hvad hedder grafikkortet i min Pismo?
Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 11-02-03 16:57

Fra : Morten Lind

Dato : 11-02-03 17:22

Bus Speed: 100 Mhz

Data Path: 64 bit

ROM: 4 MB

RAM Type: PC-100 SO-DIMM

Mininum RAM Speed: 133 Mhz

Onboard RAM: 0 MB

RAM Slots: 2

Maximum RAM: 512 MB

Level 1 Cache: 32 k data, 32k instruction

Level 2 Cache: 1 MB backside, 5:2

Screen: 14.1" active matrix TFT

Video Card: ATI Rage 128

VRAM: 8 MB

Maximum Resolution: 24 bit 1024x768

Slots: 1 PC Card (type I or II)

Zip Drive: optional

Optical Drive: 6x DVD-ROM

Hard Disk: 6-18 GB

ATA Bus: ATA-66

Ethernet: 10/100Base-T

USB: 2

FireWire: 2

Video Out: VGA, S-Video

Audio Out: stereo 16 bit mini

Audio In: stereo 16 bit mini

Speaker(s): stereo

Microphone: mono

Modem: 56 kbps

AirPort: optional

Gestalt ID: 406

Power: 50 Watts

Weight: 6.1 lbs.

Dimentions: 1.7" H x 12.7" W x 10.4" D

Minimum OS: 9.0.2

Maximum OS: 10.2.4

Introduced: February 2000

Terminated: January 2001

Hej fra
M.
--
Hverken enten eller, blot både og....(ML)
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst...(ML)

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 11-02-03 17:38

mortenlind@mac.com (Morten Lind) writes:

> Hej Janus - ATI RAGE 128............

Kool. Tak. Så lykkedes det at boote installeren i Mandrake9.1PPC beta
2 i den grafiske udgave. Takker.

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Jonas Voss

Dato : 11-02-03 21:51

In dk.edb.mac, Janus Sandsgaard wrote:

> Kool. Tak. Så lykkedes det at boote installeren i Mandrake9.1PPC beta
> 2 i den grafiske udgave. Takker.

Jeg kiggede ind på linket til Mandrake 9.1PPC du smed herinde
forleden, men jeg er ikke helt stiv i hvordan forløbet er med sådan
nogle ftp-installationer, eller det der med ISO'er.

Der stod noget med en 'cooker'-version, men jeg forstår ikke helt hvad
det går ud på, er det noget du kan uddybe, og evt. fortælle hvordan du
gjorde med din Mandrake installation? Jeg har nemlig en 2gb partition
jeg godt kunne tænke mig at lægge noget mandrake på.

We demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty!

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 12-02-03 00:25

Jonas Voss <voss@null.dk> writes:

> Jeg kiggede ind på linket til Mandrake 9.1PPC du smed herinde
> forleden, men jeg er ikke helt stiv i hvordan forløbet er med sådan
> nogle ftp-installationer, eller det der med ISO'er.

På opfordring af et gammelt howto-dokument hentede jeg de to iso'er,
brændte dem og installerede. Jeg har endelig fået fingrene i en OSX,
og her er det simpelt at brænde ISO'er:

Disk Copy - > File -> Burn Image.

Jeg har kun prøvet at installere over ftp på x86-platformen, hvor det
går rigtig godt, måske fordi der findes et dansk ftp-mirror hos
DKUUG. Proceduren er: 1) Lav en bootdiskette (fra ftp-mirror), 2)
boot..., 3) peg på et godt mirror. 4) Vent. Mindre end en halv time
senere havde jeg et komplet Mandrake-system kørende.

Noget lignende skulle være muligt på PPC, men jeg har ikke selv
erfaringer med det. Dog forestiller jeg mig, at det er mere sparsomt
med mirrors af PPC-udgaven end af den til x86. Derfor vil du måske
foretrække at lave ISO'er om natten, og så senere teste
installationen, som jo altså godt kan drille, fordi det er en
beta. Proceduren ved net-boot er beskrevet i en howto der følger med
på en af ISO'erne, og jeg har lagt et eksemplar af dokumentet her:

http://www.janus.dk/download/mandrake-ppc.html

Hvis det afskrækker dig, kan du evt. lande på en løsning midt i mellem
ved at nøjes med den første ISO, installere et minimalt system - og
herefter hente resten over ftp. Til det formål har Mandrake et
nydeligt, grafisk værktøj, der selv udreder afhængigheder mellem
pakkerne.

Lad os høre, hvordan det går med at installere Mandrake. Ikke mindst
kunne det være spændende at høre om dine erfaringer med installation
over ftp. Måske allerede nu i nat?

> [...]
> hvordan du gjorde med din Mandrake installation? Jeg har nemlig en
> 2gb partition jeg godt kunne tænke mig at lægge noget mandrake på.

"Cooker" betyder at der er tale om en udvikler-version, en beta, som
stadig er i støbeskeen. At det er blevet til "cooker" hænger måske
sammen med at Mandrake er fransk. Jeg har den kørende på min Pismo nu,
og det ser umiddelbart rigig godt ud. Har minus tid, men

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Jonas Voss

Dato : 12-02-03 01:24

In dk.edb.mac, Janus Sandsgaard wrote:

[snip]

> http://www.janus.dk/download/mandrake-ppc.html

Herligt, tak Janus.

> [...]
> herefter hente resten over ftp. Til det formål har Mandrake et
> nydeligt, grafisk værktøj, der selv udreder afhængigheder mellem

Det lyder som måden at gøre det på. Jeg har ingen floppy-fætter, så
jeg er ret afhængig af at kunne boote fra CD.

> Lad os høre, hvordan det går med at installere Mandrake. Ikke mindst
> kunne det være spændende at høre om dine erfaringer med installation
> over ftp. Måske allerede nu i nat?

Nu skal jeg lige suge ISO'erne ned, og det tager lidt tid, så det
bliver nok først i morgen. Men så skal der også leges.

> [...]
> sammen med at Mandrake er fransk. Jeg har den kørende på min Pismo nu,
> og det ser umiddelbart rigig godt ud. Har minus tid, men

Ok, tak for forklaringen.

Sov godt! (:

Fuzzy logic: How we think at 2:00 AM after the bars close.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 12-02-03 01:38

Jonas Voss <voss@null.dk> writes:

> Det lyder som måden at gøre det på. Jeg har ingen floppy-fætter, så
> jeg er ret afhængig af at kunne boote fra CD.

Netboot skulle også være muligt uden floppy. Se
installationsvejledningne.

> Nu skal jeg lige suge ISO'erne ned, og det tager lidt tid, så det
> bliver nok først i morgen. Men så skal der også leges.

Kool. PPC-udgaven af 9.1 er kommet noget ubemærket (jeg opdagede den
selv ved et tilfælde), og udviklerne siger, at de ikke ligefrem får
super-meget respons. Bidrag derfor på en relevant mailingliste, eller
på irc-kanalen:

irc.kde.org
#cooker-ppc

Installer evt. med dansk som sprog, og se hvordan den arter sig. Sids
(MDK9.0x86) kom de danske tegn ud som grims/krams.

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 12-02-03 00:52

Jonas Voss <voss@null.dk> writes:

> Jeg kiggede ind på linket til Mandrake 9.1PPC du smed herinde
> forleden, men jeg er ikke helt stiv i hvordan forløbet er med sådan
> nogle ftp-installationer, eller det der med ISO'er.

Jeg har levet dette meget midlertidigt mirror af de to ISO'er:

http://januslog.skaarup.org/MandrakeLinux-9.1beta2-1.ppc.iso
http://januslog.skaarup.org/MandrakeLinux-9.1beta2-2.ppc.iso

Ved ikke om det er hurtigere end det svenske.
God fornøjelse!

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Jonas Voss

Dato : 12-02-03 01:07

> [...]

> http://januslog.skaarup.org/MandrakeLinux-9.1beta2-2.ppc.iso
>
> Ved ikke om det er hurtigere end det svenske.

Blæret, tak Janus. Jeg suger dem ned i løbet af natten, så roder jeg
med det i morgen.

   My theory of evolution is that Darwin was adopted.
-- Steven Wright

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 12-02-03 01:24

Jonas Voss <voss@null.dk> writes:

> Blæret, tak Janus. Jeg suger dem ned i løbet af natten, så roder jeg
> med det i morgen.

Kool. Jeg forventer at fjerne den i moren engang. Indtil da skal I
bare trække båndbredde.

-j

--
Janus Sandsgaard