fejl ved kopiering af stor datamængde
Fra : Ben Knudsen

Dato : 09-02-03 17:25

I formiddages ville jeg kopiere en ordentlig røvfuld data -ca. 25 gb
fordelt på over 30.000 filer - mellem to harddiske på min kælderserver -
en g3/266 med 10.2 installeret.
Først forsøgte jeg over netværket (dvs. fra min powerbook i den anden ende
af huset). Det opgave jeg hurtigt, da det tog en krig. Åbenbart skal det
frem & tilbage over netværket først...
I stedet travede jeg ned til maskinen og gjorde det manuelt.

Maskinen moksede på og forudsagde, at det ville taeg ca. 50 minutter.
Fint. Jeg gik ovenpå og tjekkede et par timer senere, at alt var ført
over. Det var det ikke. Der lå filer og directories med de rigtige navne.
Men de rigtige ikoner manglede og filerne var "tomme" - et diskimage på
1,5 gb fyldte kun 20 kb. Maskinen havde ikke givet nogen fejlmeddelelse.

Jeg er nu ved at kopiere directoryes et efter et - og det ser ud til at
virke fint.

Men hvorfor virkede det ikke, da jeg kopierede alt under en hat? Jeg er
dybt mystificeret.

ben

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 09-02-03 18:58

Ben Knudsen wrote:

> Men hvorfor virkede det ikke, da jeg kopierede alt under en hat? Jeg er
> dybt mystificeret.

Jeg har lignende erfaringer, mit web-site www.photo-gallery.dk
består at ca. 47.000 filer der fylder lige omkring 3 Gigabyte,
og det kan jeg ikke kopiere fra en harddisk til en anden i et
hug, det gi'r med usviglig sikkerhed systemfejl.

Det kan kun la' sig gøre at lave en kopi, hvis jeg deler sitet
op i nogle mindre portioner, jeg er ret sikker på at problemet
skyldes det store antal filer.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-02-03 03:55

Hej Ben

Jeg har oplevet nøjagtig det samme, men med 9.2.1 istedet for på min gl.
G3/233, da jeg skulle flytte 'kun' 4gb fra den lille disk over på den store
30gb disk. Hos mig lå årsagen i en enkelt fil i starten af kopieringen. Den
blokerede tilsyneladende for videre trafik. Alle filer og mappr var flyttet,
men de fleste mapper var tomme og de få filer, der var kopieret over var også
tomme. - Som dig oplevede jeg også, at jeg kunne flytte en mappe ad gangen
uden problemer, - indtil jeg kom til den mappe, hvor den defekte fil lå, så
blokerede den igen. Det 'sjove' var, at jeg godt kunne flytte den defekte fil
ved at trække den over på den anden disk, men hvis jeg trak hele mappen over,
gik det galt.

Jeg checkede så med DiskDoctor, og det viste sig, at der var fejl i flere
B-Tree nodes - fx. 10.1.22, 10.1.23, 12.3.24 osv.. Jeg konstaterede også en
enkelt fejl i MDB strukturen på den lille disk. - Det var altså den disk, der
blev flyttet _fra_, der havde fejlene. Jeg kørte så DiskWarrior og SpeedDisk,
og selvom det hele var kopieret én gang, prøvede jeg med at trække
harddisksymbolet over på den store disk... - Alt blev nu kopieret uden
problemer, - selv den defekte fil.

Så fejlen må have noget at gøre med diskens MDB struktur og evt. diskens
buffer størrelse. Så det vil nok være en god idé at bruge DiskWarrior en gang
- evt. på begge diske for at være sikker.

mvh. Erik Richard

Fra : Ben Knudsen

Dato : 10-02-03 23:16

info@niels-ebbesen.net writes:
>Det kan kun la' sig gøre at lave en kopi, hvis jeg deler sitet
>op i nogle mindre portioner, jeg er ret sikker på at problemet
>skyldes det store antal filer.

Uanset hvad det skyldtes, er det da ret belastende - tilliden til at en
fil bliver kopieret, hvis man ber' om det, er for mig ret basal. Sådan
noget skal bare virke. Jeg vil forske lidt mere i det. Skal nok give en
melding, hvis jeg finder noget sikkert

Ben

Fra : Ben Knudsen

Dato : 10-02-03 23:21

kml.ers@mail1.stofanet.dk writes:
> [...]
>gang
>- evt. på begge diske for at være sikker.

Disken har siddet i et eksternt firewire-kabinet (trofaste læsere vil
vide, at jeg grillede firewirebridgen grundigt i sidste uge), og den er
rent systemmæssigt ikke altid blevet behandlet pænt. Jeg har flere gange
glemt at smide den pænt ud fra skrivebordet, før jeg har sat powerbooken
på vågeblus og koblet ledningen fra. Der kan altså godt have været småfejl
på den (har ikke tjekket endnu). Men stadigvæk: fejl i enkelte
filer/directoryes burde ikke fucke en komplet kopiering. I det mindste
burde man få en fejlmelding.

Ben

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 11-02-03 00:06

Ben Knudsen wrote:

> ......cut............................. Men stadigvæk: fejl i enkelte
> filer/directoryes burde ikke fucke en komplet kopiering. I det mindste
> burde man få en fejlmelding.

Det er ikke fejl i enkelte filer som er årsagen, det er det
store antal filer, i dit tilfælde ca. 30.000 stk.

Jeg er et-hundredede sikker på, at MacOS bare ikke ka' finde
ud af at kopiere så mange filer i et hug, der er en eller an-
den buffer der går i overflow.

Jeg laver en ugenlig back-up af www.photo-gallery.dk, jeg
skifter imellem to ens externe harddiske, og jeg har lært at
det kræver lidt manult pasning, og at det tager ca. en time
at skrive en kopi.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen