LaserWriter12/640PS
Fra : Morten Lind

Dato : 03-02-03 13:27

Så prøver jeg igen - Goddag, forresten

Jeg fik jo det udmærkede råd at afprøve printeren på min PM7200, der jo
har AppleTalk-stik.
Den maskine agerer iøvrigt server og kører med OS 9.1

Den eneste laser-printer, jeg kan vælge er en 300.

Det gjorde jeg, men det vil den ikke vide af.

Jeg er nu ved at downloade en driver til dyret. Driveren hedder LW 8.6

Så vidt jeg kan se, er det den seneste driver til
PostScriptLaserWritere?

Jeg vender tilbage, når det er afprøvet....
Hej fra
Morten
--
Hverken enten eller, blot både og....(ML)
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst...(ML)

Fra : Morten Lind

Dato : 03-02-03 14:32

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> [...]
>
> Så vidt jeg kan se, er det den seneste driver til
> PostScriptLaserWritere?
>
> Jeg vender tilbage, når det er afprøvet....

Vendt tilbage.....

Driver installeret, men PSprinter kan ikke vælges i Vælger/Chooser....

Jeg kan godt markere en "virtuel" printer, men der dukker ingen
valgmuligheder op i vinduet under beskeden: Vælg en LaserPrinter.

Altså kan 7200/OS 9.1 IKKE se den s.... printer?

Jeg har så valgt det andet printerikon, der ligner den virkelige
printer, men ikonet hedder LaserWriter 300, og så er der valgt
printerport, og alt er fint.

Ved udskrift, spooler den, og papir-symbolet lægger sig på printerikonet
på skrivebordet.

Dér blinker det så lidt, indtil vejarbejdeadvarselstrekanten lægger sig
ovenpå printerikonet, og dialogen melder: Problems, trouble, connections
og hvad véd jeg?(Ikke noget).

Så måske har jeg bare gjort en dårlig byttehandel?

Jeg gav en splinterny(ikke printet 50 ark papir) stylewriter 2500 i
bytte;-(

Men jeg kan da bruge papiret........

Hej fra
Morten

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-02-03 14:53

On Mon, 3 Feb 2003 14:31:42 +0100, mortenlind@mac.com (Morten Lind)
wrote:

>Driver installeret, men PSprinter kan ikke vælges i Vælger/Chooser....
>
>Jeg kan godt markere en "virtuel" printer, men der dukker ingen
>valgmuligheder op i vinduet under beskeden: Vælg en LaserPrinter.

Har du sat AppleTalk til Ethernet?

>Altså kan 7200/OS 9.1 IKKE se den s.... printer?
>
>Jeg har så valgt det andet printerikon, der ligner den virkelige
>printer, men ikonet hedder LaserWriter 300, og så er der valgt
>printerport, og alt er fint.

Den driver kan du ikke bruge.

> [...]
>og hvad véd jeg?(Ikke noget).
>
>Så måske har jeg bare gjort en dårlig byttehandel?

Hvis du giver op, så vil jeg da gerne kigge på den for dig. Det kræver
bare at den bliver transporteret til Hundige.

Fra : Ben Knudsen

Dato : 03-02-03 15:13

mortenlind@mac.com writes:
>Driver installeret, men PSprinter kan ikke vælges i Vælger/Chooser....

Der skal være et symbol, der hedder laserwriter 8
Ellers har du ikke fået driveren installeret korrekt, eller der er noget
andet galt. Laserwriter 8 burde i øvrigt være standard-installeret på en
9.1
Du kommer ingen vegne, før du kan se et ikon, der hedder laserwriter 8 -
du er opmærksom på, at du muligvis skal scrolle i chooser's vindue for at
finde ikonet?

>Jeg kan godt markere en "virtuel" printer, men der dukker ingen
>valgmuligheder op i vinduet under beskeden: Vælg en LaserPrinter.

Det skal du ikke.

>Jeg har så valgt det andet printerikon, der ligner den virkelige
>printer, men ikonet hedder LaserWriter 300, og så er der valgt
>printerport, og alt er fint.

Nej, det KAN ikke virke. Du skal bruge laserwriter 8

>Så måske har jeg bare gjort en dårlig byttehandel?

Næppe. Du skal bare have lidt tålmodighed og lade være med at tro, at det
kommer til at virke ved tilfældige eksperimenteren

Fra : Tom Dissing

Dato : 03-02-03 15:22

Jeg tror stadig at du først skal installerede printeren via værktøjet
"skrivebordsprinter", og her finde den PPD du har brug for ( ligger I mappen
printer beskrivelser/descriptions)
Og så "etablere" en printer på skrivebordet.
Denne kan du så vælge I vælger !
Tom

LW8 er en systemting, så den er der allerede.
Alternativt prøv med Adobe PS softwaren, der ligger på deres site ( version
cirka 8.72 !?)
Og så kan du ellers prøve det hele forfra.

On 03/02/03 15:13, in article
fc.0073fb6b04e2d6623b9aca0090e7351d.4e2d844@net.dialog.dk, "Ben Knudsen"

Fra : Morten Lind

Dato : 03-02-03 15:49

Tom Dissing <tom@mir.dk> wrote:

> [...]
> cirka 8.72 !?)
> Og så kan du ellers prøve det hele forfra.

Nå, nu kommer det i hvert fald til at vente noget......for nu er
maskinen gået helt død????

Det var efter, jeg valgte den LW8, så markerede jeg det tomme vindue ved
siden af(som om der havde været noget) - så lukkede jeg vinduet - så
frøs maskinen/skærmen/musen og det hele......

Genstart.......stadig frys.......så nu venter jeg lidt.......Foreløbig
tak herfra

Morten

Fra : Morten Lind

Dato : 03-02-03 16:12

> [...]

> frøs maskinen/skærmen/musen og det hele......
>
> Genstart.......stadig frys.......så nu venter jeg lidt.......Foreløbig

SÅ....gang i maskinen igen........og til Tom, nu har jeg prøvet det, du
foreslog, og det virker ikke.

Printerværktøjet laver godt nok en virtuel printer til mig - på
skrivebordet - og den indikerer også, at den printer - der er papir på
printersymbolet, men printe, dét gør den ikke....

Jeg har også gjort som Ben siger.....det gjorde jeg først, og det er
beskrevet for lidt siden

Hmmmmm........???

M.

Fra : Tom Dissing

Dato : 03-02-03 16:38

Du har I etableringsfasen muligheden for at vælge appletalk når du "laver"
en printer her skal du skrive appletalk.
Jeg kan sagtens tage fejl, men det kan da godt være at denne form for
"printer" kræver ethernet !?
Hvis det er tilfældet og du kører over de gamle "mac ledninger" så skal der
jo etableres forbindelse via modem/printerport !
Husk at printeren skal være tændt under hele forløbet.
Tom

On 03/02/03 16:12, in article 1fptbf0.1g9rkbjswrzhoN%mortenlind@mac.com,

Fra : Morten Lind

Dato : 03-02-03 15:33

> [...]

> Næppe. Du skal bare have lidt tålmodighed og lade være med at tro, at det
> kommer til at virke ved tilfældige eksperimenteren

Godt du kom igen, Ben......Laserwriter 8 er der også, det er dén, jeg
omtaler som "virtuel" printer(den ligner sådan en
distiller-snyde-printer)

Dén kan jeg markere, med der dukker intet op i vinduet ved siden
af......dér, hvor der står: "Vælg en PostScript Printer".....der er tomt
i vinduet, og så kan jeg jo ikke vælge noget.....

Jeg har gemt dine tidligere vejledninger, men kunne ikke komme igennem
med OS X, 10.2.3.......

Morten

Fra : Ben Knudsen

Dato : 03-02-03 16:09

mortenlind@mac.com writes:
>Godt du kom igen, Ben......Laserwriter 8 er der også, det er dén, jeg
>omtaler som "virtuel" printer(den ligner sådan en
>distiller-snyde-printer)

Okay, så langt, så godt.

>Dén kan jeg markere, med der dukker intet op i vinduet ved siden
>af......dér, hvor der står: "Vælg en PostScript Printer".....der er tomt
>i vinduet, og så kan jeg jo ikke vælge noget.....

Så kan maskinen faktisk ikke se din printer.
Hvordan er maskinerne forbundet lige nu?
Og som Martin spørger, er Appletalk slået til - og sat til den rigtige
port?

Bare rolig, før eller siden får vi ram på den

Fra : Morten Lind

Dato : 03-02-03 16:54

> [...]

> port?
>
> Bare rolig, før eller siden får vi ram på den

Hæ, hæ, Ben - det lyder sgu opmuntrende

OK - Kommer hér:

Alt er tændt......
Printeren er forbundet til maskinen med et gråt Apple-kabel, der har
runde stik med otte pinde i / asymmetrisk. Stikkene er ens i begge
ender.
I printeren sidder det i det eneste stik, det kan, og porten er
symboliseret med to pile ovenpå hinanden, pegende hver sin vej.

I PM7200 har jeg - naturligvis(i min logik) - valgt printerporten.

AppleTalk ER slået til og forbinder via ethernet - et 10/100 kort, jeg
selv har sat i (eller Jesper har).....er vi inde i noget nu, hvor den
skal i routeren?

Sådan har det været hele tiden - forbindelserne, altså.....og så har jeg
som skrevet, afprøvet de ting, I (Du og Tom(han hedder ikke Martin))
foreslog.

Tom skrev noget om at vælge AppleTalk i printerværktøj - ved oprettelsen
af den virtuelle printer - det gjorde jeg ikke, men det prøver jeg
nu.....

Morten, der håber og krydser fingre for, du har ret

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-02-03 08:24

On Mon, 3 Feb 2003 16:54:16 +0100, mortenlind@mac.com (Morten Lind)
wrote:

>(han hedder ikke Martin))

Jo han gør.

Fra : Morten Lind

Dato : 04-02-03 15:02

> Jo han gør.

.....Undskyld, Martin......jeg må have overset dig - det er jeg ked
af
M.

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-02-03 15:05

On Tue, 4 Feb 2003 15:01:40 +0100, mortenlind@mac.com (Morten Lind)
wrote:

>.....Undskyld, Martin......jeg må have overset dig - det er jeg ked
>af

Overså du så også mit tilbud?

Fra : Morten Lind

Dato : 04-02-03 15:23

Martin Edlich <Newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> Overså du så også mit tilbud?

Ja, det må jeg da have gjort - jeg aner ikke, hvad du taler om.....Jeg
troede, det var Tom, Ben refererede til, men det har åbenbart været et
indlæg fra dig, som jeg IKKE har set?

M.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 04-02-03 15:26

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Ja, det må jeg da have gjort - jeg aner ikke, hvad du taler om.....

Han har tilbudt dig offsite-suppport for free.

--
Preben Bødker Nielsen . preben@ravnekrogen.dk
www.crwflags.com/fotw/flags/pea-roer.html

Fra : Morten Lind

Dato : 04-02-03 15:30

Preben Bødker Nielsen <spam-01@tdcadsl.dk> wrote:

> Han har tilbudt dig offsite-suppport for free.

Tak, Preben.....jeg kan bare ikke finde det???
M.

Fra : Morten Lind

Dato : 04-02-03 15:26

Martin Edlich <Newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> Overså du så også mit tilbud?

Hmm....Men Martin....Du er altså ikke i tråden, her hos mig??????
M.

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-02-03 15:38

Du kan ikke se <qtss3v4rv8pbo8ujr8h7oilf6sfcj6gkc2@4ax.com> ?

Fra : Morten Lind

Dato : 04-02-03 16:25

Martin Edlich <Newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> Du kan ikke se <qtss3v4rv8pbo8ujr8h7oilf6sfcj6gkc2@4ax.com> ?

ØHhhhh......Altså, Martin sådan noget er volapük for mig Nej jeg
kan ikke se dét dér, ovenover.....

Og jeg har makeret, trykket, ctrl/trykket, alt/trykket, æble/trykket,
men øhh.....jeg giver op - Jeg har sågar afprøvet hiroglyfferne i en
URL-linie, men jeg kan godt se, at det ikke er en URL - er det fra en
anden tråd? Nej vel?

Jeg har kun 46 dage på bagen i det hér sjov, så min ekspertise udi
avanceret behandling af macofile konservesdåser kan ligge på bagsiden af
de nye, MEGET små frimærker, hvis nogen kan huske, hvordan et sådan
stykke grafisk arbejde ser ud...
Hej fra Morten

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 04-02-03 16:55

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> ØHhhhh......Altså, Martin sådan noget er volapük for mig Nej jeg
> kan ikke se dét dér, ovenover.....

3. indlæg i denne tråd.

Fra : Morten Lind

Dato : 04-02-03 17:13

Preben Bødker Nielsen <spam-01@tdcadsl.dk> wrote:

> 3. indlæg i denne tråd.

Det bliver sgu mere & mere mystisk, Preben.......Er vi enige om, at
tråden er een tråd, og ikke mange små tråde? Hvis vi er enige om det, så
ser tredie indlæg i denne tråd sådan ud - hos mig:

Paste..........
mortenlind@mac.com writes:
> [...]

det
kommer til at virke ved tilfældige eksperimenteren

Kommer vi videre.....? ...... jeg ka´ ikke gennemskue det?
M.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 04-02-03 17:19

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:
Paste..........

Det du har pastet ovenfor, er Ben Knudsens svar på dit indlæg.

Martin har svaret på samme indlæg.
Det vises som "skiftespors-tråde" i suppen.

Fra : Morten Lind

Dato : 04-02-03 17:57

> [...]

> Det du har pastet ovenfor, er Ben Knudsens svar på dit indlæg.
>
> Martin har svaret på samme indlæg.
> Det vises som "skiftespors-tråde" i suppen.

Så har jeg ikke fået det med, Preben......gør mig lige en tjeneste - se
om min tråd er mage til din.

Min tråd:
http://mortenlind.dk/billede 1.jpg

M.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 04-02-03 18:34

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Så har jeg ikke fået det med, Preben......gør mig lige en tjeneste - se
> [...]

Du mangler tilsyneladende nogle indlæg.
De ses sikkert kun af registrerede brugere

<http://www.ravnekrogen.dk/soupscreen.jpg>

Fra : Morten Lind

Dato : 04-02-03 19:03

Preben Bødker Nielsen <spam-01@tdcadsl.dk> wrote:

> Du mangler tilsyneladende nogle indlæg.
> De ses sikkert kun af registrerede brugere
>
> <http://www.ravnekrogen.dk/soupscreen.jpg>

Hæ, hæ, Preben - den må du s´gu´ helt ud i Hareskoven med
Men det er da lidt underligt?
M.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 04-02-03 22:13

> Hæ, hæ, Preben - den må du s´gu´ helt ud i Hareskoven med
> Men det er da lidt underligt?
> M.

TDCs newservere er af hunkøn.
Premenstruel opførsel (mgl. indlæg etc.) opleves med jævne mellemrum.

Fra : Morten Lind

Dato : 04-02-03 17:46

YES..........SÅDAN!!!!!!!

DEN PRINTER............!!!!!!!!!!!!!

Tusinde millioner af taksigelser fra Bagsværd til alle, der bar!!!!!

I skal alle have masser af varme tanker fra mig for jeres tålmodighed,
det sætter jeg utrolig stor pris på, tak, tak & atter tak.....

Jeg var gået temmelig død, men Bens indlæg om AppleTalk sprøjtede lidt
mere energi i venerne - men da den så heller ikke ville printe, efter at
have flyttet AT fra ethernet til printer, var jeg lige ved at give op.

Men så ville jeg flytte den over til G4´eren fra 7200´eren, og så
lukkede jeg jo AT på 7200´eren.......

Og hvad siger den, når man lukker??????

Rigtigt......"skal konfigurationen gemmes?"

Så faldt der fire energirigtige sparepærer ned i hovedet på mig - GOSH -
Så jeg gemte naturligvis.....og spænede tilbage til Chooser, hvor jeg
drønede en rugbyball i hovedet på laser8-fidusen, og PLING, sagde
lamperne - Printeren dukkede op i vinduet.

Den fik en blå bjælke at hvile sig i, og medens den konfigurerede og
oprettede, hev jeg stickies op af lommen og gjorde klar til mit første
laserstyrede print.

Og hér sidder jeg med ondt i bagdelen og beundrer det flotte print,
hvorpå der står "blah - blah test"

Projektet med at flytte den på netværket/routeren tror jeg, jeg opretter
en anden tråd med........

Overstrømmende, glade hilsener fra
Morten

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-02-03 08:46

On Tue, 4 Feb 2003 16:25:03 +0100, mortenlind@mac.com (Morten Lind)
wrote:

>ØHhhhh......Altså, Martin sådan noget er volapük for mig Nej jeg
>kan ikke se dét dér, ovenover.....

Så får du da bare mit svar igen:

wrote:

> [...]

>Jeg har så valgt det andet printerikon, der ligner den virkelige
>printer, men ikonet hedder LaserWriter 300, og så er der valgt

Den driver kan du ikke bruge.

Fra : Morten Lind

Dato : 05-02-03 15:51

!000 tak Martin - det var et mægtigt pænt tilbud......jeg fik den dog
til at køre igår, så jeg tror, du slipper for besværet

Mange hilsener fra
Morten

Fra : Mikael Kern

Dato : 04-02-03 15:09

Jeg har en 12/640 og den virker fremragende på både 7200, 7300, 7600,
9600 og G4/AGP.

Lad os lige prøve forfra...

> Jeg har gemt dine tidligere vejledninger, men kunne ikke komme > >> igennem
> med OS X, 10.2.3.......

Er det 7200?
OS 9?
LaserWriter 8 installeret?

Ethernet er hurtigst og bedst - det er jo en netværksprinter.

mvh Mikael Kern
--
Arbejdskraft tilbydes: Video, foto, streaming, internet, Mac...

Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman
EFP/ENG/OB/SNG Rentals - http://www.kern.dk

Mikael Kern Film, DK-2000 Frederiksberg, Denmark
Mail: kernRE@MOVEkern.dk
(:-{d)

Fra : Mikael Kern

Dato : 04-02-03 15:18

> Jeg har en PDF manual - vil du ha den på mail? Den fylder 4-5Mb.

- det er en servicemanual, så du kan skille den ad...[)

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 04-02-03 15:26

Mikael Kern <"=?iso-8859-1?Q?=F8vspampost?="@kern.dk> wrote:

> - det er en servicemanual, så du kan skille den ad...[)

Den har han.
Han mangler bare at læse den

Fra : Morten Lind

Dato : 04-02-03 16:33

> - det er en servicemanual, så du kan skille den ad...[)

Hej Mikael....

Tak skal du have, men jeg har den selv.....har hentet både den og
Admin.manualen hos Apple, men ellers tak.
Iøvrigt ja til at det er en 7200, men LW´eren skal ikke køre på den -
det er kun for at finde ud af, om den virker.....

Hvis printeren virker, skal den køre i netværket her i huset, så alle
kan udskrive på den. Det er derfor, jeg har den.

Og derfor jeg byttede i første omgang - ellers har vi hver vores
bordprinter, og en masse bliver lavet i sort - rapporter, skolestile,
opgaver o.m.a. og så fandt jeg det bedre med sådan en fætter - men hvis
jeg ikke kan få den igang, så er det jo ligemeget.

M.

Fra : Mikael Kern

Dato : 05-02-03 07:13

> Hvis printeren virker, skal den køre i netværket her i huset, så alle
> kan udskrive på den. Det er derfor, jeg har den.

Det er en fin fin fin printer. Men kør ethernet - få fat i en
hub/switch/router - det er sjovere. Hurtigere. Og måske lidt ekstra
hukommelse til printeren.

mvh Mikael Kern

Fra : Morten Lind

Dato : 05-02-03 16:05

> Det er en fin fin fin printer. Men kør ethernet - få fat i en
> hub/switch/router - det er sjovere. Hurtigere. Og måske lidt ekstra
> hukommelse til printeren.
>
> mvh Mikael Kern

Hej Michael......det er nemlig meningen......

Jeg HAR både router OG switch, så nu kan du passende guide mig igennem
opsætningen, hvis du har tid, lyst og overskud.

Du får lige den aktuelle opsætning........UDEN printer.

1 stk. G4/OS X, 10.2.3
1 stk iMac/OS 9.2.2
1 stk PM7200/OS 9.1......(Fungerer som web- & ftpserver)
1 stk wintel/windows 98SE
1 stk Netgear RP114/4 ports router/NAT
1 stk ProNet 5 ports switch
1 stk ADSL | bredbånd 512/512 med fast IP-adresse

Det hele kører DHCP
Routeren har den faste IP, og deler lokale IP´ere ud til maskinerne.
For at få flere porte har jeg skaffet switch´en - jeg satser på, at man
kan putte switch´en i een af routeren porte, så switch´en får en
lokaladresse, som man så kan dele, eller sådan noget.....nu er det, at
jeg bliver blank.

Jeg tror, jeg har husket det hele, men ellers må det jo komme.....

Hej fra
Morten

Fra : Ben Knudsen

Dato : 03-02-03 19:12

mortenlind@mac.com writes:
>I printeren sidder det i det eneste stik, det kan, og porten er
>symboliseret med to pile ovenpå hinanden, pegende hver sin vej.

Okay, så er printeren forbundet via localtalk.

> [...]
>
>AppleTalk ER slået til og forbinder via ethernet - et 10/100 kort, jeg
>selv har sat i (eller Jesper har).....er vi inde i noget nu, hvor den

Her er den gal. Lige nu forbinder du altså IKKE via ethernet, så det er
egentlig meget logisk, at det ikke virker - du skal sætte appletalk til at
tale via printerporten - eller i stedet forbinde via et ethernetkabel.

Mvh Ben

Fra : Morten Lind

Dato : 04-02-03 15:08

> [...]

> egentlig meget logisk, at det ikke virker - du skal sætte appletalk til at
> tale via printerporten - eller i stedet forbinde via et ethernetkabel.

Aha!!!!.......Hvis jeg sætter AppleTalk til at snakke via printerporten,
så går det vel ud over netværksopsætningen, eller hvad?

Men OK - jeg prøver, når jeg har været i Brugsen, eller hvor jeg nu er
sendt hen

Men Ben - lad os sige, det kommer til at virke, når AppleTalk flyttes
fra ethernet til printerport.

Så får vi konstateret, at printeren virker, hvad jeg hele tiden har
troet, men så var det jo meningen, at den skulle fungere som
netværksprinter i min lille, familiære opsætning.

Og den kom jo heller ikke til at virke, da jeg afprøvede den på G4´eren
med Os X, 10.2.3?

Nå, mere senere - jeg poster, når jeg har tjekket det dér æblesnak
M.

Fra : Morten Lind

Dato : 04-02-03 17:07

> [...]

> med Os X, 10.2.3?
>
> Nå, mere senere - jeg poster, når jeg har tjekket det dér æblesnak

kl:17:00(påbegyndt)Har været i Prima..........

AppleTalk flyttet fra ethernet til printerport....det hjælper ikke!

Når jeg vælger udskriv, kommer der en for mig ukendt dialog frem, der
kun kan arkivere til fil? Så laver den et arkiv med .ps endelsen.

Og jeg kan ikke vælge udskriv til printer...den er inaktiv.

Har prøvet med ethernetporten - den var klar forleden - det er den ikke
idag?

M.