "Per
> [...]

> komme - men så med en hyppighed på mindre end de vel 10 sekunder der gik
> mellem at jeg foretog mig de to aktioner [flytte fil på Win, kigge på

Okay, pudsigt. Jeg har lige forsøgt det samme med min TiBook OS X 10.2.4 og
min winblows-PC win2ksp3. Det du skriver lykkedes ikke. Men du har 100% ret
i at det handler om en refresh, der mangler. På windows trykker man jo F5
for at forny et drevs indhold, og så er der i winblows indbygget en timeout,
som med jævne mellemrum sender en forespørgsel afsted til ejeren af drevet.
Det sker tilsyneladende ikke på mine OS X maskiner. Og jeg kan ikke finde
noget svarende til F5-refresh.
Dismounter jeg derimod drevet, og mounter det igen, vupti så er det som det
skal være. Der må ganske enkelt være en eller anden timeout man kan skrue
på! Det er der jo på alle andre platforme, lige fra Wintel til Linux og
BeOS. Eller hva'?

Er det forøvrigt et FAT32 eller NTFS-drev du har på din winblows-maskine?

Mvh
Benjamin G

Fra : Per Rønne

Dato : 16-02-03 11:33

Benjamin Greve <tylkum@myrealbox.com> wrote:

> Er det forøvrigt et FAT32 eller NTFS-drev du har på din winblows-maskine?

NTFS. Og jeg var lige inde og kontrollere .
--
Per Erik Rønne

Fra : Benjamin Greve

Dato : 16-02-03 12:33

On 2/16/03 11:32 AM, in article 1fqh0ov.152xenp1r5dckxN%per@ronne.invalid,

> [...]

en kat, eller sådan noget... Sådan virker det tilsyneladende ikke på
FAT32. Der skal man dismounte og remounte før indholdet bliver fornyet.

2) Timeout. På NTFS fungere det fuldstændig som det skal. Drevet forsvinder
i løbet af 0,5. Man får ganske vist ikke en fejlmelding. Det kan jeg endda
leve med. MEN igen må katten holde for. Det virker ikke med FAT32. Der låser
maskinen stadig i evigheder. Og jeg mener virkelig evigheder. Jeg har lige
taget tid på det, og det tager ca. 27 min. fra drevet bliver taget af
serveren til Mac'en igen kan bruges. UTÅLELIGT!!!

Fra : Peter Kiil

Dato : 16-02-03 12:49

in article BA753583.10B5%tylkum@myrealbox.com, Benjamin Greve at
tylkum@myrealbox.com wrote on 16/02/03 12:33:

> Jeg har en fornemmelse, af at dette vil blive løst med en Prosoft Novell
> Client for OS X

Det er nok også den bedste løsning, selvom det er bittert at skulle betale
for en licens til OS X. Nu ved jeg ikke hvor mange licenser det drejer sig
om, men n x $150 kontra flere ugers hovedpine.... Jeg ved godt hvad jeg
ville vælge

--
/peter

Fra : Benjamin Greve

Dato : 16-02-03 12:57

On 2/16/03 12:49 PM, in article BA75393E.3CE31%spam@kiil.net, "Peter Kiil"
<spam@kiil.net> wrote:

> [...]
> om, men n x $150 kontra flere ugers hovedpine.... Jeg ved godt hvad jeg

Det er såmen heller ikke det astronomiske beløb det handler så meget om.
Mere AT man skal betale for noget, der er gratis på andre platforme. Men
desværre løser det ikke mit problem med FAT32-diske og utålelige svartider
og timeouts...

Mvh
Benjamin G

Fra : Per Rønne

Dato : 16-02-03 13:47

> [...]

> en kat, eller sådan noget... Sådan virker det tilsyneladende ikke på
> FAT32. Der skal man dismounte og remounte før indholdet bliver fornyet.

Efter at have sat den fil tilbage til Desktoppen [på Windåsen], så
kigger jeg lige efter på min stadig åbne mappe med Dokumenter herfra. Og
- Math.prc er forsvundet. Af sig selv .

> [...]
> jeg reelt kan gøre er, at købe Prosofts Novell Client for OS X. Det er bare
> så bittert, når nu det er gratis på PC at skulle bruge en formue på

Løsningen er nu ellers givet. Skriv et script der kalder mount_smbfs, og
læg det ind i en UNIX-ekvivalent til autoexec.bat .

Og nu læser jeg i en af mine bøger [Ray & Ray: MacOS X Unleashed, SAMS
isbn 0-672-32229-2, side 778 af 1464] følgende:

»To add a shell script as an item that starts at systemm startup is also
quite simple. Create a subdirectory for the script you want to run in
the /System/Library/StartupItems/ folkder, and place the script or a
link to the script in the directory, giving it the same name as the
directory. When the system starts, the script will execute. Remember
that it's not going to have a terminal attached, so if it does things
such as echo data, the data will have nowhere to appear. In Chapter 20,
"Command-Line Configuration and Administration," we'll cover the
contents of the plist (property list) file that you can add to the
directory with your script to customize some of its behavior.«

Bogens pris er angivet til £36.50, i den ser det altså ud til at du kan
lære de sidste ting.

Meeen. Prøv at mounte drevene fra en xterm [eller fra Terminal]. Skriv
det ned i et script, og forsøg derefter at lade dette script starte
automatisk ved login [kan gøres på samme måde som når du autostarter
andre programmer, du har brug for starter ved login]. Når det hele
virker, så sæt den ind til autostart ved boot ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Benjamin Greve

Dato : 16-02-03 16:10

On 2/16/03 1:46 PM, in article 1fqh5qk.ob3z5c2g3t7zN%per@ronne.invalid, "Per
> [...]

> andre programmer, du har brug for starter ved login]. Når det hele
> virker, så sæt den ind til autostart ved boot ...

Tak for det, jeg må prøve at lege lidt med det.

Mvh
Benjamin G

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-02-03 23:40

I <BA772AEE.1212%tylkum@myrealbox.com> Benjamin Greve ytrede:
> Lige præcis. Jeg kan få min Novell server til at time ud på sine
> forespørgsler ret nemt, men jeg kan ikke få min OS X klient til at
> klappe i. Den bliver ved med at sludre på nettet. Nu har jeg prøvet at
> overvåde den lidt med SnifferPro. Og den står ganske rigtigt og
> spørger i en evighed. Der må være en time out et eller andet sted man
> kan stille på...

Du kunne jo prøve med følgende:
change notify timeout (G)

One of the new NT SMB requests that Samba
2.0 supports is the "ChangeNotify" requests. This SMB allows a client to
tell a server to "watch" a particular directory for any changes and only
reply to the SMB request when a change has occurred. Such constant
scanning of a directory is expensive under UNIX, hence an smbd daemon
only performs such a scan on each requested directory once every change
notify timeout seconds.

change notify timeout is specified in units
of seconds.

Default: change notify timeout = 60

Example:
change notify timeout = 300
Would change the scan time to every 5
minutes.

i smb.conf

Eller:
retry_count
This is the number of times the SMB client will try to
contact the server before assuming that the connection has broken. The
default is probably fine.

hvis man altså forudsætter at default absolt ikke er i orden.

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-02-03 23:45

I <BA770BF2.11AF%tylkum@myrealbox.com> Benjamin Greve ytrede:

> [...]
> at jeg fatter ikke hvorfor der er så lang timeout på lige netop den
> forespørgsel. Ved du hvor jeg kan sætte timeout'en ned, så den opgiver

Næh, jeg kan finde det for serveren, men ikke klienten.

> Jeg syntes godt nok, at en lille time er lang tid, at
> vente på svar fra serveren...

Det giver jeg dig ret i.

Fra : Benjamin Greve

Dato : 18-02-03 00:13

On 2/17/03 11:45 PM, in article 20030217234558540+0100@edlich.dk, "Martin
> [...]

lidt med SnifferPro. Og den står ganske rigtigt og spørger i en evighed. Der
må være en time out et eller andet sted man kan stille på...

Mvh
Benjamin G

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 18-02-03 13:42

> [...]

> manuelt hver gang.
>
> Er det mig, eller mangler der nogle detaljer i OS X håndtering af netværk?

Ved at følge trådene ser jeg, at dit sprøgsmål, som egentligt bare kunne
besvares med et "næææh" nok er mere omfattende end som så.

Så vidt jeg forstår er det OSX-klienter du snakker om. Og eftersom OSX
selv kører smb-netværk, må en opkobling mellem to OSX'er vel være et
smb-netværk??
I denne udgave har jeg ikke stødt på problemer af den karaktér som du
beskriver.
Men her snakker jeg kun om fildeling. Ikke om at users kigger på
eksterne drev eller andet sjov, som jeg kan fornemme at du er inde på.

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk

Fra : Benjamin Greve

Dato : 18-02-03 21:39

On 2/18/03 1:41 PM, in article
1fqkwh9.1sxga1b17myflqN%wannabee@post5.tele.dk, "Stig Leerbeck"
<wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
> Men her snakker jeg kun om fildeling. Ikke om at users kigger på
> eksterne drev eller andet sjov, som jeg kan fornemme at du er inde på.

I rene miljøer og med små hjemmenetværk virker det også ok for mig, men så
snart der kommer en tre-fire forskellige server-typer ind, og der er noget
med SAN og sådan. Som der jo er i de fleste virksomheder med mere end 50
mand på kontoret, så syntes jeg pludselig det bliver kanp så
gnidningsfrit... Min fornemmelse er, at Mac bare ikke egner sig særlig godt
til store blandede netværk. Eller også er jeg bare ikke dygtig nok på OS
X... Det er bestemt en mulighed, men det er bare ikke lavet helt så let som
alle andre dele af OS X. Jeg er ret vild med OS X som GUI, men det er altså
ikke helt problemfrit...

Mvh
Benjamin G

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 18-02-03 23:11

> [...]

> alle andre dele af OS X. Jeg er ret vild med OS X som GUI, men det er altså

Jeg aner slet ikke hvad SAN er for noget(Ihvetfald er forkortelsen mig
ubekendt)! På hvilken måde influerer det på OSX'en? Skal den ikke bare
koble sig op til de andre?

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-02-03 23:46

Stig Leerbeck wrote:

> Jeg aner slet ikke hvad SAN er for noget(Ihvetfald er forkortelsen mig
> ubekendt)! På hvilken måde influerer det på OSX'en? Skal den ikke bare
> koble sig op til de andre?

Det er noget ligegyldigt Novell-snak, som der ikke er grund
til at spilde tid på, Benjamin har ikke fattet, at Mac'er al-
tid har været langt foran når det gælder netværksløsninger.

Hemlighedden er, at Mac'er aldrig har krævet en masse diller-
daller for at køre netværk, det er jo bare indbygget.

Og det er meget muligt at admin's på et windåse-netværk er
glad for Novell, men for brugerne er det noget skod.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Kiil

Dato : 19-02-03 00:00

in article 3E52B7BB.13508232@niels-ebbesen.net, Niels Ebbesen at
info@niels-ebbesen.net wrote on 18/02/03 23:46:

> [...]
>
> Og det er meget muligt at admin's på et windåse-netværk er
> glad for Novell, men for brugerne er det noget skod.

Er der lys for enden af din tunnel?

--
/peter

Fra : Benjamin Greve

Dato : 20-02-03 00:35

On 2/18/03 11:46 PM, in article 3E52B7BB.13508232@niels-ebbesen.net, "Niels
> [...]

> Og det er meget muligt at admin's på et windåse-netværk er
> glad for Novell, men for brugerne er det noget skod.

Jeg er ked af at må gå i rette med dig, men det er ganske enkelt ikke
rigtigt. Mac'erne er ganske udmærkede på små net og i rene miljøer. Men de
har altså ikke deres styrke på store komplicerede netværk. Hvilket jo dybest
set ikke er så mærkeligt. Apple har jo aldrig leveret store forkromede
netværk. Apple har ingen erfaring med eks. cluster-farming, de har aldrig
kunnet levere et SAN, eller store båndrobotter. Så det er da ikke så
underligt, at de har deres begrænsning.

At du tilsyneladende intet ved om Novell, eller hvorfor man har brug for
SAN, fiber channel backup, culster-farming osv. må jo så være dit problem.
Men der findes faktisk netværk, hvor man har mere end to-tre maskiner på.

Hvis Mac'en er så langt foran på netværk, så kunne jeg da godt tænke mig at
vide hvorfor Apple ikke laver rigtig SAN?
Hvordan kan det være, at Apple ikke kan stille med en komplet ATM-løsning?
Hvordan kan det være, at de ikke for længst er kommet med deres Layer 3-7
switche?

Mvh
Benjamin G

Fra : Benjamin Greve

Dato : 20-02-03 00:10

On 2/18/03 11:11 PM, in article
1fqlmxc.7ilh8yne6a7kN%wannabee@post5.tele.dk, "Stig Leerbeck"
> [...]

> Jeg aner slet ikke hvad SAN er for noget(Ihvetfald er forkortelsen mig
> ubekendt)! På hvilken måde influerer det på OSX'en? Skal den ikke bare

Storage Area Network - I mit tilfælde et par hylder i et rackskab med en
masse diske. Der findes små SAN med ganske få GB og så kæmpestore på
adskillige terrabytes. Det kobler man så på en server via scsi eller fiber.
Og så har man et kæmpe netværksdrev. Vi bruger NSS-diskformatet på vores
SAN, og det er OS X ikke så glad for...

Mvh
Benjamin G

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-02-03 01:03

Benjamin Greve wrote:

> [...]
> Og så har man et kæmpe netværksdrev. Vi bruger NSS-diskformatet på vores

Dem der traditionelt har arbejdet med større MacOS baserede
systemer, har næsten alle deres erfaringer knyttet til beho-
vene i den grafiske branche.

Behovene i en grafisk produktion er meget atypiske, der er
behov for hurtige servere, som kan håndtere et exstremt stort
dataflov, og datalageret skal også være pænt stort, en proff.
tromlescanner kan sagtens generere mere end 10 Gigabyte data
i timen.

Men når først en opgave er afsluttet, filmene eller pladerne er
kørt ud, og tryksagen er trykt, så kan det pågældne job godt
fjernes fra datalageret, i nogle tilfælde gemmes det på tape.

Denne struktur på dataflowet er meget speciel, og helt forskel-
lig for lageringsbehovne i et stort administrativt system, men
diskpladsen i et grafisk system er ofte væssentligt større, og
da der slet ikke er mulighed for at køre traditionel back-up,
så anvendes der som regel Raid-systemer.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Benjamin Greve

Dato : 20-02-03 20:12

On 2/20/03 1:02 AM, in article 3E541B2D.16DC0080@niels-ebbesen.net, "Niels
> [...]

> da der slet ikke er mulighed for at køre traditionel back-up,
> så anvendes der som regel Raid-systemer.

Hør nu her, et pænt stort datalager er ikke 2tb, det er et lille børnelager.
Hvis du gerne vi se hvad SAN vil sige, så vil jeg foreslå dig at kigge lidt
på HP's hjemmeside. De har et okay SAN program. Bl.a. kan de levere SAN med
64tb i hvert tårn, som via deres SAN-fibre channel switche kan daisy chaines
således at kapaciteten kan forøges til deres 140-ports fibre channel switch
er fuld. IBM kan også godt finde ud af det med SAN og NAS. Eller Sun for den
sags skyld. Jeg er ked af det, men Apple kan ikke følge med.

RAID-systemer er ikke backup. RAID systemer er lavet for at skaffe hurtig
disc access. Der er ingen der tager backup på et disk RAID. SAN er for
øvrigt altid sat op i RAIDs. Der er i RAID indbygget en sikkerhed, således
at skulle en eller flere diske stå af, kan systemet fortsætte, men det er
sgu ikke backup.

Nu så jeg lige at Apples XRAID er baseret på IDE-diske. Der er jo ingen der
skal bruge hurtig disc access, der kunne finde på at bruge IDE. IDE kan ikke
levere. Desuden er der jo heller ikke tale om et rigtigt RAID, men et IDE
RAID, der fungere næsten som rigtig RAID, men det er altså ikke helt det
samme. Specielt når vi taler performance. Til sammenligning kan jeg fortælle
at vores SAN leverer ca. 200mb i sekundet pr. tårn. Jeg er ked af det, men
Apple kan ikke følge med de hastigheder.

Og i modsætning til den del af den grafiske branche du kender, så kan resten
af verden altså godt finde ud af at tage backup af datamængder større end
hvad der kan være på en CD. Eksempelvis er der jo nogen, der har en lille
fyr ved navn Overland Storage Neo 4400 stående. Sådan en fætter kan backe
96tb op på 16 LTO-2 båndstationer. Den er ganske vist ikke lige til at tage
under armen, men til gengæld backer den 3,4tb op i timen. Skulle det ikke
dække dit behov kan man også daisy chaine dem, og man kan sætte et virtuelt
fibre channel backup RAID foran dem hvis 3,4tb pr. tårn er for langsomt.

Her er et link til den:
http://www.overlandstorage.com/dtl_neo4400.html

Jeg ved godt at mindre grafiske virksomheder har et, i forhold til deres
størrelse, et relativt stort lagringsbehov, men at de kan generere 10gb data
på en time, er altså ikke ret meget. Hvis du tror at 10gb data på en time er
meget, så skulle du se vores SQL-databaser vokse...

Alt i alt så kan Apple bare ikke levere full scale enterprise løsninger. Det
er jo sådan set heller ikke så mærkeligt, da de ikke har prøvet, eller har
ambitioner om at kunne. Der er en grund til at IBM AIX UNIX, Novell Netware,
Sun Solaris og HP-UX er de platforme, der driver de store løsninger. De er
nemlig bygget til det.
Hvis man er en mindre grafisk virksomhed kan Apple sikkert godt levere
varen, men er man eks. 40.000 ansatte world wide, med et behov for world
wide access, så kommer Apple til kort.

Mvh
Benjamin G

Fra : Benjamin Greve

Dato : 20-02-03 21:06

On 2/20/03 8:11 PM, in article BA7AE6F7.13F5%tylkum@myrealbox.com, "Benjamin
Greve" <tylkum@myrealbox.com> wrote:

Det glemte jeg helt. Hvis du har behov for noget, der er rigtig stort og
hurtigt, så kig lidt på den her fætter:

http://h18003.www1.hp.com/alphaserver/gs320/

En lille fyr, der indeholder små 32 Alpha processorer, plads til 256gb RAM
og små 224 PCI-slots. Den kommer ikke gratis, men den kan sgu flytte noget
data og lave nogle beregninger, som ikke ret mange andre kan følge med til,
herunder Apple. Hele balladen kan man få leveret med Linux, OpenVMS eller en
Tru64 UNIX.

Sådan en ønsker jeg mig i julegave!

Mvh
Benjamin G

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 20-02-03 21:56

> [...]

> Og så har man et kæmpe netværksdrev. Vi bruger NSS-diskformatet på vores

Sådan lidt fra sidelinien betragtet, skulle jeg da mene, at den pågældne
server, der styrer dette SAN, må være ansvarlig for at udbyde et
netværksformat, der er kompatibelt. Det siger du så at den gør med smb.
Men det burde OSX-kloenter da ikke have problemer med.

Når dataerne når fram til Serveren er det vel dens ansvar at de bliver
putet rigtigt ned på dens diske og kan hentes rigtigt op igen.

Det jeg vil frem til er, at det rent principielt burde virke og hvis det
ikke gør det må det være fordi at enten Apple eller SAN'n ikke
overholder standarderne for overførsel på netværk!

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk

Fra : Benjamin Greve

Dato : 20-02-03 22:06

On 2/20/03 9:56 PM, in article
1fqot15.hatp571a9usfaN%wannabee@post5.tele.dk, "Stig Leerbeck"
> [...]

> ikke gør det må det være fordi at enten Apple eller SAN'n ikke
> overholder standarderne for overførsel på netværk!

Du har principielt ganske ret! Men min erfaring siger blot, at der kan være
forskel på hvordan forskellige disk formater opfører sig når man giver sig
til at krydse platforme.

Jeg har fået løst problemet, og det viste sig, at en eller anden trylleklovn
havde sat en layer 4-switch til at forbyde svar fra det VLAN SAN'et er på,
til det VLAN Mac'en står på, men kun via den unix-smb-protokol OS X
benytter. Derfor kunne alle andre (Wintel) på samme VLAN sagtens se
SAN'et... Det var jo ikke lige til at gætte...

Mvh
Benjamin G

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-02-03 00:31

I <3E52B7BB.13508232@niels-ebbesen.net> Niels Ebbesen ytrede:

> Det er noget ligegyldigt Novell-snak,

SAN har intet med Novell at gøre. Grunden til at du ikke ved hvad et SAN
er, er at du ikke har haft brug for hurtig access til diske i terabyte-
størrelse.

> som der ikke er grund
> til at spilde tid på, Benjamin har ikke fattet, at Mac'er al-
> tid har været langt foran når det gælder netværksløsninger.

Ved du hvad et NOS er?

> [...]
>
> Og det er meget muligt at admin's på et windåse-netværk er
> glad for Novell, men for brugerne er det noget skod.

Prøv nu at læse lidt om hvad fx ZENWorks er før du udtaler dig

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 19-02-03 01:26

Martin Edlich wrote:

> SAN har intet med Novell at gøre. Grunden til at du ikke ved hvad et SAN
> er, er at du ikke har haft brug for hurtig access til diske i terabyte-
> størrelse.

Hvor svært ka' det være....!

http://www.apple.com/dk/xserve/ + http://www.apple.com/dk/xserve/raid/

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Benjamin Greve

Dato : 20-02-03 00:48

On 2/19/03 1:26 AM, in article 3E52CF17.D681F6F3@niels-ebbesen.net, "Niels
Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Hvor svært ka' det være....!
>
> http://www.apple.com/dk/xserve/ + http://www.apple.com/dk/xserve/raid/

Det kan åbenbart være ret svært. Det er da et fint lille RAID de har lavet,
men et rigtigt fuldvoksent SAN er der jo ikke lige frem tale om. Men det er
jo altså heller ikke Apples ambition, så det er da ikke så mærkeligt.

Det er godt du er så glad for Apple, men de har altså deres begrænsninger.
Jeg er ked af at sige det, men de kan altså bare ikke levere løsninger, der
er store nok, og som kan det de skal kunne for at dække alle behov. Det er
der ingen der kan, derfor ender store netværk tit med at blive et underligt
miskmask af Linux, UNIX, Novell, Windows og Mac som i mit tilfælde...
Og det er jo ikke fordi, der ikke er problemer med alle de andre, for det er
der, og det er der ALLE systemer.

Mvh
Benjamin G

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-02-03 07:15

I <3E52CF17.D681F6F3@niels-ebbesen.net> Niels Ebbesen ytrede:
> Hvor svært ka' det være....!
>
> http://www.apple.com/dk/xserve/ + http://www.apple.com/dk/xserve/raid/

Og hvornår er det Apple er kommet med den løsning?
Nåhja, og IDE-diske....

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-02-03 02:02

I <3E541B2D.16DC0080@niels-ebbesen.net> Niels Ebbesen ytrede:
> [...]
> da der slet ikke er mulighed for at køre traditionel back-up,
> så anvendes der som regel Raid-systemer.

Der sidder gerne et RAID-system i et SAN.