MacOS og QuarkXPress versioner
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-01-03 00:15

Erfaringer efterlyses...

Jeg har en QuarkXPress 3.31 licens med dongle, den kører fejl-
frit på en G3 Mac, med MacOS 8.5.

Jeg efterlyser erfaringer om hvordan QuarkXPress 3.31 kører
sammen med MacOS 8.6 - 9.1 og evt. 9.2.

Og nej det er ikke aktuelt at opdatere QuarkXPress licensen, det
vil simpelthen være billigere at købe en hel ny InDesign licens.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Tom Dissing

Dato : 29-01-03 01:37

Uden at være helt sikker tror jeg faktisk at jeg kan huske at det bare kører
derud af !?
Der er vist nok noget med det der Carbon der gav problemer I en eller anden
version, men det blev hurtigt rettet.
Jeg mener at jeg kørte 3.31 frem til 9.04 !?!
Og et stykke tid på 9.04

Tom

Fra : Villy Erichsen

Dato : 29-01-03 04:52

Niels Ebbesen wrote:

> [...]
>
> Og nej det er ikke aktuelt at opdatere QuarkXPress licensen, det
> vil simpelthen være billigere at købe en hel ny InDesign licens.

Det kører på alle 9 versioner - dog ikke i Classic fra OS X
--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 29-01-03 07:58

brita-villy@adslhome.dk writes:
>Det kører på alle 9 versioner - dog ikke i Classic fra OS X
Jo den gør!
Den ene jeg holder kørende kører faktisk i Classic fra OS X på en eMac (I
ved, den der larmer som ind i H.......)

Frank Løkkegaard

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 29-01-03 07:57

info@niels-ebbesen.net writes:
>Jeg efterlyser erfaringer om hvordan QuarkXPress 3.31 kører
>sammen med MacOS 8.6 - 9.1 og evt. 9.2.
Det kører upåklageligt. Jeg har både en 4.1 og en 3.31 kørende i 9.1 og 9.2
Det kører klippestabilt. Jeg kan ganske enkelt ikke huske hvornår jeg har
haft en frysning
i Quark.

Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11
Fax 75 51 47 11

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-01-03 09:54

Frank Løkkegaard wrote:

> [...]

Jeg takker for info, er der forresten nogen der har fundet en
løsning på at listen med skrifter "scroller" alt for hurtigt.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Villy Erichsen

Dato : 29-01-03 11:35

Niels Ebbesen wrote:

> Jeg takker for info, er der forresten nogen der har fundet en
> løsning på at listen med skrifter "scroller" alt for hurtigt.

1. Installer Suitcase med Menufonts - der viser hvordan skrifterne ser
ud - og scroll er acceptabelt.
2. Brug tastaturgenvej til at vælge skrift: æble+alt+skift+m - indtast
de første par tegn i feltet der nu er klar til at skrive i. F. eks. fed
Times er b-ordmellemrum-t, eller Helvetica, tast he
Det betyder dog at du skal kende navnet på den skrift du vil bruge - og
gør du det så er det noget der går stærkt.

Fra : Villy Erichsen

Dato : 29-01-03 11:28

Frank Løkkegaard wrote:

> Jo den gør!

Den kører, ja og så er det sagt - jeg kan ikke bruge den til avisproduktion
- det går alt for langsomt.
Flere af tastaturgenvejene er også stjålet af Classic.
Sammenlignet med ren OS 9 - vil jeg stadig påstå at den ikke kører.
Næh, så hellere Indesign 2 - nu er den efterhånden blevet brugbar - ikke 1
og 1.5

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 29-01-03 16:11

brita-villy@adslhome.dk writes:
>Den kører, ja og så er det sagt - jeg kan ikke bruge den til
>avisproduktion
>- det går alt for langsomt.
Hmmm, det er faktisk det den bliver brugt til. Vi har ikke noteret at den
er hverken hurtigere eller langsommere end ellers.

>Flere af tastaturgenvejene er også stjålet af Classic.
Mystisk - vi har ikke umiddelbart oplevet at der er genveje der er smuttet
- nu er det ganske vist ikke mig selv der sidder ved den maskine - jeg
tjekker lige om der er noget jeg ikke er blevet informeret om.

>Sammenlignet med ren OS 9 - vil jeg stadig påstå at den ikke kører.
>Næh, så hellere Indesign 2 - nu er den efterhånden blevet brugbar - ikke 1
>og 1.5
Indesign?
- der synes jeg til gengæld at det går alt for sløvt og tungt - meeeeen,
såvidt jeg husker har vi for ikke så længe siden haft en noget voldsom
disskussion om den sagt Du var da ikke specielt begejstret dengang
hvor den store Indesign/Quark diskussion kørte og det var da Indesign 2.0
op mod Quark vi diskuterede!?

Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11
Fax 75 51 47 11

Fra : Villy Erichsen

Dato : 29-01-03 17:52

Frank Løkkegaard wrote:

> Hmmm, det er faktisk det den bliver brugt til. Vi har ikke noteret at den
> er hverken hurtigere eller langsommere end ellers.

Hmmm! Er der tale om produktion - eller at I laver aviser.
Det jeg forstår ved produktion er ca. 150 tabloid sider produceret af 4 mand
på 3 dage. (til 4 forskellige aviser)

> Mystisk - vi har ikke umiddelbart oplevet at der er genveje der er smuttet
> - nu er det ganske vist ikke mig selv der sidder ved den maskine - jeg
> tjekker lige om der er noget jeg ikke er blevet informeret om.

Hvis du for eksempel skal lave et skema er æble+alt+d uundværlig - hvem gider
at rode med mus og menuer.
Der kan Quark 5 så lave noget tabelværk - men Indesign er bedre - kan endda
importere tabeller fra Word

> [...]
> disskussion om den sagt Du var da ikke specielt begejstret dengang
> hvor den store Indesign/Quark diskussion kørte og det var da Indesign 2.0

Det har du ret i - men nu har jeg endelig fundet fidusen.
Digitale RGB billeder - PSD billeder osv. kræver ikke at det bliver omsat til
CMYK - eller sammenkopier billede - med tab af gennemsigtifghed tilfølge.
Jo - jeg er blevet omvendt.
Og selv om Indesign er lidt træg henter vi det ind igen og mere til på den
konto.
Slutresultatet - en PDF fil til trykkeriet bliver en fil i CMYK - både
staffagefarver og billeder som oprindelig er RGB.
Ligesom JPEG billeder ikke krymper.
Det kan Quark ikke klare.

Det kræver at der bliver printet til en PS fil som køres igennem distiller -
akkurat ligesom i Quark.
Men effekterne i Photoshop og de gennemsigtige lag man laver i ID bliver
bevaret. Ju Huuuuu

Så til slut trækker jeg det meste af det negative tilbage om Indesign - dog
ikke versioner før 2.0

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-01-03 19:43

Villy Erichsen wrote:

> Hmmm! Er der tale om produktion - eller at I laver aviser.
> Det jeg forstår ved produktion er ca. 150 tabloid sider produceret af 4 mand
> på 3 dage. (til 4 forskellige aviser)

Fy-føj-da det lyder jo som regulært morakkeri...!

> Så til slut trækker jeg det meste af det negative tilbage om Indesign - dog
> ikke versioner før 2.0

Jeg synes at QuarkXPress er et godt program, men deres priser
for opdateringer er helt ude i hampen, og jeg vil ikke betænke
mig på at skifte til InDesign, når det ikke længre kan svare
sig at ha' en Mac med System 9.2 kørende.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Villy Erichsen

Dato : 29-01-03 20:12

Niels Ebbesen wrote:

> Fy-føj-da det lyder jo som regulært morakkeri...!

Nå - det er vel ret normalt nu om dage. Ca. 1 time pr. side pr. mand ( der er
selvf. iberegnet færdigproducerede sider - ikke det store antal - men det hjælper
altsammen)
I de gode gamle dage med papir og saks - scalpel o. s. v. var det noget med en
tabloid side om dagen pr. mand. Men ærligt talt jeg vil ikke bytte,

> [...]
> mig på at skifte til InDesign, når det ikke længre kan svare
> sig at ha' en Mac med System 9.2 kørende.

Helt enig - vi laver en stille og rolig overgang - og opgraderer ikke Quark (vi
kører 4.1 ) - vi har netop købt en Indesign til os 4 der laver produktion.
De ting vi laver i Indesign - ender i Quark via PDF eller EPS filer - indtil vi
er gode nok til at lave det hele i Indesign.

Fra : Storm

Dato : 30-01-03 10:13

Villy Erichsen <brita-villy@adslhome.dk> wrote:

> [...]
> produktion. De ting vi laver i Indesign - ender i Quark via PDF eller EPS

Du skal være opmærksom på at ind imellem (helt uberegneligt) laver
Quarks PDF import ged i skrifterne. Korrekt distillede pdf'er med true
italic og true bold optræder som ordinær eller omvendt.
Et kendt problem som skyldes måden Quark fortolker/konverterer pdf
formatet på.

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Villy Erichsen

Dato : 30-01-03 16:05

Storm wrote:

> [...]
> italic og true bold optræder som ordinær eller omvendt.
> Et kendt problem som skyldes måden Quark fortolker/konverterer pdf

Jeg bruger ikke PDF export funktionen - men printer til en PS fil - og lader
Distiller klare resten.
Så er der vist ingen problemer i det.

Fra : Storm

Dato : 30-01-03 16:17

Villy Erichsen <brita-villy@adslhome.dk> wrote:

> Jeg bruger ikke PDF export funktionen - men printer til en PS fil - og lader
> Distiller klare resten.
> Så er der vist ingen problemer i det.

Som regel ikke, men ind imellem er der - tro mig - det virker
uforklarligt, men mange har oplevet det. Yo tambien!

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Storm

Dato : 30-01-03 16:26

Villy Erichsen <brita-villy@adslhome.dk> wrote:

> Jeg bruger ikke PDF export funktionen -

Det gør jeg heller ikke.

> men printer til en PS fil - og lader Distiller klare resten.

Det gør jeg også.

>Så er der vist ingen problemer i det.

Jo der er. Det har været nævnt et par gange på det sidste i
comp.publish.prepress hvor jeg ved du kigger i ny og næ

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Preben Boedker Niels~

Dato : 30-01-03 23:06

Villy Erichsen <brita-villy@adslhome.dk> wrote:

> Jeg bruger ikke PDF export funktionen - men printer til en PS fil - og lader
> Distiller klare resten.
> Så er der vist ingen problemer i det.

Det er jo _import_ af PDF Nina omtaler.

--
preben@ravnekrogen.dk
www.crwflags.com/fotw/flags/pea-roer.html

Fra : Villy Erichsen

Dato : 31-01-03 04:22

Preben Boedker Nielsen wrote:

> Det er jo _import_ af PDF Nina omtaler.

Ja, men det der er tale om er filen der er lavet i InDesign - der er stor forskel
på hvordan den opfører sig.
Exporteret som PDF - laver som regel ged i stort set alle rip´er - via Distiller
er som regel OK.

Fra : Storm

Dato : 31-01-03 11:18

> [...]

> forskel på hvordan den opfører sig. Exporteret som PDF - laver som regel
> ged i stort set alle rip´er - via Distiller er som regel OK.

Fejlprocenten på korrekt-distillede pdf'er placeret i Quark er heller
ikke høj, ifølge mine erfaringer. Hvis du kan leve med det, så er det jo
fint, men det skader jo ikke at være lidt obs på det.

Placerede pdf'er gør ihvertfald dokumenter lettere at arbejde med end
f.eks. tunge eps-filer. Men Quarks pdf-import funktion har nogle
svagheder som gør, at det er lidt chance-rytteri. Den takler bl.a. ikke
pantone farver (det er nok ikke dit problem) og det er kendt at den kan
lave ged i typografien. Men avisen kommer jo nok ud endda

InDesigns import-funktion skulle være rigtig god.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Villy Erichsen

Dato : 31-01-03 15:05

Storm wrote:

> [...]
> pantone farver (det er nok ikke dit problem) og det er kendt at den kan
> lave ged i typografien. Men avisen kommer jo nok ud endda

Indtil videre har jeg ikke oplevet problemer med typografien.

> InDesigns import-funktion skulle være rigtig god.

Ja, rigtig god - både når det gælder PDF filer og Word filer med tabeller.

Som test har jeg lavet et par sider med alt det drilagtige jeg kunne hitte på:

RGB billeder
RGB staffagefarver
RGB billeder direkte fra digital kamera
PSD filer
Gennemsigtige lag af flere omgange
CMYK - EPS billeder
Forløb i mange farver - forskellige retninger.
Bløde skygger på fritlagte billeder- og tegninger samt billedrammer.
Forløbsfarver i tekst - uden at outline.
Alt blandet sammen i et dokument.
Distilleret via Indesign-Distiller
Sendt til trykkeriet som rippede filerne - og alt var OK
Til sammenligning har trykkeriet haft store problemer med PDF filer der er
exporteret via Indesigns indbyggede funktion - ripningen kan tage utallige
timer - men det har vi jo set på comp.publish.prepress
Tjekkede selv med Pitstop - alt var omsat til CMYK - og den rette opløsning.

Det kan slet ikke lade sig gøre i Quark.
Så nu må vi jo nok til at få Indesign banket ind i rygraden.

Fra : Storm

Dato : 01-02-03 17:58

Villy Erichsen <brita-villy@adslhome.dk> wrote:

> Indtil videre har jeg ikke oplevet problemer med typografien.

Nej, det er heller ikke sket ofte for mig, men da jeg gjorde, fandt jeg
ud af at det var et kendt fænomen.

> [...]
>
> Det kan slet ikke lade sig gøre i Quark.
> Så nu må vi jo nok til at få Indesign banket ind i rygraden.

Tak for din erfaringsdeling her.
Hvad med en pdf der indeholder en indfarvet bitmatp tif. Importeret i
Quark. Hvad siger rippen?

Er din holdning til OS X uændret?

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : N/A

Dato : 02-02-03 18:07

Fra : Storm

Dato : 02-02-03 18:07

"teknik" <teknik@hammel-nyt.dk> skrev

> Indfarvet bitmap - hvordan?

Sådan:
> En scannet bitmap - arkiveret som tif kan farvelægges i Quark - og det har
aldrig
> givet problemer.

Hvis du laver en pdf af sådan et Quark dokument (med en indfarvet tif)
og placerer pdf'en i Quark, kan jeg ikke printe dokumentet til vores
postscriptprinter, og ihvertfald 2 af vores trykkerier kan ikke
rippe jobbet. Jeg ville høre om det bare kørte for dig?

> Hmmm!'
> Ingen drivere til Gestetner farvekopimaskine/printer.
> Ingen drivere til Agfa scannere. Heller ikke til Heidelberg Linoscan.
> Vi må vente til de skal skiftes engang.
> Sofwaremæssigt og computermæssigt er vi klar. Har netop
opgraderet/anskaffet Adobes
> Design Collection samt Suitcase.
> Mangler blot Default Folder for X - som kun kan køre i X - må vente til
den tid.
> Når det sker bliver det en ren OS X løsning - så vi undgår classic.

Det lyder jo meget fornuftigt. Men lige Default Folder til X, den bruger
jeg da. Eller misforstår jeg dig...

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Villy Erichsen

Dato : 03-02-03 00:19

Storm wrote:

> [...]
> postscriptprinter, og ihvertfald 2 af vores trykkerier kan ikke
> rippe jobbet. Jeg ville høre om det bare kørte for dig?

Jeg prøver at følge fremgangsmåden - og sender den med en testside - besked
følger senere.

> Det lyder jo meget fornuftigt. Men lige Default Folder til X, den bruger
> jeg da. Eller misforstår jeg dig...

Iflg. St.Claires hjemmeside kræver det OS X at intallere.
Og det har du jo

Fra : N/A

Dato : 03-02-03 09:17

Fra : Storm

Dato : 03-02-03 09:17

teknik <teknik@hammel-nyt.dk> wrote:

> Ingen problemer på vores Postscript printer.
> Gestetner CS 206 D - Fiery Rip Level 3.
> Test i Pitstop Preflight report - ingen fejl.
> OS 9.2.2 - Distiller 4.05

Tak for indsatsen.

Så er der måske andre der skal skaffe sig en ny rip

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 29-01-03 20:04

> [...]
>

>Hmmm! Er der tale om produktion - eller at I laver aviser.
>Det jeg forstår ved produktion er ca. 150 tabloid sider produceret af 4
I den definition er det produktion, ikke så forfærdeligt mange sider pr.
publikation, men mange publikationer
50/50 er unikke henholdsvis løbende produktioner. Men det bliver
alligevel til mange sider(som her repræsenterer såvel tabloid, A4,
plakater og sindrige foldere og pjecer. På eMac'en alene bliver der vel
gjort mellem 40 og 50 sider klar hver uge, skal ses med en passende
margen. Der er jo forskel på avislayout og magasinlayout (vi har gode
oplevelser med maskinen til Illustrator og Painter- ting Photoshoparbejdet
laves primært på en anden maskine)

> [...]
>gider
>at rode med mus og menuer.
>Der kan Quark 5 så lave noget tabelværk - men Indesign er bedre - kan
Jo jo, men det oprindelige spørgsmål handlde jo om Quark 3.31
Men bortst fra det, er tabeller og skemaer sgu noget bøvl i Quark

> [...]
>Slutresultatet - en PDF fil til trykkeriet bliver en fil i CMYK - både
>staffagefarver og billeder som oprindelig er RGB.
Hmmm. Så begynder det jo at lige noget (Besked til ERS: Her ser du at det,
du kaldte Quarkere(som jeg tror var en lille bitte nedsættende) hverken er
specielt konservative, døve for argumenter eller blot almindeligt
ignorante. ) Bemærk smileyen!
Måske skal der mere tilvænning til - måske jeg skulle bruge et par timer
mere på Indesign.
Jeg havde ellers dumpet det helt.
Og fy Villy..... den slags erkendelser og erfaringer er du sgu' næsten
forpligtet til at dele med os andre. Godt vi ikke er rockere, for så havde
du fået både dummebøder og dummeslag )))))

> [...]
>distiller -
>akkurat ligesom i Quark.
>Men effekterne i Photoshop og de gennemsigtige lag man laver i ID bliver
Hmmmmmm, det er godt nok væsentligt, jeg skal måske, nå se ovenfor
Men bortset fra det, er jeg stadig svært glad for min Quark -den er,
undskyld jeg bander, fandengaleme, stabil!

Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11
Fax 75 51 47 11

Fra : Villy Erichsen

Dato : 29-01-03 20:39

Frank Løkkegaard wrote:

> Men bortset fra det, er jeg stadig svært glad for min Quark -den er,
> undskyld jeg bander, fandengaleme, stabil!

Me too
Men tror du at de overhovedet kommer med en version der kan køre OS X?
Se her hvad de skrev i september 1998:
http://www.quark.com/about/presscenter/prview.jsp?idx=25

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-01-03 21:11

Villy Erichsen wrote:

> Nå - det er vel ret normalt nu om dage. Ca. 1 time pr. side pr.
> mand ( der er selvf. iberegnet færdigproducerede sider - ikke
> det store antal - men det hjælper altsammen).

Det er bare mig der er priviligeret, jeg producerer brochurer
og annoncer i den dyre ende af scalaen...

> I de gode gamle dage med papir og saks - scalpel o. s. v. var
> det noget med en tabloid side om dagen pr. mand. Men ærligt talt
> jeg vil ikke bytte,

Næ det vil jeg heller ikke...

> [...]
> De ting vi laver i Indesign - ender i Quark via PDF eller EPS filer
> - indtil vi er gode nok til at lave det hele i Indesign.

Jeg foretrækker at lave grafisk artwork i Macromedia Freehand,
så ud over tabelopgaver, så bruger jeg kun QuarkXPress til
sideombrydning og udskydning.

Når jeg producerer annoncer, så laver ofte alting i Freehand,
men mange medier går helt i sort, når man leverer en EPS, de
vil så gerne ha' et Quark-dokument.

Men det har dog ændret sig, her i løbet af de sidste par år,
er jeg stødt på flere medier, som nu gerne vil modtage EPS og
PDF filer...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 30-01-03 07:54

brita-villy@adslhome.dk writes:
>Men tror du at de overhovedet kommer med en version der kan køre OS X?
>Se her hvad de skrev i september 1998:
>http://www.quark.com/about/presscenter/prview.jsp?idx=25
Hmm Ja de rider ikke samme dag som de sadler
Der skal ikke være tvivl om, at Quark er uanstændigt langsomme og også
uanstændigt dyre. At firmaet ikke har fået lavet en OS 10.x version på
nuværende tidspunkt er intet mindre end en skandale. Set i det lys er det
klart at en del vil skifte til Indesign, ikke nødvendigvis af lyst, men af
bitter nød.

Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11
Fax 75 51 47 11