Problemer med flere der skriver til samme ~
Fra : Michael

Dato : 24-02-03 17:59

Hej der NG.

Jeg er igang med at lave et "tool" der kan gennerere en html side, f.eks.
til brug på en nyhedsite, eller lign.
Mit problem er det, at når man sidder og "designer" ens side, bliver al
dataen omkring de forskellige ting gemt i en .txt fil, hver gang brugeren
ændre på noget går den ind og læser en del fra .txt filen, finder det der
skal ændres og smider det tilbage i .txt filen.
Det fungere også okj, så længe man ikke kommer til at trykke flere gange på
et link der ændre noget i tekstfilen, for så sætter den tomme linjer ind,
hvilket får scriptet til at gå amok!

Er det muligt at lave det sådan at der kun kan være et script igang med at
læse/skrive til/fra en bestemt fil, sådan at alle andre scripts der prøver
at skrive/læse fra filen bliver sat på holdt indtil det scripts som er igang
med filen er færdig??

Jeg håber virkelig der er nogen der kan hjælpe mig!

// Claw

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 24-02-03 19:07

Du kan prøve at låse den: http://dk.php.net/flock

--
Mvh. Nezar Nielsen

Nano - Advanced Simplicity
http://www.nano.dk/

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 24-02-03 19:36

"Michael" <kinguru@mail1.stofanet.dk> wrote in

> [...]
> brugeren ændre på noget går den ind og læser en del fra .txt filen,
> finder det der skal ændres og smider det tilbage i .txt filen.

Øhm... den skal jeg vist lige have igen i langsom gengivelse :)

Skal det forstås sådan at din administrator-bruger kan redigere skabelonen
for et givent site i f.eks. et textarea og så smide skidtet tilbage til
serveren?

> Det fungere også okj, så længe man ikke kommer til at trykke flere
> gange på et link der ændre noget i tekstfilen, for så sætter den tomme
> linjer ind, hvilket får scriptet til at gå amok!

Under antagelse af at ovenstående er korrekt, så opstår dit problem når to
ændringer kommer på samme tid, og de to opdateringer af filen bliver
flettet ind i hinanden, not?

> [...]
> der prøver at skrive/læse fra filen bliver sat på holdt indtil det
> scripts som er igang med filen er færdig??

Hvis så fremt i fald og så videre skal du nok have fat i noget ala
følgende:

<?php
$file = fopen('din.fil', 'w');
flock($file, LOCK_EX);
// skriv et brev til Bedstemor And
flock($file, LOCK_UN);
fclose($file);
?>

For at det skal virke, skal ALLE scripts der prøver at tilgå den enkelte
fil bruge samme metode til at åbne filen - hvis hvert script ikke forsøger
at få en lås på filen, har det ingen effekt at det ene script låser filen -
de andre skriver bare løs.

Hvis det ikke virker, så er det fordi jeg aldrig har låst en fil i mit liv,
og det jeg har svaret er helt hen i skoven :)

--
Hyggehej
/Thomas

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 24-02-03 21:35

On Mon, 24 Feb 2003 17:58:35 +0100, "Michael"

Prøv at kig på flock funktionen:
http://www.php.net/manual/en/function.flock.php
--
BellCom Internet ApS. Martin Mouritzen Phone: +45 39401717
Gersonsvej 25 Udvikler Fax: +45 39400144