digital signatur
Fra : Morten Lind

Dato : 06-02-03 12:49

Hej......så er den på vej

paste:

Det tager kun en måned, inden danskerne kan hente en digital signatur.
Det lover Videnskabsministeriet, som i dag valgte TDC som leverandør af
den offentlige, digitale signatur.

Om godt en måned vil danskerne kunne udnytte den digitale signatur til
at aflevere og underskrive deres selvangivelser på internet.

Det kan allerede ske i dag over telefonen eller på internet, men med
digital signatur bliver sikkerheden langt højere og underskriften
juridisk bindende.

Videnskabsminister Helge Sander (V) lover, at han samtidig vil
modernisere lovgivningen, så den digitale signatur bliver den
katalysator for digital forvaltning, som han hele tiden har lovet.

Målet med at give borgerne en digital signatur er, at borgerne kan
benytte den til at kommunikere digitalt med det offentlige. På den måde
kan det offentlige også høste de besparelser, det giver at omlægge
sagsbehandling til nye IT-systemer.

"Den digitale signatur er et meget væsentligt værktøj i regeringens
indsats for at digitalisere den offentlige sektor og fremme effektiv og
målrettet it-anvendelse i de private virksomheder," skriver
videnskabsministeriet i en pressemeddelelse.

Særligt Told & Skat forventer store forenklinger i sagsbehandlingen med
den digitale signatur. Skatteminister Svend Erik Hovmand (V) forudser,
at den bliver af stor betydning for at "lette byrderne for borgere og
virksomheder".

Hans partifælle, Århus-borgmesteren Louise Gade, lover, at lancere "en
bred vifte af digtale selvbetjeningsløsninger" i løbet af foråret.

SLUT

Jeg har så sendt Helge Sander en mail:

Hej Helge Sander

Tillykke med aftalen med TDC om den digitale signatur........nu bliver
det spændende, at se, om den kan fungere platformsuafhængigt.

e-boks er jo ikke den helt vilde succes, men det er jo også det
fravalgte KMD, men min erfaring med TDC er ikke bedre, men chancen skal
de da have.

Når vore digitale signaturer så ikke virker, fordi vi fravælger bestemte
softwareproducenter, sender vi bare selvangivelserne til dig, ikke
sandt?

Nå, man skal jo ikke tage sorgerne på forskud, vel.

Held & lykke

Morten Lind
Borger

Ja, det var ordene

M.
--
Hverken enten eller, blot både og....(ML)
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst...(ML)

Fra : Lestat

Dato : 06-02-03 13:25

> Når vore digitale signaturer så ikke virker, fordi vi fravælger bestemte
> softwareproducenter, sender vi bare selvangivelserne til dig, ikke
> sandt?

Storartet svar!

Fra : Lestat

Dato : 06-02-03 13:30

> Når vore digitale signaturer så ikke virker, fordi vi fravælger bestemte
> softwareproducenter, sender vi bare selvangivelserne til dig, ikke
> sandt?

Storartet svar!

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 06-02-03 13:58

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Det tager kun en måned, inden danskerne kan hente en digital signatur.
> Det lover Videnskabsministeriet, som i dag valgte TDC som leverandør af
> den offentlige, digitale signatur.

Åh gud... TDC...

--
Peter - http://titancity.com/

Hvad er der galt i Danmark?
http://haxor.dk/artikler/galtidanmark.html

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-02-03 14:22

Morten Lind wrote:

> Nå, man skal jo ikke tage sorgerne på forskud, vel.

Næ men hvor meget ska' vi vædde på, at det bliver en only
windows løsning...!

En helt anden snak er, at det offentlige og Trold&Skvat
efterhånden må være så store og gamle, at det er på tide
at de lærer at forsørge sig selv...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Lind

Dato : 06-02-03 14:32

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
>
> En helt anden snak er, at det offentlige og Trold&Skvat
> efterhånden må være så store og gamle, at det er på tide

hæ, hæ....det var også min pointe, Niels
M.

Fra : Morten Lind

Dato : 06-02-03 19:17

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> hæ, hæ....det var også min pointe, Niels
> M.

Ja, så kom det seneste:

TDC vil det første år kun udvikle til windåserne og så stille en
javakode til rådighed for open-source folket, der så kan videreudvikle
til andre platforme......

I ét af de mest ultraliberalistiske lande i verden er dén slags
fandentagemig forbudt - i USA.

Det er lige til menneskerettighedskommissionen i Strassbourgh.

Jeg bestiller en signatur i næste måned og hvis den ikke virker på en
Mac med OS X, 10.2.3 og Chimera eller Safari, så sender jeg alle mine
papirer/selvangivelser m.m. ind til Helge Sander...........(pasted i en
e-mail, hæ hæ)

Så kan han sidde der og være smart, hvis han synes, det er sjovt(frit
fra Sommer i Tyrol)

Kampklare hilsener fra
Morten

P.S. Tjek med Apple.....deres butikker i Europa øges, undtaget i
Danmark, ignoranternes paradis.

Fra : Carsten Matzon

Dato : 06-02-03 19:46

> Kampklare hilsener fra
> Morten

Meget kan man sige om Mac ejere men saje det er de sku... LOL

---

Carsten

Fra : Morten Lind

Dato : 06-02-03 20:14

Carsten Matzon <carsten@i.hate.spam.matzon.dk> wrote:

> Meget kan man sige om Mac ejere men saje det er de sku... LOL
>

> ---
>
> Carsten
Hej Carsten
Hæ, hæ.....Så sku´ du have set mig i mine unge dage....før jeg fik
computer.....undertrykkerne og overmagten har jeg altid bekæmpet, hæ,
hæ.......
Det er ingen skam at tabe, når de andre er for mange, vel
Hej fra "David"(ham med Goliath)he, he

Fra : Carsten Matzon

Dato : 06-02-03 20:47

> [...]
> hæ.......
> Det er ingen skam at tabe, når de andre er for mange, vel

Hehehe ... ] : )

Syntes det er flot du tager kampen op mod uretfærdighed og undertrykkelse...

Kan da ikke passe man i denne verden skal tvinges til at bruge en slags
software når de er teknisk muligt at lave noget der virker for de fleste.
Er så træt af alle de kloge mennesker med store uddannelser der alligevel
ikke kan en skid når det kommer til stykket... =)

---

Carsten

Fra : David Blangstrup

Dato : 06-02-03 23:55

On Thu, 6 Feb 2003 20:14:05 +0100, Morten Lind wrote
(in message <1fpz6ou.q6opml14s5t0hN%mortenlind@mac.com>):

> [...]
> hæ.......
> Det er ingen skam at tabe, når de andre er for mange, vel

Her kommer eksperten. Jeg skal lige finde en passende sten - næh, de kan få
en rund mus midt mellem katteøjnene.
- David

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark read my blog!

Fra : David Blangstrup

Dato : 06-02-03 23:53

On Thu, 6 Feb 2003 19:45:53 +0100, Carsten Matzon wrote
(in message <b1uah9$ntr$1@news.cybercity.dk>):

> Meget kan man sige om Mac ejere

Hvad?

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 07-02-03 13:55

Hejsa.

Er det nu, at vi skal stå lidt sammen om dette, så vi i samlet flok kan
skrive et 100 macejere på blot én uge sender en stabel papirer til dem,
eller klager eller...

Det kunne måske være smat, hvis vi formulerede noget sammen!

Oplyser I lige link etc aht bestilling. Det skal s** også virke på de
gamle mac'er. Altså.

PS HVad er der i øvrigt i vejen med pgp, andet end at de er nødt til at
have vores offentlige nøgle overført på sikker måde; men de kan selvf
bare selv give os den private (og hvor er sikkerhedens så, hvis ikke det
er vores egen maskiner, der generer nøglerne?)

/Sebastian

> Meget kan man sige om Mac ejere men saje det er de sku... LOL
>

> ---
>
> Carsten

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 08-02-03 00:53

sadyhr@mail.tele.dk (Sebastian Adorján Dyhr) writes:

> Er det nu, at vi skal stå lidt sammen om dette, så vi i samlet flok
> kan skrive et 100 macejere på blot én uge sender en stabel papirer
> til dem, eller klager eller...

Husk at få Linux-folket med. Der er mange medlemmer af SSLUG.

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 08-02-03 23:31

Hej Janus

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Husk at få Linux-folket med. Der er mange medlemmer af SSLUG.

De har vist sørget for dem selv:
http://www.linuxmagasin.dk/digitalsignatur/index.php

/Sebastian

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-02-03 21:11

In article <1fpz3vo.1n8q6sl1tt0734N%mortenlind@mac.com>, Morten Lind wrote:

> [...]
> Mac med OS X, 10.2.3 og Chimera eller Safari, så sender jeg alle mine
> papirer/selvangivelser m.m. ind til Helge Sander...........(pasted i en

Du kan også bare være ond. Kopier alle dine lønsedler og hvad du nu
ellers synes kan have interesse for told og skat, og send ind til
dem. De skal gemme alle papirerne.

Vedlæg en seddel hvor du skriver at pga mgl kompatibilitet med digital
signatur fremsender du hermed rigeligt med dokumentation, da du ikke
senere kan eftersende digitale kopier.

Svarer lidt til at når man modtager reklamer, så pakker man det
hele ned i en kuvert. Sætter et tilfældigt modtageren betaler portoen
"postkort" på forsiden, og smider det i postkassen. Så må modtageren
betale. Man kunne også sende andre ting såsom mursten eller sand
til dem. :)

Fra : Christian Bech

Dato : 06-02-03 22:20

mortenlind@mac.com (Morten Lind) skrev:

> [...]
>Mac med OS X, 10.2.3 og Chimera eller Safari, så sender jeg alle mine
>papirer/selvangivelser m.m. ind til Helge Sander...........(pasted i en

Har Helge Sander fået en emailadresse? I begyndelsen af sin
tjenestetid markerede han sig nemlig ved at være den eneste minister,
der ikke havde en offentlig mailadresse.
--
Christian

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-02-03 00:38

Morten Lind wrote:

> Ja, så kom det seneste:
>
> TDC vil det første år kun udvikle til windåserne og så stille en
> javakode til rådighed for open-source folket, der så kan videreudvikle
> til andre platforme......

Det kunne du da ha' sagt dig selv, selvfølgelig bliver det
en only for windows løsning, man skal da være temmelig naiv
for at forvente andet.

Men bare vent at se, der kommer ikke til at gå ret lang tid
fra udgivelsen af den digitale signatur til den er cracket
eller hacket.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 07-02-03 07:38

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> Det kunne du da ha' sagt dig selv, selvfølgelig bliver det en only
> for windows løsning, man skal da være temmelig naiv for at forvente
> andet.

Til forskel fra private pengeinstitutterne og deres valg af
teknologier, er der omkrig statens IT-valg anderledes muligheder for
at lægge politisk pres. Det handler jo om adgangen til den digitale
forvaæltning. Åbne standarder og overholdelse af specikationer er
faktisk noget, man snakker om i Finansministeriets Digitale Taskforce,
som skal rådgive regeringen om den slags, og og næppe er kommet til
verden for sjov.

> Men bare vent at se, der kommer ikke til at gå ret lang tid fra
> udgivelsen af den digitale signatur til den er cracket eller hacket.

Ja, det lyder som om, TDC vil samarbejde med open source folket om en
løsning. Det lyder umiddelbart meget hyggeligt, men synes egentlig
ikke det er tilfredsstillende, at en sådan Java-løsning ikke er klar
fra starten og tilsyneladende beror på de folk, man hen af vejen kan
sparke op af jorden. Gad vist om de forventer at folk arbejder gratis?

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Magnus Rohde

Dato : 07-02-03 01:45

> [...]

> e-mail, hæ hæ)
>
> Så kan han sidde der og være smart, hvis han synes, det er sjovt(frit

Man kunne jo også prøve at få sin "mand på tinge" til at tage sagen op i
Folketinget.

Magnus

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 07-02-03 07:39

magnus-marius@mail.tele.dk (Magnus Rohde) writes:

> Man kunne jo også prøve at få sin "mand på tinge" til at tage sagen
> op i Folketinget.

Det synes jeg er en fremragende ide. Og gør det så i samarbejde med
Linux-brugergruppen SSLUG, *BSD-dk etc.

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Tina H.

Dato : 08-02-03 03:52

Lad os nu se om TDC overhoved kan levere varen. Bankerne mener nemlig ikke,
at den teknologi TDC vil bruge, er sikker nok.

hilsen Tina

----

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-02-03 11:02

Morten Lind wrote:

> TDC vil det første år kun udvikle til windåserne og så stille en
> javakode til rådighed for open-source folket, der så kan videreudvikle
> til andre platforme......

Jeg har spekuleret på, om der ikke findes en eller anden
EU-regel, som forbyder at den danske stat laver en kartel-
dannelse sammen med Micro$not - for det er jo tekniske
handelshindringer, hvis staten på den måde favoriserer en
bestemt leverandør af operativsystemer.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Brandur Ellingsgaard

Dato : 07-02-03 16:07

On 07/02/03 11:02, in article 3E438423.95A01CE9@niels-ebbesen.net, "Niels
> [...]

> dannelse sammen med Micro$not - for det er jo tekniske
> handelshindringer, hvis staten på den måde favoriserer en

Det er i hvert fald ikke en karteldannelse mellem den danske stat og
Microsoft, eller nogen anden for den sags skyld. Det kan vel tænkes at være
i strid med et eller andet, men ikke kartel reglerne

Mvh
Brandur Ellingsgaard

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 07-02-03 16:12

Lige hvad konen og jeg blev enige om!!

venlig hilsen

Martin

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Det er lige til menneskerettighedskommissionen i Strassbourgh.

--
And don't forget to boogie

Fra : Tina H.

Dato : 08-02-03 03:57

Ja eller Forbrugerstyrelsen.

Tina

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 07-02-03 15:46

Morten Lind wrote:

> Jeg har så sendt Helge Sander en mail:

Klip

> Når vore digitale signaturer så ikke virker, fordi vi fravælger bestemte
> softwareproducenter, sender vi bare selvangivelserne til dig, ikke
> sandt?
Jo og i Appeleworks format

Er der aldrig nogen der har sendt en faktura til en offentlig instans på
de mer udgifter de bliver påført i forbindelse med feks. undervisning
eller som dette tilfælde hvor man skal investere xxx kr i VPC. ?

--

Mvh.

Henrik Lindskou
----------------
Now son, you don't want to drink beer. That's for Daddies, and kids with
fake IDs.
Homer

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 08-02-03 12:11

støt underskriftindsamlingen:

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 09-02-03 17:35

Artikkel på Mediamac, af Jan Lunddal om subjekt

http://www.mediamac.dk/index.php?page=news:show,id=8365

--

Mvh.

Henrik Lindskou