Terminal command OS X
Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 08-02-03 15:27

Hej!

Er der nogen som har et par gode URL's hvor jeg kan læse om brugbare
"commands" som kan anvendet i terminal under OS X ?

See yea ....
Henry Lerche Madsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-02-03 17:46

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Hej!
>
> Er der nogen som har et par gode URL's hvor jeg kan læse om brugbare
> "commands" som kan anvendet i terminal under OS X ?

Der er tonsvis, men det kræver jo en vis viden om Unix generelt. Tit
bliver bogen "Linux - Friheden til at vælge" anbefalet og jeg har da
også selv kigget i den. Den er interessant, hvis man har tiden til det:

http://www.sslug.dk/linuxbog/

Eller vil jeg anbefale nogle af de mere tekniske bøger om Mac OS X. Jeg
har selv læst Mac OS X Unleashed, den er rigtig god, og jeg har også Mac
OS X Little Black Book, som jeg desværre ikke har fået gravet mig
igennem endnu. Nu er der imidlertid kommet en ny udgave af bogen, som
hører til 10.2, så den må jeg vist hellere få fat i.

Der er rigtigt mange Mac OS X bøger på Amazon, så tag et kig. Learning
Unix for Mac OS X virker som et godt bud til hvad du leder efter.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 08-02-03 19:08

spam02@tdcadsl.dk (René Frej Nielsen) writes:

> [...]
> bliver bogen "Linux - Friheden til at vælge" anbefalet og jeg har da
> også selv kigget i den. Den er interessant, hvis man har tiden til det:

Der er en oldgammel bog på dansk (findes formentlig på biblioteket)
som kan bruges til at få ideen om hvad Unix var engang (og som giver
en de værktøjer der skal til med at se filer og simpel
batchprogrammering).

Friheden til at vælge, er det eneste fornuftige dansksprogede for
moderne software, og det er kun de ikke-grafiske programmer der gælder
for OS X.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 09-02-03 12:51

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> writes:

> Friheden til at vælge, er det eneste fornuftige dansksprogede for
> moderne software, og det er kun de ikke-grafiske programmer der
> gælder for OS X.

I "Friheden til at vælge programmer" kan man nu få et fint overblik
over, hvad der findes af GUI-programmer til Linux, som kan bruges med
X under OSX.

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-02-03 15:30

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> writes:

> I "Friheden til at vælge programmer" kan man nu få et fint overblik
> over, hvad der findes af GUI-programmer til Linux, som kan bruges med
> X under OSX.

Nu er der jo nogen habile ordsmede her i gruppen.

Var det ikke noget for jer at stikke hovederne sammen og flikke et
tilsvarende skrift sammen for OS X?
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 09-02-03 16:00

> [...]

> Nu er der jo nogen habile ordsmede her i gruppen. Var det ikke
> noget for jer at stikke hovederne sammen og flikke et tilsvarende

Om X-programmer der kører på OSX?

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-02-03 17:25

> Om X-programmer der kører på OSX?

Næh, mere i retning af "Friheden til at vælge programmer under OS X".

Om det så kræver X11 eller hva, skal jeg ikke gøre mig klog på.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 09-02-03 12:50

spam02@tdcadsl.dk (René Frej Nielsen) writes:

> Der er rigtigt mange Mac OS X bøger på Amazon, så tag et
> kig. Learning Unix for Mac OS X virker som et godt bud til hvad du
> leder efter.

Generelt laver forlaet O'Reilly gode bøger med mange oplysninge
pr. side og krone. De har lavet en bog om OSX ("For unix geeks" eller
sådan noget?). Jeg har ike bladret i den, men jeg tror den er værd at
kigge nærmere på.

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 08-02-03 21:37

> Friheden til at vælge, er det eneste fornuftige dansksprogede for
> moderne software, og det er kun de ikke-grafiske programmer der gælder
> for OS X.

Friheden til at vælge om UNIX er efter min mening god nok men den er nu
mest tilpasser Linux og ikke mindst Red Hat.

Jeg ser om jeg ikke kan finde moget på:

http://developer.apple.com/darwin/
eller på
http://www.freebsd.org

See yea....
Henry Lerche Madsen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 10-02-03 22:46

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Hej!
>
> Er der nogen som har et par gode URL's hvor jeg kan læse om brugbare
> "commands" som kan anvendet i terminal under OS X ?

Hvad synes du om den her:
<http://www.westwind.com/reference/OS-X/commandline/>

--
Preben Bødker Nielsen . preben@ravnekrogen.dk
www.crwflags.com/fotw/flags/pea-roer.html

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 24-02-03 13:32

Den er kanon, tak for det.....undskyld det sene svar..