Lydskrift på Mac
Fra : Anders Baden Nielsen

Dato : 11-02-03 23:49

Hej,

Jeg sidder i øjeblikket med et grafisk projekt hvor jeg har behov for at
skrive lydskrift som i en ordbog. Nogle der ved hvordan man bærer sig ad med
det i MacOS 9.2.2? Specieltegnene ligger ikke i de Futura fonte jeg skal
bruge - har prøvet at åbne Key Caps kontrolpanelet og tjekke.

Med venlig hilsen

Anders Baden Nielsen

Fra : Bitbucket

Dato : 12-02-03 01:28

Anders Baden Nielsen <abn@on.to> wrote:

> [...]
> det i MacOS 9.2.2? Specieltegnene ligger ikke i de Futura fonte jeg skal
> bruge - har prøvet at åbne Key Caps kontrolpanelet og tjekke.

Du er nødt til at anskaffe dig en font med disse specialtegn, systemet
kan ikke fremtrylle tegn der ikke findes på computeren.

Fra : Morten Lind

Dato : 12-02-03 08:51

Bitbucket <dev@null.invalid> wrote:

> Du er nødt til at anskaffe dig en font med disse specialtegn, systemet
> kan ikke fremtrylle tegn der ikke findes på computeren.

Hej Anders....nu har du glemt at skrive, hvilket sprog, det skal være
på, men er det på dansk, må du copy/paste fra disse sider, eller lede
videre selv.

http://www.jyskordbog.dk/hjemmesider/

- der er et lydskriftslink i venstre menu, under HJÆLPEMIDLER, og der
vises det......så kan du lave et sæt selv

http://cgm.cs.mcgill.ca/~luc/denmarkfonts.html

(tjek nogle af de links fra denne side)

God fornøjelse fra Morten

--
Hverken enten eller, blot både og....(ML)
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst...(ML)

Fra : Anders Baden Nielsen

Dato : 12-02-03 19:37

On 12/02/03 8:51, in article 1fq9ezn.4kibixtj3ekaN%mortenlind@mac.com,
"Morten Lind" <mortenlind@mac.com> wrote:

> Hej Anders....nu har du glemt at skrive, hvilket sprog, det skal være
> på, men er det på dansk, må du copy/paste fra disse sider, eller lede
> videre selv.

Hej Morten,

Det er rigtigt nok til dansk.

> http://www.jyskordbog.dk/hjemmesider/
>
> - der er et lydskriftslink i venstre menu, under HJÆLPEMIDLER, og der
> vises det......så kan du lave et sæt selv

Hvis jeg kunne slippe nemmere ville det selvfølgelig være optimalt.
Men tak for linket.

> http://cgm.cs.mcgill.ca/~luc/denmarkfonts.html
>
> (tjek nogle af de links fra denne side)

En rigtig fed side.

Med venlig hilsen

Anders Baden Nielsen*

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-02-03 02:43

Hej Anders

Jeg mener, jeg har en fonetisk T1 eller T3 skrifttype liggende et eller andet sted.
Hvis jeg husker rigtig, så er det en serif type, der kan minde lidt om Times/New
York. Jeg skal kigge efter, og så kan jeg jo bare maile den til dig.

mvh. Erik Richard

Fra : Anders Baden Nielsen

Dato : 12-02-03 19:38

On 12/02/03 1:28, in article 1fq8up2.1b5j02e3w16uwN%dev@null.invalid,

> Du er nødt til at anskaffe dig en font med disse specialtegn, systemet
> kan ikke fremtrylle tegn der ikke findes på computeren.

Det er jeg godt klar over, men problemet er jo at jeg ikke har nogen
fonetiske fonte.

Med venlig hilsen

Anders Baden Nielsen

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 12-02-03 14:14

Hej Anders

> [...]

> det i MacOS 9.2.2? Specieltegnene ligger ikke i de Futura fonte jeg skal
> bruge - har prøvet at åbne Key Caps kontrolpanelet og tjekke.

Velsagtens som i andre systemer, måske medmindre du installerer
unicode-understøttelse; så skal du bare have fat i en fonetisk font. Har
du brug for hjælp, så bare mail mig direkte.

/Sebastian

> Med venlig hilsen
>
> Anders Baden Nielsen

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Anders Baden Nielsen

Dato : 12-02-03 19:37

On 12/02/03 14:13, in article 1fq9t13.1m32fvt14x6ehmN@[62.107.11.249],
"Sebastian Adorján Dyhr" <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:

> Hej Anders

> Velsagtens som i andre systemer, måske medmindre du installerer
> unicode-understøttelse; så skal du bare have fat i en fonetisk font. Har
> du brug for hjælp, så bare mail mig direkte.

Hej Sebastian,

Jeg har uheldigvis ikke nogle fonetiske fonte eller Unicode skrifter med
fonetiske tegn. Jeg har sendt dig en mail.

Med venlig hilsen

Anders Baden Nielsen

Fra : Kjetil Rå Hauge

Dato : 14-02-03 00:15

In article <BA6F3C6D.41F9%abn@on.to>, Anders Baden Nielsen <abn@on.to>
wrote:

> skrive lydskrift som i en ordbog.

IPA- (International Phonetic Alphabet) fonter kan du finne på
www.sil.org.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-02-03 00:41

"Kjetil Rå Hauge" wrote:

> IPA- (International Phonetic Alphabet) fonter kan du finne på
> www.sil.org.

I min ordbog er lydskriften da bare skrevet med en Times kursiv,
ganske vist en ægte kursiv, i modsætning til en uægte kursiv, der
jo bare er en ordinær skrift, som elektronisk er hældt 10 - 12
grader på skrå.

Det er iøvrigt kun antikva skrifter som Times, Garamond, News
o.s.v., som har en speciel udformning af kursiv varianten, med
Grotesk skrifter f.eks. Helvetica kan man roligt bruge en elek-
tronisk kursivvering.

Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen